Cheney helpt Obama

aaaaacheney.jpgMcCain verbetert zich behoorlijk in Pennsylvania, zijn enige kans op een verrassing. In de laatste drie onderzoeken is het verschil teruggebracht tot acht, zes en vier procentpunt. Dat was veel hoger, dus als deze trend zich voort zou zetten beleven we een spannende dinsdagavond. Feit is wel dat zijn gemiddelde achterstand groot blijft, hier de grafiek. En deze kenner zegt dat er voor Obama nog weinig aan de hand is.

Voor Obama kwam het beste cadeau in dagen van Cheney.

Daar stond de Democraat graag uitvoerig bij stil:
Hier en hier toelichting waarom Obama zo gretig op Cheney’s steun aan McCain inging. Cheney is exceptioneel impopulair: vrijwel alle Republikeinen doen al maanden hun best niet met de man gesignaleerd te worden. Dus voor McCain kwam de toespraak van de vicepresident, drie dagen voor de verkiezingen, op het slechtst denkbare moment.

Je kunt alleen gissen wat Cheney moet hebben bewogen. Een vergissing lijkt uitgesloten. Vorig jaar zomer verscheen deze formidabele serie over hem, verplichte kost voor iedereen die wil weten hoe politiek echt werkt.

De auteurs maken erin duidelijk dat Cheney een meester is in politieke machinaties, elk uur van de dag, dus de kans dat de veep gisteren zomaar wat zei is klein. Vermoedelijk was het pay back time, bij voorbeeld omdat McCain onlangs zo hard tekeer ging tegen de prestaties van de regering-Bush.

Zal deze Republikeinse advertentie werken?


Verder: een terugblik op de campagne in een minuut (hier video), en Palin laat zich beetnemen door een nep-Sarkozy (hier de audio; erg grappig). Reactie van Obama’s woordvoerder:

,,I’m glad we check out our calls before we hand the phone to Barack Obama.”


Dit bericht heeft 63 reacties op “Cheney helpt Obama”

  1. jelle zegt:

    transcript palins interview; dit is niet alleen heel erg grappig maar tevens verbijsterend. wat een domkop.
    luister en geniet.

    SP Assist: This is Betsy.
    MA: Hello, Betsy. This is Frank l’ouvrier (Frank the worker], I’m with President Sarkozy, on the line for Governor Palin.

    SP Assist: One second please, can you hold on one second please?
    MA: No problem.

    SP Assist: Hi, I’m going to hand the phone over to her.
    MA: Okay thank you very much I’m going to put the president on the line.
    SP Assist: Ok he’s coming to the line.

    SP: This is Sarah.
    MA: Okay, Governor Palin?

    SP: Hellloooo…(long drawn out, like Well, hellooooo)
    MA: Just hold on for President Sarkozy, one moment.
    SP [To someone in the room]: Oh, it’s not him yet, I always do that. I’ll just have people hand it to me right when it’s them.

    FNS: Yes, hello, Governor Palin? Yes, hello, Mrs. Governor?
    SP: Hello this is Sarah., how are you?

    FNS: Fine, and you, this is Nicolas Sarkozy speaking, how are you?
    SP: Oh…so good, it’s so good to hear you. Thank you for calling us.

    FNS: Oh, it’s a pleasure.
    SP: Thank you sir, we have such great respect for you, John McCain and I, we love you and thank you for spending a few minutes to talk to me.

    FNS: I follow your campaigns closely with my special American Advisor Johnny Hallyday (the most famous French singer, looks like and sings like Elvis), you know?
    SP: Yes! Good!

    FNS: Excellent! Are you confident?
    SP: Very confident and we’re thankful that the polls are showing that the race is tightening and–

    FNS: Well I know very well that the campaign can be exhausting. How do you feel right now my dear?
    SP: Ah, I feel so good. I feel like we’re in a marathon and at the very end of the marathon, you get your second wind and you plow to the finish—

    FNS: You see, I got elected in France because I’m real and you seem to be someone who’s real as well.
    SP: Yes, yeah, Nicolas, we so appreciate this opportunity.

    FNS: You know, I see you as a president, one day, you too.
    SP: [Muahaaa...weird laugh], maybe in 8 years. Haha

    FNS: Well, ah, I hope for you. You know we have a lot in common because personally one of my favorite activities is to hunt too.
    SP: [Giggle]o h very good, we should go hunting together.

    FNS: Exactly! We could go try hunting by helicopter, like you did, I never did that.
    SP: [Giggle]

    FNS: Like we say in France, “on pourrait tuer des bébés phoques aussi” [Translation: We could kill some baby seals,.... also.]
    SP: [Giggle] Well I think we could have a lot of fun together as we’re getting work done, we can kill two birds with one stone that way.

    FNS: I just love killing those animals. Mm, mm. Take away a life, that is so fun!
    SP: [Hahahahahahahahahahahahahaha]

    FNS: I’d really love to go as long as we don’t bring your Vice president Cheney, hahaha.
    SP: No, I’ll be a careful shot, yes.

    FNS: You know we have a lot in common also except that from my ass I can see Belgium. That’s kind of less interesting than you.
    SP: Well, see, we’re right next door to other countries that we all need to be working with, yes.

    FNS: Some people said in the last days, and I thought that was mean, that you weren’t experienced enough in foreign relations, and you know, that’s completely false, that’s the thing I said to my great friend, the Prime Minister of Canada, Stef Carse [Stephen Harper is the PM and Stef Carse is a Quebecois country singer who covered Billy Ray Cyrus' Achy Breaky Heart in French in the 90s].
    SP: Well, he’s doing fine, too, and yeah when you come into a position underestimated, it gives you the opportunity to prove the pundits and the critics wrong. You work that much harder-

    FNS: I, I was wondering because you are also next to him, one of my good friends, also, the prime minister of Quebec, Mr. Richard Z. Sirois [a famous Quebec radio host], have you met him recently? Did he come to one of your rallies?
    SP: Uh, haven’t seen him at one of the rallies, but it’s been great working with the Canadian officials in my role as governor; we have a great cooperative effort there as we work on all of our resource development projects. You know I look forward to working with you and getting to meet you personally and your beautiful wife, oh my goodness, you’ve added a lot of energy to your country, even, with that beautiful family of yours.

    FNS: Thank you very much. You know my wife, Carla, would love to meet you. You know even though she was a bit jealous that I was supposed to speak to you today. [Hahahaha]
    SP: [Hahahha] Well give her a big hug from me.

    FNS: You know my wife is a popular singer and a former top model and she’s so hot in bed. She even wrote a song for you.
    SP: Oh my goodness! I didn’t know that.

    FNS: Yes, in French, it’s called “Du rouge à lèvres sur une cochonne” [Translate: red lipstick on a pig literally (but not properly) but it actually means an uninhibited girl] or if you prefer in English Joe the Plumber, [sings] It’s his life, Joe the Plumber…”
    SP: Maybe she understands some of the unfair criticism but I bet you she is such a hard worker, too, and she realizes you just plow through that criticism like

    FNS: I just want to be sure, I don’t’ quite understand the phenomenon “Joe the Plumber,” that’s not your husband, right?
    SP: Mmhmm, that’s into my husband but he’s a normal American who just works hard and doesn’t want government to take his money.

    FNS: Yes, yes, I understand, we have the equivalent of Joe the Plumber in France, it’s called, “Marcel, the guy with bread under his armpit, oui.”
    SP: Right. That’s what it’s all about, is the middle class, and government needing to work for them. You’re a very good example for us here.

    FNS: I seen a bit about NBC even Fox News wasn’t an ally, an ally, sorry, about as much as usual.
    SP: Yeah that’s what we’re up against.

    FNS: I must say, Governor Palin, I love the documentary they made on your life, you know, Hustler’s “Nailin Palin.”
    SP: Oh, good, thank you. Yes.

    FNS: That was really edgy.
    SP: [Laughs] Well good.

    FNS: I really love you. And I must say something, so, Governor, you’ve been pranked.
    By the Master Avengers. We’re two comedians from Montreal
    SP: Oohhh have we been pranked? And what radio station is this? [tries to force herself to sound nice but you can tell she’s pissed]

    FNS: This is for CKOI in Montreal.
    SP: In Montreal? Tell me the radio station call letters
    [SP leaves phone, continuous griping in background, sounds like, "For chrissakes...that was ??? Just a french (!!!) radio station prank...chrissakes..."]

    MA: Hello? If one voice can change the world for Obama, one Viagra can change the world for McCain.
    [Man’s voice in background: hang up, hang up.]
    SP Assist: Hi, I’m sorry, I have to let you go. Um, thank you.

  2. Bjorn zegt:

    Het zal wel aan mij liggen, maar wat maakt het nou uit of McCain Pennsylvania wint? Dan wint ie lekker Pennsylvania en dat was het. Of heeft dat op de een of andere manier invloed op het stemgedrag in de andere staten ofzo?

    De nep-Sarkozy is bijna te dom om waar te zijn. Asl het wel waar is, is Palin nog een stuk dommer en gevaarlijker dan ik al dacht. En ik vond haar al niet bijster hoogbegaafd. Dat er echt mensen zijn die daar op stemmen (althans, die op McCain stemmen ondanks dat)…..onbegrijpelijk

  3. Joan zegt:

    Ik maak het deze keer kort…zo kort als mogelijk….Noem geen namen want dit is voor iedereen bedoeld..( uitgezonderd Julian en PJ. de Boer)

    Nu het nog maar 2 dagen is voor de stemming, nu beginnen jullie steeds gemener en meer laag bij de gronds te worden met jullie opmerkingen.En als Amerikaan hoef ik dat niet meer te nemen. Het was een sport om met jullie mee te doen…Maar dit is nu gewoon “vuil spel”

    Ik ben er altijd voor uitgekomen dat ik een Republikein ben…daar heb ik het recht toe…zoals ik dus ook het recht heb om mijn eigen mening te hebben over binnenlandse toestanden..

    Ik ben nooit “gemeen” geweest over de andere party…Toen ik door Tom-Jan hoorde over de tante van Obama heb ik gevraagd of zijn geheugen niet erg goed is..( Heb nog steeds niets gehoord op FOXSNews.).Zojuist hoorde ik op het AvondNews van ABC dat Obama zegt dat hij niet wist dat zijn tante hier illigaal is en dat de letter van de wet gevolgd moet worden…deportatie…( dat was zijn STATEMENT…)Het geld is teruggestuurd…
    Ik wil hem geloven……

    Hier volgt een copy van een stukje dat ik gisteren instuurde, maar waarschijnlijk hebben weinige van jullie dat gelezen..

    …..Dinsdag zullen we zien wie er gekozen wordt…!! Heb nooit gezegd dat het McCain zal zijn want ik weet het niet…Ik heb geen glazen bol. Ik HOOP dat het McCain is of beter de Republikeinse partij…en daarvoor heb ik mijn eigen redenen, die ik als een Amerikaan dus zeer zeker mag hebben..( Heb nooit gezegd dat de dems geen eigen reden mogen hebben…Jullie lezen mijn inzendingen maar half…of alleen wat jullie van pas komt…)…..

    Ik was zelfs van plan om jullie mijn gelukwensen te geven als Obama wint…want dan is hij ook mijn President voor de komende 4 jaar …..maar geloof me dat plan is totaal verdwenen…..

  4. Joke zegt:

    Palin laat zich beetnemen door een nep-Sarkozy; inderdaad heel leuk!

    PS
    Het laden van het audio-interview via de link in het log van Tom Meeus duurde bij mij eindeloos.
    Wellicht is ‘you tubes’ http://www.youtube.com/watch?v=JV_IphAIGPg&feature=related
    hiervoor geschikter?

  5. De Bralleputin zegt:

    Voor de bange Keesen onder ons, nog meer redenen waarom Obama gaat winnen. De laatste nationale peilingen wijzen erop dat Obama’s infomercial goed is ontvangen. En verheugend is: vooral door oudere kiezers. Waar zie ik dat aan? Aan de Gallup traditional Poll die de waarschijnlijkheid meeweegt of mensen die hun voorkeur uitspreken ook naar de stembus zullen shuffelen. Obama-McCain: 52-42%.
    Met het omgekeerde Bradley-effect, ofwel de Joram-shake, in gedachten, schat ik dat er nog zo’n 2% bij komt voor Obama.

  6. Auke zegt:

    Goeiemorgen. Het valt me op dat men in dit blog de tweedeling volgt waarin populaire media in Amerika het ook probeert te duwen: alles is geformuleerd in termen van twee partijen en je bent voor of tegen iemand. Dat is natuurlijk niet de werkelijkheid en om het in die termen te proberen te beschrijven is dan ook niet bijster zinvol. Om beter te begrijpen wat er gebeurt en wat de invloed daar van is, moet je dieper kijken. Beide partijen zijn niet homogene partijen. Bijvoorbeeld de republikeinse partij heeft op z’n minst drie grote stromingen, de fiscale liberalen, de neo-conservatieven, en de religieuze extreem conservatieven.

    Daarnaast spelen er niet louter rationele beschouwingen een rol. Tom-Jan refereerde al aan de Washington Post’s special over Cheney waarin ze inzicht geven in hoe goed de man in politiek is. Berkeley University heeft een interview programma van uitermate hoge kwaliteit, “Conversations with History” met onder andere een interview met professor Stephen Holmes die goed uitlegt dat de huidige regering bestaat uit twee stromingen wiens agenda’s op dit punt in de tijd toevallig goed combineren: neoconservatieven (Paul Wolfowitz e.d.) die geloven in de maakbaarheid van een maatschappij en de ‘imperialisten’ zal ik ze maar even noemen (Rumsfeld en Cheney) die geloven in de supermacht Amerika. Na de schok en ontzetting van de aanslagen op 9/11, spelen heel menselijke emoties bij de sleutelfiguren een grote rol in de desastreuze keuze om niet de kleine groepjes extremisten aan te pakken maar zich op staten te focussen zoals Irak en Noord Korea. Een aanrader om te bekijken.

  7. Robert zegt:

    Is Obama hier niet iets te gretig? Hij staat er nu toch een beetje meer als spreekstalmeester dan als staatsman.

  8. Jan-1 zegt:

    Het probleem met de peilingen is dat altijd het verschil wordt gerapporteerd en niet de individuele uitkomsten per kandidaat. Als je daarnaar kijkt dan zie je dat in Pennsylvania Obama al wekenlang zeer constant scoort rond de 52%.

    John McCain daarentegen stond op een onnatuurlijk lage 40 tot 44%. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de pathologische twijfelaars in de laatste dagen toch voor John McCain kiezen.

    De definitieve uitslag zal naar mijn mening worden bepaald door het enthousiasme verschil dat al heel lang bestaat tussen de twee kandidaten. Ik schat in dat afhankelijk van het weer (!) de winst voor Obama tussen de 6 en de 10% uitkomt.

    Zijn er al mensen die een voorspelling aandurven over de einduitslag?! Misschien dat Tom Jan bereid is om daar een artikeltje aan te wijden.
    Ik persoonlijk ga voor de 375 kiesmannen voor Obama! Dat is het scenario wanneer alle swing states naar Obama gaan maar niet de traditioneel Republikeinse staten die nu in het geding zijn gebracht te weten: Montana, North Dakota, Arizona en Georgia. Ook West Virginia en Arkansas beschouw ik buiten bereik van Obama.

    Wie durft?

    CNN heeft een mooie scenariobouwer die je kunt gebruiken. http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/calculator/

  9. Bart zegt:

    Vandaag gehoord:
    “Wie er ook wint, uiteindelijk is het lood om een oude ijzervreter” :)

  10. De Bralleputin zegt:

    Kleine correctie op mijn vorige posting. Ook de expanded versie van Gallup maakt onderscheid tussen stemvee en niet-stemvee, maar doet dat volgens genuanceerder, geavanceerder, progressiever berekeningen of zoiets. De traditional poll baseert zich meer op ‘bewezen stemgedrag uit het verleden’ (dus m.i.: ouwe trouwe kiezers). Voer voor peilgekken, waar ik mezelf de laatste dagen ook toe reken. Wat is er met me gebeurd? Ik ben doorgaans allergisch voor M. de Hond, bellen met je mening, standpunt-nl etc. etc, maar goed, enfin, ik zat er dus een beetje naast, maar het resultaat blijft hetzelfde.

  11. De Bralleputin zegt:

    @ TJM
    Van Parag Khanna maken we onze eerste EU-president, we lokken hem wel weg bij de yanks. Balsem voor de ziel, die man.

  12. Pieter zegt:

    De reactie van mijn vrouw op de advertentie met de Three Stooges: “Wow, they found a cultural reference older than McCain”.
    Obama doet het beter doet in de campagne omdat hij vooruit kijkt met optimisme, en jonge kiezers weet te moboliseren. McCain is de kandidaat van het verleden, en deze advertentie onderstreept dat. Degenen die the Stooges kennen zien de grap al van verre aankomen, en voor de jonge kiezers is het gewoon een bizar oud filmpje.

  13. carl zegt:

    Cheney’s steun voor McCain gaat op dit moment wenig uitmaken. Het heeft mcCain zeker niet geholpen, maar de schade is minimaal. De helft van de “undecided” weet niet eens wie Dick Cheney is en voor de andere helft is Obama’s tante belangrijker. Obama’s campagne moet- laat als het is- toch snel hun aandacht an Pensylvania richten want daar ziet de situatie slecht uit en asl die staat flipt,komen we voor een onaangename verrassing staan.
    Hier is overigens hoe de republikeinen werken:
    http://www.miamiherald.com/news/politics/campaign-2008/story/740834.html

  14. Robin zegt:

    Obama heeft zelfs een reclamespotje gewijd aan de endorsement van Cheney: Delighted.

  15. Robin zegt:

    Nog een geruststellend grafiekje voor nerveuze Barackbackers.

  16. Marco zegt:

    Is dit telefoon gesprek tussen Palin en “Sarkozy” echt? Kan bijna niet geloven dat ze zo dom zou reageren en dat haar collega’s er echt intrappen dat ze de franse president aan de lijn hebben…

  17. TheUnofficialVote.Com zegt:

    You can cast your unofficial vote for the US Election. See how the rest of the world has voted!

  18. carl zegt:

    @6 Auke,
    ik ben daar niet met je eens. De democratische partij is uiteraard vrij heterogeen, maar de republikeinen zijn nogal homogeen geworden met de liberale, libertaire facties bijna machteloos en met een miniem invloed op de stijl en inhoud van de partijpolitiek.. je hebt een vrij gedisciplineerde, extreem rechtse partij- zeker voor minimaal 80 %. Meningsverschillen heb je altijd, zelfs binnen totalitaire partijen.

  19. Robin zegt:

    @ Jelle (1)

    Frank l’Ouvrier! Genial! Die had ik niet verstaan namelijk. Gesprek is trouwens echt, Marco. Ontluisterend, hè? Reactie van Gibbs is onderkoeld en vernietigend.

  20. Annemieke zegt:

    Voor Joan–

    Dit is de eerste post van jou die ik lees. Ik ben oprecht geinteresseerd in hoe jij Nederland beleeft… En dan heb ik het over het Nederlandse belastingstelsel en wat je daar voor terugkrijgt: ziektenkostenverzekering, betaalbaar hoger onderwijs, tenminste 4 weken betaald verlof, en een vangnet van uitkeringen met als resultaat dat het gros van de mensen een financieel onafhankelijk leven kan leiden. (Ik heb het niet over de hondenpoep op straat en de norse manier waarop we elkaar te woord staan–want op dat gebied kunnen Nederlanders veel leren van Amerikanen).

    Ik woon al 14 jaar in de VS en ben een Obama supporter. (Kan helaas niet stemmen). Ik fantaseer vaak over een experiment waar Nederlanders een jaar hier komen wonen en werken en Amerikanen een jaar naar West Europa, Canada, Australie, of Nieuw Zeeland worden gestuurd.

    Nederlanders zouden dan meer waardering krijgen voor wat ze thuis hebben en misschien minder zeuren. En de ogen van veel Amerikanen zouden open gaan omdat ze zien dat kapitalisme hand in hand kan gaan met social democracy.

    Jij en ik zijn dat experiment: Ik vind de hardheid van het bestaan hier verwerpelijk. Wij zitten goed omdat mijn man een goede baan heeft–maar een grote groep Amerikanen leeft aan de rand van armoede. En dat in een land dat zich als Christian profileert. En dan heb ik het nog niet over het gebrek aan vrije tijd en de dure collegegelden.

    Jij woont in Nederland. En je bent Republikein. Hoe ervaar jij Nederland?

  21. Julian zegt:

    @ Carl

    De helft van de “undecided” weet niet eens wie Dick Cheney is

    Niets is aan het toeval overgelaten, zie het bordje voor hem: ‘Vice-president of the United States’

  22. jelle zegt:

    het gesprek is zo echt als je maar kan denken en palin is zo publiciteits en celeb geil dat ze van onderdanigheid over alles giegeld dat ze niet begrijpt. ik zou er zelf naar luisteren, zoek op youtube onder palin prank call. deze vrouw is zo dom, dat mensen daar nog serieus over nadenken om op te stemmen. betekend waarschijnlijk dat er ook een heleboel domme mensen zijn,…
    wat een aanfuiting deze polictica en daardoor dus mccain, wie kiest er nou zo iemand?

    hoe dan ook een enorm knap staaltje van palin nailin van deze canadezen.

  23. Anno Zijlstra zegt:

    Ik kon het eerst niet geloven, een joker belt en krijgt Palin zo aan de lijn, wat een amateurs zeg, beschamende afgang.
    Enfin het ziet er niet goed uit voor de republikeinen.
    2012 nieuwe ronde nieuwe kansen…

  24. PJ de Boer zegt:

    @ Joan:

    Al was het dan niet voor mij bedoeld, ik reageer toch even…

    Ik denk dat de gemoederen een beetje verhit worden naarmate de verkiezingsdag nadert. Dus ik zou alle opmerkingen die hier verschijnen maar met een korreltje zout nemen. Wat mij betreft is de hele campagne daar schuld aan, al dan niet versterkt door de media. Obama en McCain hebben helaas geen woord gehouden met hun voornemen een “schone” campagne te houden en ik heb persoonlijk mijn buik helemaal vol van alle pogingen om de andere partij steeds maar naar beneden te halen.

    Dat neemt niet weg dat ik Obama nog steeds de meest geschikte persoonlijkheid als president vind hebben. Niet dat hij daar veel aan heeft, want ik kan toch niet op hem stemmen.

    Hoe dan ook, met alle (soms wat blinde) Obama-liefde die onder de meeste mensen hier heerst, ben ik blij met af en toe een tegengeluid. Niet van “James”, die wil alleen maar stoken. Maar jouw bijdragen zie ik altijd graag, omdat ik het gevoel heb dat je er echt achter staat.

  25. Maud zegt:

    Hustler’s ‘Nailin’ Palin’ (zie ook Jelle’s transcript bij 1, bedankt Jelle) bestaat echt!
    Ze zijn bezig met een pornofilm over Palin en proberen hem af te hebben voor de verkiezingen.
    Zie Huffington Post.

    Maar zoals we allemaal kunnen horen, vindt Palin het prima.

  26. Joan zegt:

    Annemieke (20)

    Mijn kleindochter haar middle name is ook Annemieke..leuke naam..

    Sorry maar ik woon al 50 jaar in Amerika..dus kan ik je niet veel helpen over Nederland…maar als je terug gaat in oude inzendingen ( ongeveer Maart) dan kun je heel wat over mij leren..

  27. Julian zegt:

    @ Auke

    Goeie link, thnx. De youtube interviews is een flinke lijst met interessante kopstukken zoals, (daar is ie weer) Christopher Hitchens.

  28. carl zegt:

    @20 annemieke
    “”Ik fantaseer vaak over een experiment waar Nederlanders een jaar hier komen wonen en werken en Amerikanen een jaar naar West Europa, Canada, Australie, of Nieuw Zeeland worden gestuurd.”"
    Ik fantaseer over tenminste elk gekozen politicus en elk bestuurder, ook op plaatselijk niveau, minimaal 6 manden stage in een westers land laten lopen voor hij/zij kan beginnen. De isolatie van amerikanen van de rest van de westerse wereld is ongeloofelijk. Het is een soort mentale ijzeren gordijn en ik heb het gevoel dat het in de laatste jaren erger wordt. Een natie, die weigert te leren, gaat snel naar de afgrond. Een derde van de bevolking is hier nooit in het buitenland geweest.

  29. Piet zegt:

    Julian, hier nog een aanvullend gegeven mbt je kritische kijk naar Bush’ economisch beleid

    http://newsbusters.org/blogs/tom-blumer/2008/08/28/census-bureau-income-inequality-unchanged-during-bush-43

    groet

  30. Marjon zegt:

    Cheney helpt Obama :) Tja..wat moet je daarvan zeggen..Obama en Cheney zijn tenslotte neven en blood is thicker then water….
    Familie kijven..familie blijven..hahaha!

  31. Emiel zegt:

    “Saudi’s voorkomen aanslag in Amerika in 2003″ meldt NU.nl en vraagt zich vervolgens af waarom de Saudi’s dit ‘feit’ juist nu melden.

    Uhuh, why indeed…

  32. Marieke zegt:

    Even een poll… hoeveel van jullie geven of gaan naar een election night party in Nederland? Ik geef er zelf een, maar het valt ook op mijn verjaardag. Hopelijk wordt dit een onvergetelijke verjaardag met een overwinning van Obama. Ik durf er bijna niet aan te denken hoeveel miljoenen mensen over de hele wereld zullen dansen op straat! Laten die polls alsjeblieft kloppen. Geen New Hampshire!!

  33. Maud zegt:

    Kent iemand een goede link naar Obama’s laatste optreden bij Jon Stewart?
    Ik heb het al ettelijke keren geprobeerd, maar de video houdt niet op met ‘loading’. Ook de video op de site van de Daily Show.

  34. Wim zegt:

    Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de prank call nogal flauw. Zeker voor een stel mensen die er hun handelsmerk van maken. Het doet me met weemoed terugdenken naar de absurde telefoongesprekken die Jack Spijkerman vroeger in zijn radioprogramma maakte. Tegen lokale politici, vlak voor verkiezingstijd: “En wat gaat u doen aan de kinderbestrijding?”

    Blijft natuurlijk niet professioneel dat Palin haar telefoontjes niet laat screenen. En dat ze abrupt het gesprek stopt wanneer ze hoort dat ze niet met de Franse president spreekt geeft ook te denken.

    @Joan (3)
    Jij mag zelf weten wat je neemt, en wat niet. Ik denk niet dat mensen hier er bewust op uit zijn om je te krenken. Als ik je gekrenkt heb, mijn excuses daarvoor.
    Maar nu we het er toch over hebben, ik kan het waarderen dat je je vroegere houding een stuk hebt laten varen. Die houding van “Jullie wonen niet in de VS, dus jullie hebben geen idee wat er hier gebeurt. Laat mij maar eens even vertellen hoe het werkelijk is.”

  35. Maud zegt:

    @ 27

    Ik heb er ook even naar gekeken, (nog) niets gelezen; er staat ook een interview bij met Paraq Khanna – Tom-Jan publiceerde een interview met hem.
    Ik ben zelf een beetje gaan twijfelen over Hitchens toen ik las dat hij in 2004 op Bush heeft gestemd en bevriend is met Wolfowitz.
    Hij hoort ook tot de mensen die ons, Nederland, veroordelen omdat we Hirsi Ali niet willen beveiligen in Amerika, althans er niet voor willen betalen.
    En ook dat neemt me niet voor hem in.
    Geeft niet, toch een interessanter man dan bijv. Hannity.
    Heb ondertussen wel zijn boek ‘God is not great’ uit de bieb gehaald.

  36. Joan zegt:

    PJ de Boer ( 24)

    Eigenlijk is de volgende link bedoeld voor iemand anders( hij stelde mij een vraag over de laatste 8 jaar) Ik kan het niet meer vinden.
    Maar dit is hoe ik over mijn President en de laatste 8 jaar denk…en volgens een Historicus zou het wel eens uit kunnen komen.( Al gelooft niemand dat nu…) Ik heb altijd gehouden van zijn optimisme…en met mij nog veel meer Republicans…..Hoop dat de link werkt…..

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/11/01/AR2008110100850_pf.html

  37. Scafloc zegt:

    Joan,

    Je zegt wel vaker dingen die niet waar zijn. Als je je nu laat afschrikken laat je je wel kennen.

  38. Bjorn zegt:

    goede link, Joan. Alleen is het nu juist jammer dat zijn “heart and values” niet veranderd zijn, dat was zo veel beter geweest. Altjd fascinerend, hoe mensen in staat zijn zich wijzer en toch onveranderd te noemen.

  39. Frank de Arbeider zegt:

    Franck Louvrier is de communicatieadviseur van Sarkozy, maar inderdaad, als Frank l’ouvrier krijgt hij inderdaad een Joe de Plumberachtige allure – al denk ik niet dat Palin dat eruit gehaald heeft…

  40. Piet zegt:

    @Marieke (32)
    Waarschijnlijk wint McCain de verkiezing a.s. dinsdag. Hij is aantoonbaar de beste kandidaat, hoewel ik hier een beetje de sfeer proef van dat Obama de overwinning niet meer kan ontgaan. Beste mensen, wrong again.
    Wie in Missouri wint, wint de presidentiele verkiezingen. Dat is al meer dan honderd jaar het geval. Kijk even na svp. Wie staat op winst in Missouri? Juist.
    Marieke, nog een fijne verjaardag toegewenst.

  41. Bjorn zegt:

    Beste Piet(40)

    Ten eerste staat er helemaal niemand op winst in Missouri. (bij Pollster staat Obama ietsje voor, hierboven McCain)

    Ten tweede denk ik niet dat je deze verkiezingen zomaar kan vergelijken met eerdere verkiezingen. Zo is er nog nooit een zwarte presidentskandidaat geweest, hebben er misschien nog nooit zoveel jongeren buiten de polls om gestemd, was er nog nooit een zodanig incompetente VP kandidaat als Palin en ga zo nog maar even door.

    Ten derde ga je al in je eerste zin de fout in. Los van dat het sowieso niet aantoonbaar is, is McCain bij lange na niet de beste kandidaat. Geen idee waar je dat op baseert…misschien zijn de afgelopen maanden je ontgaan.

  42. marc zegt:

    @Joan en alle vaste gasten:
    Erg jammer dat Joan ophoudt met haar bijdragen hier. Ik denk dat het een goede aanvulling was op het blog, een fris geluid (want fris heeft niets met leeftijd te maken) van ‘de andere kant’… Het is altijd goed om andere meningen te horen. Ik begrijp best dat ze McCain een goede vent vindt, en er wordt waarschijnlijk wel veel naar ‘links’ geleund hier. Ik had graag nog eens van haar willen horen hoe ze denkt over de kwaliteiten van Sarah Palin (dus niet alleen dat ze haar een sympathiek persoon vindt – dat moet iedereen natuurlijk zelf weten). Jammer ook dat nog niemand heeft gereageerd op haar -waarschijnlijk- laatste bijdrage hier, is er niemand onder de vaste volgers die het ook ‘a shame’ vindt dat Joan voelt dat ze deze stap heeft moeten nemen?
    Maar goed, ik kan natuurlijk niemand iets kwalijk nemen, aangezien ik maar een paar bijdragen heb geleverd.

    @Jan-1:
    Mmm… ik durf best een voorspelling aan: Obama wint met 353 kiesmannen/vrouwen. Zelfde motivatie die jij geeft, met het verschil dat Missouri en Indiana naar McCain gaan…

    (‘full disclosure’: ik ben zelf absoluut links en altijd zo geweest, dus voor mij is er uiteraard geen twijfel wie er het beste de volgende president van America kan worden… en ik ben natuurlijk positief gestemd. De retoriek van McCain en de zijnen dat ze toch echt aan het inlopen zijn klinkt nogal wanhopig.. zeker als je vervolgens naar pollster.com of zo kijkt. De champagne ligt maar kouder en kouder te worden… maar laten we hopen niet voor lang meer: ik wil ‘m graag onder gejuich ontkurken over ongeveer 50 uur!)

  43. marc zegt:

    Oh wacht, ik zie nu pas dat Joan weer terug is!! Pfff… voor niets mijn bijdrage geschreven… Goed te zien dat je er weer bent, Joan!

    PS @Piet (40): ik weet natuurlijk best dat peilingen lang niet altijd gelijk krijgen, maar om nou meer geloof te hechten aan de uitslag in 1 kleine staat… ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’! Dat is iets wat iedereen in deze tijden toch moet weten….

  44. marc zegt:

    Mmm… het lijkt erop dat mijn ‘PS’ bijdrage is zoekgeraakt… Ik moest natuurlijk nog even zeggen dat mijn laatste bijdrage hopeloos achterhaald is – doordat mijn browser blijkbaar niet ‘ververst’ was, had ik de terugkeer van Joan (en reacties) gemist!
    Goed te zien dat je er weer bent, Joan!

    En als een extra PS, @Piet (40): Ik weet best dat peilingen er flink naast kunnen zitten, maar denk je nu echt dat 1 kleine staat de verkiezing zal voorspellen? ‘Resultaten uit het verleden bieden geen gerantie voor de toekomst’, dat zou iedereen in deze tijden toch moeten weten! ;)

  45. Bjorn zegt:

    @ Marc

    Ik geloof dat dit zo’n beetje de 4e keer is dat Joan “ermee ophoudt”…..

  46. Piet zegt:

    @bjorn, marc
    Mijn opinie over McCain baseer ik op het volgende. Het succes van de VS (economisch, militair) komt voort uit de gedachte dat het vrijlaten van ondernemen en denken beter is dan de bemoeienis van de Staat in de economie en samenleving. Adam Smith zei dit 200 jaar geleden al. Schumpeter verfijnde het idee met “creative destruction”. Onder de regering Bush is de VS ca 30% rijker geworden, een rijkdom door het belastingsysteem min of meer gelijk onder de burgers verspreid.
    McCain is voorstander van het bovenstaande stelsel. Wat Obama hiervan denkt? We weten het niet. Daarom zeg ik dat McCain aantoonbaar de beste kandidaat is.

  47. Julian zegt:

    @ Piet

    Dank je voor de bijdrage. Een tijdje geleden heb ik besloten je bijdragen maar voor kennisgeving aan te nemen. Dat was nog niet eens naar aanleiding van een discussie die ik met jou had, maar ik dacht P Joram of Bralleputin.

    Het patroon dat ik herken is als volgt: Eerst waag je je aan prikkelende uitspraken, vervolgens krijgen we wat namedropping en verwijs je naar wat andere mensen geschreven of geroepen hebben, maar op het moment dat mensen doorvragen -en dan komt het dus neer op je eigen visie-, laat je het nog wel eens afweten. Op een gegeven moment zei je zelfs ‘het is maar een weblog’. Zo mag je er over denken, natuurlijk. Maar daaruit mag ik ook mijn conclusies trekken en verkiezen mezelf de moeite bespraren om serieus op je bijdragen en opmerkingen in te gaan.

  48. Pieter zegt:

    Piet: ik denk dat dit jaar Virginia de lakmoestest is: Als Obama er wint kan McCain het verder wel vergeten, en als McCain er wint is dat een indicatie dat de polls er dit jaar flink naast hebben gezeten, en zal hij verder genoeg andere staten winnen voor het presidentschap.

    Joan: een beetje flauw om (bijna) iedereen hier van “vuil spel” te betichten. Noem dan ook man en paard: wie is hier gemeen en laag-bij-de-gronds geweest?

  49. Marjon zegt:

    MCain gaat tot hte bittere eind door met de lage aanvallen. Het helpt hem geen zier maar dat mag de pret niet drukken!
    De man is fantasieloos en heeft over issues echt niets te melden dat id duidleijk!
    Ongeschikt voor het Presidentsschap als je het mij vraagt..en morgen zal hij ook de rekening krijgen van een slechte campange net als de rest.

  50. Julian zegt:

    @ Joan (36)

    Bush joked: “People ask me, ‘Do you ever see any of the ghosts of your predecessors here in the White House?’ I said, ‘No, I quit drinking.’ “

    Ere wie ere toekomt: Hij is zeker één van de grappigste Presidenten die ik heb gekend. Reagan had trouwens ook wel humor, zij het van een soms wat bizarre soort, bijv. tijdens de soundcheck voorafgaand aan addressing the nation.

    “My fellow Americans, I’m pleased to tell you today that I’ve signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes.”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Five_minutes_speech

  51. Piet zegt:

    @julian, Je antwoorden aan mijn bijdragen gaan vaak over de vorm. Ik schrijf dat toe aan gebrek aan argumenten.
    Het gaat om een centrale kwestie bij deze verkiezingen: was de republikeinse regering gedurende de afgelopen acht jaren zo rampzalig als hier in deze discussiegroep vrijwel algemeen als een vaststaand feit wordt aangenomen. Ik meen van niet en ik heb daarbij feiten te berde gebracht. Eerst de fenomenale groei van de amerikaanse rijkdom. Nu de verdeling van die groei. Het zijn feiten die niet goed passen in de holle Obama retoriek “change”. Change van wat?
    Ik zou zeggen, ga door met je conversatie met diegenen die het met je eens zijn.

  52. carl zegt:

    @46 Piet : “” Onder de regering Bush is de VS ca 30% rijker geworden, een rijkdom door het belastingsysteem min of meer gelijk onder de burgers verspreid.”"
    Piet, je moet ergens in een separate universe wonen.
    Dat is het probleem met de hedendaagse republikeinen, zij beweren zo maar wat. Naar de hel met realiteit, feiten of statistieken. Zoals mijn favoriete duitse politicus Joe Goebbels vaak zei : “Jede Luege wird zur Wahrheit, man muss sie nur oft genug und laut genug wiedeholen”. Amen

  53. Piet zegt:

    @carl(52) Beste carl, name-calling helpt niets. Voor argumenten zie posting 29 hierboven.

  54. De Bralleputin zegt:

    @julian, Je antwoorden aan mijn bijdragen gaan vaak over de vorm. Ik schrijf dat toe aan gebrek aan argumenten.

    Zelden, Piet, heb ik een suffer antwoord gelezen dan deze. Julian heeft punt voor punt gelijk in zijn reactie (47). Als er iemand is die altijd geduldig argumenten aandraagt en ze staaft met feiten, dan is hij het. Ik beschouw hem soms als mijn rugdekking. Ik storm naar voren, roep maar wat in het wilde weg (ik lees wel eens wat, maar weet vaak niet precies waar ik deze wijsheid vandaan heb, het is maar een weblog, niet?) maar Julian weet mijn/zijn argumenten stevig met bewijzen, links naar autoriteiten, statistieken etc. te onderbouwen. Hij neemt het graag van me over als ik al denk: laat maar, deze cowboy overtuig ik toch niet. Overigens, Piet, zonder jou en andere Bush-fans was dit blog niet half zo levendig geweest. Het leest nu als een soap. Misschien zou er ooit met behulp van een begenadigde compiler een pakkend verhaal van te maken zijn. Starring: Piet, Joan, Bakker, Lewin, Wijnands (hoe zou het met zijn aandelen zijn, ik vrees het ergste), Peter en Femke contra de Obamieten. Titel voor de aflevering van morgen: Filistijnen verpletterend verlslagen.

  55. carl zegt:

    @53 Piet, name calling???

  56. Piet zegt:

    @carl inderdaad name-calling. Leg eens uit (na het lezen van mijn argument – 29) waarom je goebbels erbij haalt

  57. Piet zegt:

    @brall. Dank & vriendelijke groet.

  58. Julian zegt:

    @ Piet

    Hey Piet, ‘t is maar een weblog.

  59. Piet zegt:

    @julian, Inderdaad slechts een weblog. Goed dat je toch even je neus laat zien. Ook op een weblog gelden minimale regels van fatsoen, lijkt mij tenminste. Bralleputin prees je de hemel in en om de een of ander reden geloof ik haar. Maakt een waarachtige indruk. Julian, laat me weten wanneer je je eigen kerkschuur begint en geloof me: wikipedia is geen betrouwbare bron. Vriendelijke groet

  60. carl zegt:

    Piet,je hebt gelijk, ik had uiteraard ook een soviet-propagandist erbij kunnen halen.

  61. Julian zegt:

    @ Piet, Bralleputin

    Je hebt gelijk Piet.

    Dank je wel, Bralleputin, voor je support. We moesten eens wat vaker discussieren.

  62. TrapArecev zegt:

    Het is wel verbijsterend om te zien dat beoogd-VP S.P. een volkomen ondoordringbaar bord voor haar kop heeft en werkelijk niet in staat is om ook maar één van de talloze hints (wat heet: mededelingen) op te pikken dat ze voor het lapje wordt gehouden.

  63. Julian zegt:

    @ Piey

    Nou, #46 lijkt me een uitstekend voorbeeld van namedropping. Dus als je even wat namen van economen of andere wetenschappers noemt, dan moeten we de rest ook wel geloven. Denk je.

    Je hebt nog steeds niet aangetoond dat de economie met 30% is gestegen, ondanks de cijfers van NB het conservatieve Wall Street Journal die ik aan jou heb overlegd, die dat weerleggen. Ik heb toen ook allerlei argumenten gegeven die deze cijfers (20% groei, dit rampjaar buiten beschouwing gelaten) relativeren. Op geen enkele daarvan ben je ingegaan. In plaats daarvan meende je te concluderen dat ik het lovende artikel van de WSJ onderschreef, en als je mijn argumenten goed had gelezen was dat geenszins het geval. Niettemin blijf je dus wel gewoon vasthouden aan de 30% die je nog steeds niet hebt aan kunnen tonen.

    Dan gaat er bij mij ergens een lampje branden, Piet.

    Ik ben mij bewust van de minpunten van Wikipedia. Echter, de bronnen staan vermeld, en het staat jou en iedereen vrij om die aan te vechten, of daar betere bronnen tegenover te stellen. Vaak wordt de kritiek erbij vermeld, om je zelfs deze moeite te besparen. Gezien het feit dat je zo zeker van je zaak ben is het des te opvallender dat je hierin grootendeels in gebreke blijft.

    Laat ik de discussie even naar een filosofischer plan tillen, en meteen ook maar even een naam droppen. Ik kan je aanraden Karl Popper te lezen, volgens wiki ‘een onwrikbaar tegenstander van autoritarisme’. Hij bedacht de term ‘kritisch rationalisme’, en schreef ook een boek over ‘objectieve kennis’. Kortom, een aanrader als het gaat om onze perceptie van de werkelijkheid en als het gaat om argumenteren, nuanceren en falsificeren, oftewel debatteren.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

    Tot slot, wat de ’30% groei’ (GDP) betreft, en dat mag je voor kennisgeving aannemen.

    http://www.bea.gov/national/xls/gdpchg.xls

Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk.