Hoe ver wilt u zich laten uitkleden?
‘U mag zich daar even uitkleden’. Hoe vaak heeft u het niet gehoord bij de dokter? U beseft dat u zich in een ongelijke machtsverhouding bevindt, maar u kunt weg. ‘Mag’ klinkt gebiedend, maar toch, u beslist zelf of u zich ‘even’ uitkleedt, voor het goede doel van uw gezondheid.
Dat is anders bij allerlei manieren waarop u wordt uitgekleed door de overheid en door bedrijven die overheidstaken vervullen, bedrijven zonder echte concurrenten, en niet te vergeten door volksvertegenwoordigers die namens u toezicht houden op wat al die functionarissen doen. Het gaat om uitgekleed worden in ruimere zin dan betalen alleen.
Met de ov-chipkaart ontstaan nieuwe kansen te worden uitgekleed. Zolang de beveiliging niet goed is geregeld loopt u het risico dat een slimmerik uw ov-identiteit steelt en op uw kosten het land rondreist. Ook de vervoersbedrijven worden getild – zwartrijden is van alle dagen en verdient straf. Zwartgereden worden bestond nog niet.
Straks kunt u in het hele land elektronisch worden uitgekleed met een type vervoersbewijs waar u niet om heeft gevraagd. Als u met een ov-chipkaart, NS-jaar- of kortingskaart reist dan kunt u in de huidige plannen niet kiezen voor een anonieme chipkaart. In de chip zit wie u bent. Dat betekent: uw bankrekening in de gaten houden, en bedenken dat ook uw naam, adres- en reisgegevens maandenver zichtbaar zijn voor wie handig is. U loopt straks naakt door het elektronische poortje.
Een landelijke ov-chipkaart is makkelijk voor de reiziger, maar de vervoersbedrijven willen uw reisgegevens bewaren. Om klachten te kunnen behandelen. Alsof zij dat nu niet kunnen. En om u ongevraagd marketingaanbiedingen te doen. Justitie, argwanende werkgevers en echtscheidingsadvocaten likken hun vingers af bij die vette datapot. Wie weet ook nog eens handig tegen uitkeringsfraude.
Nadat handige en geleerde krakers in Nederland en Duitsland hadden aangetoond dat het huidige ov-chipkaartproject rammelt, werd pijnlijk duidelijk dat de staatssecretaris van Verkeer uw belang niet kan behartigen. Haar voorgangster heeft het project uitbesteed aan de NS en de grootstedelijke ov-bedrijven. Die gedragen zich op hun beurt alsof zij de klant zijn van hun gezamenlijke ov-chipdochter TLS. Zo kan iedereen naar een ander wijzen en het publiek zich gedwee laten ringeloren.
Het is de laatste jaren een favoriet bestuursmodel: buiten de greep van politiek aanspreekbare bestuurders. Staatssecretaris Tineke Huizinga keek op goede gronden hulpeloos. Haar enige vluchtstrook bleek de oude strippenkaart; zij mag bepalen of en wanneer die opgaat in de ov-chipkaart. Terecht wees zij er donderdag op dat de Kamer heeft ingestemd met deze afstand van bevoegdheden. Die pseudomarktaanpak leek jarenlang hip en slim, maar als de doelen niet worden gehaald, staat de democratie te kijk. Zie HSL, Betuwelijn, taximeter, paspoort enzovoort.
Niet de vertragingen of de kostenoverschrijdingen maken het ov-chipproject gevaarlijk. Het is de ambtelijk-technocratische aanpak die de neus ophaalt voor beschikbare wetenschappelijke kennis op beveiligingsgebied, een aanpak die nonchalant omgaat met de gerechtvaardigde privacybelangen van ons allemaal. Geen wonder dat die dingen nu bij elkaar kwamen.
Toen begin van de week onvermijdelijk werd dat de Kamer de staatssecretaris ter verantwoording zou roepen, werd het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dringend verzocht versneld te komen met zijn kritische rapport over de omgang van het Amsterdamse ov-bedrijf GVB met reizigersgegevens (te lang opgeslagen, te slecht beveiligd, klanten niets gevraagd). De staatssecretaris en haar ov-vrienden wilden liever alle ellende in één week. Nieuwsbundeling om een schadelijker domino-effect te voorkomen.
Het GVB-rapport is een voorbode van de strijd die de privacywaakhond moet voeren met de NS. Wat het GVB doet, wil de NS ook. De Spoorwegen zijn van plan uw reis- en persoonsgegevens in twee databanken te bewaren. ‘Om de dienstverlening te verbeteren’. Wat natuurlijk ook kan met reisgegevens zonder uw naam en adres. Deze week bleek weer dat de NS u geen keus wil geven of u gediend bent van hun aanbiedingen. Gezien de gedwongen winkelnering – u kunt niet met de Connexxion-trein van Utrecht naar Amsterdam – zou dat wel normaal en fatsoenlijk zijn. Zoals iedere e-mailnieuwsbrief een opt-in procedure hoort te hebben.
De NS gedraagt zich straks als eigenaar van uw reisleven. Hooghartig maar niet uniek. De KLM en de meeste andere luchtvaartmaatschappijen gebruiken uw stedentripjes ook om u er meer te laten maken, en vóór u vliegt ligt er al een kopietje bij de Amerikaanse regering. De EU heeft dat niet kunnen tegenhouden. Zoals van al het internationale betalingsverkeer en sommige binnenlandse transacties een doorslagje naar de terroristenadministratie in Washington gaat. In Europees verband moeten de telefoon- en internetaanbieders al uw bel- en surfexcursies bewaren – Nederland koos met anderhalf jaar bijna voor de maximum termijn.
Nederland gaat in dit soort aantastingen van uw persoonlijke levenssfeer verder dan de meeste andere westerse landen. Volgens Privacy International is Nederland, mét Groot-Brittannië en de VS een van de meest vooraanstaande ‘big brother’-landen. En nog kon minister van Justitie Hirsch Ballin van de datahonger niet slapen. Bij de Eerste Kamer ligt een wetsontwerp om de inlichten- en veiligheidsdiensten nog wat meer inzagerecht te geven. Privacywaakhond CBP schreef er een vernietigend advies over. En op Hirsch Ballins aandringen werd donderdag de commissie Veiligheid en Persoonlijke Levenssfeer geïnstalleerd.
Klinkt keurig, zult u zeggen. Maar het gaat er wel om, zoals minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst omfloerst samenvatte, na te gaan ‘tegen welke privacybelemmeringen bestuurders en politie aanlopen bij de aanpak van overlast, geweld en criminaliteit’. En staatssecretaris Albayrak, die de zieke minister van Justitie verving, vroeg zich af of de huidige criteria om persoonlijke gegevens van burgers te mogen bewaren misschien ‘toe zijn aan herijking’.
Alles wat u belt, surft, reist, betaalt, leent bij de bieb en ziek bent, wordt al opgeslagen en via het nieuwe burgerservicenummer (Kafka zou glimlachen) uitgewisseld met hulpverleners, dienders en spionnen. Een heel volk verdacht uit voorzorg. De jonge Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt slonzig nageleefd, maar nu al zegt het kabinet: u hebt wat veel recht op privacy. Zoals ze in Amerika zeggen: where is the outcry? Hoe ver wilt u worden uitgekleed voordat u gaat schreeuwen?




vrijdag 18 januari 2008, 17:58 uur
Kunt u dit artikel niet op de voorpagina plaatsen? Het liefst in herhaling van drie keer per week, om de schaapskoppen die worden “uitgekleed” enigzins bij de les te houden, het is inderdaad pijnlijk om aan te zien hoe dociel de Nederlandse burger zich laat bespioneren. Het argument van “je hoeft niet bang te zijn als je niets te verbergen hebt” zou dan ook betekenen dat ik voortaan in m’n blote kont over straat kan lopen…..
vrijdag 18 januari 2008, 18:07 uur
De hier geschetste ontwikkeling vind plaats volgens de paaltjes methode: steeds opnieuw worden de paaltjes die het domein dat we privacy noemen omringen een klein stukje verplaatst waarmee dat domein stapje voor stapje kleiner wordt.
Pas als er vrijwel geen privacy meer bestaat blijkt dat we van de hectare waar we aanvankelijk mee begonnen nog slechts enkele tientallen vierkante meter is overgebleven.
Het gevaar schuilt in de continue stroom van aanvallen die per stuk niet zo heel schokkend lijken maar bij elkaar uiteindelijk verantwoordelijk zullen zijn voor het verliezen van onze persoonlijke levenssfeer aan een overheid die het alleen al door de gevolgde methode verdient uiterst kritisch gevolgd te worden.
In delen van Amsterdam slaagt men er recent niet meer in de openbare orde te handhaven.
Prompt komen er verzoeken van politie, gemeente en OM om de bevoegdheden uit te breiden.
Veelvuldig inzetten van scanners om automatisch kentekens te kunnen lezen waarmee niet alleen het passeren van criminelen, autodieven en onverzekerde voertuigen kan worden aangetoond maar van iedere burger kan worden vastgelegd waar die op dat moment was. Een compleet net van scanners rond de in en uitvalswegen maakt het mogelijk vast te stellen hoelang iemand met zijn voertuig in Amsterdam was.
Dat scanner net kan opgedoekt worden zodra het rekeningrijden ingevoerd is.
Het openbaar vervoer is het enige lek in deze methode.
Dat kan gedicht worden door het nu voorgestelde systeem van chipkaarten in het OV.
Contant afrekenen in taxis zal uit veiligheidsoverwegingen verboden worden.
Daar mag de klant straks ook die handige OV chipkaart voor gebruiken.
Overigens is niet het gebrek aan bevoegdheden de oorzaak van ontsporen van de openbare orde in Slotervaart maar het gebrek aan moed bij de verantwoordelijken om in te grijpen.
vrijdag 18 januari 2008, 21:38 uur
Als voormalig inwoner van de Bondsrepubliek Duitsland verbaas ik mij er steeds meer over, hoeveel privacy Nederlanders zonder morren bereid zijn in te leveren. Ik herinner me uit voorgaande jaren nog goed de ingezonden stukken, waarmee de invoering van een verplicht identiteitsbewijs werd afgekeurd, steeds met de verwijzing naar de verfoeide “Ausweis”.
En nu? Nu staat in elk Nederlands rijbewijs en paspoort het zogeheten burgerservicenummer (zonder dat ons dit ooit officiëel is medegedeeld, als ik me niet vergis), moet je je alsnog legitimeren, als je al jaren een rekening bij een bank hebt enz. enz.
Bovendien zijn we ook nog naar postcode uiterst fijn gesorteerd, zodat men kan zien of je in een gegoede, armoedige of criminele buurt woont. Tel uit je winst. Zover hebben onze oosterburen het nog niet doorgevoerd.
zaterdag 19 januari 2008, 01:37 uur
Misschien vinden veel Nederlanders het wel een veilig gevoel. Immers, ook informatie van waarschijnlijke criminelen is bekend. Jammer alleen dat daar – zoals in het geval van Mohammed B. – zo slordig mee wordt omgesprongen.
‘Wij hebben niets te verbergen’, typeert ook de bekende Nederlandse nuchterheid. Anderen zullen dat naïviteit noemen.
zaterdag 19 januari 2008, 12:03 uur
Van de Tweede Wereldoorlog -voor mijn tijd overigens- hebben we niets geleerd.
zaterdag 19 januari 2008, 13:08 uur
Alle middelen en instrumenten worden opgetuigd en in stelling gebracht om burgers en maatschappij vergaand te controleren en te manipuleren. Dit gebeurt in een mate en omvang waarvan de voormalige communistische regimes in het Oostblok alleen maar hebben kunnen dromen. Met die zelfde middelen en instrumenten wordt in China een totalitair regime overeind te houden. De verleiding van meer controle en regie is voor machthebbers onweerstaanbaar. Dan is het een kwestie van wachten tot we terug zijn bij af als het gaat om de democratische beginselen. Dat is een veel grotere dreiging dan van welke terreur- of criminele organisatie ook.
zaterdag 19 januari 2008, 14:57 uur
Uitstekend artikel, evenals de voorgaande Opklaringen. Gaat u alstublieft zo door!
zaterdag 19 januari 2008, 15:07 uur
Helemaal eens met Jil: graag dit bericht of een link op de voorpagina en daar laten staan!
George Orwell had het mis met het jaartal 1984, maar ruim 20 jaar later zijn we in NL bijna verder dan wat hij vreesde…
zaterdag 19 januari 2008, 16:54 uur
Niet alleen in China maar ook in Nederland wordt met deze middelen een totalitair regime overeind gehouden. De meeste Nederlanders zijn echter domme schapen, en snappen dat niet.
Het is nu tegen de wet om even boodschappen om de hoek te doen zonder je Ausweis bij je te hebben. Veel totalitairder dan dat kan het al niet meer worden.
We verdienen dit wel, met z’n allen, want we hebben het niet tegengehouden toen het nog kon. Nu is het te laat, en gaat het alleen nog maar erger worden.
zaterdag 19 januari 2008, 17:37 uur
Wat een onzin en stemmingmakerij. Op deze manier zaai je angst, onzekerheid en twijfel met onjuistheden en halve waarheden.
Het burgerservicenummer voorheen sofinummer genoemd staat al sinds jaar en dag in ieder reisdocument onder de rubriek persoonsnummer en in het rijbewijs. Dat is reeds ver in het verleden internationaal afgesproken.
Sinds eind vorig jaar is het burgerservicenummer ingevoerd zodat de overheid personen uniek kan identificeren en er geen persoonsverwisseling meer kan optreden. Met het sofinummer mocht dat immers niet zomaar en door het gebruik van name en geboortedata ging dat vaak mis. Het burgerservicenummer zorgt dus voor een betere privacy!
Daarbij is het ook vreemd dat iedereen bang is voor de overheid terwijl de Internet providers, Postorder bedrijven, Verzekeraars, Banken, Kranten, Telecom providers en Uitgevers (om er maar een paar te noemen) veel meer (historische) persoonsgegevens bewaren. Daar hoor je niemand over.
zaterdag 19 januari 2008, 17:59 uur
Een uitmuntend stuk, en daarom des te tragischer dat het voor blindemansogen is geschreven. 1984 is nu, maar iedereen laat zich vrolijk in slaap sussen door de Newspeak waarmee de mafia van parlementariers en geprivatiseerde monopoliedienstenverleners het volk manmoedig alles door de strot duwt wat het beter niet zou slikken. “Bestuurders” “krijgen dingen mee”, “bouwen zaken af”, “geven elkaar dingen aan”, “herijken”, en waar het op neer komt: waar eens dienen stond staat nu verdienen, en het primaat van de marktwerking betekent dat de burger van “burger” “klant” moet worden worden. Een afnemer van producten en diensten waar hij niet om gevraagd heeft en waar hij niet voor kan kiezen, een relatie met een ploeg leveranciers waarbij de klant geen koning is maar de klos.
zondag 20 januari 2008, 01:46 uur
Waarover precies “outcry”? De schrijver heeft heel wat zaken aangeroerd die misgaan en om verbetering schreeuwen, maar aan het eind blijkt hij zich het meest op te winden over het meest abstracte van alles – nieuwe plannen van het kabinet.
Ik las:
- Stelen van ov-identiteit en geld; slecht doordacht ov plan (geen anonieme kaart, überhaupt een onzinnig project); vervelende marketing aanbiedingen; NS die als monopolist geen keus wil bieden hierin; (Maar wat is er trouwens mis met het opsporen van (uitkerings-)fraude?); domme en kortzichtige afwegingen bij gemaakte beveiligingskeuzes.
- Het zoveelste falende project en het steeds weer falende bestuursmodel; de sluwe slecht-nieuwsbundeling.
Inderdaad deugt het allemaal van geen kanten en begin ik naar de tijd van Reagan en Thatcher te verlangen (de overheid is niet de oplossing maar het probleem; minder is beter want er wordt toch maar geld weggegooid). Je zou willen dat ze dat falende bestuursmodel nou toch wel eens doorhebben, maar nee.
En dan draait het verhaal naar een algemene tirade tegen de tendens om steeds vaker, meer en langer persoonsgegevens op te slaan. Bij overheid en bedrijfsleven. Hier begin ik de draad te verliezen: er zijn toch op zich ook duidelijke oorzaken en redenen aan te wijzen waarom die overheid dat wil – en dat van het bedrijfsleven vraagt? Met steeds weer de algemene emotionele verwijzingen naar WOII en Kafka zal het privacy argument het ook steeds weer blijven afleggen tegen vaak direct aanwijsbare problemen die overheidsorganisaties ondervinden (bij opsporing bijv). Ik lees wel eens over een incident waarbij dan de privacyzorg wordt uitgesproken. Maar is er (bij het CBP bijvoorbeeld) nou niet een wat grondiger analyse over de toegenomen aanwijsbare privacyschendingen voorhanden of zoiets? Of is dat niet de kern van de zaak?
zondag 20 januari 2008, 02:09 uur
There ain’t much choice of course, now that this book has become true. But you probably became one of the four following types:
Proletarian – Considered inferior and kept in total ignorance, you’ll be fed lies from the Ministry of Truth.
Police Guard – Chosen for lack of intelligence but superieur brawn, you’ll be suspicious of everyone and be ready to give your life to defend the world against terrorists, though you don’t know who they are and what they are up to.
Law obeing citizen/male – Face less, mind less, a flesh-and- blood robot with a push-button brain, taught hate by the flick of a switch.
Law obeing citizen/female – A member of the Anti-Sex League from birth, your duty will be to smother all human emotion.
Vrij naar de achterflap van 1984
zondag 20 januari 2008, 03:43 uur
het verbaast mij ook dat je in nederland straks (of nu al?) nergens meer kan rondrijden zonder dat dat wordt doorgegegeven aan … aan wie precies eigenlijk? ik woon niet meer in nl maar snap niet dat daar niet tegen geprotesteerd wordt.
dit treinplan klinkt ook uiterst absurd dus ja, plaats dit op de voorpagina en herhaal en herhaal!
zondag 20 januari 2008, 09:24 uur
Het verleden heeft bewezen dat je beter niet kunt vertrouwen op politici, wetenschappers, kerken, en alle andere vormen van georganiseerde overtuigingen of instellingen of een mix hiervan.
Waarbij het een grote verassing is dat dat je voor politicus of president van een land geen enkele kwalifikatie nodig hebt, geen diploma, geen ISO certificaat etc,etc…
zondag 20 januari 2008, 11:56 uur
Een volk organiseert zich en wijst vertegenwoordigers aan om slimme dingen te bedenken en problemen op te lossen maar deze overheid behandelt haar burgers als vee in plaats van als opdrachtgevers. Het is voor mijn dochter van 8 maanden ook een stuk veiliger als ze in de box ligt in plaats van vrij rond te kruipen.
zondag 20 januari 2008, 12:55 uur
Maar uit het burgerservicenummer is de godsdienstige geaardheid toch niet af te leiden ? Dan is er toch niets aan de hand. Alleen de AIVD (die tegenwoordig anders heet omdat ze onder deze afkorting te veel fouten heeft gemaakt) moet toch weten of iemand extreem protestant, gereformeerd, joods, moslim, humanist of katholiek is ? Dus die heeft eigenlijk niks aan het burgerservicenummer en de nationale coordinator terrorismebeschrijding ook niet. Maar bedrijven zoals Nuon die gas en waterpijpjes voor burgers onderhouden moeten wel een geboortedatum enz. hebben voor het onderhoud van die pijpjes. Gas en Licht haal je als je verstandig bent allang niet meer bij Nuon. En zo zijn er wel meer bedrijven die een geboortedatum vragen, die absoluut niet nodig is voor de services die worden verleend. DAAR MOET NU ECHT TEGEN OPGETREDEN WORDEN, VOORDAT ER ENGELSE TOESTANDEN ONSTAAN.
zondag 20 januari 2008, 13:55 uur
Wat mij meer zou bezwaren is wanneer mijn gegevens zouden worden verkocht door de Overheid en ik nog meer lastig zou worden gevallen door marketers.
Zal het nieuwe systeem het vangen van boeven vergemakkelijken? Ik ben benieuwd.
Verder wordt al die opgeslagen informatie gegarandeerd binnen afzienbare tijd gekraakt.
Kunnen we elkaar allemaal “googelen”.
zondag 20 januari 2008, 15:50 uur
Ook ik zou ervoor zijn dat dit stuk wordt geplaatst op een meer prominente plek in de krant. Omdat ik het belangrijk vindt om alert te blijven. En omdat ik me zeer verbaas hoe weinig discussie hier over plaats vindt. Niet alleen in deze krant.
Een zorgelijke ontwikkeling op mijn eigen werkvlak,de GGZ: het verplicht digitaal aanleveren van (versleutelde) persoonsgegevens in combinatie met diagnostische informatie. Versleuteld, ja! Veilig? ik weet het niet! Geen haan/burger die er naar kraait!
Het blijft een discussie tussen de optimisten (“ik heb toch niets te verbergen”) en de pessimisten (“kafka”). Weegt het nut van het opvragen en opslaan van persoonsgegevens op tegen mogelijk misbruik? Ik ben pessimistisch, weet dat codes en sleutels makkelijk zijn te kraken en dat er altijd mensen/instanties zijn die informatie misbruiken. We creëren samen een monster dat zich tegen ons zal kunnen keren.
En tenslotte; de afkorting BSN lijkt me een wrang eufemisme. Welke service voor wie?
zondag 20 januari 2008, 17:19 uur
Het wordt pas echt interessant als ook het elektronisch patiëntendossier en het elektronisch kind-dossier zijn aangelegd.
zondag 20 januari 2008, 20:09 uur
Uw artikel over de OV-chip-ellende verdient de permanente aandacht van uw redaktie naar de lezers.
De privacy-argumenten zijn onweerlegbaar en zijn van zodanige prioriteit, dat ze niet nu alleen even aktueel zijn, maar dat blijven zolang die kwesties niet zijn opgelost.
Ik heb een Kortingskaart, maar besef dat ik inderdaad wel erg ‘uitgekleed’ (reisgedrag, gekoppeld gironummer) wordt door de OV-chipkaart.
NRC Handelsblad, maak hier een kritisch speerpunt van. A.U.B!
Hartelijk dank voor uw bijdrage!
zondag 20 januari 2008, 23:42 uur
Enerzijds ben ik zeer verheugd over de aandacht die de krant aan de bedreiging van de privacy van de Nederlandse burger besteedt, maar diezelfde burger verwijten dat ‘ie zich e.e.a. wel erg makkelijk laat welgevallen’ en de lezer nu pas vragen hoe ver die wil worden uitgekleed vind ik ronduit hypocriet, daar de krant in het verleden zowel door mij als door anderen uit mijn beroepsgroep – ik ben psychiater – is geattendeerd op gevaren die (ook) kunnen kleven aan doorvoering van ICT in de dossiervoering in de zorg, en de gang van zaken rond de afhandeling van DBC’s, waarbij gebruik van het BSN verplicht gesteld wordt.
Uit mijn kring zijn meerdere mensen zich hierover al geruime tijd geleden begonnen op te winden, en hebben hierover niet alleen het CBP maar ook de pers, waaronder de NRC, benaderd. Daarvan had dus al veel eerder werk gemaakt kunnen worden. Daarin heeft de krant een belangrijke verantwoordelijkheid laten liggen ! Waarvan graag akte.
maandag 21 januari 2008, 00:25 uur
Wat Marc Chavannes naar aanleiding van de ov-chipkaart in het midden brengt over de tomeloze datahonger van onze overheid is geheel juist. Dat deze gulzigheid, met veiligheid, terrorismebestrijding en dienstverlening voor de burger als schaamlappen, nauwelijks een redelijk doel dient is al dikwijls door onafhankelijke deskundigen vastgesteld, het laatst nog door prof. Corien Prins in uw krant.
Toch lijkt de doorsnee Nederlander zich niet te realiseren dat ‘terrorismebestrijding’ feitelijk een veel grotere bedreiging vormt dan echt terrorisme.
Ligt de reden voor deze gelatenheid soms in de verwachting dat een overheid die op verschillende haar toevertrouwde gebieden (belastingen, zorg, onderwijs, openbaar vervoer, om maar enkele te noemen) weinig adequaat presteert (ik druk het maar netjes uit), ook in een rol als ‘big brother’ (of ‘sister’) wel zal falen?
maandag 21 januari 2008, 06:06 uur
Ik hoef mij van mijn (vrouwelijke) dokter nooit uit te kleden, of slechts minimaal.
maandag 21 januari 2008, 15:14 uur
Mooi stukje, Marc.
De AIVD zou eigenlijk een nieuwe naam moeten krijgen:
Geheime Staats Politie (GeStaPo). Wie weet nog wat dat was? Als ik zonder PB wordt aangehouden door de politie zal ik verzoeken, gevankelijk naar de Euterpestraat, Amsterdam, te worden gebracht. Wie weet nog wat DAT was?
Alle geheime diensten likken zich de baard af bij dit gebbetje met bijvoorbeeld de OV chipkaart. Ik hoop erop, dat dit project op grandioze manier schipbreuk lijdt. Op de Rotterdamse metrostations stonden 40 jaar geleden ook al toerniketjes (tourniquettes). Deze zijn in de kortste keren toen weer opgeruimd. Ben ik nou zo slim of is onze Overheid nou zo dom?
maandag 21 januari 2008, 20:47 uur
Ik pik het in ieder geval niet meer.
Op de website van de Tweede Kamer kun je nu reageren op het rekeningrijden, weer zo’n project waarbij “de ambtelijk-technocratische aanpak [..] nonchalant omgaat met de gerechtvaardigde privacybelangen van ons allemaal.” (Een goede formulering trouwens van de NRC; hoewel dat “technocratisch” er misschien nog af had gekund, want dat suggereert dat de betrokken ambtenaren een greintje verstand hebben van “techniek”. “Ambtelijk” alleen al karakteriseert deze mentaliteit voldoende).
Het adres is http://www.tweedekamer.nl /kamerleden/commissies/VW /sub/kilometerprijs.jsp
(alles aanéén geschreven).
Ik besef dat een enkele reactie niets zal uithalen, maar ik heb (hoewel nauwelijks auto rijdend) toch een reactie gestuurd, waaruit het volgende:
–quote– Het is geen goed plan.
[..]
De technische risico’s zijn enorm. Volgens de minister is in andere landen “nergens een keuze gemaakt voor een systeem met landelijke dekking”. Nederland gaat dus iets volstrekt nieuws pionieren. We weten inmiddels hoe succesrijk grote overheids-IT-projecten plegen te verlopen.
[..]
Privacy wordt een farce. “Nieuwe technieken” zouden de privacy niettemin kunnen beschermen volgens de minister. Dit argument gebruikt het excuus van niet-gespecificeerde nieuwe technieken om een principiële kwestie te omzeilen.
Om dat satelliet-systeem te laten werken moet de staat nu eenmaal weten waar iedere auto zich bevindt. Niet iedere auto die in overtreding is (zoals bij het fotograferen van door-rood-licht rijden en van snelheidsovertredingen) maar iedere auto.
Ieder fatsoenlijk denkend parlementslid zou zich heel nadrukkelijk moeten afvragen of dat wel een juiste zaak is. De OV-chipkaart is een persoonvolgsysteem voor hen die van het openbaar vervoer gebruik maken. Hoe het daar met de privacy gesteld is weten we inmiddels.
Nu dreigt hetzelfde voor automobilisten. Big Brother volgt ons nu overal. Op de fiets nog niet, gelukkig, maar misschien kan daar ook nog wel iets op gevonden worden.
[..]
Aan de andere kant, de Staat gaat 750 miljoen euro per jaar aan “uitvoeringskosten” derven (3 miljard euro per kabinetsperiode), want de minister heeft beloofd die niet in rekening te zullen brengen bij de automobilisten. Beloofd is beloofd, niet waar? Die miljarden zullen dus moeten komen van bezuinigingen. Om precies te zijn: bezuinigingen op het budget van de Minister van Verkeer en Waterstaat, want over andere bezuinigingen heeft de Minister niets te zeggen. Welke bezuinigingen precies? Op de wegen of op de dijken? Als de minister dit niet kan aangeven, moet het plan de prullenbak in wegens het ontbreken van financiële dekking.
Tweede Kamer, men is weer eens bezig u een witte olifant te verkopen, met de bekende kreten als “ambitie”, “slim”, en “snelle doorstart”, die zo vaak gehanteerd worden door ministeries die om een missie verlegen zitten. Laat u niet bedotten, verwijs dit plan direct naar de prullenbak, en zeg erbij dat u de eerste 15 jaar niet meer lastig gevallen wilt worden met dit soort ideeën. En vergeet niet tijdens het debat te vragen wat de beleidsvoorbereiding tot nu toe al gekost heeft (ambtenaren-uren, consultants, studiereizen enz).
mvrgr , J Grimbos…
–unquote–
Als we niets doen gaan de regenten gewoon door. De bedrijven die het nieuwe systeem gaan aanleggen en beheren (“marktwerking”) knijpen in hun handjes. De ambtenaren stellen hun banen veilig, en denken oprecht dat ze goed bezig zijn. Ze worden tenslotte niet betaald om na te denken over democratie of economie. De burger is de klos. Lezers, reageer ook alstublieft.
dinsdag 22 januari 2008, 01:28 uur
Het beschermen van de persoonlijke levenssfeer behoort tot de kerntaak van een democratie omdat hierin deze staatsvorm zich onderscheidt van een dictatuur. Indien onze volksvertegenwoordigers verzaken dit mensenrecht te waarborgen geven zij niet alleen blijk van een gebrek aan historisch besef, maar verworden zij tot de wegbereiders van het fascisme en verbreken zij het contract social. Niets is zo gevaarlijk als een almachtige staat.
Niet de burger moet transparant zijn maar de staat die voor het persoonlijke belang van elke burger dient op te komen. 28 januari 2008 is de door de Raad van Europa en de Europese Commissie uitgeroepen tot internationale privacydag. Gebruik dat moment om locale politici aan te schrijven en te vragen wat zij hebben gedaan en zullen doen om onze vrijheid te behouden. Een klacht kan naar per mail naar de Europese Commissie, die namens ons het Hof van Justie EG kan benaderen. Geloof in jezelf en je eigen, autonome kracht om zaken te veranderen. Het is nu noodzakelijk stappen te nemen en in verzet te komen. Grijp je kans voordat het niet meer kan.
Directie Europese Commissie
Postbus 30465
2500 GL Den Haag
Tel: 070 313 53 00
Fax: 070 364 66 19
E-mail: burhay@cec.eu.int
dinsdag 22 januari 2008, 15:21 uur
Na het lezen van het artikel van Marc Chavannes vraag ik mij af waarvoor de OV-chipkaart eigenlijk dient. Voor de bekostiging van het openbaar vervoer of als dienaar van onze Big Brother. In mijn onschuld zou ik denken voor het eerste. Maar daarbij rijst bij mij dan direct de vraag hoeveel geld er inmiddels is, wordt en nog zal worden besteed om de burger binnen Nederland te vervoeren.
Het gaat bij het vervoer binnen Nederland immers niet alleen om het openbaar vervoer maar ook om het in de hand houden van het autoverkeer en dan natuurlijk met name het reguleren van de files.
Als je zou kunnen nagaan hoeveel tijd – en daarmee geld (van salarissen van ministers en ambtenaren, van inkomens van bedrijven tot en met allerlei hardware en software) – is gestoken in het uitdenken, uitbesteden, uittesten en weer vervangen van allerlei systemen die ertoe moeten dienen om de burgers relatief kleine bedragen in rekening te brengen voor zijn en haar gebruik van wegen en openbaar vervoer, dan zou het mij niet verbazen als zou blijken dat gratis openbaar vervoer daar qua kosten gunstig bij zou afsteken.
Hoe vlug, veilig en voordelig – maar niet anoniem want we hebben immers ook nog onze identificatiebewijzen – zouden wij het land niet kunnen doorkruisen. Maar ja wie komt er ooit achter wat er aan nuttige en overbodige uitgaven is gedaan door onze overheid. En er is natuurlijk al weer zo veel inspanning in al die voorbereiding gestopt dat de trein, net als bij andere overheidsprojecten zoals de Betuwelijn of de HSL, niet meer te stoppen is.
dinsdag 22 januari 2008, 18:17 uur
Er is hiervoor al zóveel over gezegd: Sinds de aanslagen in New York , ontwikkeld dit land zich met rasse schreden tot politiestaat en behandelt de overheid iedereen als potentieel crimineel, onder het mom van “terrorisme-bestrijding”. Welterusten volks “vertegenwoordigers”, die dit hebben laten gebeuren , niet terugdraaien , nee dóór laten gaan.
dinsdag 22 januari 2008, 18:29 uur
Een boeiende discussie, waaruit vooral blijkt dat de deelnemers bang zijn de persoonlijke levenssfeer niet meer te kunnen bepalen. Niemand in dit debat zegt dat de overheid niets mag doen, niemand zegt dat bepaalde informatie noodzakelijk uitgewisseld moet kunnen worden. De vraag is blijkbaar dat overheid en burgers niet meer op dezelfde basis tegen de zaak aankijken. Dat komt mij zorgwekkend voor, omdat bijvoorbeeld veiligheidsbeleid nooit volkomen elke misdaad of terreurdaad kan voorkomen. Ook fiscale fraude en andere mogelijke inbreuken zijn altijd mogelijk en hoe moeilijker de toegang, hoe onrechtvaardiger het systeem werkt. De OV-kaart zou best minder gepersonaliseerd kunnen zijn, maar vrees voor diefstal en misbruiken maken dat moeilijk. Gelove wie het kan, maar preventie ten top voeren in vele domeinen lijkt te vloeken met het gezegde “beter voorkomen dan genezen” maar als de overheid elke burger moet wantrouwen en dit ten alle tijd, hoe kan de meest welwillende dan nog de overheid vertrouwen. En daar lijkt Marc Chavannes terecht vragen bij te hebben
dinsdag 22 januari 2008, 22:06 uur
De heer Chavannes slaat de spijker op de kop! Kafka regeert in het vroegere “vrije westen”, dat zo onderhand helemáál niet zo vrij meer is. Als je vroeger naar de DDR op vakantie ging, moest je aan de grens je visum laten controleren opdat de autoriteiten konden vaststellen dat je geen oneerzame bedoelingen had.
Tegenwoordig is het de Amerikaanse regering, die álles wil vastleggen en documenteren. En ook de Ned. regering kan er wat van. Zo onderhand vind ook ik de maatregelen die onder de noemer “oorlog tegen het terrorisme” worden gerechtvaardigd, héél wat griezeliger dan het vermeende terrorisme zélf. Je weet niet wat er van je wordt bijgehouden, je kunt de gegevens niet inzien, en als gegevens niet kloppen kun je ze niet rectificeren. Je weet ook niet met welk doel die gegevens worden bijgehouden, en waarvoor ze uiteindelijk ooit eens worden gebruikt. Dat is behoorlijk griezelig! De OV Chipkaart is maar één van de bouwstenen in deze muur, waarachter binnenkort miljoenen mensen gevangen moeten worden gehouden.
Terwijl het ministerie van V&W “de markt” haar werk laat doen, ontwikkelt die markt een systeem waarvan de reiziger straks verplicht wordt gebruik te maken! Een systeem waar de reiziger niet om heeft gevraagd voor de goede orde! Het systeem zit zó in elkaar dat de zekerheden voor de vervoersbedrijven zijn, en de risico’s voor de reiziger.
Het begint al bij de gepersonificeerde chipkaart. Wie zijn dalurenkaart wil behouden zal zo’n gepersonificeerde kaart moeten gebruiken! Zo wil men de reiziger met negatieve prikkels dwingen te kiezen voor de kaartsoort die de reiziger als het ware in de etalage zet. Als het systeem teveel geld afboekt, moet de reiziger zélf acties ondernemen om zijn recht te halen. Als de poortjes niet openen terwijl er voldoende saldo op de kaart staat, idem. Om over zwartgereden worden maar te zwijgen! Een risico dat allerminst imaginair is. En ga de sociale dienst maar uitleggen dat terwijl een hacker op jouw kosten heeft gereisd, jij een sollicitatie aan het voorbereiden was…
Een ánder opmerkelijk aspect is de toezegging van de vervoerders, om tot 2010 géén gegevens te zullen gebruiken voor commerciële doeleinden. U begrijpt dat het jachtseizoen op 1.1.2010 opengaat, en U het in alle opzichten het lijdend voorwerp zult zijn! Een minister is geen knip voor de neus waard als hij of zij zich met deze obligate toezegging laat afschepen! Dit is de arrogantie van een monopolist die nóch de tucht van de markt voelt, nóch door de overheid fatsoenlijk op zijn publieke dienstverlening wordt aangesproken. Helaas, dat heet tegenwoordig “service”. Het is het trouwens sindsdien niet meer, vérre van dat…
Die toegangspoortjes zijn mij ook een doorn in het oog. Ik heb de gewoonte vóór mijn treinreis netjes een kaartje te kopen. Wat denken de vervoerders, dat ik een halve crimineel ben? Het hele systeem roept diepe weerzin in mij op, ik vraag mij écht af in wat voor morbide land ik tegenwoordig leef! Zo wil je als reiziger toch niet ontvangen worden! Frequente controles in treinen hebben het zwartrijden aanzienlijk verminderd. Enig idee hoe uitnodigend het is voor zakkenrollers, om een reiziger die aan het inchecken is te bestelen? Of om in de drukte hun slag te slaan? Die tourniquets zinnen mij al nét zo weinig!
En ook meer in algemene zin wordt het tijd dat er eens een serieuze discussie wordt gevoerd over hoe ver we hierin moeten gaan. Er zijn héél veel mensen die niet verder denken dan “ik heb niets te verbergen”, die hóógnodig eens gesensibiliseerd moeten worden! Ook als je niets te verbergen hebt hoef je nog niet verplicht te worden je hele privéleven met de staatsorganen te delen! Nederland begint langzaamaan steeds meer op de DDR te lijken, waarbij precies die zaken worden gekopiëerd waar wij vroeger de DDR op bekritiseerden. Toen de Staatssicherungsdienst in 1991 openheid moest geven en mensen hun dossier mochten inzien, schrok de burger zich een hoedje wat de autoriteiten allemaal hadden bijgehouden. Stel dat zulke informatie in verkeerde handen valt… Het moge illustreren in wat voor grijs niemandsland je je begeeft, als er niet precies wordt afgebakend wie wat bijhoudt, en met welk doel en voor welke termijn.
U zou -het is terecht al eerder opgemerkt- elke week dit commentaar op de voorpagina van de krant moeten afdrukken!
woensdag 23 januari 2008, 00:10 uur
Beroepsgeheim en psychotherapie, vanzelfsprekend of niet?
Wanneer u naar een psychiater of psychotherapeut gaat denkt u waarschijnlijk dat wat er met u aan de hand is vanzelfsprekend binnenskamers blijft. Wat u vertelt valt immers, zoals van ouds, onder het beroepsgeheim.
U vergist zich.
Per 1 januari 2008 kan uw behandeling door uw ziektekostenverzekering worden vergoed. De overheid heeft echter beslist dat dit alleen mogelijk is op basis van een zogenaamde Diagnose Behandel Combinatie (DBC); uw “diagnose” zal hierbij op de rekening via elektronische weg (internet) bij uw ziektekostenverzekeraar moeten worden aangeleverd. En vervolgens door uw verzekeraar in een elektronische database digitaal worden opgeslagen.
Dit kan ernstige gevolgen hebben voor uw privacy en onder omstandigheden uw belangen schaden. Veel medewerkers van uw verzekeraar zullen immers toegang tot deze gegevens hebben. Elektronisch opgeslagen gegevens kunnen relatief gemakkelijk doorzocht, gekopieerd en uitgewisseld worden, te meer na de te verwachten (verplichte) invoering van het Burger Service Nummer (BSN) in de zorg. Desnoods na jaren.
Een aantal psychotherapeuten en psychiaters heeft hier ernstige en overwegende bezwaren tegen. Verwezen wordt naar http://www.devrijepsych.nl
woensdag 23 januari 2008, 14:31 uur
De invoering van de OV-chip kaart gaat ondanks de bezwaren uiteraard gewoon door. Dat komt omdat de chipkaart niets te maken heeft met de door de regering voorgestelde voordelen van het nieuwe systeem. Het is niets anders dan een krampachtige poging een nieuwe database aan te leggen. Nederland is niet voor niets één van de gidslanden op het gebied van totalitaire surveilance. Alle kabinetten Balkenende hebben tot nu toe een uitermate bemoeizuchtige koers gevaren waarvan surveillance slechts één van de kenmerken is. Het hameren op fatsoen en normen waarden, het potentiele verbod op satire, het proefballonetje van toenmalige minister van justitie Donner om de regering het bagatelliseren van terroristische aanslagen te laten straffen, etc.
De staat wil over zoveel mogelijk onderdelen van het leven van de burger macht uitoefenen en slaagt daar grotendeels in. Met de medewerking van de media wordt voortdurend het beeld van een angstaanjagende, veranderende samenleving geschetst, die alleen bedwongen kan worden door de regering meer macht te geven, het uitvoeren wordt dan volgens traditioneel neo-conservatief recept aan het bedrijfsleven uitbesteedt en vervolgens weer verhaald op de burgers. Burgers staan uit eigen beweging machteloos, het idee van de verantwoordelijkheid zelf nemen komt nauwelijks bij ze op.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vele verontruste mensen die de totalitaire aanpak van de Nederlandse staat en vooral de ontbrekende gerichte kritiek van de oppositie met lede ogen aanzien. Het is natuurlijk ook in het voordeel van alle politici, niet alleen de huidige machthebbers.
donderdag 24 januari 2008, 10:52 uur
Een goed stuk maar niemand lijkt zich er om te bekommeren. Ik vind dit hele enge ontwikkelingen.
Mijn grootste ergernis is deze: In alle verkeer richting de burger gaat de overheid er op voorhand van uit dat die burger kwaad in de zin heeft. Die overheid zijn wij met z’n allen maar die wantrouwt elk individu.
Voeg daarbij een Openbaar Ministerie wat de laatste tijd erg slecht en eigengereid in het nieuws komt; ik noem Deventer moordzaak, Schiedammer parkmoord het is dood- en doodeng!
Stemcomputers, Rekeningrijden=camera’s=alle auto’s geobserveerd, OV-chipkaart werkelijk alle verplaatsingen raken geregistreerd alleen met de fiets en lopend kun je je nog onttrekken. Betalen is prima maar maak het anoniem. In New York heb je een vlak tarief voor 2 dollar cash, dus anoniem, kom je overal met de Metro.
Let wel, alleen al Manhattan is ongeveer zo groot als Terschelling 45km lang en 4km breed. Van zuid naar noord is 45km voor 2 dollar.
Ik vertrouw onze overheid niet. Zeker als die een rode inslag heeft: Ambtenarenapparaat.
Ik moet altijd denken aan Animalfarm. “All animals are equal but some are more equal than others” en big brother, Orwell was een visionair! maar dit terzijde.
Wie kan dit stoppen? Media, NRC, jullie hebben een taak in een democratie! Jullie zijn de 4e stand!
zondag 3 februari 2008, 10:59 uur
Voor mij is dit een vertrouwenskwestie. Als mensen of organisaties informatie over je hebben, dan ga je er vanuit dat ze daar geen misbruik van maken. Dat is een van de ingrediënten van het cement van de maatschappij.
En dat vertrouwen is bij mij de afgelopen jaren getaand. Praktijkvoorbeeld: mijn partner komt uit het buitenland en heeft in kampioenstempo alle inburgeringsexamens gehaald. Ze heeft nu een baan en doet een deeltijdstudie. Prachtig uiteraard. Allerlei instanties houden dit tempo echter niet bij. Ze krijgt maar ‘standaardbrieven’ van overheids- en onderwijsinstanties waaruit blijkt dat die hun gegevens niet op orde hebben. En er blijkt ook vaak uit dat ze de wet niet kennen en eigenlijk maar wat doen met al die informatie die tegenwoordig in de computersystemen wordt bewaard. Ik klaag bij alle foute brieven en verzoek ze (met een beroep op de WBP en de wet elektronische berichtenverkeer) om hun gegevens te corrigeren.
Want, wat nu alleen maar een irritant foutje is, kan in de toekomst drastische gevolgen hebben: straks staat ergens abusievelijk in een vaag systeem dat mijn partner een diplomaatje niet heeft gehaald, en wordt ze het land uitgezet! Dat is niet ondenkbaar als je ziet hoe groot de aanhang van Verdonk, Wilders en de SP is. En als je weet hoe computersystemen tegenwoordig aan elkaar worden gekoppeld en voorzien van foutieve informatie.
Ik heb dus weinig vertrouwen in de administratie, de houding en kennis van het personeel en bovenal: in de integriteit van bestuurders. Helaas is dat verlies gestoeld op praktijkervaringen, en niet op angstbeelden e.d.
zondag 9 maart 2008, 20:17 uur
ik ben zo mooi
maandag 31 maart 2008, 16:33 uur
Ik vraag mij nog steeds af waarom we niet gewoon de tjipknip kunnen gebruiken als OV betalings middel.
De tjipknip is een kaart waarvan de informatie bij de bank die hem uitgeeft bekend is.Ik heb nog steeds niet gehoord dat men een tjipknip heeft gekraakt.Waarschijnlijk omdat er te weinig saldo op staat.De tjipknip is in principe contant betalen net als men het met munten doet.Het lijkt mij veiliger dan een OV kaart.Ik vraag mij af of kraken van de tjipknip voor fraudeurs wel zin heeft.Een voordeel is dat men de tjipknip altijd zelf moet opladen net als je je portmonnaie vult en door dat laden tot geringe bedragen te beperken kan men een eventuele schade voorkomen of tenminste beperken.
zaterdag 5 april 2008, 15:41 uur
“Ik vraag mij nog steeds af waarom we niet gewoon de tjipknip kunnen gebruiken als OV betalings middel.”
Mijnheer van Dale heeft blijkbaar niet door dat dat de zo zeer door de banken gepropageerde chipknip -gelukkig niet- door het volk gevreten wordt.
Beseft de heer van Dale wel dat de bedragen die op de knip overgeboekt worden, van uw rekening worden afgeschreven, terwijl u ze nog niet hebt uitgegeven?
Er blijven dus MILJARDEN ergens in het niemandsland hangen waar de banken prima mooi weer mee kunnen spelen!
Natuurlijk wordt dan de spaarrente verlaagd en de leenrente verhoogd, want het gebruik van dat ondig kost natuurlijk ook weer geld?
Bent u nou zo dom of ik zo slim?
zaterdag 12 juli 2008, 12:12 uur
in plaats van OV chip etc. gewoon de strippenkaart houden. Wat was daar overigens tegen?
Overigens vind ik het een goed stuk; de reacties ook, maar wat doet de Kamer daarmee. Of lezen die geen kranten.
zaterdag 24 januari 2009, 13:18 uur
Wel, bovenstaande feiten kunnen eenvoudig verklaard worden door middel vande zgn. “Actorentheorie” in de bestuurskunde.
Hiermee wordt simpelweg bedoeld dat de verschillende partijen die zich met de gang van zaken bezighouden zich gedragen als onafhankelijke spelers die ieder hun eigen belang nastreven.
De NS bijvoorbeeld heeft er geen enkel belang bij om de privacy van individuen tegenoverhaarzelf te waarborgen, en zal dat dan ook niet doen (hetzij onder dwang). Het heeft er wel veel belang bij om zoveel mogelijk gegevens over zijn klanten en hun gedrag te verzamelen. Ten eerste is dat interessant voor de marketing. want het kan in klinkende munt worden omgezet middels tariefstelling en productontwikkeling. Ten tweede kan het interessant zijn voor opsporing bij b.v. vernielingen. Ook is het voor de NS van groot belang om b.v. machtigingen te verkrijgen tot het direct afboeken van kaartprijzen van de rekening van particculieren. Zodoende kunnen zij zorgendat eventuele fouten nooit ten nadele van de NS werken. Bovendien kan de NS met de invoering van sluitende toegangscontrole flink besparen op conducteurs; hun inkomsten zijn immers al veilig gesteld.
De overheid tenslotte heeft er belang bij om zo min mogelijk verantwoordelijkheid te dragen, zo min mogelijk taken zelf uit te voeren en het maximaal mogelijke uit te besteden aan particuliere en semi-overheidsbedrijven. Zoals de NS en Connexion. Terugtredende overheid heet dat. Zij doet dat door verantwoordelijkheden af te schuiven. Tenslotte verkrijgt de overheid nieuwe mogelijkheden tot rasterfahndung.
De overheid wordt echter tot op zekere hoogte gestuurd door de politiek. Op dit moment is het politiek gezien niet lonend om voor privacybescherming te pleiten. Te weinig klanten (kiezers)lopen daar warm voor, en op de (rhetorische) argumenten dat grootschalige gegevensinwinning nodig is voor de bestrijding van kinderporno en terrorisme heeft nog niemand een afdoend antwoord geformuleerd. De reden is dat slechts een kleine minderheid in de gaten heeft wat er op privacygebied staat te gebeuren, en een nog kleinere minderheid zich daarover zorgen maakt. Pas als er een reeks (uitputtend gedocumenteerde) mistanden komt zal de zaak in de belangstelling geraken en daarmee politiek interessant worden.
Tot die tijd staat het iedereen dus vrij om zijn eigen belang na te streven. De vervoersbedrijven hun marketing data, hun machtiging tot directe afschrijving, en hetuitbannen van zwartrijders. De overheid de mogelijkheid tot rasterfahndung en het op afstand houden van verantoordelijkheid voor misbruik, privacyschendingen etc. (dat is een zaak tussen de consument en de vervoersbedrijven).
Oh ja. Voor wie het nog niet wist: voor eenieder met de juiste kennissen en wellicht enig kleingeld is het mogelijk om in real time informatie te peuren uit de gecomputeriseerde kentekenregistratie. Dit zal natuurlijk ook gelden voor de database met reisinformatie.
Er liggen dan ook goede kansen voor Criminelen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om slordig beveiligd maar grootschalig geldverkeer om te buigen naar eigen rekeningen, gratis an anoniem tereizen, en goede informatie te verkrijgen wanneer bewoners een pandverlaten (voor het planen van inbraken), en als bijverdienste geld te verdienen aan de uitgifte van valse vervoersbewijzen.
Tenzij het bij herhaling misloopt, en daarbij ook nog eens in de publiciteit terecht komt natuurlijk. In dat geval is er misschien wel iemand bereid om het systeem beter te beveiligen door de direct koppeling van reisgegevens aan persoonsgegevens te verbreken.
zondag 25 januari 2009, 18:47 uur
Leuke discussie, alleen maar tegenstanders blijkbaar. Maar wat als de de dokter je medische gegevens niet snel te voorschijn kan toveren, wat als dossiers zoek zijn, wat als apotheker je medicatie-gebruik niet snel en volledig te voorschijn kan toveren. Wat als de politie niet snel genoeg en foutloos de criminelen kan traceren en opbergen, wat als je gestolen auto niet snel genoeg wordt teruggevonden, wat als je niet snel en foutloos je betaling kan realiseren met je pinpas of creditcard, wat als je reist en je plaats-reserveringen zijn niet goed geregeld, wat als verdwaald of in problemen raakt waar dan ook en je kunt niet snel opgespoord worden. Wat als je niet voldoende beschermt wordt door de politie of wie dan ook. Alles moet goed geregeld zijn, behalve als het ons niet uitkomt, De post altijd goed bezorgd worden en de mobiel moet altijd en overal werken. We laten ons zien op you-tube, komen graag op de televisie zijn vaak bereid om in de publiciteit te komen. En als dan alles steeds beter geregeld wordt beginnen we met z’n allen te zeuren. We willen ‘s nacht en overdag en in de weekenden overal direct toegang hebben, we willen altijd kunnen reizen iedereen moet daarvoor beschikbaar zijn maar we worden onbeschoft als de conducteur de kaartjes wil controleren. Alles moet altijd en direct beschikbaar zijn en het moet ook nog betaalbaar zijn. Het zijn de twee zijden van de medaille, helaas. Vroeger was het natuurlijk heel gemoedelijk, de kruidenier en de kapper in het dorp wisten echter alle nieuwtjes over jou en je familie, er werd heerlijk geroddeld, eigenlijk het zelfde. we denken dat de wereld groter en dus anoniemer wordt, helaas het wordt alleen maar onpersoonlijker
donderdag 29 januari 2009, 12:57 uur
Fantastisch helder artikel en inderdaad zoals enkele reacties hieronder aangeven zou het op de voorpagina moeten. De media moeten hier veel meer aandacht aan schenken dan tot nu toe gebeurt. Ze zijn altijd goed in staat hypes te creëren, dat zou in dit geval ook heel goed kunnen.
Het valt me trouwens op dat er kennelijk geringe belangstelling van ‘het volk’ is. Zoals Golohd hierboven zegt is er bij de overheid weinig reden om zich druk te maken omdat er ‘te weinig klanten’ zijn. Er is een commissie Bescherming Persoonsgegevens, Rover roert zich, de Raboud Universiteit weet verschillende keren de elektronische onveiligheid van de OV-chipkaart te kraken, maar ik heb nog geen initiatief vanuit de ongeorganiseerde burgers gezien die de politiek benaderen. Daar wordt het nu de hoogste tijd voor.
zondag 1 februari 2009, 14:17 uur
Wat geschreven is klopt. Wellicht is het beter om te “helpen” in plaats van op te oordelen en te veroordelen. Regelmatig kan je journaals zien van b.v. 10 jaar terug. Het is vreemd te zien hoe weinig er gedaan in de verstreken tijd. Het probleem is dat men weet dat er vanalles moet gebeuren, alleen schakeld men steeds de verkeerde denktank in.
vrijdag 20 februari 2009, 12:24 uur
Precies eender aan mijn bezwaar tegen het EPD. Ik ging met mijn commentaar in de EPD discussie alleen nog een stapje verder dan dit artikel.
We weten ook allemaal hoe zorgvuldig met burgerdata word omgesprongen. (USB sticks/PC naar het vuil met ongeformatteerde HDD/dossier verdwenen (na autoinbraak)/etc……..) Waarom ze dan niet vertrouwen met reis/gezondheids data, het gaat toch allemaal fantastisch. Commissies die gelieërd zijn aan de opdrachtgevers vegen de bezwaren in het langverwachte rapport (net voor invoering) met woorden als “zou kunnen”, “indien”, “in het uitzonderlijke geval” enzovoorts onder de tafel.
In ieder geval kán je bezwaar maken tegen het EPD, wat ik dus ook heb gedaan.
vrijdag 20 februari 2009, 12:50 uur
Toch nog dat eerdere stukje gevonden:
EPD>>Maarja hetzelfde geldt voor de OV chipkaart op naam. Daarmee kan als je alleen het abonneenummer koppelt aan een naam alle bewegingen van een individu van jaren terugvinden. Hoe lang duurt het voordat justitie over dit soort gegevens wil beschikken.
Nu wordt gezegd dat dit geen probleem is zolang de namen niet bekend zijn in het systeem. Als je weet waar iemand woont/werkt kan je met deze informatie ook zonder namen uitzoeken welke naam aan een abonneenummer hangt. Bijvoorbeeld; Je woont in Oss en je werkt bij ROC Breda. Je stapt op een bepaalde halte op en in Breda op een andere specifieke locatie uit. Waarschijnlijk ben jij de enige die dit patroon heeft en is dit terug te correleren naar jou.
Ik werk veel met databases en voor dit soort dingen is een database geweldig.
Overheid; Reden voor de opslag is dat het vervoersbedrijf dit aan jou zou moeten kunnen overleggen ten tijde van een dispuut over wat van jouw kaartje is afgeschreven. (er word uitgegaan van ‘kwader’ trouw [je zal wel liegen maar nu kunnen we dit verifiëren]- dit sluit weer aan op wat een aantal mensen hier al geopperd hebben).
dinsdag 24 februari 2009, 21:37 uur
De situatie die George Orwell in zijn boek 1984 schetst is allang ingehaald met dit soort ontwikkelingen.