De zorg, Fox en de feiten
Het debat over een nieuw zorgstelsel verloopt ongunstig voor Obama. Er is zelfs speculatie dat de president Bill en Hillary wil inzetten om het initiatief terug te winnen. De grote winnaar van de zomer is FoxNews, dat veel meer kijkers trekt dan de andere kabelstations (waarover sommige journalisten in Nederland trouwens erg tevreden zijn).
De ontwikkelingen zijn dubbelzinniger dan ze lijken. Bekijk onderstaande grafiek en zie wat er werkelijk aan de hand is: hoe impopulairder de Republikeinen, hoe populairder FoxNews.
Hier wordt nader uitgelegd hoe dit in elkaar zit. In een diep gepolariseerd land als de VS neemt de interesse van mensen vooral toe wanneer ze het idee hebben dat hun visie het aflegt. Wie geld wil verdienen aan nieuws moet zijn kijkers/luisteraars/lezers kortom uitleggen dat de regering hun opvattingen en gevoelens probeert te onderdrukken.
FoxNews beheerst dat spel meesterlijk. Dat vergt natuurlijk opportunisme, zoals Jon Stewart gisteren liet zien. Niet minder meesterlijk.
| The Daily Show With Jon Stewart | Mon – Thurs 11p / 10c | |||
| Fox News: The New Liberals | ||||
| www.thedailyshow.com | ||||
|
||||



Abonneer je 


vrijdag 21 augustus 2009, 00:25 uur
Jaloersheid…..Jaloersheid…….
I am enjoying it…..!!!!
vrijdag 21 augustus 2009, 00:36 uur
Goed dat je er weer bent, Tom-Jan. Merijn, bedankt voor het waarnemerschap. Ik heb nog heel wat in te halen, ben ook net terug.
vrijdag 21 augustus 2009, 09:41 uur
Het is mij een raadsel wat je bedoelt met jaloezie, Joan, maar het leedvermaak zij je gegund. Enjoy.
vrijdag 21 augustus 2009, 10:02 uur
…en zo heb je weer een conservative die wel te spreken is over healthcare in het meest liberale land in Europa. Wonderbaarlijk.
The Weekly Standard
Let’s Go Dutch
A surprising European approach to health-care reform.
08/18/2009 The Netherlands is a liberal country. It has legalized drugs and euthanasia is an accepted social policy. Yet, to solve its health care dilemma of rising costs and inefficiency, it has turned to a health care system that sounds much more like something to come out of the American Enterprise Institute than from a nation in which the Socialist party made the largest gains in the last election. It is opting for private health insurance and competition. (…) Can’t we learn from countries like the Netherlands where competition, incentives, and privatization are seen as the means to efficiency and high patient satisfaction?
vrijdag 21 augustus 2009, 10:05 uur
Leuk dat je er weer bent Tom-Jan. En Merijn bedankt, en succes in Spanje!
vrijdag 21 augustus 2009, 13:19 uur
Het gaat in Nederland dezelfde kant op.
Wacht maar tot het rechtse radicale ‘Wakker Nederland’ op de buis is.
De wordt de Hollandse Fox.
vrijdag 21 augustus 2009, 16:02 uur
Natuurlijk is de onbetrouwbaarheid van Fox juist haar aantrekkelijke kant, feiten als fictie, rechtse humor, griezelende kijkers.
vrijdag 21 augustus 2009, 16:12 uur
Ach, dus het was Henk Steenhuis die hier als John Bakker figureerde….
vrijdag 21 augustus 2009, 16:28 uur
Het getij begint te keren. De GOP guerilla taktiek tegen zorgherziening was zeker effektief, maar de leugens worden nu transparant, ook dankzij medewerking van een paar helderziende Republikeinen. Miljoenen progressieven zijn laaiend over het geaarzel van de administratie en het Witte Huis begint te beseffen dat een minderwaardig compromis Obama zijn tweede termijn zou kunnen kosten. Dit muisje krijgt een heel lang staartje.
vrijdag 21 augustus 2009, 17:33 uur
Laat mij nu eens “gniffelen”… Nu gebeurt wat ik vorig jaar voor de verkiezing al gezegd heb….( en herinner ik heb nooit iets lelijks over Obama gezegd…)Het ging mij er om dat ik niet vond dat hij genoeg “experience” had om President te zijn….En daar begint het nu aardig op te lijken….
Dus niet boos op mij zijn…
Julian….al die andere zenders zijn JALOERS op FOXSNews voor de ratings..Zoveel millions of mensen kunnen toch niet allemaal verkeerd zijn …( maar geef er maar een draai aan…dan voel je beter.Ik heb jullie altijd laten schelden…remenber….?)
Karel….jammer dat ik geen foto op kan sturen..( griezelig…?) In my old age I am still GOOD looking…look much younger…have NO enemies…Moet je meer weten….?
Bob heeft gelijk…Ook ik denk dat er heus wel een bill ( welke van de 5 ?) door zal gaan… erg verwaterd
Zullen we het er nu eens over hebben hoe de Dems het nu willen proberen..?Een kat in het nauw maakt gekke sprongen.
vrijdag 21 augustus 2009, 18:21 uur
Joan says:
Bob (9)
Woon jij in een ander land ?
..Het getij begint te keren. De GOP guerilla taktiek tegen zorgherziening was zeker effektief, maar de leugens worden nu transparant, ook dankzij medewerking van een paar helderziende Republikeinen
Je bedoelt “zorgherziening ” op de manier zoals Obama het wil..?
Zag net nog op ABC ( of is die nu ook niet goed?) dat al de nummers voor Obama aardig omlaag gaan Laten we het eens over taktiek hebben !!!!!
Zelfs Kennedy probeert nu een nieuwe wet te krijgen dat er direct een andere senator is voor het geval hij “de pijp uitgaat ” een echte Rotterdamse uitdrukking..( Mijn zwager is altijd vreselijk boos op mij als ik dat zeg )Maar als ik het goed heb was het Kennedy zelf die het veranderd heeft tot hoe nu is…( Had met Kerry te maken toen hij probeerde President te worden…Zo zie je maar weer…!!!)Dat is Politiek.
vrijdag 21 augustus 2009, 18:32 uur
En zoals Fox de ‘rechterflank’ bedient doet MSNBC dit met de ‘linkerkant’ met evenveel leugens, propaganda en onwaarheden. Schrijf daar ook eens een stukje over…
Het is niet alleen de approval van de GOP die afneemt, maar ook dat van de Democraten (en Obama) slinkt. Amerikanen worden beide partijen steeds meer zat omdat het enige verschil vandaag de dag nog is, wie de staatsschuld verder kan laten oplopen.
vrijdag 21 augustus 2009, 18:59 uur
@10
Griezelen schreef ik, niet griezelig, Joan. Griezelen is voor veel mensen een tikje perverse, maar niettemin aangename sensatie. Maar laat gerust meer weten… platinablond, McCleans-smile? Ouderen die er erg jong uitzien, trouwens, da’s trouwens vaak wel griezelig. Joan Collins, Cher, Madonna. Daar word ik erg reactionair van. Plastische chirurgie moet zo zwaar belast worden dat alleen pornosterren het nog willen betalen.
vrijdag 21 augustus 2009, 19:29 uur
@10 P.s: Jij geen vijanden, terwijl Obama dagelijks 400 x met de dood wordt bedreigd! Dat zegt wel iets over zijn populariteit, me dunkt.
vrijdag 21 augustus 2009, 19:44 uur
Helemaal vergeten…
Niet alles is puin op Fox. Kijk naar alles waar Judge Andrew Napolitano verschijnt. Een fantastische man. Een conservatief/klassiek-liberaal/libertarian, wat je hem ook wilt noemen, die consequent waarschuwt tegen groeiende overheidsinvloed, verdwijnende civil liberties en onconstitutionele overheidsinterventie in de economie. (ook tegen Bush dus! Maar onder Bush 3, sorry Obama, heeft hij een field day.)
Zeker een aanrader! Joan, ben je met hem bekend?
vrijdag 21 augustus 2009, 21:34 uur
Ik ben te lang weg uit Nederland maar kan iemand me vertellen of FOX NEWS op de Nederlandse kabel is of via satelliet kan worden ontvangen?
vrijdag 21 augustus 2009, 21:52 uur
@11 Joan
Zoals Amerikaganger al eerder opmerkte is de Northeast inderdaad bijna een ander land (Canada?) maar dat is jouw geliefde California toch ook? De GOP, althans wat er nog van over is, heeft de zorgherziening van Obama zeer effektief bevochten met het opjagen van de anti-Obama meute. Dat verraste het Witte Huis beslist. Maar nu begint pas duidelijk te worden hoe veel Amerikanen wel degelijk een Public Option willen hebben en hoe kwaad de Obama-kiezers zijn over het gewaffel onder Democraten. De reactie op de GOP taktiek komt laat op gang en de komende weken zullen bijzonder interessant worden. Net zoals jij denk ik dat er een nieuwe regeling gaat komen maar hoe verwaterd die wordt zal van Obama’s leiderschap afhangen.
vrijdag 21 augustus 2009, 22:12 uur
http://www.mediabistro.com/tvnewser/ratings/
Al die FOX kijkers zijn volgens velen die deelnemen aan deze discussie, zeker allemaal zotten. Alle netwerken samen hebben niet eens zoveel kijkers dan FOX alleen!
Als je niet zeer eenzijdig voorgelicht wilt worden moet je niet alleen naar het nieuws op de linkse netwerken kijken maar ook wat rechts te bieden heeft. Dat FOX rechts is valt niet te ontkennen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn!
Ik persoonlijk ben van mening dat de hoofdzakelijk linkse pers en tv de mensen totaal heeft gebrainwashed , je hoeft alleen maar naar de reakties hier te kijken. Links doet alles goed, rechts is helemaal fout. Dat kan toch niet lieve mensen ! Het getuigt niet van hoge intelligentie als je slechts naar de mening luistert die je het meest welgevallen is, haast altijd ingegeven door de maatschappelijke positie waarin men verkeert of in wat nest je geboren bent. Een arbeider zal eerder geneigt zijn links de voorkeur te geven. Iemand met een hogere opleiding haast altijd de andere kant.
Ik ben zelf centrist of independent en ben van mening dat er bv iets gebeuren moet met de zorgverzekering EN de kosten van de zorg. De discussie gaat hoofdzakelijk om hoe we de zorg betalen, de verzekering. Dat is de politiek zeer welgevallig want rechts EN links weten dat de kostenbeheersing ongelovelijk moeilijk is ook gezien de XXX grote politieke lobby van de zorg.
Maar een geheel door de overheid gekontroleerde ziekenzorg? Een 1100 bladzijden wazige , dubbelzinnige en voor velerlei uitleg vatbare wet die niet te begrijpen is? Dat gaat voor mij ook iets te ver. Ik weet nog hoe Nederland reageerde op de zeer omvangrijke Europeese grondwet! Kunnen jullie nu de gedachtengang van veel Amerikanen voorstellen die helemaal geen vertrouwen meer hebben in linkse noch rechtse politiek? Of zijn wij Nederlanders zoveel slimmer?
zaterdag 22 augustus 2009, 00:24 uur
@18 John Bakker uit Texas, waarom verloochen je je naam? Ik heb de spelfouten gecheckt, John, Amerikaganger maakt dezelfde als jij. John Bakker is werkelijk een veel mooiere naam, ik zou daar zuinig op zijn. Mooier dan ‘De eettafel’. Nou dan. En inderdaad, Nederlanders zijn langer en slimmer. Dat komt omdat ze gezond eten en geen inteelt billijken. Eet jij wel gezond in Texas?
zaterdag 22 augustus 2009, 02:33 uur
@ 19. Ik heb de stukjes van John Bakker gelezen en we hebben inderdaad wel een beetje dezelfde schrijfstijl denk ik. 90% van mijn leven heb ik in het Engels gecorrespondeerd spreek nu alleen maar Engels en toe wat Nederlands via de telefoon. Op de verdere opmerkingen van jou ga ik maar niet in, bedorven voedsel.
zaterdag 22 augustus 2009, 03:46 uur
Karel ( 13)
Nee gewoon grijs krullend haar…en verder alles nog van” mijzelf”
En “jong” er uit zien om dat ik gewoon een gezond leven heb geleid…..
Have a nice week-end…….
zaterdag 22 augustus 2009, 03:51 uur
The Zoo (15)
O ja…I know him….
Judge Andrew P. Napolitano graduated from Princeton University in 1972 and the University of Notre Dame Law School in 1975. He is the youngest life-tenured Superior Court judge in the history of the State of New Jersey.
For eleven years, Judge Napolitano was an adjunct professor of law at Seton Hall Law School, where he taught constitutional law and jurisprudence and was voted most outstanding professor in three different academic years.
He has been the Senior Judicial Analyst for the Fox News Channel since 1998. He broadcasts nationwide on Fox every weekday on The Big Story; he co-hosts Fox & Friends; he is a regular on The O’Reilly Factor; and he co-hosts Brian and the Judge, heard daily nationwide on Fox Talk Radio. Judge Napolitano also lectures nationally and has been published in the New York Times, the Wall Street Journal, the Los Angeles Times, the St. Louis Post-Dispatch, the New York Sun, the Baltimore Sun, the (New London) Day, the Seton Hall Law Review, the New Jersey Law Journal, and the Newark Star-Ledger.
zaterdag 22 augustus 2009, 04:02 uur
The Zoo (15)
Do you know this…?
Judge Andrew Napolitano to Be Keynote Speaker at 912 Project March and Rally in Fort Worth on September 12, 2009, hosted by 912 Project Fort Worth Inc.
FORT WORTH, Texas, Aug. 7 /PRNewswire-USNewswire/ — 912 Project Fort Worth Inc. announced plans today to host a 912 Project March and Rally to be held on September 12, 2009 in Downtown Fort Worth.
The keynote speaker for the 912 March and Rally will be Judge Andrew Napolitano, the Senior Judicial Analyst for Fox News Channel. Judge Napolitano is an expert in Constitutional Law and provides legal analysis on Fox News Channel and Fox Business Network.
“We are excited to host Judge Napolitano, and know others in Texas will benefit from hearing his views on individual liberties, freedom and the Constitution from the perspective of the Founding Fathers,” said Travis TeSelle, President, 912 Project Fort Worth Inc. “Our elected politicians in Washington D.C. refuse to listen to individuals. We must unite together, speak with a single voice, and change the direction of both parties.”
The 912 March and Rally is a non-partisan event connecting friends and neighbors who are fed up with the direction this country is headed, want to preserve the U.S. Constitution and limit the government to the powers granted therein.
zaterdag 22 augustus 2009, 13:30 uur
Je kunt je afvragen of, wanneer het straks op daadwerkelijk stemmen in het Congres aankomt, al dat rechtse kabaal over Health Care wel zoveel effect sorteert als de Republikeinen zouden willen. Er wordt inmiddels al gespeculeerd op gebruikmaking door de Democraten van de ‘reconciliation option’, een manoeuvre in de Senaat waarbij de filibuster omzeild kan worden. Dit heeft als groot voordeel dat er geen enkele Republikeinse stem nodig is en dat zelfs de stemmen van enkele Democratische senatoren zoals Nelson, Conrad, Byrd en Bayh gemist kunnen worden. Er mag toch aangenomen worden dat er voldoende Democraten overblijven die inzien dat dit hun kans is om het zorgstelsel te hervormen en dat als ze die kans laten liggen ze de gevolgen daarvan in 2010 zullen ondervinden.
zaterdag 22 augustus 2009, 21:16 uur
Hey Joan,
Ik had het al verwacht dat je hem kende.
Ik wist niet dat hij bij het 912 project betrokken was. Dat is orgineel van Glenn Beck toch? Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken, de doelen klinken goed. Ben je daar betrokken bij?
Ik weet wel dat Napolitano ook veel betrokken is bij de ‘Campaign for Liberty’ organisatie. Daar voel ik me wat meer betrokken bij. Had je daar van gehoord? Ben benieuwd wat je er van vindt.
Groeten,
MG
zondag 23 augustus 2009, 01:05 uur
off topic, actueel:
Gelukkig zijn er nog mensen met een goed onderscheidings-vermogen zoals FBI directeur, Robert Mueller. Zie zijn brief aan de Schotse minister die de Lybische terrorist (270 slachtoffers) vrij liet: “your action makes a mockery of the rule of law”
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8216107.stm
zondag 23 augustus 2009, 02:40 uur
Amerikaganger (20)
Ik ben al 50 jaar in America…spreek…lees en schrijf nog steeds Nederlands..( Maar maak wel eens fouten …of weet niet direct het juiste woord te vinden.. Heb wel eens moeite met t en d aan het eind van een woord..)
Maar meer dan anderhalf jaar aan dit blog mee doen is heel goed voor mijn Nederlands geweest… Dus doorgaan….
Wij denken in veel dingen eender….
zondag 23 augustus 2009, 02:46 uur
M.T.Balk. (24)
Je kunt het ook anders zeggen…maar zover denken veel van jullie niet…
…..Er mag toch aangenomen worden dat er voldoende Democraten overblijven die inzien dat dit hun kans is om het zorgstelsel te hervormen en dat als ze die kans laten liggen ze de gevolgen daarvan in 2010 zullen ondervinden…..
Er voor stemmen als ZOVEEL mensen er tegen zijn..kan ze in 2010 wel eens hun baantje kosten.. Amerikanen vergeten misschien gauw…maar niet zo gauw….
zondag 23 augustus 2009, 03:12 uur
200 dagen Obama. the Zoo en Joan staan pal voor de revolutie. We, the people hebben de wapens gesmeerd om medicair af te schieten, de messen geslepen om ongeborenen te verdedigen. Om Samual Johnson eens te citeren: “How is it that we hear the loudest yelps for liberty among the drivers of negroes?”
zondag 23 augustus 2009, 03:18 uur
The Zoo ( 25)( Zal eens iets meer opzoeken over “Campaign for Liberty)
Ik heb Napolitano meerdere malen gezien op bijeenkomsten van 9-12..De “linkse kant” doet net of het niet bestaat..Google “Project 9-12 ” en je ziet dan heel wat informatie…Ook over de march op September 12…
Hier wat informatie over Project 9-12
…..The 9-12 project is intended to be a grassroots movement. When Glenn Beck started it, he wanted people to meet, to talk, and to get to know one another. He wanted us to get back to that sense of community that we had right after the tragic events of 9/11. For a moment, we were Americans, not this group or that group. But, we were united in our grief and anger that someone had done these awful things to us, on our own soil.
Since then we have lost our way. Where we were once united, now we are vast collection of special interest groups all demanding something. As our country becomes more divided, the government wants to step in and take control. Our personal liberties are being challenged and/or taken from us.
A firm set principles and values will give anyone a framework to make decisions of any kind. Many of our problems can be traced to the lack of principles and values in our communities and leaders. Glen clearly stated 9 principles and 12 values that we should be using in deciding what is the right course of action in any situation.
The goal of this group is to meet with people from our community and promote the 9 principles and 12 values within ourselves and each other. Then we need to promote those 9 principles and 12 values with others in our communities. This is the only way to make a difference in the direction our country is headed.
Join up and let’s get together. There is so much to do. If we do not work to limit the growth of government now, then our kids and grandkids will not have the same country that we grew up in.
…..
Hier de 9…12 principles and values:
The 9/12
The 9 Principles
1. America Is Good.
2. I believe in God and He is the Center of my Life.
God “The propitious smiles of Heaven can never be expected on a nation that disregards the eternal rules of order and right which Heaven itself has ordained.” from George Washington’s first Inaugural address.
3. I must always try to be a more honest person than I was yesterday.
Honesty “I hope that I shall always possess firmness and virtue enough to maintain what I consider to be the most enviable of all titles, the character of an honest man.” George Washington
4. The family is sacred. My spouse and I are the ultimate authority, not the government.
Marriage/Family “It is in the love of one’s family only that heartfelt happiness is known. By a law of our nature, we cannot be happy without the endearing connections of a family.” Thomas Jefferson
5. If you break the law you pay the penalty. Justice is blind and no one is above it.
Justice “I deem one of the essential principles of our government equal and exact justice to all men of whatever state or persuasion, religious or political.” Thomas Jefferson
6. I have a right to life, liberty and pursuit of happiness, but there is no guarantee of equal results.
Life, Liberty, & The Pursuit of Happiness “Everyone has a natural right to choose that vocation in life which he thinks most likely to give him comfortable subsistence.” Thomas Jefferson
7. I work hard for what I have and I will share it with who I want to. Government cannot force me to be charitable.
Charity “It is not everyone who asketh that deserveth charity; all however, are worth of the inquiry or the deserving may suffer.” George Washington
8. It is not un-American for me to disagree with authority or to share my personal opinion.
On your right to disagree “In a free and republican government, you cannot restrain the voice of the multitude; every man will speak as he thinks, or more properly without thinking.” George Washington
9. The government works for me. I do not answer to them, they answer to me.
Who works for whom? “I consider the people who constitute a society or a nation as the source of all authority in that nation.” Thomas Jefferson
The 12 Values
* Honesty
* Reverence
* Hope
* Thrift
* Humility
* Charity
* Sincerity
* Moderation
* Hard Work
* Courage
* Personal Responsibility
* Gratitude
zondag 23 augustus 2009, 11:30 uur
@ 29
Ik weet niet precies hoe je die opmerking van Johnson bedoelt. Of je gewoon tegen vrijheid in Amerika bent, of dat je het bedoelt als een flauwe racistische zwartmaking. Maar zo’n onderhandse beschuldiging van racisme is totaal niet van toepassing. Ik ben tegen de plannen en ideeen van Obama omdat ik van vrijheid houd en de constitution ondersteun, en graag een welvarend Amerika wil zien, niet omdat hij zwart is. En er zijn genoeg zwarte mensen in Amerika die dit met me eens zijn. Het feit dat voorstanders van Obama dit tegenwoordig steeds vaker gebruiken zegt meer over hun zwakte van argumenteren en geeft aan dat juist zij racistisch zijn. Nogmaals, het maakt me echt niks uit dat Obama zwart is, zijn ideen zijn slecht.
Toen ik tegen Bush was om zijn slechte ideen: No child left behind, 30% meer overheidsuitgaven, oorlog in Irak enz. enz. was ik dan soms ook racistisch tegenover witte mensen? Het lijkt erop dat mensen die blind Obama ondersteunen terug zijn gevallen op het zwartmaken van zijn tegenstanders met racisme uit een soort extreme vorm van intellectuele luiheid en politiek-correctheid, of zelfs racisme.
Ik houd er meer van om te debateren en beargumenteren met argumenten, en over de issues, niet met onzinnige, adhominem zwartmakingen. Dus bij deze, vertel mij eens waarom Obama zo goed is, met argumenten, en dan zal ik jou onderbouwd vertellen waarom hij een ramp is voor het land.
En Johnson had uiteindelijk ongelijk gekregen, de kolonien hadden zich succesvol afgescheidden.
zondag 23 augustus 2009, 11:37 uur
@ Joan,
De principes klinken inderdaad goed, ben het met de meeste wel eens. Voornamelijk met 6,7,8 en 9. Ik denk dat er veel overlap is met de Campaign for Liberty waar Napolitano ook erg vaak een gastspreker is. Ik ben ook een fervent volger van de show Freedom Watch op woensdag op de webcast van Fox, een show die hij host. Een aanrader.
zondag 23 augustus 2009, 12:42 uur
Karel: Kees, handen gewassen?
Kees: Ik kom net uit zee, ik ben brandschoon
Maud: Niet waar, je plakt helemaal
Kees: Schuif dan ook op, je hoeft niet op me lip te zitten.
Joan: Jongens, even stilte voor het eten. We, the people…
Sjon: … and the flag pledge allegiance…
Piet: Maar wat vinden jullie nou van die terrorist?
Julian: schei toch uit, die heeft kanker
Sjon: Dat kon ie krijgen…
Bob: En nu blijkt ie het al te hebben
Joan: En wie zal dat betalen?
Eettafel: kjwoit;ppwkdp
Allen: Hou jij je d’rbuiten, eettafel!
zondag 23 augustus 2009, 15:11 uur
@Joan (28)
Wat heet snel vergeten? De afgelopen verkiezingen liggen dichterbij in het verleden dan de aanstaande verkiezingen in de toekomst. De Amerikanen hebben Obama in het Witte Huis gezet terwijl de hervorming van het zorgstelsel één van de speerpunten van zijn programma was! Merkwaardig.
Het punt is dat al die opiniepeilingen voor een standvastig politicus niet relevant zouden moeten zijn. Daar is het electoraat namelijk veel te wispelturig voor (in Nederland ook hoor, daar niet van). Een politicus wordt gekozen met een bepaald programma. Dat programma moet hij vervolgens uitvoeren. Wijzen opiniepeilingen tijdens het proces uit dat het volk er inmiddels niet meer achter staat? Jammer dan, bij de volgende verkiezingen krijgt het weer een kans.
Als de hervorming van het zorgstelsel mislukt krijgen de Democraten klop in 2010, net als in 1994. Als de hervorming wel lukt krijgen ze volgens jou ook klop. De tijd zal het leren. Als ik politicus was, werd ik liever weggestemd omdat ik mijn principes trouw bleef, dan omdat ik wezelachtig wegdook voor wat opiniepeilingen.
zondag 23 augustus 2009, 16:43 uur
Joan en MT Balk. Joan je hebt gelijk, slechts een stapje vooruit denken valt voor sommigen niet mee.
Wat denk je van het volgende scenario ? De healthcare bill wordt er door gejaagt via de nuclear option. De mensen kiezen in 2010 voor de Republicans, krijgen de meerderheid. Ze draaien de klok NIET terug want diep in hun hart zijn de meeste politici gelijk. Op de eerste plaats willen ze power. Op de tweede plaats, power en tot slot power en publiciteit.
Joan. Ik blijf schrijven en dus fouten maken. Who the heck cares? Ook denk ik dat veel mensen hier al heel wat hebben geleerd over de VS en nog heel wat kunnen opsteken in de toekomst als ze er al open voor staan. De meeste mensen in NL hebben geen idee over de VS. Ze denken in Nederlandse termen en afmetingen.
Een familielid kwam me opzoeken hier. Hij kankerde over de hoeveelheid energie die hier gebruikt wordt. Het was een 110 graden die dag en ik deed de airco in de auto uit, jammer genoeg waren we vlak bij ons huis. Diezelfde nacht heb ik de airco in het huis uit geschakeld. Men heeft daarna NOOIT weer een woord vuil gemaakt over het hoge energie verbruik.
Een zakenrelatie uit Nederland was in Atlanta en wilde me voor een dag komen bezoeken. Hij wilde vandaag een ticket kopen en morgen reizen. Ik vertelde hem dat het meer dan 1000 dollar zou kosten. Hij wilde toen een auto huren ! 1290 km of 15 uur rijden. Het leek maar een klein stukje op de kaart… Geen blaam, ook ik verkijk me er nog wel eens op, de afstanden hier zijn ongelovelijk.
Ik ken mensen in Orlando. Hun zoon woont in Seattle, 5000 x 2 = 10.000 km rijden om een verjaardagsfeestje te vieren. Zelfde afstand dan van Amsterdam naar Kuwait City en terug of zo. Niet dat veel mensen er zich veel bij kunnen voorstellen.
zondag 23 augustus 2009, 17:40 uur
Dierentuin, wie heeft u van racisme beschuldigd? Het ging hier over slavernij, een meer dan 200 jaar oude uitspraak van een Engelse Tory – die toevallig ook fel tegen slavernij was (zijn beroemde biograaf, Boswell, hief daarentegen weer een loflied aan op de slavernij, maar dit terzijde). We weten allemaal dat slavernij niet meer bestaat in Amerika, maar de uitspraak van Johnson illustreert nog altijd haarscherp het duivelse dilemma van de vrijheid. Ik had misschien ook Multatuli, onze Nederlandse vrijheidsstrijder – even afkerig van liberalen als socialisten – kunnen citeren toen hij tekeer ging tegen uitbuiting van de inlanders in Indonesië onder het mom van ‘Vrije arbeid’, maar daarover misschien een andere keer.
zondag 23 augustus 2009, 18:02 uur
@35, Sjonnie, heb jij je huis wel goed geïsoleerd? Dat scheelt hoor. Dikke muren, luiken ervoor. Doorzonwoning zeker? Typeert overigens wel aardig je NoDutchBullshit-houding dat je je familie liever laat stikken dan dat je ze gelijk geeft. Familie uut Holland, niks gedaan, meteen mores leren.
zondag 23 augustus 2009, 20:02 uur
OK wijsneuzen, welke senaatszetels gaan de democraten verliezen? Van de 40 zetels zijn er al 22 in Republikeinse handen. 1 retiring democrat, 5 retiring republicans…
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Senate_elections,_2010
zondag 23 augustus 2009, 20:20 uur
M.T.Balk (34)
Goed lezen …
…..Er voor stemmen als ZOVEEL mensen er tegen zijn..kan ze in 2010 wel eens hun baantje kosten.. Amerikanen vergeten misschien gauw maar niet zo gauw .
Ik schrijf…” KAN”…..Ik denk gewoon terug aan 13 andere verkiezingen..plus tussenverkiezingen…Mensen zijn rare wezens….
Verder is Obama gekozen voor de hemel op aarde die hij ons beloofde. Hij “hypnotiseerde” de mensen…vooral de jongeren ( wat enigzins te begrijpen was).. Mensen vielen flauw als hij sprak… Ik heb er dikwijls met verwondering naar zitten kijken…want ik zelf ben nog al een nuchter persoon.. Loop nooit zo hard … ( zelfs geen revolutie..!!!! DIT IS VOOR IEMAND ANDERS) Ik geef gewoon mijn mening.
Maar wil jij mij vertellen dat Obama een “eigen ” plan heeft…Hij vertelt wat 5 verschillende bills nu voorstellen….Soms denk ik wel eens….”man je hebt geen clue wat er gaat gebeuren als dit doorgaat zoals die bills nu zijn….”
Verder weten we allemaal dat Obama door de “farleft” in het zadel geholpen is…hij moet nu doen wat ze hem vertellen…Luister maar eens naar Pelosi… Die gaat over lijken….( en maar glimlachen…die zit op haar gezicht vastgevroren…Dan zie ik nog liever Barney schelden …)
Verder bij de volgende verkiezing…ER UIT..!!! Maar dan kan de klok niet meer terug gezet…
En NOGMAALS…ik ben niet tegen hervorming…maar niet op deze manier…daar moeten besprekingen aan vooraf gaan…
zondag 23 augustus 2009, 20:29 uur
Amerikaganger (35)
Jij bent later aan de beurt…Vandaag is niet zo’n goede dag voor mij…Mijn linkervingers blijven krom staan ( triggerfingers) en dan moet ik ze weer terug duwen voor ik verder ga… Tot later dus…
zondag 23 augustus 2009, 22:50 uur
Julian, je Alexander P. had een aardig moment gekozen: het debat Quaile vs. Stenton (?). Niet origineel zijn thema, overigens, dilemma’s en beeldvorming, maar wel des D’66, genuanceerd.
Que pense tu? (‘Je parle toutes les langues, exceptée la langue francaise, parceque c’est une langue très difficile,’ zei hij hard en toonloos, alsof hij een cursusboek citeerde.)
maandag 24 augustus 2009, 00:01 uur
@Joan (39)
Dan zijn we het er in ieder geval over eens dat kiezers rare/wispelturige wezens zijn.
Zo raar dus, wat mij betreft, dat het onbegonnen werk is om als politicus je beleid voortdurend aan te passen aan wat het volk blijkens de één of de andere opiniepeiling nu weer vindt van je plannen. Dan is het toch maar beter om gewoon je programma uitvoeren, lijkt me.
Verder zou Obama in de houtgreep zitten van de “farleft”? Misschien moet je de “farleft” eens vragen wat ze van Obama’s Afghanistan-beleid vinden of van zijn bedachtzame terugtrekkingstempo uit Irak.
maandag 24 augustus 2009, 02:04 uur
Kareltje, toendertijd woonde ik nog in een huis gebouwd in de jaren 20 van de vorige eeuw. De huidige huizen, (waarin ik nu woon), zijn voortreffelijk geisoleerd maar desondanks draait de airco volop. Bij temperaturen boven de veertig graden en een hoge luchtvochtigheid is een airco een noodzaak. In Nederland gaan er bosjes mensen dood als de temperatuur drie dagen boven de dertig komt. In 1995 waren het er ruim 3000. Nog nooit in een dergelijk heet klimaat vertoeft anders dan 3 weken vakantie ?
maandag 24 augustus 2009, 03:18 uur
@ Karel
Ik loop een week achter op zomergasten. Oftewel, ik heb het gemist en krijg herkansing a.s. zaterdagmiddag.
maandag 24 augustus 2009, 11:45 uur
@43 Zomer 2004(3?) vielen er in Zuid-Frankrijk naar schatting 40.000 ten prooi aan de hitte. Ik was er helaas op vakantie, in een auto zonder airco, ik weet hoe het voelt. Dan heb ik nog maar 1 goede Hollandse raad: wegwezen uit die woestijn. Heb je al Led-lampen? Gaan 20 jaar mee, zuiniger dan spaarlampen. Campagne is vandaag gestart in Holland.
maandag 24 augustus 2009, 15:52 uur
M.T.Balk (42)
Bof ik toch even…Jij helpt mij goed met mijn Nederlands…WISPELTURIG…dat is het juiste woord..Alleen slaat het niet op veel mensen…maar op OBAMA…Hij probeert met de wind mee te waaien…Eerst waren het de 40 (!!)million “onverzekerden…maar dat is nu de Verzekeringsmaatschappijen geworden…omdat dat getal niet werkte…en veel mensen geen zin hebben om voor de ILLEGALEN te betalen( en je hoort hem zelden meer praten over de “onverzekerden…Dan wil hij dit…en dan wil hij dat…
Bij Obama gaat het er alleen maar om om “iets ” er door te duwen anders is hij TOAST…..Probeer dat toch eens te zien…
Over Afghanistan wil ik het niet hebben….Wordt al moe van “The HEALTHREFORM”…
maandag 24 augustus 2009, 18:32 uur
Amerikaganger (35)
Heb mijn vingers gemasseerd en hoop dat ze op hun plaats blijven staan.
Ben het met je scenario eens…De reps zijn zeker hetzelfde als de dems….Daarom moeten ze nu praten en een oplossing vinden voor een “reform” Want dat er dingen veranderd moeten worden daar ben ik het ook mee eens..maar niet op deze manier..
Blijf maar schrijven met fouten..( hoewel ik er niet veel kan vinden..) Ik haal ze er allemaal uit voor ik “reageer” Maar mijn probleem is meer verkeerd of dubbel aanslaan…O well….Ik heb wel eens moeite met de “zinsbouw” dan draai ik dingen om..dat had ik 50 jaar terug met Engels…
Toen ik begin vorig jaar mee ging doen was het niet om “politieke” redenen.. Ik wilde laten zien dat er hier ook mensen zijn die niet flauw vallen van politiek…Kijk maar naar het aantal mensen die normaal stemmen. ( maar wel sta ik op het standpunt..dat als je niet stemt…je ook niet moet klagen…) Ik HOOP dat ze..de rest van dit blog.. iets geleerd hebben…Ik ben altijd een Repulican geweest…maar begin een beetje meer over te hellen naar Centrist….
Ja ik geef ook toe dat veel mensen niets weten van het echte leven hier…Na 9 jaar in Southern California gewoond te hebben verhuisden wij naar Delaware…Boy was dat een verschil…Ik hou van het vrije gevoel hier…en daar vond ik ze “stuck-up..Na 3 jaar weer terug naar California..maar nu dichter bij San Fransisco… Ik hou van de stad…maar niet van de “rest” Maar ja “Leven en laten leven….”
Hebben hier ook altijd veel bezoek uit Nederland gehad…Zelfs mijn broer en zijn vrouw ( beide 81) willen nog eens komen…Maar helaas laat mijn lichamelijke toestand het niet toe om nog veel met ze op stap te gaan.
Het is hier COOL voor de tijd van het jaar. Zal niet hoger dan 77 F worden vandaag.. 100 F hebben we nog maar een paar keer gehad…maar ik mag het zo wel. Zag nog een story over Texas..over de droogte…geen eten voor paarden.. Dat is heel erg…( wij hebben zelf een Arabian gehad..dus je begrijpt ik ben een paardenliefhebber…zal GEEN paardevlees meer eten..)
Hier staat de Airconditioner de meeste tijd op 76 degree…Dat is wel uit te houden. Ze moeten maar weer eens met Nuclear Powerplants beginnen. Al zijn veel van de Engineers nu dood ( inclusief mijn man …!!!)
Even naar de TV wezen kijken..die staat aan op de achtergrond… Een boom was op een bus gevallen..buiten Santa Monica…Op de Pacific Highway… O is het mooi daar..going up all the way to San Fransisco… ( Geen gewonden)
Kom ik stop…Did was zo maar een babbeltje….
maandag 24 augustus 2009, 18:57 uur
@ 47 Joan
Interessant verhaal Joan.
Woon je in de Bay Area? Ik ben met de kerst in Santa Cruz en met oud en nieuw in San Fran. Ik hou van die streek, schitterend. 
(ook al ben je er als republican flink in de minderheid
maandag 24 augustus 2009, 22:14 uur
eettafel (29) Je mag Johnson zijn wise-cracks inderdaad niet onderschatten.
Over Schotten: “Much may be made of a Scotchman, if he be caught young.” (Boswell: Life)
En over vrouwelijke dominee´s: “Sir, a woman’s preaching is like a dog’s walking on his hind legs. It is not done well; but you are surprised to find it done at all.” (Boswell: Life)
dinsdag 25 augustus 2009, 00:32 uur
@49
Piet (49) Ik ga hier voor nogal erudiet door, maar Boswell’s ‘Life’ moet ik nog lezen. Na jouw nieuwe bewijzen van ‘s mans ‘wit’ moet het er eindelijk eens van komen. Het is leuk om de apostelen van de vrijheid die zo graag slavenhouder Jefferson aanhalen te jennen met Johnson, maar die quip over vrouwelijke dominees is feitelijk leuker (en volstrekt ongepast)
dinsdag 25 augustus 2009, 03:49 uur
karel (50) lees ook zijn reisverslag naar Schotland & hebriden etc. Meesterlijk
dinsdag 25 augustus 2009, 18:26 uur
The Zoo (48)
Sommigen noemen het “Bay Area”…maar die kijken niet op een 100 mile… Ja het is hier mooi. Ik woon dicht bij de bergen in een rustige buurt…maar wel dicht bij de Calaveras Fault…We schudden wel eens…maar dat hoort erbij als je in California woont..( hadden onze vrienden..die hier een jaar eerder kwamen… nooit vertelt voor wij hier kwamen.Moest een verrassing blijven…)
Ja …meer ezeltjes ( !!!) dan olifanten……
woensdag 26 augustus 2009, 16:18 uur
@ 36
Sorry voor de late reactie. Ik verwachte niet dat jij me van racisme beschuldigde, maar dit is wat ik bedoelde:
http://blogs.abcnews.com/johnstossel/2009/08/every-critic-a-racist.html
Het is een gevaarlijke trend.
Ik was overigens bekend met het werk van Johnson, suffice it to say dat ik het niet eens ben met z’n taxation: no tyranny.
zondag 13 september 2009, 22:58 uur
@Amerikaganger: Wat ben ik blij dat jij de Nederlandse volk de waarheid verteld. Niet alleen wordt de Amerikaanse mensen gebrainwashed door ABC, CBS, NBC maar de Nederlandse pers is net zo slecht. Dagelijks moet ik dingen in de krant lezen die gewoon niet kloppen. Mensen blij over health reform in Amerika…HA wat een leugen. Ik weet dit want ik heb zelfs in Amerika gewoont en heb familie en vrienden daar dus ben heel goed op de hoogte. Het laatste wat ik zou willen is dat dit allemaal doorgaat want dat betekend het einde aan goede zorg in Amerika en wordt het net zo slecht als hier in Nederland. Tot heden hoor ik nauwelijks goede berichten over de Nederlandse zorg. Dokters zijn slecht en zelfs de behandelingen nog erger. Ik hoop dat ze goed na denken voordat dit doorgaat…people’s lives are at stake!