Als we willen, kunnen we de banken kapotmaken
Dick Bierman, fysicus en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam (rechts op foto), is zo kwaad over de bonussen bij ING dat hij twee weken geleden een actie is begonnen onder de kop ‘U heeft meer macht dan u denkt’. Hij stuurt e-mails rond, ook naar mijnrecessie@nrc.nl, waarin staat hoe mensen tegen de bonussen kunnen protesteren door hun rekening bij ING op te zeggen. Citaat: ,,Het is simpel en uw nieuwe bank kan het voor u regelen. Denk aan een “groene bank die niet handelt in gebakken-lucht-waardepapieren.”
Aan mensen zonder ING-rekening raadt Bierman aan om hun betalingen aan ING-rekeningnummers op te schorten. ,,Dit kan heel makkelijk bij internetbetalingen, omdat je daar een datum kunt invoeren waarop de transactie plaatsvindt.”
Dick Bierman (65, SP-stemmer bij de vorige verkiezingen, nu D66′er) is op dit moment met tennisvakantie in Tunesië, maar met zijn Iphone vanaf het strand wil hij wel vertellen waarom hij dit doet en of hij misschien ook bezwaren ziet.
Het nieuws van de laatste dagen heeft hij niet gevolgd, dus hij weet nog niet dat Jan Hommen, de nieuwe ING-topman, maandag een “moreel appèl” op ING-managers heeft gedaan om hun bonussen over 2008 terug te storten.
Heeft u uw eigen rekening al opgezegd?
,,Daar ben ik nog mee bezig. Het is lastiger dan ik dacht, want ik krijg mijn salaris erop, dus mijn werkgever moet eerst alles verwerken. Ik ga nu naar de Triodosbank. Ik was altijd een Postbankman en zonder dat ik erin gekend werd, ben ik ING-klant geworden. ”
En toen werd bekend dat ING’ers 300 miljoen aan bonussen krijgen.
,,Ik werd woest over het volstrekte gebrek aan inzicht bij de banken in wat ze teweeg hebben gebracht. Toen dacht ik: we zijn niet machteloos. Als we willen, kunnen we de banken kapot maken.”
Is dat de bedoeling?
,,Dat heb ik me ook afgevraagd voordat ik begon, want er is al veel belastinggeld naartoe gegaan en dat is dan ook weg. Maar ik dacht: het kan geen kwaad om ze eens flink onder druk te zetten. Als iedereen de mail drie keer doorstuurt, dan kan dit iets heel groots worden. Moet je zien hoe snel ING dan tot inkeer komt. Dan hoeft Bos geen wet meer te maken.”
U ontketent iets dat mogelijk onbeheersbaar wordt.
,,Als de bank er kapot aan gaat, dan was het een slechte bank. Helaas pindakaas.”
Dat zegt u wel erg gemakkelijk. De crisis begon pas echt toen de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging, in september 2008.
,,Ik zie ook wel in wat het gevaar is. Maar ik vind het nu belangrijker dat ING iets leert. Anders zitten we binnen de kortste keren weer in hetzelfde schuitje. ”
Hoe zit het met uw verantwoordelijkheid?
,,U stelt de vraag aan de verkeerde. Zij, de bánken, hebben iets ontketend. Zij hebben de wereld in een crisis gestort. Zij zijn begonnen, niet ik. ”
Dick Bierman is tevreden als hij hoort van het morele appèl van Jan Hommen. ,,Dat is mooi “, zegt hij. ,,Maar dan moet er nu wel echt iets gebeuren. ”
Peter Jong, woordvoerder van ING, zegt dat er tot afgelopen weekend ,,geen significant aantal opzeggingen” is geweest. Wel veel telefoontjes van bezorgde klanten, die soms ,,heel emotioneel” zijn, maar vaak gewoon zakelijk willen weten hoe het zit.
En sinds dit weekend?
,,Weet ik niet.”
Maakt hij zich zorgen?
,,Het is belangrijk dat wij goed blijven communiceren met onze klanten en dat wij voortdurend blijven uitleggen hoe het zit.”
Weinig bevredigend misschien, zo’n antwoord, maar wat kan de ING-woordvoerder anders zeggen? Dat hij zich géén zorgen maakt? Arrogant. Wél zorgen? Olie op het vuur.
Even later stuurt Dick Bierman nog een bericht via zijn Iphone: ,,Als 100.000 mensen hun rekening opzeggen en daar staat gemiddeld 2.000 euro op, zoals voor een salarisrekening wel gebruikelijk zal zijn, dan hebben we het over 200 miljoen, dat is 100 miljoen minder dan de bonussen! ”
En: ,,Wat me opviel toen ik de actie wilde starten was dat de ING telefonisch niet bestaat. Ik kreeg een telefoonnummer te pakken via de Belgische vestiging! Ik had ondertussen tig mooie brieven van ING gekregen dat er niets zou veranderen voor Postbankklanten. Gelogen dus. De Postbank kon je gewoon opbellen. Een bank die zo met klanten omgaat is een slechte bank. ”
Wat vindt u van de actie van Dick Bierman? Overweegt u zelf uw ING-rekening op te zeggen? Heeft u het al gedaan? Of vindt u juist een actie tegen ING onverantwoordelijk en begint de volkswoede over de bonussen gevaarlijke trekken te krijgen?
U kunt hieronder reageren of een mail over de invloed van de recessie op úw leven sturen naar mijnrecessie@nrc.nl. Andere verhalen over de recessie en hun concrete invloed vindt u op nrc.nl/mijnrecessie



Abonneer je
dinsdag 24 maart 2009, 19:02 uur
Jee, wat is die man vervelend. Ik krijg steeds meer trek in een strak en centraal bestuurd groot overheidsorgaan conform de gemiddelde SP stemmer wenst, maar dan wel graag met niet-democratisch gekozen zakelijke bestuuders.
Dat werkt namelijk wel.
dinsdag 24 maart 2009, 19:30 uur
Dick heeft groot gelijk. Een gezonde marktwerking. Die zelfregulatie is een farce. Waar heeft 25 jaar privatisering toe geleid? Banken worden gekocht door de overheid en onze Nutsbedrijven zijn privaat geworden. Had dat niet net andersom gemoeten?. Energie en kabel zijn niet goedkoper, beter of transparanter. Democratische invloed op energiebeleid is weg: lees de energielobby-brief van vorige week: de aandeelhouder wil nu kernenergie en kolen want rendement gaat boven innovatie en milieu van onze (klein)kinderen. Alleen Eneco hield de rug recht.
Er moet een 180 graden draai komen. Banken horen niet in staatshanden & nutsbedrijven wel. Het enige dat wij als burgers nu kunnen bijdragen, is de slechte banken afstraffen. Allemaal naar de Triodosbank, Frieslandbank en Rabobank. De graaiers met alle middelen aanpakken. Als een fatsoensappèl niet werkt, aan de hekken van de villa’s rammelen tot ze de graaicentjes terugstorten. Met het al dat foute bonusgeld richten we een nationale cooperatieve enrgiemaatschappij op. Zodat wij, onze kinderen en kleinkinderen, de regie over energie en milieu terugkrijgen.
dinsdag 24 maart 2009, 19:31 uur
Dit is typisch SP gedrag, schande! Hoe kan een intellectueel dit soort verhalen de wereld in helpen. Heeft deze man niet door wat voor een gevolgen dat teweeg zou kunnen brengen voor heel veel werknemers? Onsmakelijk dit soort dreigementen en gedrag. Bedenk wel dat door dit soort gedrag er meer op het spel staat dan Bierman zich wellicht realiseert. Mijnheer Bierman, de uiteindelijke rekening wordt aan de belastingbetaler gepresenteerd.
dinsdag 24 maart 2009, 19:53 uur
Ook ik overweeg de actie van Bierman en heb alles klaar liggen om naar Triodos te gaan. De reden dat ik het (nog) niet gedaan heb is dat (nog) vertrouwen heb in gezond verstand bij bankmensen en anderen die een eind moeten maken aan het bonus-gezwel. Maar dat vertrouwen is heel snel aan het opraken nu ik ergens las dat zelfs de vakbonden van ING-personeel protesteren tegen het inleveren van bonussen. Plus dat ex FNV Lodewijk de Waal als kersvers commissaris bij ING inmiddels ook horende doof is gebleken. Als het waar is dat het bankwezen nog steeds wordt geregeerd door mensen met een plaat voor hun hoofd dan moet ING maar omvallen.
Ik ben lid van een VVE met een behoorlijk reservefonds. De ING-rekening waarop een deel van dat fonds staat wordt op dit moment zeer secuur onder de 100.000 Euro gehouden. ING zou gemakkelijk het tienvoudige kunnen krijgen als duidelijk is dat ING dat vertrouwen waard is.
Begint de volkswoede tegen bonussen gevaarlijke trekjes te krijgen? Ik denk dat we nog maar aan het begin staan van die woede. Het crisis-pakket van de regering is in aankomst. Bankiers geven tegelijkertijd aan dat ze hooguit tijdelijk en dan ook nog gedeeltelijk afstand willen doen van het bonussysteem. Politici (incl Wouter Bos) talmen met het nemen van wettelijke maatregelen – en als het dan moet alleen maar tegen bankmensen- en ook dan alleen nog tijdelijk. Terwijl we de afgelopen tijd hebben gezien dat het bonusstelsel een kankergezwel is dat de (mondiale!) economie in de gort heeft gedraaid. Tegen dat gezwel moet actie worden ondernomen. Zo snel mogelijk, zo definitief mogelijk en over de hele breedte van het economisch leven waar bonussen opgeld doen. Opdat het nooit meer kan terug komen.
Dus niet alleen bij banken maar bij alle ondernemingen en bedrijven waar het gezwel heerst. En niet alleen bij bedrijven die vanwege hun relatieve belang directe “overleef-subsidie” krijgen maar bij alle bedrijven die wat voor subsidie dan ook krijgen. Zoals milieu- en andere subsidies (waaronder de mogelijkheid om voor de overheid te werken). Zoals de mogelijkheid om bedrijfskosten (waaronder bonussen!) af te trekken van de winstbelasting. Zoals vooraftrek van de BTW. Let eens op: als al dat soort subsidies zouden worden geschrapt voor bedrijven met bonus-praktijken, zult u eens zien hoe snel de aanhouders die bonussystemen afschaffen.
Dan wel gelijk ook plafonds stellen aan vaste beloningen. De Balkenendenorm geldt al. Kan dus tegelijkertijd worden ingevoerd.
De grote schoonmaak kan beginnen!
dinsdag 24 maart 2009, 20:00 uur
Waarom gaan bedrijven pas ‘netjes’ handelen als ze bedreigd worden door boze klanten? Veel te laat. Ik ga ook weg bij de postbank. Was ik al van plan ivm hun gebrekkig initiatief tot duurzaamheid.
dinsdag 24 maart 2009, 20:14 uur
Het lijkt me nogal stupide om nóg meer rekeninghouders weg te jagen en ongerust te maken. Daar wordt het land echt niet beter van. Bovendien raakt de brave burger alle gevoel voor nuances publiek zoek door stemmingmakende woorden als ‘graaicentjes’ en ‘als we willen kunnen we de banken kapot maken’. Laat de overheid hierin het beleid bepalen en niet zo’n figuur als Bierman die denkt dat een bank als ING er alleen is om het geld van arme oude vrouwtjes afhandig te maken ten bate van boze roofkapitalisten die in dikke Bentleys rijden.
dinsdag 24 maart 2009, 22:11 uur
Volgens mij is het debat rondom de bonussen van ING enorm opgeblazen en heeft een deel van het Nederlandse volk ING als zondebok aangewezen. Waar gaat het nu allemaal om? Volgens het jaarverslag van ING werken er bij ING c.a. 85.000 mensen en bedragen de totale loonkosten c.a. EUR 8.8mrd. Over 2008 is ING voornemens EUR 300m bonussen uit te keren aan 40.000 mensen (volgens Hommen, NRC). Dat is minder dan 4% variabele beloning! Dick Bierman spreekt op “mijnrecessie” over 300m bonussen voor 1200 mensen en dat is feitelijk onjuist. Die 1200 mensen heeft betrekking op de topmanagers die door ING gevraagd zijn de bonus te retourneren uit moraliteitsoverwegingen.
Als we het beloningsbeleid van ING vergelijken met andere bedrijven, valt ING helemaal niet uit de toon. In angelsaksische ondernemingen kunnen variabele beloningen oplopen tot boven de 100% van de vaste beloning, zeker bij Amerikaanse investment banks.
Voor- en nadelen van variabele belongingen worden al decennia besproken. Laten we met zijn allen nu niet schijnheilig doen: iedereen wist dat financiele ondernemingen zoals ING een bonusregeling hadden. Ik vind het erg overdreven dat achteraf massaal verontwaardigd wordt gereageert over bonussen mbt 2008.
Wat betreft Biermans voorstel om ING te boycotten: denk aub nog een keer goed na! Als we ING op de knieen helpen staan er tienduizenden mensen op straat. De staat kan dan fluiten naar zijn reddingsinvestering en kan vervolgens werkloosheidgeld gaan uitkeren aan ex-ING’ers. Niet goed voor de economie dunkt mij.
Stel dat Philips in het hypothetische geval nu moeite krijgt met de recessie en de staat verstrekt bij wijze van redding Philips een noodkrediet. Gaat Biermans dan een actie voeren om Philips scheerapparaten en gloeilampen te boycotten? En zullen we dan maar weigeren om in het ziekenhuis een scan onder Philips-apparatuur te laten uitvoeren?
Laten we er nu met elkaar het beste van maken. Als we het welvaartsniveau in dit land op peil willen houden zijn we van elkaar afhankelijk.
dinsdag 24 maart 2009, 22:34 uur
Vaals 18 03 2009
LS,
Zie via Google “Shell Van de Veer bonus” en concludeer dat kernwoorden als graaicultuur,tegenvallende prestaties,onjuiste schatting van voorraden,beloning stijgt 72% ,miljoenen extra en best verdienende betrouwbare uitspraken zijn.
En “last but not least” een bijdrage van CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen (zie: CNV hekelt bonussen voor top) waarin wordt aangegeven dat Shell topbestuurders zoals bestuursvoorzitter Jeroen van der Veer vorig jaar inclusief pensioenbijdrage 10,3 miljoen euro ontving . Hij kreeg een bonus van 3,75 miljoen euro, plus aandelenpakketten. “Buiten iedere proportie en volstrekt immoreel” aldus Evert Jan.)
Beste mensen,
Ondanks de betekenis van bovenstaande kernwoorden verwacht ik weinig van de competentie van Jeroen van de Veer en vergelijkbare graaiers om zich te beheersen. Het is mijns inziens net als roken een verslaving “veel respectievelijk teveel te verdienen”. Zeker als de graaiers bemerken dat vrienden onder elkaar in de ons kent ons cultuur elkaar veel respectievelijk teveel gewetenloos en ook nog straffeloos kunnen toekennen.
Ook van de goed bedoelde gedachten en opmerking van CNV bestuurder zie ik geen blijvend effect .”Shell” zal aan de Heer Jeroen van de Veer (ook al is hij gepensionneerd) en kornuiten grote bedragen uitkeren. Dit is bij andere grote bedrijven ook het geval. (Terzijde; dat iemand als Nout Wellens ongestraft verder zijn “beroep” kan uitoefenen ondanks zijn niet op tijd reageren op de waarschuwingen van sommige financiele ingewijden die het debacle voorspelden vind ik ook op zijn minst laakbaar. Dat was het namelijk een van de weinige taken waar hij voor aangesteld was.
Van onze politici kunnen we ook niet veel verwachten.Die zitten in dezelfde restaurants en komen op dezelfde recepties.
Balkenende had het over VOC mentaliteit( tijd van slavernij en “lijken in het ruim” maar daardoor ongebreidelde winsten.)
Als wij burgers ons niet langer willen laten belazeren hoeven we niet als bos- wilde- of watergeuzen te strijden,maar slechts de Shellstations te mijden. Stop bijvoorbeeld tot nader inzicht (door wijzigingen bij Shell) voorlopig een tijger in de tank.
Door de automatisering en ICT ontwikkelingen krijgen vooral de rijken steeds meer macht. Laten wij gebruik maken de mogelijkheid van ketting E-mailing en gelijkgezinden te porren en nu samen “Shell” (als eerste voorbeeld ) te bewegen gepaste tegenmaatregelen te nemen. Misschien krijgen we dan bij succes de smaak te pakken en kunnen meer invloed uitoefenen .
Misschien dat als we nu samen optreden we het tij kunnen keren en de graaiende geesten kunnen waarschuwen.
Siebrand Joep Gerbers.
woensdag 25 maart 2009, 00:43 uur
Ja, ik ga mijn rekening ook opzeggen.
30 jaar klant van de postbank en nu ineens zoooo lelijk oranje in de bus en op m’n website!
En dan die graaiers ook nog….
Alleen; welke bank biedt dezelfde service….
Vooral het internet bankieren met tan code….
Dat nog even uitzoeken en dan bye bye ing
woensdag 25 maart 2009, 01:11 uur
Ach Dick, schoenmaker blijft bij uw leest. Ik weet helemaal niks van fysica, weet jij iets van bankieren en waarom het eigenlijk fout is gegaan.
woensdag 25 maart 2009, 01:28 uur
elke bonus aan een bank die staats steun krijgt is er 1 te veel, Als ik nu werkeloos word krijg ik dan ook nog een bonus of word het door iemand aangevuld tot 100% van mijn oude loon??Nu banken het moeilijk hebben maken ze het voor burgers nog moeilijker een hypotheek te verkrijgen en krijgen bedrijven moeilijker een crediet waardoor die bedrijven weer in moeilijk heden komen. Grootste probleem wat ik vind is dat de regering banken niet genoeg verplicht om ook leningen uit te geven.Als we iets terug gaan naar fortis werd er nog gezegt dat de gewone burger de rekening niet gepresenteerd kreeg en er zelfs beter van kon worden als de bank weer werd verkocht.
Maar zie nu de middelen die gebruikt gaan worden om de crises te bezweren worden op gebracht dooe de gewone man met als beloning dat hij door mag werken tot ze 67ste.Elke steun aan een bedrijf zou bonussen dus moeten verbiedenen het beleid van de bank moeten kunnen mede bepalen zoals hypotheek volgens de noermale norm verstrekken en bedrijven die normaal crediet zouden krijgen nu ook crediet verlenen.Als blijkt dat er geen of weinig bonussen worden terug geven zal ook ik mijn rekening beindiggen bij de ING
De geen die nu zegt dat ik zorg voor ontslagen door die actie te steunen zou toch is verder moeten denken waarom we nu in deze situatie zitten en wat de banken zelf doen aan herstel
woensdag 25 maart 2009, 01:29 uur
De (betaal)rekening opzeggen is een druppel op een gloeiende plaat. En trouwens, daaraan verdienen de banken niets. Het betaalverkeer voor de consument in Nederland kost circa 750 mio op jaarbasis. Nee, het is mijns inziens te betreuren dat het kabinet niet vooraf (voor het ‘sponsoren’ van in problemen geraakte banken) het inzicht bezat eisen te stellen bij het geven van geld. Mind you: het verstrekken van kredieten door banken zit nog steeds – na de nodige tientalle miljarden – op slot, achter een dikke kluisdeur waarschijnlijk.
Deze krant schrijft over de verschillende modellen: Anglosaksisch, Rijnlands, ed. De Rijksbestuurders komen zeker niet verder dan dat. Waarom is er niet aan andere oplossingsrichtingen gedacht? Het niet-uitlenen van tien miljard aan ING (een solide bedrijf was het niet?) had wellicht betekent dat dit bedrijf wel in de problemen zou zijn gekomen; het bedrag is gelijk aan de werkplek van zo’n 65.000 ING’ers gedurende een jaar. Maar wat had dit visionaire kabinet met tien miljard, en een bank minder (er zijn er genoeg over, zie boven) voor dit land kunnen beteken? We zullen het nooit weten…
woensdag 25 maart 2009, 01:31 uur
Ik ben al twee jaar geleden bij de Postbank/ING vertrokken vanwegen hun verwerpelijke houding. Investeringen in zeer dubieuze zaken, verrijking over de ruggen van de klanten, het is daar de normaalste zaak van de wereld. Ik heb mijn vermogen geplaatst naar Triodos bank en ASN bank. Daar kent men nog eerlijk bankieren en is er respect voor de klanten. Laat ING maar barsten.
woensdag 25 maart 2009, 01:47 uur
Zij namen een glas, deden een plas en een ton euri in de tas.
Tja, tegen dat “good old boy networks” is weinig opgewassen. Alleen door massale acties van consumenten kan je de publieke opinie kracht bij zetten.
Neem maar voorbeeld CEO Mooberg van Ahold. Door kopersstaking bij AH deed de CEO afstand van zijn bonussen en gouden vertrekpremies.
Van de aandeelhouder hoef je ook weinig te verwachten, dus wat rest je als simpele rekeninghouder of autorijder:
wegwezen bij ING! of niet meer tanken bij SHELL!
woensdag 25 maart 2009, 08:42 uur
De Postbank/ING heb ik allang vaarwel gezegd, ik houd alleen nog 2 rekeningen aan met een klein bedrag erop om de kosten voor hun te houden. Rekeningen waar haast niets op staat kosten geld! Verder heb ik dat gedaan om de aan diefstal grenzende lage rente die de postbank al jaren aan z’n klanten geeft. Die rente is significant lager dan de vergoedingen die de meeste andere banken geven. Geld voor bonussen is er dus genoeg. En het roven en stelen wat banken doen is echt niet van de laatste jaren. Vraag dat maar aan mensen die door Dexia en Fortis leeggeroofd zijn met hulp van de politiek en de vroegere rovershoofdman van de PVDA, Duitenberg. Die heeft die stumpers ook niet geholpen maar alleen zijn vrinden bij de banken!
woensdag 25 maart 2009, 09:32 uur
Ook ik ben al 35 jaar klant bij de Postbank en werd onlangs veroordeeld om de oranje horde te versterken. Voor het jaar uit is ben ik weg . Zowel mijn zakelijke als priverekeningen gaan naar ‘n andere bank. Welke? Ik hoor goede dingen over Triodos. Ik zeg altijd: “Stem met je benen” Als het je niet bevalt ergens, ga dan weg ! Nog even dit: In al die jaren bij de Postbank heb ik nooit ‘n reden gehad om te vertrekken. De ING heeft dat bij mij in minder dan ‘n jaar voor elkaar gekregen. Vooral door het opjagen van de kosten. Het verslechten van de service en de bereikbaarheid. En nu dit megalomane gedoe met die bonussen. Ze moesten zich schamen!!
woensdag 25 maart 2009, 09:51 uur
De postbank heb ik al lang afscheid van genomen.
Ik hed een verenigingsrekening bij hen, en kreeg op een bepaald moment een brief dat wegens kostenbesparing het aantal afschriften terug ging.
Maar het aantal poststukken verminderde niet, de rest zat gewoon slechts reclame in.
Daarnaast heb ik me mateloos geergerd aan het feit dat men aan de balie van een postkantoor nooit een pinpas van een bank kon gebruiken.
Je mocht dan wel even naar buiten om het uit de muur te halen, of u gebruikt gewoon “uw” postbankpas.
Die ik niet heb.
En dat in deze eeuw.
Sinds die tijd heb ik het postkantoor, en de postbank vaarwel gezegd.
Overigens, kan ik bij de Rabo, niet alleen bellen, maar een simpel mailtje met mijn tussenpersoon werkt ook perfect.
Indien nodig is het opnemen van contant geld aan de balie bij de echte banken, (ik noem postbank/ing nog steeds een veredeld postkantoor) nog heel lang mogelijk geweest.
Sinds pinnen op afspraak, van grote bedragen daar ook mogelijk is, ben ik er zelf mee gestopt.
En die afspraak hoef je niet 3 werkdagen vtv te maken, een paar uur is genoeg.
Bij de Frieslandbank, leverde een thuisgelaten portomonnee, in combinatie met een vaste, bekende baliemedewerker, mij zelfs een keer op dat ik toch nog geld van mijn rekening kon halen, in de tijd dat contant geld zonder pinnen bij de postbank al voltooid verleden tijd was.
Of wat ik ook nog weet is dat mijn collegas bij de Rabo, hun salaris altijd eerder hadden dan degene bij de postbank.
Dus de ing?
Weg ermee…
Platconcureren.
woensdag 25 maart 2009, 10:33 uur
Goed idee van de heer Bierman. Een kopersstaking onder aanvoering van columnist Frank Kalshoven kreeg destijds Ahold topman Moberg op de knieën. Dit lijkt mij een uitstekend moment voor ING. Als ik de heer Hommen zie en hoor op NOVA, dan kan ik alleen maar concluderen dat deze man volstrekt is losgezongen van de werkelijkheid. En dat voor de machtigste bestuurder in Nederland (bron: top 100 FEM Business).
Wat ik overigens mis in de discussie is de rol van de RvC. Een man als Kok (PVDA en ooit FNV voorman)houdt zich muisstil. Hoe dit old boys network aan te pakken? In dat vrienden netwerk zit immers de wortel van alle kwaad rondom beloningen, ze komen elkaar overal tegen: Hommen en Elverding (oud kroegbaas, PVDA, rijkscommissaris benoemt door Bos) kennen elkaar van de RvC van Campina, diezelfde Hommen komt Kok ook tegen in de RvC van TNT et cetera.
Bestuurders, oud-bestuurders, oud-politici (vooral PVDA), die samen onder het motto: ‘ik krab jouw rug, jij de mijne’, hebben gezorgd voor deze absurde ontwikkelingen in beloningenland.
Jammer dat Bos ook weer uit die vijver vist voor zijn commissarissen. Het maakt in ieder geval duidelijk waarom die commissarissen niet optreden.
woensdag 25 maart 2009, 13:29 uur
Ah, denken jullie dat het de laatste tijd slecht gaat met de PostCheque en GiroDienst → Postgiro Rijkspostspaarbank → Postbank en nu ING, nauw voor Nederlanders in het buitenland is dat al sinds 11 september 2000 toen een zekere Drs. M.H.M. van den Bosch Hoofd Particulier Betalingsverkeer laat weten, dat rekeninghouders met een buitenlands adres 100 gulden per jaar moeten gaan betalen, want het versturen van ongeveer 12 af/bijschrijvingen kosten extra geld. Het zenden van correspondentie naar het girokantoor moet gefrankeerd gebeuren vanuit het buitenland, wat normaal is. De “extra kosten” worden gecompenseerd, want de correspondentie in Nederland is niet gratis, maar gratis is voor de rekeninghouders in Nederland. De extra kosten voor de Girodienst zijn misschien 2 gulden per jaar waartegen andere voordelen staan. Ik heb het in de lengte en in de breedte uitgelegd, maar ik denk dat Drs. Bosch psychologie heeft gestudeerd en niet zo goed weet te rekenen.
In 2004 was de maat voor mij vol toen ik er achter kwam dat “zeer hoge” rente op mijn “Kapitaal rekening” lager lag dan de “hoge” rente op de “Internet rekening”. Ik begrijp misschien niet zoveel meer van de Nederlandse semantiek maar voor mij is “zeer hoge” hoger dan “hoge” en niet lager.
Ik heb toen mijn rekeningen bij deze bank maar leeg getrokken en het geld staat nu bij mijn onderlingen verzekering tegen een hogere rente dan die van de Postbank op een soort spaarrekening en ik ben voor de rest bij de Banque Postale in Frankrijk, alwaar ik al meer dan 25 jaren woon en werk.
Ik heb mijn rekening in Nederland niet gesloten. Volgens de “Postbank” heb ik een saldo tekort van 207,49 euro (Het totaal van de niet gejustificeerde kosten) en volgens mij ben ik 3.143 euro te kort gekomen op mijn “Kapitaal rekening”. Men moet weten, er is niets erger als een rekening die niets oplevert en niet gesloten kan worden.
PostCheque en GiroDienst prima, maar de Postbank als alle andere banken, ongeschikt voor particulieren.
woensdag 25 maart 2009, 14:19 uur
Na het overgrote deel van de reacties te hebben gelezen, voor een serieuze krant als NRC, blijf ik mij erover verbazen hoe volstrekt impulsief en gehinderd zonder enige kennis van zaken, sommige mensen kunnen reageren. Dergelijke reacties zou je eerder verwachten in een krant als de Telegraaf. Ik ben het dan ook van harte eens met het warme pleidooi van Alexander Pechtold om meer geld vrij te maken voor onderwijs.
Dan de revolutionaire taal van de heer Bieman. Je zou van een wetenschapper anders verwachten. In ieder geval meer verdieping in het onderwerp voordat je de publiciteit kiest. Eigenlijk brengt hij ons niet veel meer dan het sentiment onder het volk, waar wij allang kennen van hadden genomen; de hysterische meute was hem al voor.
woensdag 25 maart 2009, 16:44 uur
Jammer dat een wetenschapper dergelijke domme taal uitslaat. Jammer te realiseren dat als de stekker er uit gaat bij ING dit ten nadele zal zijn van vele spaarders, beleggers en zakelijke klanten, waaronder universiteiten. Om nog maar te zwijgen over de gewone werknemer in de postkamer, die net als alle anderen zijn baantje kwijtraakt.
Over de graaicultuur waar zo op wordt gevit:
Het is een illusie dat iedere inwoner in Nederland recht heeft op een eigen huis. Dat is gewoonweg niet mogelijk. Dat we daar met z’n allen naar streven en in huizen wonen, die deels gefinancierd worden met belastinggeld en we met twee mensen moeten werken om rond te kunnen komen, kan maar een ding betekenen: We waren allemaal de weg volledig kwijt en echt toe aan een recessie, al was het maar om pas op de plaats te maken en weer te beseffen waar het in het leven om draait.
Aandeelhouders jagen bestuurders op nog meer risico te nemen en meer winst uit te keren. Zo hollen we samen het bedrijfsleven volkomen uit. Die bonussen zijn dan nog maar een kleinigheid. Recentelijk is het vooral de gewone man die aan het beleggen is geslagen, zonder enig verstand te hebben van zaken en alleen uit op korte termijn winsten. Verantwoordelijkheid nemen als aandeelhouder voor de werknemers van het bedrijf, de klanten, leveranciers en eigenlijk de hele maatschappij, was niet nodig; alleen de koerswinst en het dividend telt.
Aan de graaicultuur hebben we allemaal meegedaan, ook de onderzoekers die steeds weer meer geld komen lospeuteren omdat het onderzoek dat ze doen zo baanbrekend is voor de mensheid.
Tenslotte
1)Bonussen moeten kunnen, zeker voor een goed presterende individuele medewerker. Maar de te ontvangen bonus moet wel in goede verhouding staan tot de prestatie en rest van het salaris. Miljoenen verdienen is als werknemer (want dat zijn de zo gehate top mannen gewoon: dure loonslaven) niet nodig.
2)Aandeelhouders moeten de morele plicht inzien dat zij medeeigenaar zijn van een bedrijf en daardoor de morele plicht hebben de zoeken naar beleid dat de beste continuïteit waarborgt.
3) Mensen moeten weer het principe van tevredenheid leren. Het steeds maar weer meer en meer willen moet afgelopen zijn.
Tenslotte nog een tip aan de heer Bierman:
Je kan wel naar de Triodosbank gaan om duurzaam te bankieren, maar je hebt kilo’s boter op je hoofd en bloed aan je mobieltje als je je I-phone houdt. Daarin zit Coltane, waarvoor in Congo dagelijks duizend (!) mensen het leven laten, mensen in erbarmelijke omstandigheden in de mijnen werken en de bevolking door plaatselijke warlords wordt uitgebuit.
Dus gooi je oogkleppen af, en plaats dingen in een breder perspectief. Ook Triodosbank is gewoon een ordinaire bank die winst maakt met jouw zuurvediende spaarcentjes. Ze bestaan omdat er markt is voor dergelijke rekeningen, beleggingen en dienstverlening. Verwacht niet dat de club uit louter wereldverbeterende filantropen bestaat, want ook deze bank moet gewoon geld verdienen. Ook de topmanagers van deze hut staan echt niet tegen minimumloon te buffelen in de raad van bestuur, maar vullen net zo goed de zakken. Ze weten het alleen maar een beetje beter te verkopen.
woensdag 25 maart 2009, 17:38 uur
De aktie van Dick bierman is onverantwoord en gebaseerd op onjuiste informatie . Het grootste deel van de 300 mln. is prestatiebeloning en geen bonus . ING is geen veroorzaker van de kredietcrisis maar eerder slachtoffer .
Op elk dagafschrift staat een telefoonnummer en de service die je dan krijgt is prima.
Een aktie starten om de rekening bij ING op te zeggen slaat nergens op en kan zeer schadelijk zijn !
Han Mul
woensdag 25 maart 2009, 18:38 uur
Ik ben al heel erg lang klant bij de Postbank en had het daar prima naar m’n zin. Na de overname door ING krijg ik te maken met een bank waar ik niet om heb gevraagd. Waar ik dus ook niet zo veel meer mee heb. Dat is dus niet zo slim van die ING.
Na het lezen van De Prooi heb ik mij ook al heel erg verbaasd over banken die vooral bezig zijn met de aandeelhouders, en heel weinig met hun klanten.
Daar komt dan nu alle gedoe over de bonussen bij. Dat gedoe staat ergens voor, onder andere voor de wereldvreemdheid van veel bankmensen.
Volgende week heb ik een gesprek met de Rabobank. Die heeft in ieder geval geen aandeelhouders en hecht daardoor meer waarde aan een goede relatie met haar klanten.
Verbijsterend trouwens dat het kabinet bij de steunverlening aan ING niet als voorwaarde heeft gesteld dat er geen exorbitante bonussen meer zouden worden betaald!
woensdag 25 maart 2009, 19:01 uur
Niet naar aanleiding van Hr Bierman’s oproep maar al eerder had ik besloten mijn rekening op te zeggen bij de ING. Ik had namelijk een POSTBANK rekening en heb niets met de ING. Wat onbegrijpelijk is: Veel diensten in Nederland worden gesplitst in nieuwe (elkaar te beconcurrerende) bedrijven. Denk aan: Energiebedrijven, Postbedrijven etc. Veel ondoordachte acties die geen verbetering geven (Ik krijg nu meerdere onderbetaalde postbestellers aan de deur)
En nu wordt uitgerekend de POSTBANK! (die bij veel Nederlanders vermoed ik op veel sympathie kon rekenen) omgevormd tot de ING!!
woensdag 25 maart 2009, 19:10 uur
Helemaal eens met Dick Bierman.
Het gaat hier om moraliteit en integriteit.
Overigens: een bonus krijg je toch normaliter
alleen als je iets goed hebt gedaan?
Is nu geen sprake van.
Me dunkt dat hier een malus op zijn plek is.
woensdag 25 maart 2009, 19:20 uur
Ik ben benieuwd naar juist die kennis die Languedoc blijkbaar bezit, en die de schrijvers blijkbaar ontberen.
Nuchter, en niet impulsief reagerend, moet je toch tot de conclusie komen deze ellende ontstaan is doordat banken in de US leningen verstrekten aan lieden zonder geverifieerd inkomen, en hun balansen klakkeloos goedgekeurd kregen door accountants.
Risc management van ING ( e.a.) faalden hopeloos bij de aanschaf van deze doorverkochte vorderingen. We spreken maar niet over de incompetente Wellink, in NL hoofdschuldige in dit verhaal. ING voelt de maatschappij – haar klanten- blijkbaar niet meer aan, Hommen probeert met zijn appel te redden wat er te redden valt. Om hem te helpen, zeg inderdaad rekeningen op. Haal je geld weg bij ING! Dreigt een faillissement? Het zij zo, zo hoort het. De staat nationaliseert ING gewoon. Gebleken is dat ze het predikaat ‘systeembank’ gewoon niet waard zijn.
Het blauwe logo terug, en we hebben weer een gewone Rijkspostspaarbank. Dus, wat is het probleem? De Waal, Kok c.s. kunnen dan eindelijk ook naar huis. Hebben ze gelijk geen ‘duivelse dilemma’s’ meer, als ze als commissaris moeten stemmen over bonussen over behaalde schijnwinsten, opgeklopt om inderdaad daarover een bonus in de wacht te slepen.
Shell is in mijn ogen een ander verhaal. Die heeft geen staatssteun gehad, behalve de schijnbaar normale tax-rulings ter vermindering/vermijding van NL-vpb.( lees dit (NRC-) artikel eens na, heer Languedoc!
Ben je het niet eens met de bonussen daar, koop geen Shell benzine , of beter, koop 1 aandeel en ga naar een AVA.
woensdag 25 maart 2009, 19:32 uur
Deze meneer is buitengewoon onverantwoord en dom bezig. Terwijl iedereen bezig is om banken gezond te maken, roept hij op tot aktie om ze nog verder de put in te helpen.
De verontwaardiging is bovendien niet terecht, alles wordt maar op een hoop gegooid, terwijl het hier om prestatiebeloningen voor managers gaat die hun doelen , afgesproken in 2007, over 2008, gehaald hebben.
woensdag 25 maart 2009, 19:38 uur
Mijnheer Mul,
We noemen de bonussen vanaf nu prestatiebeloningen, dan zijn we van dit probleem af.
Actie Bierman is prima, al doet 5% van de klanten mee dan is ING wel gedwongen structureel in te grijpen. Dit geldt voor elke actie, kijk naar Shell en de Brent spar.
woensdag 25 maart 2009, 19:49 uur
Geweldige actie van Dick Bierman.
Ik vind het white-collar-crimineel gedrag om bonussen te betalen en te ontvangen na ontvangst van een gigantische hoeveelheid belastinggeld ter voorkoming van totale ondergang.
Ik ben ongelooflijk verbaasd ben dat hierover geen zeggenschap is vastgelegd door de advocaten van de gulle gever, gelijkstaand aan grove nalatigheid of eventueel verstrengelde belangen, terwijl het gros van de belatingbetalers in de stress zit vanwege mogelijk verlies van banen, bedrijven en vermindering van inkomens.
Consequenties verbinden aan ING’s duidelijke keuze vanuit hun machtspositie is legitiem. Het zou leuk zijn als ING de bonus beslissing terugdraaide om inkomsten te redden. Het moreel appèl is een leuk begin en een creatief idee i.v.m. de bestaande contracten. Als iedere (!) manager de bonus dan teruggeeft vind ik het een erg goed idee en geeft dat een goede draai aan het imago van ING. Als alle moreel verantwoorde managers, maar niet iedereen, het teruggeeft houden juist de graaiers de bonus, die dus wordt mogelijk gemaakt door de belastingbetalers. Dat moet niet worden toegelaten na zo’n financiële injectie.
Wanneer de ontvangen steun wegens winst is geretourneerd aan de staat mag iedereen van mij een gigantische bonus, te beginnen bij het laagst betaalde personeel. Helaas maken die de bonus regels niet.
Voor de onnadenkende arrogante die het bonus bedrag “verwaarloosbaar” vindt; die 300 miljoen had intussen verschillende kleinere bedrijven kunnen redden. En bovenal: voor mensen met een matig inkomen of een gebroken bedrijf is elke onrechtvaardig uitgekeerde euro er 1 teveel.
woensdag 25 maart 2009, 20:33 uur
Ik ben al 35 jaar Postbank klant, en ben tot het laatste moment tevreden geweest.Bij het overnemen van de aandelen en beleggingsrekeningen van de Postbank door ING is er m.i. onjuist gehandeld en na verschillende brieven te hebben geschreven blijft e.e.a. onduidelijk en wenst ING niet in te gaan op specifieke vragen als: geef mij de koersen bij de overgang. Nu ook nog deze club met belastinggeld overeind gehouden is, overigens door een domme minister die geen voorwaarden heeft gesteld, en er een binnenkomstbonus is afgesproken met iemand die eerst moet waarmaken deze club overeind te kunnen houden, heb ik gisteren de overstapregeling in gang gezet en vertrek ik bij ING.
woensdag 25 maart 2009, 21:07 uur
De ING is feitelijk geen betrouwbare bank meer. Ze heeft al haar geloofwaardigheid de laatste jaren weten te verspelen door winkeltje te spelen met het geld van haar inleggers. Een winkeltje met allerlei brache-vreemde producten. Schenmaker hou je bij je leest. Jarenlang spaarrekeningen met structureel te lage renteuitkering helpt ook niet. Wakker worden! Mijn rekening is al naar een andere bank en ik spoor iedereen in mijn vrienden- en kennissenkring die hier nog bankiert aan om snel hetzelfde te doen.
woensdag 25 maart 2009, 21:59 uur
Mijn eerste reactie: schoenmaker blijf bij je leest! Daarnaast over de staatsteun: ING heeft van de overheid 10 mrd geleend. Hierover betaalt ING 8,5% rente. Bij de 2e steunactie gaat het om een garantie. Er is dus nog geen geld van de overheid ontvangen. Voor deze garantie ontvangt de overheid een gedeelte van de marge op de gegarandeerde leningen. Voor wat betreft de bonussen: Stel je voor dat een ander onderdeel van de VU een groot verlies veroorzaakt en dat de VU besluit om het onderzoek op het gebied van fysica te schrappen. Hoe zou Dick dat vinden? Dit soort vragen mis ik in de discussie. Ook de ‘kwaliteitskrant’ NRC beperkt zich tot oneliners en komt niet echt met objectief onderzoek.
woensdag 25 maart 2009, 22:00 uur
Ik ben al bezig om mijn 2 betaalrekeningen weg te halen bij de ING. Moet me nog informeren over de mogelijkheden bij de triodosbank Heb mijn andere bankrekeningen al bij de ASN bank staan omdat de Postbank er in het verleden ook al als 1 van de slechtste uitkwam wat betreft het steunen van kinderarbeit en clusterbommen. Het geweten van de postbank is nooit goed geweest, dus ik verwacht allang geen morele houding van hun.
Ben zeer blij met deze aktie van dhr Bierman en hoop dat er velen met mij zullen reageren en hun rekening bij de ING zullen opheffen.
woensdag 25 maart 2009, 22:32 uur
Ik ben weg. Al mijn geld naar de ASN bank. tis niet veel, maar toch.
woensdag 25 maart 2009, 22:44 uur
Helaas begrijpt dhr Bierman niet dat hij met vuur speelt. Ook ik heb geen goed woord over voor de bonuscultuur en het zng marktdenken waarin de bonussen nodig zouden zijn om de ‘beste’ mensen vast te houden.Helaas hebben ze het niet goed gedaan!
Echter het aanzetten tot een run op de bank is heel onverantwoordelijk. Die kleine banken kunnen het betalingsverkeer en kredietverlening niet zomaar overnemen. Ing is van essentieel belang voor de economie. Aansturen op beter toezicht is een constructievere benadering.
woensdag 25 maart 2009, 23:26 uur
Vandaag heb ik een rekening geopend bij de Rabo. Heel mijn leven klant geweest bij de Postbank.
Hun e-mail reactie op mijn bezorgdheid over de gevolgen van grote bonussen was en is heel duidelijk:
“Wat betreft de winstdeling en de bonussen, de strategie van ING Groep blijft onveranderd. Het bedrijfsmodel is gezond en de commerciële resultaten zijn solide. ”
Ik heb hierna nog een paar maanden gewacht, maar de Ing heeft na deze mail niets meer van zich laten horen. Dus zullen ze ook niets meer van mij horen.
Harry Koop
woensdag 25 maart 2009, 23:41 uur
Wie heeft een overzicht van de bonussen bij ING en andere banken?? Zijn die andere banken beter?
OK, kwa milieu enzo Triodos en ASN. Maar Qua bonus systeem? Oja en bij dat overzicht ook type bonus graag.
Als een normaal salaris 250.000 is en een werknemer krijgt 50.000 en als hij goed werk verricht 200.000 bonus. Dan heeft hij feitelijk een normaal salaris al hij zijn doelen haald.
Oja en die kritiek dat Dit gevaarlijk is en risico’s met zich mee brengt. Ja natuurlijk, maar risico’s namen de banken zelf ook! En niet te vergeten De banken zijn commercieel dus onderhevig aan de markt werking. Ik zit zelf in de verkoop en vaak is klant koning en proberen we (indien mogelijk) genoeg klanten te houden en te binden, dat hoort bij de verkoop van producten (en diensten). Is de klant ontevreden dan gaat hij naar een andere winkel!
Banken zijn commercieel
dus geld marktwerking, dus afhaneklijk van klanten, dus luisteren naar de klanten is belangrijk! Als die managers hun bank levend willen houden en daarmee hun baan dan zou ik als ik hun was maar naar de klant luisteren.
donderdag 26 maart 2009, 01:27 uur
Iedereen die zegt dat het navolgende niet rationeel is, geef ik ten volle gelijk. Maar mijn antwoord is dan: in het dagelijks leven is het overgrote deel van overwegingen, overtuigingen etc gebaseerd op niet-rationele gronden. We noemen het alleen “rationeel” omdat we nu eenmaal behoefte hebben aan een sausje.
Mijn onvrede over ING komt voort uit het volgende:
1. ING heeft een aantal jaren geleden alweer Postbank ingelijfd en als zodanig rustig laten bestaan tot ieders genoegen (inclusief dat van ING).
2. Een goed jaar geleden werd er ineens een publiciteitscampagne opgezet die ” oranje” en “blauw” uiteindelijk ” oranje” moest maken. Hoeveel die campagne heeft gekost weet ik niet maar het moet een stevig bedrag zijn geweest gelet op de hoeveelheden ongevraagd drukwerk die ik heb ontvangen van ING/Postbank. Welk drukwerk een vaste informatieve waarde had gelijk aan nul: hij gaf gen antwoord op de vraag wat ik als bankconsument nou zou opschieten met een “kleurverschieting”. Daarnaast zag ik in kranten vele malen paginagrote advertenties met een informatieve waarde die de nul eveneens zeer dicht naderde. TV kijk ik niet dus over het TV-deel van die campagne heb ik geen oordeel. Al met al moet ING een godsvermogen hebben uitgegeven aan inhoudsloze publiciteit.
3. Die campagne heeft een gehalte gehad dat het niveau kleuterschool niet heeft overschreden. Hij getuigde ervan dat ING/Postbank zijn klanten ongeveer beschouwde als analfabeten.
4. Nadat de bankencrisis duidelijk werd aan het grote publiek ging ING rustig verder met zijn publiciteitscampagne. Maar geen woord van uitleg dat “er geen weg meer terug was” of zoiets . Wederom gaf ING met dat stilzwijgen blijk van een substantiele onderschatting van de intelligentie van zijn klanten.
5. Vervolgens wordt ING de helpende hand toegestoken door de Minister van Financien met geld van de belastingbetaler. Nog steeds gaat ING onverdroten verder met een mega-publiciteits- campagne gericht op “oranje + blauw = oranje”. Maar nog steeds zonder uitleg waarom.
6. Het gemor over bonussen in de samenleving komt op gang. Als eenvoudig bankconsument mag ik veronderstellen dat ING met alle “strategische staven” etc daarbinnen alle geruime tijd heeft voorzien dat dat gemor zou ontstaan. ING laat evenwel wederom gedurende vele maanden niets van zich horen.
7. Totdat er een “appel” komt van ING-topman Hommes of men alsjeblieft bonussen wilde terug storten. Bonussen die de uitgaven aan de publiciteitscampagne “Blauw wordt Oranje” op zijn minst benaderen. Een kind begrijpt dat een dergelijk appel weinig effect heeft. De meer geharnaste aankondiging dat Hommes bonussen gaat intrekken en tegenspartelaars graag wil ontmoeten bij de rechter (met uiteraard effecten op verdere loopbaanvooruitzichten) blijft evenwel achterwege. Bij mij als bankconsument blijft de vraag: hoe serieus is Hommes eigenlijk? Verkiest hij niet eigenlijk de gratuite weg onder het motto: deze “onvredegolf” gaat wel over ?
Al met al zijn dat waarnemingen van een eenvoudige bankconsument die gebeurtenissen (inclusief het ontbreken daarvan) op zich laat inwerken. Waarnemingen die zijn vertrouwen in ING evenwel niet verhogen.
Ik geef de heer Hommes en ING nog enkele weken tot medio april om te laten zien dat ING mijn vertrouwen in de toekomst waard is. Daarna stap ik over.
donderdag 26 maart 2009, 06:58 uur
Ook ik overweeg (zie tegen de moeite op) weg te gaan bij de ING bank. En over te stappen naar de ASN Bank.
donderdag 26 maart 2009, 09:12 uur
Twee weken geleden mailde ik ING net als Bierman deed. Geen reactie op gekregen.
Binnenkort gaan wij onze hypotheek (voortijdig) aflossen. Ik heb geerfd geld verdeeld op drie banken staan. Het is geen moelijke beslissing van welke bank het afgaat. Nog een argument wat meespeelt:
- De Rabo is een belangrijke sponsor van lokale ‘goede doelen’.
- En ING wilde sponsor zijn van de Formule 1.
donderdag 26 maart 2009, 09:34 uur
Als dhr Bierman zich afvraagt in wat voor gek geworden wereld we nu leven? Hier dan het antwoord; een SP aanhanger met tennisvakantie in Tunesie die vanaf het strand middels zijn Ipod morele uitspraken doet . Ooit van salonsocialisten gehoord heer Bierman? Ik denk dat u zich eens in de echte wereld moet verdiepen ; dat is niet het strand van Tunesie en ook niet de voor de belastingbetaler onbekende wereld van het onderzoekslab van de Universiteit. Misschien moeten we ons daarop richten; eerlijk delen toch heer Bierman?
donderdag 26 maart 2009, 10:39 uur
Het heeft me erg geïrriteerd dat de Postbank ineens is verdwenen, de bank waar ik bijna 40 jaar klant was.
Ongevraagd ingelijfd bij de ING, de oranje bank.
Het gebrek aan moreel besef bij bankiers is via het spel met de bonussen in combinatie met de staatssteun duidelijk geworden.
Ik ben bezig me te heroriënteren op een andere bank, waar een besef bestaat van goed en fout.
De vraag is of dat mogelijk is in combinatie met geld.
donderdag 26 maart 2009, 11:37 uur
Ik ben het met A. van der Veen eens. Lekker tendensieus gewauwel van een SP/D66-stemmende biefstuksocialist. Dit soort mensen richt helaas een hoop schade aan, waar onze kinderen dan weer fijn voor mogen betalen. Ja, de graaicultuur is een schande, maar dit is niet de manier om daar wat aan te doen. Als iemand meer dan goed werk levert, verdient deze een bonus. Zo niet, geen bonus. Reken managers af op hun (middel)lange termijn bijdrage aan de continuïteit en winstgevendheid van het bedrijf. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.
donderdag 26 maart 2009, 16:02 uur
Stap over! Het is echt heel eenvoudig! Ga naar de ASN bank of de Triodus bank, banken die beide hebben bewezen wel rekening te houden met mens en milieu.Zo gauw de ASN een betaalrekening opende, begin dit jaar, heb ik deze aangevraagd, weg van de ING die mijn Postbank heeft opgeheven.
En elke dag word ik in dit besluit alleen maar bevestigd door het gedrag van ING e.a.
Ons kabinet en parlement is wat de aanpak van topmensen zowel uit de bankwereld als uit de non-profitsector betreft trouwens een zeer slap aftreksel van het Amerikaans congres, waar deze mensen zich tenminste hebben moeten verantwoorden.
donderdag 26 maart 2009, 17:17 uur
Blijkbaar kijkt niemand naar zijn bankafschriften ,dan had men kunnen zien dat de toen nog “goedkope Postbank” op 14 jan.2009 opeens 3.10 voor tarief basispakket jan t/m mrt postbank nv productrekening(zelf schrijven ze produkt) afschrijft,dat is dus 7.000.000 x 12.40 ,hier is naar mijn mening geen vooraankondiging van gedaan.Een paar weken later krijgen we dat enge oranje foldertje bij ons afschrift en zegt de ING daarin voor u verandert er niets:onze betaaltarieven blijven hetzelfde,maar eerst achterbaks de oude bank de tarieven laten invoeren,zal de bedenker van deze maatregel zijn eigen bonus zo hebben verkregen.Voor internetbankieren rekent de Triodosbank alleen 3.50 voor de bankpas overstappen dus.
donderdag 26 maart 2009, 19:56 uur
Ik vraag me af wat het risico van een grootschalige leegloop van rekeninghouders bij een bank is. Zijn er geen wettelijke voorschriften van solvabiliteit waaraan een bank moet voldoen? Bestuurders die voor zichzelf hoge bonussen bedingen zijn toch ook in staat om uit te rekenen wat de worst case scenario’s zijn in het geval dat een grote groep rekeninghouders hun rekening sluit? Ik vraag me af in hoeverre de ING werkelijk afhankelijk is van mijn spaartegoeden.
Ik heb me geërgerd aan de slechte communicatie van de ING over de verdringing van de Postbank. Met de eerste had ik binding, met de laatste niet. ING is een zakenbank waar ik niet thuis hoor en me niet gezien of gehoord voel. Ik ben niet geïnformeerd over de rechtvaardiging voor de verandering van huisstijl. De voorzieningsgraad van de bank neemt af met het sluiten van bemensde loketten. Persoonlijke binding is er niet meer, de aanspreekpunten verdwijnen. Ik wil me graag een belanghebbende kunnen voelen bij een bank. Bij de ING is die mogelijkheid me ontnomen.
vrijdag 27 maart 2009, 00:50 uur
Nog nooit ben ik door de Postbank telefonisch benaderd. Nog nooit heeft de Postbank geprobeerd op die manier iets te verkopen.
Hedenavond ben ik gebeld door een ING-medewerker die dit wel probeerde.
Ik heb een bloedhekel aan telefonische verkooppogingen.
Hallo ING, u heeft binnenkort weer drie rekeninghouders minder. Gefeliciteerd!
Gegroet, Edmond V. O. Katusz
vrijdag 27 maart 2009, 09:30 uur
Dat de ING telefonisch niet bereikbaar is, is niet waar. Misschien ligt het aan de iPhone van meneer Bierman en/ of het feit dat hij in Tunesië is dat de verbinding wat moeilijker tot stand komt?
Mijn moeder (70) heeft namelijk vorige maand nog gebeld met de ING. Nummer ingetoetst, contact gemaakt, ING-mevrouw gesproken, probleem voorgelegd, afspraak over een (gratis) oplossing gemaakt, en binnen twee werkdagen afgerond.
Het probleem was dit: mijn vader (71) had zijn net nieuwe ING-pas in een automaat gestoken die defect was. Dat de automaat defect was, had hij over het hoofd gezien. De pas werd ingeslikt. Mijn moeder belde de ING en vertelde wat er was gebeurd. De ING zei dat aan een nieuwe pas normaal gesproken kosten verbonden zijn, maar dat ze in het geval van deze ongelukkige omstandigheid gratis direct een nieuwe pas zouden opsturen. En zo geschiedde (binnen twee dagen dus).
Niets mis met de service van de ING, denk ik. Voor mijn ouders (die de Postbank hadden willen houden) een enorme geruststelling.
vrijdag 27 maart 2009, 09:36 uur
Ik lees in de reacties dat iemand overstapte naar de ASN-bank. De ASN maakt deel uit van de SNS. Stond die niet onlangs nog in de kranten vanwege een kwestie met een woekerpolis?
vrijdag 27 maart 2009, 15:49 uur
De feiten van de heer Bierman kloppen niet. ING is prima te bereiken. Zijn redenering deugt niet. De ellende komt niet van de bonussen ( de ene is de andere niet) maar van de VS waar een cultuur is ontstaan van meer uitgeven dan je bezit. Als iemand het lef en de drive heeft om ING overeind te houden dan moet je daar verheugd over zijn en niet alleen maar weer afgunstig. Doei
vrijdag 27 maart 2009, 17:10 uur
Geen significant aantal opzeggingen, zegt de heer De Jong van de ING als reactie op de actie van de heer Bierman.
Ja dat kan kloppen. Het kost even tijd voordat je je rekening daadwerkelijk op kunt zeggen. Een beter criterium is de afname van de saldi van de betaal- en spaarrekeningen.
Het eerste dat ik gedaan heb na de overname van de Postbank door de ING is mijn kapitaal- en internetspaarrekeing leeggehaald. Nu gaat mijn salaris over en dan volgt de rest. Een rekening met een paar euro erop zal nog zeker een jaar blijven bestaan voordat ik hem daadwerkelijk zal opheffen.
Maar de terugloop in de saldi zullen we van de heer De Jong wel nooit te horen krijgen.
vrijdag 27 maart 2009, 17:23 uur
Een brief aan het hoofdkantoor te Amsterdam over de bonussen met de mededeling dat een spaarrekening moet worden opgeheven, wordt niet beantwoord. Ik vermoed dat ook hier sprake is van bankiersarrogantie. Ter gelegener tijd zullen ook depositorekeingen worden opgeheven. Het interesseert de ING-leiding niets. De bonussen gaan door, velen blijven spaarder en de rijksoverheid vult tekorten aan. Ik steun de actie van de heer Beerman. Ooit is iets dergelijk gebeurd bij Shell met een goed resultaat. Waarom dit maal niet?
vrijdag 27 maart 2009, 20:20 uur
Verbazend te lezen dat een intelligent iemand als de heer Bierman zich zo weinig verdiept in de materie en denkt met zijn actie een verstandige zet te doen. Er zijn een paar aspecten in zijn verhaal die toch enige verduidelijking behoeven.
Is het hem ontgaan dat ING een voorzetting is uit het samengaan van NMB en Postbank in 1991 en later Nationale Nederlanden ? Dus, hoezo was hij er niet in gekend ?
Is het hem ontgaan dat er helemaal niets is veranderd in de dienstverlening van de Postbank en dat alleen de naam is veranderd in ING? Wel even blijven opletten!
En ga vooral naar een andere bank, want die doen dat soort dingen niet…(deuh) Probleem is wel dat als de Triodos Bank straks bekend moet maken ook verlies te maken en toch bonussen uitkeert, dat je wéér naar een andere bank moet. Ook dat is een gewoon een commercieel bedrijf dat zijn werknemers aanjaagt om winst te maken.
Hoe principieel wil je zijn? ING heeft in veel beursgenoteerde bedrijven een aanmerkelijk belang (> 5% van de aandelen). Dus, dan ook geen boodschappen meer doen bij Albert Heijn, geen boeken of tijdschrijften meer lezen van Reed Elsevier, je auto de deur uit doen die is gemaakt van Hoogovens staal en de Philips TV bij het grof vuil zetten. Want, als je iets doet, moet je het goed doen. Je hebt principes of niet, nietwaar Bierman ?
Je wilt nu de ING lokaal bestrijden met je oproep, maar het bedrijf maakt op de thuismarkt winst terwijl het echte problemen in Amerika zit. In essentie is het een gezond bedrijf, met hardwerkende mensen die geen bonussen krijgen maar een normaal salaris. Waarom wil je juist die treffen ? Waarom een prima Nederlands bedrijf ten gronde richten ? die moet je juist koesteren.
De zgn. bonussen gaan vnl. naar het buitenland, die daar recht op hebben obv hun arbeidsovereenkomst.
De ING maakt al jaren flinke winst en daarover wordt veel belasting betaald. Goed voor de staatskas. Ook op extra beloningen wordt progressief belasting geheven, ook goed voor de staatskas. Dus allemaal goed voor de burger. De steun van de staat heeft de belastingbetaler nog geen cent gekost: de 10 mrd was bedoeld ter versterking van het vermogen (eis van de toezichthouder) en is direct geleend aan de staat in de vorm van obligaties. Bijkomstigheid: de staat krijgt een mooie rente 8% en kan een mooie BONUS opstrijken bij vervroegde aflossing. De garantie op slechte leningen is nog niet aangesproken. Bij winsten deelt de staat hierin voor 80%!
Tot slot:
Iedereen schreeuwt moord en brand dat de banken allemaal schuld hebben. Maar hoe zit het met de consument die jarenlang het allerhoogste rendement wil zien op hun geld en daarvoor bereid is heel veel risico te nemen? Liever beleggen in Easylife of Teakhout dan gewoon op spaarrekening bij een Nederlandse bank? Of liever naar Icesave waar nog niemand van had gehoord voor dat half procentje meer? Gewoon hebberigheid en dan verliezen we allemaal het juiste perspectief. Dus wie heeft er schuld? Wij allemaal!
Terug naar de basics, is mijn devies.
zaterdag 28 maart 2009, 11:27 uur
Zodra duidelijk werd dat de Postbank over zou gaan in ING dacht ik eraan een andere thuisbankier te zoeken. Zeker toen een ING topman in NRC zei dat hij zich niet voor kon stellen dat klanten door het gewijzigde imago zouden vertrekken. Als hij dat niet begrijpt acht ik hem ook niet in staat zijn bank goed te besturen. Jammer alleen dat de enige alternatieven de twee groene banken zijn. Daar spaar ik al bij, ik zoek voor de betaalrekening een simpele no-nonsens bank zoals NIBC, eerlijk, zakelijk en zonder allerlei flauwekul. Een kans voor jonge ondernemers?
zaterdag 28 maart 2009, 14:49 uur
Tjé, wat een grappige reacties allemaal! Ik verdien zelf ongeveer 2000 euro netto per maand en die worden gestort op een ING rekening. Ik geef per jaar ongeveer 7000 euro aan goede doelen, ben royaal voor mijn omgeving en verder maak ik mij nooit ergens zorgen over! Ik heb nooit geld tekort en een lening is mij onbekend. Ik wil geen spaarrekening voor een hogere rente en wat kan het mij schelen of ik dan een paar honderd euro paar jaar minder bezit. Ik ben een gelukkig en goed gehumeurd mens!
Of jullie dat ook zijn, betwijfel ik een beetje. Dat onbenullige geld vinden jullie wel heel erg belangrijk…
zaterdag 28 maart 2009, 18:38 uur
Mooi verhaal Theo. Helemaal mee eens. Helaas is de hebberigheid ons nu ‘fataal’ geworden.
zaterdag 28 maart 2009, 23:19 uur
Daar de ING kapot te maken schaadt je rekeninghouders en aandeelhouders. De grootgeldgraaiers vertrekken met zakken vol met geld naar warmer oorden. Die hebben zich al lang juridisch ingedekt tegen financiële schade als gevolg van de ineenstorting van hun bank.
zondag 29 maart 2009, 00:03 uur
@Pé te R.
De hebberigheid is fataal geworden? Ik betwijfel het.
De zon schijnt nog exact zo als verleden jaar, de zeeën zijn niet leeggelopen, de oogsten zijn niet mislukt, de delfstoffen zijn niet opeens verdwenen, etc., etc. De mensen hebben nog dezelfde vakkennis als een jaar terug en er waart geen dodelijke epidemie die hele bevolkingsgroepen uitschakelt.
Er is slechts sprake van een regeltjes crisis. De regeltjes zijn niet juist en omdat het allemaal verder niets met de werkelijkheid van moedertje natuur te maken heeft, is de oplossing dus het wijzigen van de regeltjes in onze hoofden. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je goede hersens hebben en begrijpen hoe onze samenleving op fundamenteel niveau werkt. Het is ook handig als je met elkaar een programma van wensen – programma van eisen – hebt opgesteld om op basis hiervan de samenleving opnieuw in te richten.
De crisis heeft niet zoveel met hebzucht te maken. De crisis komt voort uit domheid. Of om het wat ouderwets te zeggen: gebrek aan inzicht en oordeelsvermogen.
zondag 29 maart 2009, 12:34 uur
Als je het vertrouwen in een bank kwijt bent kun je niet anders dan overstappen naar een andere bank.
Het wordt tijd dat banken geleid gaan worden door intrinsiek gemotiveerde managers met een maatschappelijk gevoel. Banken behoren zich dienstbaar op te stellen. Daar past zelfverrijking niet bij.
Ik ga weg bij de ING vanwege onverantwoord bestuur en jarenlange diefstal van de klanten door systematisch hun rentetarieven te verlagen. Dit wordt achteraf ook niet terugbetaald aan de klant.
Los van de acties van de heer Bierman en het kamerlid Paul Tang was ik al bezig met het opzeggen van een van onze rekeningen.
zondag 29 maart 2009, 13:38 uur
Ik ben overgestapt naar de DSB betaalrekening omdat deze gratis is EN ik krijg 1,5 % rente. Niet veel, maar elders nergens vertoond.
Ik heb dat gedaan omdat ik het een gunst vind dat een bank mijn centjes mag bewaren. Ik wil daarvoor beloond worden ipv 12.50 per jaar betalen voor een betaalpas.
maandag 30 maart 2009, 12:10 uur
Ik moet toch nog wat kwijt over die rente. Mensen klagen over de lage rente van de ING. Klagen? Die lage rente is prima in het geval van de hypotheken.
Er zitten twee kanten aan de medaille.
Hoeveel spaargeld moet je hebben voordat die paar procent rente extra werkelijk substantieel geld op gaat leveren? Of wordt hier werkelijk geklaagd over twee tientjes minder rente op jaarbasis?
maandag 30 maart 2009, 16:51 uur
De huidige, en hopelijk snel voormalige, graaicultuur brengt het ergste in onze maatschappij naar boven. Ik hoop dat de groeiende afkeer van de bonussencultuur niet alleen tot de banken beperkt blijft, maar ook in tal van andere (publieke) sectoren doorzet: vooral het onderwijs en de zorg. Jammer wel dat de SP dit niet hoger op hun politieke agenda zet. Dit lijkt me een uitgesproken kans de uitwassen van het kapitalistische systeem eens goed aan de kaak te stellen. Natuurlijk moeten we niet terug naar die ‘goede oude tijd’ voor de crisis; we moeten streven naar een andere wereld waarin gematigheid en solidariteit voorop staan. Mensen, laat de grote banken stikken en stap over naar ASN of Triodos. Sterkte, Dick, en laat het me weten als we wat gaan doen (ik voer graag actie!)
woensdag 1 april 2009, 12:24 uur
Ik ben bij ABN AMRO, service is er naar mijn ervaring stukken beter dan bij ING, waar ik bijzonder matige ervaringen heb gehad wat betreft persoonlijke service. Wat dat betreft is ABN AMRO nog steeds top notch. Ik ga denk ik toch binnenkort overstappen naar ASN Bank of Triodos omdat ik mij toch niet erg comfortabel voel bij een bank zonder idealen. Je krijgt dan louter het idee dat ze er zijn om hun eigen zakken rijkelijk te vullen en daar heb ik geen boodschap aan. Liever een betrouwbare bank met iets minder rendement maar met een gezondere instelling naar onze wereld!
woensdag 23 september 2009, 14:42 uur
Ik was ook bij de Postbank en wil niks met de ING te maken hebben. Heb m’n spaargeld naar ASN en Triodos overgeheveld, maar m’n inkomen komt nog op ING binnen.
Ik heb geen vertrouwen in internet bankieren en de voornoemde twee banken doen alleen dit; voor mij dus niet acceptabel.
Welke bank komt verder in aanmerking? Ik weet het niet.
donderdag 15 april 2010, 23:25 uur
goede actie,
nog steeds bezig? ik wil wel meedoen!
donderdag 15 april 2010, 23:26 uur
helpen met mailtje te versturen als het kan?