Het morrende volk
Ik benijd Barack Obama noch Mark Rutte. Minder dan twee jaar na de indrukwekkende verkiezingszege van Obama, waarbij de Democraten behalve het Witte Huis ook de meerderheid in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden in de wacht sleepten, is het vertrouwen in de Amerikaanse president op een dieptepunt beland. Bijna zes op de tien kiezers zeggen niet te geloven dat de president de juiste beslissingen neemt voor het land, en een duidelijke meerderheid van de kiezers keurt de manier waarop Obama de economische problemen te lijf gaat af. Het is niet uitgesloten dat, bij de tussentijdse verkiezingen die in november worden gehouden, de Democraten de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden en misschien zelfs de Senaat verliezen.
Mark Rutte heeft, op instigatie van de koningin bij monde van de vicevoorzitter van de Raad van State, Herman Tjeenk Willink, wekenlang onderhandeld over Paars Plus. Die ene dag in de week dat hij even op zijn lauweren kon rusten, werd strijk en zet vergald door de peiling van Maurice de Hond die uitwees dat Geert Wilders slapend rijk zou worden als de VVD met PvdA, D66 en GroenLinks zou gaan regeren. Het morrende volk eist een coalitie over rechts. En dus heeft Rutte de formatie van Paars Plus laten stranden op de kilometerheffing (die in 2006 nota bene nog in het VVD-verkiezingsprogramma stond) en de hypotheekrenteaftrek.
De grieven van de Amerikaanse kiezers lijken mij steekhoudender dan die van de Nederlandse kiezers. Op 31 december 1999 telde de private sector in de VS 110 miljoen banen. Op 31 december 2009 waren dat er nog slechts 108 miljoen, een verlies van twee miljoen banen oftewel 1,4 procent, terwijl de bevolking in diezelfde periode met bijna 10 procent is gegroeid. Alleen dankzij een toename van het aantal banen in de publieke sector kwam het totale aantal banen eind 2009 nog net 0,3 procent hoger uit dan eind 1999. Terwijl de bedrijfswinsten inmiddels weer een vlucht nemen, blijft de werkloosheid in de Verenigde Staten ook dit jaar hardnekkig steken op 9,5 procent.
De jaren 1999 en 2009 zijn natuurlijk niet zonder meer te vergelijken. Het jaar 1999 stond geheel in het teken van de dotcom-hausse. Bedrijven waren wanhopig op zoek naar personeel in verband met de millenniumbug die alle computerprogramma’s en daarmee de hele ontwikkelde wereld zou ontregelen. Investeerders wisten niet hoe hard ze geld naar dotcom-starters moesten gooien. Nina Brink was in Nederland een treurig voorbeeld van zo’n starter. Eind 2009 daarentegen likte de hele westerse wereld de wonden die waren veroorzaakt door het uiteenspatten van de bubbel op de huizenmarkt. Maar ook twee jaar daarvoor, in 2007, toen de huizenmarktbubbel en de werkgelegenheid in de VS juist op hun hoogtepunt waren, telde de Amerikaanse private sector nog altijd niet meer dan 115 miljoen banen.
De belastingverlagingen van Bush en de consumptiedrift van de Amerikanen hebben de afgelopen tien jaar wel economische groei en banen gegenereerd, maar dan toch vooral in China en in veel mindere mate in de VS. Steven Wieting van de Amerikaanse bank Citigroup vroeg zich deze week hardop af waarom werkgevers überhaupt nog werknemers in dienst zouden nemen als je van de 4.950 dollar die een enkele ziektekostenpolis in de VS kost, vier werknemers in Brazilië, China of India kunt betalen.
Het ressentiment van de Amerikaanse kiezers begrijp ik dus wel (in hoeverre je Barack Obama de hoge werkloosheid in de schoenen kunt schuiven is een heel andere vraag). Globalisering lijkt daadwerkelijk de bestaanszekerheid van miljoenen Amerikanen in gevaar te brengen.
Van het ongenoegen in Nederland begrijp ik veel minder. Van 1999 tot 2008 is het arbeidsvolume (dat is het totale aantal banen omgerekend naar voltijdbanen) in de private sector in Nederland met bijna 10 procent gestegen van 3,9 naar 4,3 miljoen, terwijl de bevolking in diezelfde periode met niet meer dan 4 procent is gegroeid. In banen gemeten gaat het zelfs om een stijging van bijna 18 procent. Als gevolg van de economische crisis is de werkgelegenheid in de private sector in 2009 wel weer iets gedaald, maar dat effect is beperkt gebleven.
De ervaring van de afgelopen tien jaar toont aan dat Nederland, dankzij de unieke ligging, bij uitstek in staat is om te profiteren van de stormachtige globalisering. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat in de toekomst anders zal zijn. De economische groei zou de komende jaren daarom voldoende moeten zijn om – met de broodnodige aanpassingen van de arbeidsmarkt – iedereen die kan werken in Nederland daadwerkelijk uitzicht te bieden op betaald werk. Dat zullen geen vaste banen voor het leven zijn. Maar wie van de zap-generatie zit daar überhaupt nog op te wachten?
Daarmee is de prangende vraag ‘wat moeten we met de islam?’ meteen beantwoord. Want het zijn de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen die de integratie van migranten in Nederland hinderen, niet hun geloof. Hoe vaak Geert Wilders ook het tegendeel beweert.



vrijdag 23 juli 2010, 15:44 uur
Ik weet niet wie mevrouw Mees tot de zap-generatie rekent, maar iedereen met volwassen verantwoordelijkheden streeft naar een zo zeker mogelijke inkomstenbron en in geval van loondienst biedt een contract voor onbepaalde tijd die ‘zekerheid’. Alleen financieel onafhankelijken (door bezit of vermogen of door gebrek aan verantwoordelijkheid voor bijv. gezin) kunnen zich een dergelijke houding veroorloven.
vrijdag 23 juli 2010, 16:30 uur
“Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country” is een bekend JFK gezegde. Anno 2010 zou filmmaker Michael Moore daarvan kunnen zeggen, dat Amerika’s kansarmsten de oorlogen uitvechten voor een elite die naar believen beschikt en verdwijntrucs uithaalt met de spaar- en pensioengelden van de nu nog minder gefortuneerden. Politiek is marketing, de kiezers zijn niet meer dan afnemers van wat politici beloven, consumenten. Wil een Republikein dat de kiezer de volgende keer zijn of haar (Sarah Palin) ‘product’ afneemt dan is het zaak om die van je concurrent in de eerste plaats suspect te maken. Dat is wat aan de hand is in elke moderne democratie, ook in Nederland: gecultiveerde ontevredenheid (“Met Bos ben je de klos”) als belangrijk ingredient voor wederom een wisseling van de wacht.
Baantjes zijn er mee gemoeid, andere spelers, andere toeleveranciers. Maar niet alles draait om economie en banen. Klaarblijkelijk. De knapste marketeer van politiek Den Haag heeft nl. bedacht dat onrust zaaien omtrent het immigratie- en integratievraagstuk als product heel veel afnemers (stemmen) oplevert. Aan Wilders’ politieke concurrenten nu de uitdaging om zowel het opvallend in de schappen ogende PVV wikkel er af te doen… maar om ook eens te kijken naar wie neemt nou wat af. U zegt dat de verzorgingsstaat integratie, emancipatie en deelname aan het arbeidsproces in de weg staan (gelijk heeft u), maar je zou ook kunnen zeggen dat er een enorme bureaucratie is die haar geld verdient met het permanent afhankelijk maken van mensen, met het voortduren van de integratieproblematiek etc.
vrijdag 23 juli 2010, 16:50 uur
Ik geloof dat mevrouw Mees een hele simpele en naive analyse heeft als oplossing voor werkloosheid in Nederland. Dit is een moeilijk en complex pragmatisch en filosofisch onderwerp waar zij over schrijft waar zij dan in een of twee regels een oplossing voor heeft.
vrijdag 23 juli 2010, 17:47 uur
Mevrouw Mees de kwalificatie “het morrende volk” waar ik mijzelf ook toereken komt wel erg laatdunkend over. Het geluk van het morrende volk is dat ze met zovelen zijn hetgeen de revoluties in de geschiedenis zo vaak heeft laten zien. Als het voklk vermeend of niet mort dan liogt dat aan politici die hun beleid of verhalen niet goed weten uit te leggen aan het volk. Er zijn weinig policti binnen een democratisch systeem die eerlijk durven te zijn en het volk vierkant durven tegen te spreken. Als het volk mort ligt dat meestal aan de politici en niet aan het volk net zoals varkens knorren als ze goed en op tijd gevoerd worden.
vrijdag 23 juli 2010, 17:58 uur
De meerderheid in de Senaat was toch verloren door het onhandige opereren van de opvolgster van de laatste Kennedy?
Dat de kiezer zo kieskeurig denkt te kunnen zijn ligt toch meer aan zijn beperkte waarnemings- en beoordelingsvermogen. Hoe dom moet men zijn om te denken dat zaken die in 8 jaar grandioos naar de filistijnen geholpen zijn in twee jaar weer eventje goed op rails gezet zouden kunnen worden. Het is meer een anti-reclame voor het algemeen kiesrecht. Daar en hier.
Dom van Obama is vooral het overgevoelige reageren op media berichten. Zoals de inbrekende professor en de rechtenactiviste die op basis van een gemanipuleerd filmpje en zonder weerwoord ontslagen moest/kon worden door iemand die eigenlijk helemaal haar werkgever niet is. Is dit (USA) nog een rechtsstaat?
vrijdag 23 juli 2010, 18:25 uur
Het verhaal van Mees ging even te snel voor mij. Rutte-Obama-Wilders– Nederland-USA. Globalisering was ooit een excuus voor exploitatie, nu lijkt de slinger de andere kant op te gaan en globalisering leidt tot egalisering althans op landen niveau. Nederland zou de dans ontspringen door zijn ligging, is dat zo? Duitsers, Belgen en Fransen spreken tegenwoordig ook engels en chinees en….Wij houden van die ligging een paar havens over maar verder? sinds onze uitverkoop van topbedrijven aan de US, UK en IJsland die ons betalen met geld wat ze van ons “lenen” raken we het kloppend hart kwijt van onze ligging en houden we alleen het parkeergeld als inkomen over.
Dan wat ik echt niet begrijp, Mees zegt dat er voor 30+% van de US bevolking een baan is (110 miljoen op 300m)en bij ons slechts voor 25% waarom gaat het bij ons dan beter? Wij laten mensen niet verkommeren en daar sta ik achter maar als er daarom minder arbeids participatie is vind ik dat geen plus ook al zijn de werkloosheid cijfers (ingeschreven werkzoekenden) beter. Vang me niet op demografische verschillen enz. dat is te goedkoop, er zit iets scheef bij ons en er moet bijgesteld worden maar dat was 400 jaar geleden ook al zo.
Mees eindigt dan met een amerikaans klinkende uithaal naar de verzorgings staat. Wat bedoelt Mees daarmee, wat heeft dat te maken met Wilders en de Islam. 30% van de amerikaanse bevolking staat iedere dag in de rij bij de voedselwagen is dat wat Mees bedoelt met creeren van kansen voor immigranten.
Zelf ben ik overtuigd heiden, met referentie aan mijn schoonvader “ik hou van goden maar heb veel problemen met het grondpersoneel”.
vrijdag 23 juli 2010, 18:32 uur
Een beetje op de terminaal-verrechtste koorballenhersenstam wat neo-liberale mantras oplepelen, volstaat dat vandaag de dag om NRC-columnist te mogen spelen? Waar kan ik solliciteren alstublieft?
Een compleet artikel dat zin-voor-zin terugvalt op de treurige aanname dat het welzijn in een land recht evenredig zou zijn met het totaal aantal banen – te triest voor woorden gewoon. En die laatste alinea (“het heeft wel niks met de rest van de tekst te maken maar weet je wat, we geven de verzorgingsstaat maar weer even de schuld van alles”) is echt helemaal de rotte kers op de toch al muffe taart.
Ga zo door, zou ik zo zeggen, en we belanden binnenkort werkelijk op het niveau van de Gemiddelde Amerikaanse Kiezer.
vrijdag 23 juli 2010, 19:42 uur
Probeer de som Inw US/ Inw NL x 4.3 miljoen eens.
Kijk maar of dat boven de 108 miljoen uitkomt of er flink onder.
Ongeveer 25 miljoen banen in de prive sector te kort obv Amerikaanse verhoudingen. of 1 1/4 miljoen banen vwb NL. Die 1 1/4 brengen dus geen geld op, maar kosten geld.
En wat met de bijna 1 miljoen ‘invaliden’ kosten die geen geld? Probeer maar de zelfde soort som als hierboven.
En 1 oudere op 2 werkenden.
Wilders zegt misschien dat de islam het probleem is een groter probleem is dat ze slecht zijn opgeleid.
Waar valt bij u die verzorgingsstaat overigens weg?? Krijgen onze ‘invaliden’ en oudjes niets meer??
NL heeft bijna precies hetzelfde probleem als de US de slechtopgeleiden zijn gewoon te duur voor de wereldmarkt. En dit probleem is erger in NL dan in de US omdat de min lonen in NL relatief hoger liggen en de belasting- en premiekosten ook. En de veroudering veel harder toeslaat in NL dan in de US>
vrijdag 23 juli 2010, 19:54 uur
Heleen vraagt zich terecht af waarom de Nederlanders mopperen. Misschien toch de volksaard? De Britse “mustn’t grumble” bestaat bij ons nauwelijks.
Uit de gepresenteerde cijfers blijkt overigens wel dat de werkgelenheid in de private sector in Nederland weliswaar aanzienlijk gegroeid is, maar dat slechts rond een kwart van de bevolking daar zijn brood verdient. In de VS, zo blijkt uit Heleen’s cijfers is dit ongeveer een derde. Toch niet zo’n gunstig beeld lijkt mij.
vrijdag 23 juli 2010, 21:10 uur
Treffend, uw slotopmerking.
Niet het geloof, maar het ontbreken van kansen voor succesvolle (sociaal-economische) participatie als notoire hinderkracht voor een soepele integratie van migranten.
Dankzij een sociaal vangnet in Nederland, nog geen Amerikaanse toestanden: duurzaam extreme armoede en sociaal isolement, wat de loyaliteit van bevolkings-groepen naar de brede samenleving ernstig kan ondermijnen.
vrijdag 23 juli 2010, 21:27 uur
waarom wel genoemd cijfers en percentages private sector en niet hetzelfde publieke sector (eventueel onderverdeeld in actieven en niet actieven)? als u ons scherp wilt houden, dan graag wel precieser! want er zijn toch wel meer dan 110 of 108 miljoen amerikanen. vriendelijke groet
vrijdag 23 juli 2010, 22:49 uur
Het is wel prettig eindelijk een commentator te lezen die onderkent dat Nederland onder de afgelopen regering(en) niet slecht heeft geboerd. De vergelijking met de ontwikkeling in de VS maakt duidelijk dat de relatieve ontwikkeling in ons land goed gaat.
Hinderlijk is echter de slotopmerking dat het verzorgingsstaat zou zijn die integratie van niet-westerse migranten in de weg zou staan. Als mw. Mees op dat punt de vergelijking zou willen maken, zou denk ik blijken dat de migranten het hier in tal van opzichten goed doen, bijvoorbeeld, en niet het onbelangrijkste, als het gaat om het gerealiseerde opleidingsniveau. Op het niveau van de arbeidsmarkt is er in Nederland al lang een vrij sterke arbeidsmarktdiscriminatie die er voor zorgt dat een flink deel van de hier opgeleide niet-westerse migranten elders, bijvoorbeeld in het land van de ouders, betere kansen heeft dan in Nederland. Wij investeren relatief veel in onze migranten en maken er vervolgens weinig gebruik van.
Geheel omgekeerd gaat het in de VS, want de toename van het arbeidsaanbod, die mw. Mees in de VS signaleert, komt van immigratie van laag opgeleide migranten, waarin vervolgens niet wordt geinvesteerd. Direct daarmee samen hangt dat ook de autochtone armen in de VS woden verwaarloosd, zowel bij het onderwijs, als bij hun gezondheidszorg.
Mw. Mees kan de vergelijking in haar commentaar m.i. niet maken zonder de rol van dit belangrijke verschil te evalueren. Met andere woorden, wellicht is het niet alleen de locatie van Nederland, maar ook juist de verzorgingsstaat die de landurige gunstigere ontwikkeling vergeleken met die van de VS verklaart. En dat geldt dan ook voor de Scandinavische landen, Belgie en Duitsland.
Een interessante vraag, vlak voordat een aantal luidruchtige politieke partijen, wegens een in de VS veroorzaakte economische crisis, klaar staat defenitief af te rekenen met de verzorgingsstaat zoals we die kenden en het verschijnsel wegwerpmens ook in Nederland te introduceren.
zaterdag 24 juli 2010, 1:44 uur
Mevr.Mees, in de laatste allinea van uw betoog gaat u mijnsinziens wel erg kort door de bocht.Een van de kernpunten in nederland is de verzorgingstaat en daar heeft de immigratie van met name mensen uit islamitische landen met hun cultuur een beduidende impact.Het niet participeren in de arbeidsmarkt heeft voor een groot deel te maken met hun cultuur.Neem daartegenover de Polen, dat zijn hardwerkende makkelijk te plaatsen werknemers. Het is niet te verloochenen dat steeds meer druk wordt uitgeoefend op de immigranten om vooral hun cultuur en levensstijl te handhaven en uit te dragen. Dit vormt een belemmering om in het nederlandse arbeidsetos een plaats te vinden.In dit opzicht heeft Wilders een dik punt, hoewel enige nuances in zijn aanpak wenselijk zijn.
zaterdag 24 juli 2010, 3:44 uur
Heleen Mees.
Misschien kan een artikel door Anne Appelbaum slate.com helpen. Het is te vinden via Google.
Titel van het artikel is: ” American Hypocrites,
For all their libertarian rhetoric, Americans demand more from government than almost almost anybody else in the world”.
Dat artikel vindt U vast de moeite waard.
zaterdag 24 juli 2010, 9:49 uur
Het is pachtig eens een beschouwing tw lezen die gabaseerd is op de reeele economie met kernwoorden als groei en werkgelegenheid ,i.p.v. boussen enzo.
Er wordt bovendien gesteld dat die economische groei in Nedeland voldoende moet zijn om iedereen een baan te bezorgen.Dat zou prachtig nieuws zijn als die groei inderdaad zou komen.Ik geloof wel dat Nederland een gunstige ligging heeft,maar of daardoor groei als vanzelf onstaat niet,ondanks de globalisering.
De groei kan alleen optreden als er meer gewerkt wordt en er belangrijke innovaties veschijnen.De cijfers over de werkgelegenheid zijn beter dan verwacht,maar laten we niet te vroeg juichen,de gevolgen van het huizendbacle moeten no zichtbaar worden in werkloze bouwvakkers (Na de vacantie wordt er al gezegd)V erder worden er zeer veel vrije dagen gecreeerd en is de ziekenzorg belachelijk duur an het worden.Er zijn ook negatieve punten in de ligging,zoals de ramp an Oss nog bewees.
De innovaties komen ook niet uit de lucht vallen.De science en research hebben m.i. fafaald en leverdeden geen belangrijke vernieuwingen op en gezien de achtergrond ervan is niet te verwachten dat dit spoedig anders zal zijn.Overal in de westerse wereld ziet men dit probleem en ondernemers in spe schuimen de wereld af naar uitvindingen en innovtieve bedrijven om toch maar te kunnen innoveren,dat is immers ook hun taak.(zie wederom Oss als voorbeeld))Men wil zelfs bezuinigen op wetenschap.Er zijn ook diverse groeperingen die groei niet goe vinden en tegen zullen stemmen als het zo uitkomt
zaterdag 24 juli 2010, 9:59 uur
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal banen maar ook om de soort banen die er bij komen en verdwijnen.
In Nederland zijn de banen die een hoge kwalificatie vereisen steeds meer aan het verdwijnen (o.a. door het slechte onderwijs) terwijl de werkgelegenheid die we er voor terug krijgen weinig scholing vereisen en daarmee niet veel toegevoegde waarde geven. Ons land houdt zich te veel bezig met het verplaatsen van goederen. Op de middellange termijn zal dat rampzalige gevolgen hebben.
Een land als India kent nauwelijks enige sociale voorzieningen. De islam is daar al meer dan 1000 jaar. Toch zijn er nog steeds ernstige problemen tussen een groot aantal Moslims en de rest van de bevolking. Dit heeft zelfs tot gevolg gehad dat een deel van India zich heeft afgescheiden waardoor Pakistan is ontstaan. Dat de integratie van Moslims zou worden belemmerd door de verzorgingsstaat is een fabeltje. Het is de Islam (Koran) die het Moslims verbiedt om op te gaan in een maatschappij met niet-moslims. De problemen die wij in ons land hebben met een groot aantal Moslims kennen ze ook in andere landen. Ook in Islamitische landen is de omgang tussen Moslims en niet-Moslims zeer problematisch. Niet-Moslims worden niet alleen door Moslims maar ook de Islamitische overheden gediscrimineerd. In Saoedi-Arabië zijn zelfs hele gebieden, waaronder een aantal grote steden, waar niet-Moslims niet eens mogen komen. Onlangs werden Christenen Marokko uitgezet. Niet omdat ze misdrijven hadden gepleegd.
Ik kan alleen maar hopen dat U zich eens verdiept in deze materie dan ontdekt u zelf dat Wilders gelijk heeft.
zaterdag 24 juli 2010, 10:46 uur
Het stemmen op Wilders ligt genuanceerder dan de meeste denken. Natuurlijk zijn er een aantal rechts-extremisten die op zijn partij stemmen, maar de meeste kiezers zijn morrende ex-PvdA/CDA stemmers.
Mensen die voor ruim 6 euro netto p/u toiletten moeten schoonmaken of voor 2,85 p/u in weer en wind op daken staan. Zij lezen dan ‘s avonds op het net dat de directeur van het Rode Kruis een paar ton per jaar opstrijkt, of dat ambtenaren snoepreisjes maken naar de expo in Shanghai. Praat maar eens met de Wilders-aanhang: het zijn doodgewone hardwerkende mensen, die overigens meestal niets tegen buitenlanders hebben, hooguit tegen positieve discriminatie zijn.
zaterdag 24 juli 2010, 12:28 uur
Mevrouw Mees is er nogal stellig over dat er oplossingen zijn voor het gemor van Nederlandse volk. Stellig, doch zonder ook maar één van de oplossingen te noemen.
1. “De economische groei zou de komende jaren daarom voldoende moeten zijn om – met de broodnodige aanpassingen van de arbeidsmarkt – iedereen die kan werken in Nederland daadwerkelijk uitzicht te bieden op betaald werk. Dat zullen geen vaste banen voor het leven zijn.”
Welke broodnodige aanpassingen stelt Heleen Mees zoal vóór?
2. “het zijn de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen die de integratie van migranten in Nederland hinderen”
Wil Heleen Mees de verzorgingsstaat afschaffen? Te beginnen met wat?
Mees schrijft ook dat ze van het ongenoegen van het Nederlandse volk weinig begrijpt. Bedoelt zij dan het ongenoegen van de PVV stemmers? Het NRC en andere media schrijven sinds de verkiezingen dat ‘Wilders de grootste winnaar bij de verkiezingen’ is. De PVV stemmers denken sindsdien wellicht dat de PVV de grootste partij is.
ik denk dat Mees de fout maakt te generaliseren, met ‘het ongenoegen in Nederland’ en ‘het morrende volk’ en niet nader te specificeren welke Nederlanders morren, hoewel ik vermoed dat zij het over VVD- en PVV- stemmers heeft.
Overigens heb ik net wat kleding geshopt. Made in China, made in Vietnam.
Philipsfabrieken verhuisden naar goedkope lonenlanden. En dan schrijft Heleen Mees dat er geen enkele reden is te denken dat globalisering een bedreiging is voor Nederland, ook in de toekomst niet.
Zolang landen zich tegen elkaar laten uitspelen, door producenten die zeggen: “die anderen doen het goedkoper”, zullen hun winsten omhoog gaan en de lonen omlaag. En door die enorme winsten worden multinationals machtiger dan de politiek. Nouja, dat zijn ze eigenlijk al.
zaterdag 24 juli 2010, 12:43 uur
Dag Heleen,
maurice de Hond zou eens op vakantie moeten i.p.v. al die stemming makerij. Maar, goed, Jij zegt dat de globalisering de bestaanszekerheid van miljoenen Amerikanen in gevaar brengt. dat is wel een beetje krom. Miljoenen amerikanen zijn juist door hun eigen wereldwijde handel in de vaart der volkeren naar hun niveau van de jaren 80/90 opgestuwd. nadat eerst de spanjaarden en de portugezen met de globalisering zijn bezig geweest, vervolgens de Engelsen en de Hollanders, vergeet ook de Duitsers niet natuurlijk. Maar daarna, na de jaren 90 zeg maar, toen zijn de gewone Amerikanen het slachtoffer geworden van praktijken zoals die dotcom, die huizencrisis en noem nog maar een paar dingen op. Ook komt door het gestegen loonniveau / ziektekosten e.d. Amerika en ook europa natuurlijk steeds meer qua economische vooruitgang achter te lopen bij landen als India, Brazilie en China, maar dat is ook niet meer dan logisch, wie wert er in de westerse wereld nog voor een appel en een ei, niemand, dus nemen goedkopere lonelanden het over. Nee, de echte uitdaging ligt er natuurlijk in om nieuwe industrieen e.d. te ontwikkelen en misschien wel hele nieuwe economische modellen. India, China e.d. hebben met nog honderden miljoenen armen zo hun eigen sores, Afrika is waarschijnlijk het volgende continent wat in aanmerking voor goedkope productie. Dus, Heleen, laat je hersens eens werken en bedenk wat nieuwe integere zaken. De tijden van corruptie, geld verdienen op wiskundige modellen en gebakken lucht moet de Westerse wereld achter zich laten. Het wordt tijd voor een nieuwe en frisse wind. De hersens en universiteiten hebben wij er wel voor in het westen (foute term trouwens) dus. Kom op, laat eens zien dat economen er ook wel eens goed over nadenken, want de meeste van jullie hadden de crisis niet aan zien komen. Veel plezier in the big apple.
O, ja en over Wilders en de Islam gesproken, misschien dat er uit die wereld nog wat leuke ideeen over genomen kunnen worden op economisch gebied.
zaterdag 24 juli 2010, 12:54 uur
Tja als je niet de overeenkomsten van de tegenkrachten ziet in Amerika en Nederland (en de rest van het westen) dan is het begrijpelijk dat je er niets van begrijpt.
Zowel in Amerika en Nederland (en de rest van het westen) zitten we het met de voortdurende angst en onzekerheid politiek van kort door de bocht Rechts. Het opjutten van de bevolking, fikkie stoken, samenleving afbranden, verdoemen en veroordelen is voornamelijk een rechtse bezigheid als ze in de oppositie zitten. Als ze aan de macht zijn ben je tegen hun en een landverrader. Dat is hoe Rechts werkt in zo wat het hele westen.
Het gaat helemaal niet om feiten, want als we naar de feiten in Amerika kijken dan is Obama bar weinig kwalijk te nemen. Dat een werkgever begint te klagen over de ziektekostenverzekering is onwennigheid door verandering in de macht. In Nederland zou zoiets echt niet meer kunnen, tenzij diezelfde globalisering gebruikt wordt door Rechts zoals in dit stuk gebeurt voor verdere angst en onzekerheid politiek. Hetzelfde Rechts wat zo ongelooflijk gestreefd heeft naar die globalisering overigens. Echter Rechts wordt nooit gehinderd door feiten en dat is de overeenkomst tussen NL en Amerika. Rechts wat elke keer weer “the few” bedient, gigantische rampen veroorzaakt, zowel humaan als financieel en door propaganda altijd de schuld op Links weet te schuiven.
Om hier dus te gaan pleiten voor verdere afkalving van de werknemersrechten is niets anders dan een onderdeel van schreeuwend Rechts. Daar zit het probleem niet, tenzij je keihard hardop durft te zeggen dat sommige mensen wel recht hebben op zorg en anderen niet, maar dan heb je het zelfs over een andere grondwet en politiek systeem.
De auteur begrijpt het dus allemaal donders goed. Er is niets mis met globalisering, maar dat die betaald moet worden door de werknemer is weer zo’n Rechts dogma.
Want ondanks onze zogenaamde verzorgingsstaat (die al in de 80′er en 90′er jaren is afgeschaft, maar zo’n typische evergreen uit de jaren 70 is voor schreeuwend Rechts) staan we er dus uitstekend voor en er is geen moment dat Rechts in de spiegel kijkt en eens denkt, mede dankzij…….
Ook dat gezeur over banen voor het leven, ondergetekende werkt al 30 jaar en heeft het laatste restje daarvan in zijn prille begin gezien, maar weer zo’n heerlijke Rechtse evergreen. Je kunt iedereen kwijt en ik heb het bedrijfsleven nog nooit horen zeggen van laat maar zitten bij contractbreuk tussen klant en leverancier, waarom Rechts dat wel normaal vindt bij werkgever en werknemer blijft een raadsel, zeker als je bedenkt hoe lang de flexwet al in werking is.
Ondertussen met al dat propagandistisch geweld van rechts en dus een totaal verkeerde focus, blijft de vijand van zowel werkgever als werknemer maar groeien en dat is de bureaucratie. Allang de ergste vijand en voornamelijk in het leven geroepen door/vanwege de moraal van het bedrijfsleven en hun Rechtse rakkers. Zowel de bureaucratie bij de overheid zelf als de bureaucratie naar burgers en bedrijven toe.
Echter het bedrijfsleven kan wel een advocaatje betalen en ziet al die barrières meer als lastig voor de starter, hun toekomstige concurrent. Ze hebben nog gelijk ook, op de korte termijn werkt de verjuridisering van de samenleving in hun voordeel, zeker als ze ook nog eens volkomen tegengesteld aan die dynamiek dat tussen werknemer en werkgever weten om te draaien. Weer zo;n heerlijke Rechtse paradox, die het liefst rechteloze werknemertjes in dienst hebben. Want laten we wel wezen, de samenleving draait niet om de mens, maar om de bedrijven en de overheid.
Rechts en Links zijn hier gebruikt zoals Rechts ze gebruikt. Het is niet bedoeld als ligging t.o.v. het politieke spectrum.
zaterdag 24 juli 2010, 17:42 uur
Hoewel ik de economische analyses van Heleen Mees over het algemeen zeer op prijs stel, begint haar eenzijdige bejubeling van de Amerikaanse cultuur ten opzichte van de Hollandse cultuur mij steeds meer tegen te staan. Ook nu weer. De Amerikanen hebben wél recht om te morrelen, en de Nederlanders in haar ogen niet. Het feit dat wij veel minder werklozen hebben dan de Amerikanen, schrijft ze toe aan de toevallige omstandigheid dat onze ligging zo gunstig is. Dit is inderdaad een factor van belang. Maar lang niet de belangrijkste. Want zo ‘n ligging moet je wel uitbuiten. Onze handelsgeest en onze verdere manier van handelen is dus minstens zo belangrijk. Ook vergeet zij dat ons onderwijssysteem in principe iedereen de kans geeft om te leren en het schoolsysteem met een diploma (op welk niveau dan ook) te verlaten. Wij doen er alles aan om zoveel mogelijk jongeren met een startkwalificatie de maatschappij in te laten gaan. Met name voor migrantenkinderen doen wij ons stinkende best. Dat is in de vele achterstandswijken in de VS, met name onder de gekleurde bevolking, wel anders gesteld. Wij hebben dus meer opgeleide jongeren die bijdragen aan een maatschappij met minder werkloosheid. Het zou mooi zijn als Heleen Mees dat ook eens zag. Verder morren mensen natuurlijk niet alleen vanwege economische motieven (zoals zij suggereert). Dat sommige mensen het moeilijk hebben met bepaald type migranten is zo’n andere reden tot morren voor sommigen. Ook hiervan heeft ze in een eerdere column gezegd dat de VS veel meer openstaat voor migranten dan wij. Dat mag dan zo zijn in de stad New York en in staten als California , maar dat geldt zeker niet voor heel de VS. Integendeel. Hoe in sommige staten om wordt gegaan met negers en Mexicanen is soms hemelschrijnend. Het valt misschien niet direct op, omdat mensen veel beleefder en vriendelijker zijn tegen elkaar in het openbare verkeer. Hoewel dit soms slechts een vernislaagje is, is dit inderdaad iets wat wij van de Amerikanen kunnen leren.
zaterdag 24 juli 2010, 18:25 uur
Volgens Heleen Mees vroeg Steven Wieting van de Amerikaanse bank Citigroup zich deze week hardop af waarom werkgevers überhaupt nog werknemers in dienst zouden nemen als je van de 4.950 dollar die een enkele ziektekostenpolis in de VS kost, vier werknemers in Brazilië, China of India kunt betalen.
Het minimumloon in Brazilie ligt op dit moment iets boven de R$500 en de koers van de Real ligt iets boven de U$1,70. Afgezien daarvan belopen de sociale lasten, het vakantiegeld, de 13e maand etc. voor de werkgever meer dan 50% van het netto inkomen.
Conclusie: van dat bedrag kun je in Brazilie niet eens 1 werknemer betalen.
Het zou geen kwaad kunnen om soms de feiten eens te checken, in plaats van zo’n bonuswolf van een Amerikaanse bank klakkeloos te citeren.
zaterdag 24 juli 2010, 19:06 uur
Heleen Mees beweert dat het aantal banen met 18% gestegen is in Nederland, ondanks dat ze aangeeft dat de arbeidsmarkt broodnodig moet worden aangepast en dat ze aangeeft dat de verzorgingsstaat de immigratie belemmerd. Je kunt ook omgekeerd redeneren. Om de verzoringsstaat betaalbaar te houden moet de immigratie snel beperkt worden. Zo kunnen ingezetenen een goede boterham verdienen met hun werk en werklozen rekenen op een goede uitkering. Immigratie van kansarmen zorgt ervoor dat de lonen van de lagerbetaalden onder druk komen te staan. De uitkeringsafhankelijkheid van allochtonen drukt tevens op het betaalbaar houden van de verzorgingsstaat.Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat een groot deel van de immigranten waar Wilders op doelt uit landen komen met een hele andere cultuur, die haaks staat op de Nederlandse. Hopelijk drukt Wilders een beter stempel op het komende beleid dan een mevrouw dat voor lonen onder het huidige minimumloon zinloze service wil laten bieden in bijvoorbeeld supermarkten.
zaterdag 24 juli 2010, 21:18 uur
Heleen Mees’ artikel over het Morrende volk, een vergelijking tussen de V S en Nederland, fundamenteel op economisch gebied is interresant en ook in vele opzichten waar – maar wat heeft de Islam en Geert Wilder hier mee te maken.
Als we het hier over hebben, dan stel ik slechts een opmerking – de Islam/moslims willen niet intergreren en zeker hun geloof in Nederland verspreiden.
Nederland is al lang geen christelijk land meer maar seculair en als we het over intergreren hebben dan betekent dat intergreren in een seculaire wereld
zondag 25 juli 2010, 0:17 uur
Erg bizarre conclusie. Dus we moeten de verzorgingsstaat om zeep helpen, zoals dat in de VS grotendeels gebeurd is? Wat ons dan te wachten staat, wordt al in dit stuk door Heleen beschreven.
zondag 25 juli 2010, 10:15 uur
Nietes: het is hun geloof dat de integratie van migranten in Nederland hindert, niet de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen. Hoe vaak U ook het tegendeel beweert.
Bah, stelletje kinderen.
zondag 25 juli 2010, 11:29 uur
De conclusie in de laatste alinea van bovenstaand artikel van iemand ,die al 10 jaar in het buitenland [ USA ] woont en lid is van de PvdA!!! lijkt me verre van objectief en op gespannen voet staande met de werkelijkheid. Eigenlijk zonde van de tijd om zoveel onzin en wishfull thinking te lezen. Doet me denken aan “wij van wc-eend etc etc”.
zondag 25 juli 2010, 11:32 uur
“Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat in de toekomst anders zal zijn”
“Want het zijn de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen die de integratie van migranten in Nederland hinderen, niet hun geloof. ”
nou-nou, messcherpe analyses hoor, geen speld tussen te krijgen.
zondag 25 juli 2010, 12:05 uur
Of de economie voldoende zal groeien in Nederland? Dat lijkt me zeer de vraag met de bezuinigingsplannen van bijvoorbeeld een VVD. Van enige hervorming is geen sprake. Wat moet je met een kabinet die de hypotheekrenteaftrek niet aanpakt?
Of er sprake zal zijn van broodnodige aanpassingen van de markt? Ik vrees van niet. Ik zie het niet gebeuren dat bijvoorbeeld 50-plussers vanaf nu makkelijk aan het werk kunnen komen.
Oké, ik ben zo’n 50-plusser. Ik ben niet van de zap-generatie. Ik leef wel al ruim 15 jaar van onregelmatig werk. Totaal geen probleem, maar toch hapert er iets.
Ik zie niet in waar dat voldoende werk voor iedereen vandaan moet komen. Ik denk dat dat een utopie en illusie is.
Nu heb ik het geluk dat ik niet afhankelijk ben van een uitkering. Want mét uitkering is het heel wat moeilijker om aan werk te komen. Zie maar eens als zzp’er aan de slag te komen met uitkering. Bij die instanties is de basis wantrouwen. Daarmee bereik je geen aanpassing van de arbeidsmarkt. Hoe broodnodig die aanpassing ook is.
zondag 25 juli 2010, 12:58 uur
Ik ben het hier roerend mee eens, brava! Ik vraag mij echter wel af hoe politici te werk moeten gaan om ofwel de verzorgingsstaat met zachte hand te versoberen, of om migranten uit de verstikkende greep van de verzorgingsstaat te plukken en aan het werk te krijgen.
zondag 25 juli 2010, 15:06 uur
“Morren”, is een lastig woord, beste Mees,
Het heeft een negatieve context, van de ‘altijd ontevredenen’. Juist is dat niet, weinigen zullen het morrende Franse volk, dat uiteindelijk in opstand kwam, kwalijk nemen de grondleggers van de moderne democratie te zijn
Men mort, wegens (gevoelde)ongelijkheid en doet dat soms meer -, soms minder -, maar nooit ONterecht.
Het ongenoegen ondanks toename van arbeidsvolume is wel degelijk zeer begrijpelijk. Kwantitatief is er wellicht meer arbeid, kwalitatief (en eveneens meetbaar !) veel achteruit gegaan.
Natuurlijk, vaste banen voor het leven zijn wellicht niet meer van deze tijd. Maar de aanwas van tijdelijke contractjes, nep-werk voor werkzoekenden en uitholling van arbeidsvoorwaarden, zijn geen serieuze vooruitgang.
Men mag dan wel werken, maar kan geen verplichtingen aangaan, een hypotheek afsluiten bij voorbeeld. Investeren in het bedrijf en investeren in je eigen toekomst, behoren niet meer bij elkaar.
Niet iedereen is “ondernemer”, niet iedereen is goed in “self-marketing”. Sommigen houden van hun vak wegens de inhoud, niet om de procedures.
Nee, zo leuk en eenvoudig is het niet ! Daar heeft de Islam overigens (inderdaad) weinig mee te maken…
zondag 25 juli 2010, 16:58 uur
Een kleine aanvulling op de column van Heleen Mees ‘Het morrende volk’. Mees schrijft: ‘en dus heeft Rutte de formatie van Paars Plus laten stranden op de kilometerheffing (die in 2006 nota bene nog in het VVD-verkiezingsprogramma stond) en de hypotheekrente aftrek.’ Het gaat me hier om de kilometerheffing. Voordat in juni de VVD nipt de grootste partij van Nederland werd, hing op een verkiezingsbord in mijn buurt in Arnhem een VVD poster met als leuze: ‘Files ontstaan niet door auto’s, maar door slecht beleid.’ Mijn vraag is: hoe dom denkt de VVD dat een volk kan zijn?
zondag 25 juli 2010, 19:07 uur
IK kan mij nog begin jaren tachtig herinneren toen er ook een grauwsluier over Nederland hing. De geschiedenis heeft geleerd dat er altijd weer betere economische tijden aanbreken. IK weet wel, we hebben nu andere problemen dan toen. Vergrijzing, klimaatprobleem en voor een deel van onze bevolking de globalisering. De uitdaging is om oplossingen te bedenken voor deze problemen. Juist van economen zouden we meer kunnen verwachten. Hoe onze economie om te vormen dat iedereen een bijdrage aan welvaart en welzijn van ons land kan leveren. Het is jammer dat het door Heleen Mees gepropageerde begrip van persoonlijke dienstverlening niet opgepakt wordt. Maar om hier een succes van te maken, moeten we ten eerste belasting op arbeid drastisch verlagen. Vervolgens moeten we anders gaan aankijken tegen beroepen die we tot de persoonlijke dienstverlening kunnen rekenen. Dit soort beroepen hebben een lage status en bijhorend salarisniveau. De uitdaging is dus om hier een verandering in gang te zetten. De verkiezingscampagne en kabinetsformatie geven echter weinig hoop. De verdediging van verworven rechten en belangen zijn belangrijker dan om nieuwe wegen te vinden om tot een rechtvaardige en houdbare economie te komen.
zondag 25 juli 2010, 20:47 uur
De laatste drie alinea’s zijn weinig overtuigend en nogal slordig neergepend.
In de op twee na laatste alinea worden alle soorten banen over een kam geschoren. Dit wordt ook wel de stopverfbenadering van de werkgelegenheid door economen genoemd. Voor economen is het gewoon een kwestie van de vraag aftrekken van het aanbod en het resterende aanbod blijft met een positief of negatief teken over. Gewoon boekhouden, simpel toch!
In de op een na laatste alinea moet juist de ligging van Nederland het land de voordelen van de globalisering opleveren. Nou als die voordelen met de ligging te maken hebben moet de werkgelegenheid wel bestaan uit opslag, overslag en doorvoer. Zeker geen bijzonder gevarieerde en kennisintensieve werkgelegenheid die hoge ogen gooit.
De laatste alinea doet helemaal de deur dicht. Het zijn volgens haar de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen die de integratie van migranten in Nederland hinderen, niet hun geloof. Geert Wilders moest blijkbaar ook nog even snel geknipt en geschoren.
Dus zonder de verzorgingsstaat en met de aanwezigheid van kansen voor migranten slaagt hun integratie wel en hoeven we ons over de Islam geen zorgen meer te maken? Heleen lijkt haar wijsheid wel uit een glazen bol te halen.
Mij is het eigenlijk wel helder. Heleen heeft gewoon teveel hooi op haar vork en aan dit stukje moest overduidelijk een eind worden gebreid.
maandag 26 juli 2010, 1:47 uur
#2 “maar je zou ook kunnen zeggen dat er een enorme bureaucratie is die haar geld verdient met het permanent afhankelijk maken van mensen, met het voortduren van integratieproblematiek etc.”. Inderdaad.
De heersende bureaucratie in onze seculier landje, o, zo, fnuikend voor migranten en hun in Nederland opgeleide kinderen, is zo te bezien een moderne brandstapel. Geschraagd door gevestigde politiek, met monopolie op de taart, waar pvv op aast.
Eenmaal aan de macht terugval naar een ver verleden? Waarin de burger twee opties had: chr. geloof of brandstapel. Tel uit de winst….
maandag 26 juli 2010, 2:20 uur
Dank voor het commentaar.
Ik ben mij ervan bewust dat de private sector in de VS groter is dan die in Nederland. Daarbij moet wel de aantekening worden gemaakt dat de 108 miljoen die ik noem in de column banen van gemiddeld iets meer dan 34 uur per week betreffen, terwijl het arbeidsvolume in Nederland voltijds banen betreft.
Het ging mij erom aan te geven dat de afgelopen tien jaar een heel andere uitwerking op de Amerikaanse arbeidsmarkt dan op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben gehad.
Bovendien hebben de VS de afgelopen 10 jaar een veel expansiever beleid gevoerd dan Nederland, door middel van grootscheepse belastingverlagingen en een lage rente. Als je dat erbij betrekt kun je niet anders concluderen dan dat de VS in termen werkgelegenheid weinig ‘bang for the bucks’ hebben gekregen.
Een dienstenmaatschappij als in de VS is mooi, en ik pleit er in deze krant regelmatig voor, maar ergens aan de bovenkant moet er wel geld in om voor die diensten te betalen. Alleen de geldprintmachines laten draaien werkt op de lange termijn niet.
maandag 26 juli 2010, 3:08 uur
PS:
Het totale arbeidsvolume (dus inclusief overheid en gesubsidieerde sector) in Nederland is tussen 1999 en 2009 met bijna 11 procent gestegen. Het totale aantal banen is met ruim 17 procent gestegen.
maandag 26 juli 2010, 4:00 uur
PS:
Het totale arbeidsvolume (dus inclusief overheid en gesubsidieerde sector) in Nederland is tussen 1999 en 2008 met bijna 11 procent gestegen. Het totale aantal banen is met ruim 17 procent gestegen.
maandag 26 juli 2010, 9:59 uur
Het gemor in de VS gaat over banen. Zonder een baan kan men de te gemakkelijk verstrekte hypotheek niet meer betalen.
Het gemor in ons land gaat over de te grote en eeuwig durende toestroom van immigranten die langzaam (maar zeker) autochtonen opzij drukt.
Eerst uit “de wijken”, dan uit de grote steden, enz.
Integratie door ze een baan te geven lost dat niet op.
Het gemor (over immigranten en Islam) in NL is m.i. niet van economische aard en komt van mensen die ermee worden geconfronteerd (of goed om zich heen kunnen kijken).
En laten we toch blij zijn dat we ons van de VS onderscheiden door iets over te hebben voor onze (al dan niet tijdelijk) minderbedeelde medemens al drukt dat op onze economie.
Economische motieven hoeven niet altijd de boventoon te voeren al zijn ze belangrijk.
We are managing human resources in a different way; let us be proud doing so.
maandag 26 juli 2010, 10:53 uur
De Republikeinen hebben de troep veroorzaakt, de Democraten mogen het oplossen.
En wie hebben daar dan kritiek op; de Republikeinen.
Jaja.
maandag 26 juli 2010, 11:21 uur
“Daarmee is de prangende vraag ‘wat moeten we met de islam?’ meteen beantwoord. Want het zijn de verzorgingsstaat en het ontbreken van kansen die de integratie van migranten in Nederland hinderen, niet hun geloof. Hoe vaak Geert Wilders ook het tegendeel beweert.”
Helemaal mee eens. Om het nog korter te zeggen: de verzorgingsstaat ontneemt mensen de prikkels om te werken en te presteren. Richtingloos onderwijs, subsidies op luiheid en te hoge arbeidskosten vormen de architectuur van een samenleving vol kansarmen.
maandag 26 juli 2010, 12:15 uur
Van eeuwig durende toestroom van immigranten via allochtonen is al heel lang geen sprake meer. Wat wel opvallend is, is dat hordes oudere autochtone mannen nog steeds actief inzetten voor het binnenhalen van een ‘groenig blaadje’ overzee, als toekomstige bruid. En dat nog steeds veel autochtone Nederlanders uitzwermen over de aardbol om zich her en der duurzaam te vestigen, bijv. als ondernemer.
De cijfers uit Ned. en VS. kunnen niet zonder meer vergeleken worden.
Een groot deel van de ruim 1 miljoen bij de Ned. KVK ingeschreven ZZP-ers, is noodlijdend, maar staat niet geregistreerd als werkloos/werkzoekend.
De kijk op werknemers in Ned. en de VS is verschillend. Zo ook de sollicitatiecode die er zeker toe bijdraagt dat in Nederland ouderen en kinderen van migranten nauwelijks kans maken op een sollicitatiegesprek. Niet zozeer een kwestie van centen, want bijv. de categorie werknemer in de drukke en kwetsbare fase van gezinsvorming is vaak duurder dan een ervaren, relaxte 40 plusser die deze fase achter de rug heeft. 50-ers, zgn. in de bloei van hun leven, worden hier doorgaans geweerd als de pest voor betaalde arbeid, geldt in mindere mate ook de doorstroming intern. Veel 45 plussers geven de moed op, en investeren niet langer in registratie als werkloze/werkzoekende.
maandag 26 juli 2010, 14:08 uur
Mevrouw Mees suggereert dat de Democraten zetels zouden kunnen verliezen in het congres en de Senaat.
Wie echter de amerikaanse media in de gaten houdt ,weet inmiddels dat de Republikeinen nog meer te vrezen hebben. Er zijn een aantal democratische zetels die op de tocht staan, maar het aantal republikeinse zetels dat dreigt over te gaan is nog veel groter.
Dat Obama er in de polls er slechter voor staat is niet verwonderlijk. Elke president die in moeilijke tijden, vervelende beslissingen moet nemen, komt er bekaaid af. Beetje raar dat columnisten dat nog altijd niet begrijpen. Zo ook mevrouw Mees.
Maar nog altijd is de populariteit van Obama vele malen groter dan van zijn voorgangers. En dat in de huidige tijd van economische crisis, oorlogen en een olieramp, die hij op zijn bord heeft gekregen van zijn voorganger.
maandag 26 juli 2010, 16:59 uur
Prachtig al die cijfers over GDP, arbeidsvolume aantal banen etc. etc. Ook de eeuwige vergelijking met de USA is heel typerend in de Nederlandse discussie. Wat is er mis mee om als Noorwegen, Denemarken, Switzerland te zijn?
De economische rapportage doet terug denken aan de tijden van Brezhnef (Bush)in de USSR (USA), alles gaat goed we hebben weer een nieuw 5 jaren plan. We weten allemaal hoe dit is afgelopen. Hij overleed in 1982 en jawel in 1991 is het gedaan met USSR. De onderliggende boodschap was toen ook al dat ‘het volk’ er toch niets van begrijpt.
dinsdag 27 juli 2010, 10:20 uur
Geachte Heleen,
Denk je werkelijk dat er nog mensen gaan stemmen in de VS ….. ?
Vooral “in the box” blijven denken…
We kunnen niet zonder politici
we kunnen niet zonder politici
we kunnen ……
dinsdag 27 juli 2010, 10:26 uur
‘…….De economische groei zou de komende jaren daarom voldoende moeten zijn…’ Pardon?
Beste Heleen, heb je enig idee hoeveel dolars aan financiële derivaten ons als ‘het zwaard van Damocles’ boven het hoofd hangt?
De oorzaak is direct te herleiden naar het neoliberalisme.
Je weet wel. dat utopische systeem die er van uitgaat dat hebzucht loont en winstmaximalisatie het ultieme doel is.
Hou alsjeblieft op met herhalen van economische dogma’s.
Lees eens een goed boek. ‘De utopie van de vrije markt’ van Hans Achterhuis lijkt mee een goede eerste keuze.
dinsdag 27 juli 2010, 11:57 uur
Als aanvulling op mijn eerdere reactie nog even dit voor onze Rechtse rakkers
Gallup World Poll Happiest countries
1 Denmark Europe 82 17 1 7.9
2 Finland Europe 75 23 2 7.8
3 Norway Europe 69 31 0 7.9
4 Sweden Europe 68 30 2 7.9
4 Netherlands Europe 68 32 1 7.7
Kijk eens aan, allemaal die vervloekte “verzorgingsstaat” en allemaal een redelijk gezonde economie.
Wanneer haalt Rechts eens de rotzooi uit haar ogen en ziet in wat echt winstgevend is? Ze kijken als een stelletje apathische idioten alleen maar naar de kosten en dat noemt zich financieel beter onderlegd dan Links Het probleem is dat ze alleen maar kijken naar een deel van de opbrengsten en kosten (hun eigen portemonnee) en de problemen/overheads niet willen zien en afschuiven op het bordje van een ander. Dat is wat rechts uitstekend kan, discriminatoir de wereld en realiteit indelen.
Laten we vooral Amerika als voorbeeld nemen voor onze werknemersrechten en onze basisbehoeftes weer een dagelijks gevecht maken. De overhead die dat genereert is niet terzake doende, volgens Rechts dan.
dinsdag 27 juli 2010, 14:50 uur
@Anet Sulia
“De cijfers uit Ned. en VS. kunnen niet zonder meer vergeleken worden.”
Eigenlijk kunnen die helemaal niet worden vergeleken, omdat werkloosheidscijfers zo gemakkelijk door politici kunnen worden gemanipuleerd.
In de USA worden de werkloosheidscijfers bepaald door middel van steekproeven waarbij wordt gevraagd vraagt of iemand op zoek is naar werk. Omdat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen in de USA alleen worden gegeven aan ‘echte arbeidsongeschikten’ en omdat de werkloosheidsuitkering in de USA thans na 99 weken stopt, zijn er veel mensen, bijna 10% van de ondervraagden, op zoek naar (meer) werk.
In Nederland worden de werkloosheidscijfers kunstmatig laag gehouden door bijvoorbeeld deeltijdwerklozen niet mee te tellen. Het is in de columns van mevrouw Mees al eerder aan de orde gekomen: ongeveer 30% van de ‘werkzame beroepsbevolking’ in Nederland is aangewezen op een uitkering. Wie van die 30% nu kan worden beschouwd als een ‘echte werkloze’ is afhankelijk van de politieke manipulatie van de cijfers. In Spanje, waar men bijvoorbeeld geen arbeidsongeschiktheidsregeling kent, bedraagt de werkloosheid ongeveer 20%. Dat zal in Nederland waarschijnlijk niet veel anders zijn.
De relatieve werkgelegenheid, in uren per jaar per persoon tussen 18 en 65 jaar oud, is in de USA een tijd lang bijna het dubbele van die in Nederland geweest. Dat is een veel beter basis voor vergelijking tussen landen, omdat de pretuitkeringen die men in Nederland heeft het beeld dan niet vertroebelen. Er is in de USA ook veel minder (leeftijds)discriminatie op de arbeidsmarkt, de arbeidsdsmobiliteit is veel groter, langdurige gedwongen werkloosheid komt veel minder vaak voor, en men werkt vaak tot op hoge leeftijd door.
donderdag 29 juli 2010, 16:49 uur
Het lijkt mij dat bij het antwoord op de vraag “Wat moeten we met de Islam” ook de volgende punten meer aandacht verdienen dan ik denk dat ze tot dusver gekregen hebben.
- Ik herinner me dat een paar jaar geleden een artikel verscheen waarin iemand die een paar jaar als sociaal werker in een asielopvangcentrum aan de zuidkust van Engeland gewerkt had dat energieke en ondernemende mensen die voor veel geld een moeilijke en gevaarlijke vlucht uit hun vaderland ondernomen hadden binnen een maand of drie veranderden in apatische wezens. Ze mochten niets ondernemen, ze kregen huisvesting en voeding,maar werken was verboden. Is dit in Nederland ook geconstateerd? Hoelang duurt het hier voor dat een asielzoeker of economische vluchteling aan het werkkan gaan?
Ik heb ook geluiden gehoord dat sommige moslims de sharia ook in Nederland willen invoeren. Wat zou dat betekenen voorhet Nederlandse rechtssysteem? Voor mij passen mensen die dergelijke dingen propageren niet in ons land.
Er zullen wel moslims zijn die de gloofsgenoten die aanslagen voorbereiden en/of uitvoeren niet als goede moslims beschouwen, maar ik herinner me niet ze te hebben gehoord. Waren deze geluiden niet het vermelden waard voor de publiciteit of waren ze er niet? Ik had wel gehoopt dat prominente moslims, imams, en gewone moslims zich uit zouden spreken over deze extremisten. De fatwa’s tegen Rushdie, de Deense cartoonist en misschien Wilders kregen wel aandacht maar van een fatwa tegen veroordeelde terroristen heb ik nog niets vernomen. Het lijkt dat zij zich zelf tot ‘goede moslims’ kunnen benoemen.
Jan Edens, Hoorn
zaterdag 31 juli 2010, 11:04 uur
Geachte mevrouw Mees,
Goed stuk!, Ik 60’er, onafgebroken gewerkt en over 2 jaar hopelijk na 48+ jaar met pensioen MOR helaas ook.
Rond het begin van mijn carrière had ik, anders dan nu voor een groot deel van de samenleving het geval is, alle kansen…de maakbare samenleving vierde hoogtij, optimisme galore.
Begin jaren ’90 was ik betrokken bij de eerste massaverhuizingen van geavanceerde productie capaciteit, eerst van duur naar goedkoop Europa en daarna (1994) naar Azië.
31 Maart 1994 verscheen in deze krant een artikel over de maatschappelijke gevolgen van de (neo-) liberale contra revolutie en haar maatschappelijke gevolgen, de slotzin daarvan was:
“Wat is dan nog de betekenis van stemmen? Ja, mooi op de foto gaan voor de verkiezingen, dat kan! Maar het feest op de bovendekken stoppen (beïnvloeden), de mensen in de ruimen lucht geven, het schip keren – wie kan dat?”
Dit is mij constant bij gebleven, ik schreef al een reactie van 1300 woorden, ik hou van onderbouwen, we hebben het, anders dan rechts doet geloven, over zeer complexe sociaal maatschappelijke en macro -/geo – economische problematiek
Die bijdrage werd door de web redactie van deze, overigens onvolprezen krant, i.v.m. de grootte niet geplaatst, was inderdaad te lang, maar is dat óók niet een probleem van deze tijd, instant i.p.v. de lange termijn……
217 woorden….moet dus stoppen.
JB
zaterdag 31 juli 2010, 12:07 uur
M.b.t. 49 Jan Edens
Zoals ik al eerder zei (34)Wilders moest aan het eind ook nog even geknipt en geschoren. Ook over de Islam morden we immers.
Morren is in relatie tot de potentiele bedreiging die van de Islam uitgaat een te zeer relativerend woord. ‘Morden’ veel Nederlanders dan ook eind jaren dertig toen ze de ontwikkelingen niet vertrouwden? Ja ook toen waren er mensen die het allemaal langs zich af lieten glijden.
Jan Edens slaat de spijker op zijn kop door te stellen dat we nooit fatwa’s horen uitspreken over terroristen. En dat we op voorhand iedere vorm van sharia in onze wetgeving moeten uitsluiten kan niet tijdig genoeg en niet duidelijk genoeg gesteld worden. Door het allemaal te relativeren en te bagatelliseren en niet alle oorzaken te noemen kan Heleen misschien en hopelijk toch gelijk krijgen. Van mij mag ze. Maar de mensen die zich wel zorgen maken als ‘morrend’ weg zetten is buitengewoon denigrerend en misschien ook geheel onterecht. Dat zal dan moeten blijken. Dat weten wij niet, dat weet zij niet of hooguit van haar glazen bol.
Waar serieuze verontrusting bestaat bereik je niets met wellicht toch gespeelde luchthartigheid van de zijde van een columniste die inzake onvrede ook snel even de Islamkwestie afdoet.
In Nederland, het onderwerp van haar artikel,zijn we ondertussen in deze materie lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Hoog tijd om dan eindelijk eens te proberen elkaar te overtuigen en niet wederzijds te blijven denigreren dat drijft alleen maar verder uit elkaar.
zondag 1 augustus 2010, 11:37 uur
@ Harm Dost(22)
Een HEEL goed loon in China is 200 dollar per maand, dus je komt al gauw op 2 arbeidskrachten voor die verzekeringspremie, maar zet je tegen het loon af, 10?
zondag 1 augustus 2010, 11:50 uur
@ Willem Schild (19)
Dat gaat nu -niet meer- op, grote uitgaven om de economie te versterken, geen groei van werkgelegenheid wel van het ahndelstekort, waar gaat dat geld (in de VS) heen?…vooral China.
In de tijd van Clinton was dat nog anders, toen kon die “handel” opgepakt worden en vielen er nog niet direkt banen weg. Daarom konden mensen toen ook gestimuleerd worden huizen te kopen, tot hun werkplekken vervielen.
Voor de rest, mee eens,natuurlijk hebben we altijd handel gedreven, maar nu, anders dan 20 jaar geleden is communicatie en productie aansturing over de gehele wereld in real time, en de grootste afstand is binnen 24 uur te overleggen, tot de jaren ’30 was dat maanden….dan gaa je geen proiductie overhevelen.
zondag 1 augustus 2010, 12:20 uur
@ Willem Schild (19)..2
Ten eerste, sorry voor de spelfouten, haast.. verder, waarom MOR ik, omdat politici 20 jaar achter lijken te lopen, vooral door de ophitserij van rechts overigens.
maandag 2 augustus 2010, 21:58 uur
@ Jac Geominy (51)
Goed, stokpaardjes, u islamisering, ik globalisering, …..morren doen we.
Het globaliseringsproces is een zichzelf constant versterkende financieel economische beweging met mijns inziens ernstige sociaal economische gevolgen, gebrek aan kansen voor de massa, autochtoon en allochtoon, hetgeen tot tweedeling langs vele scheidslijnen leidt, ontevredenheid, morren, zondebokken zoeken.
Een van die scheidslijnen is bij voorbeeld ook leeftijds discriminatie, zie het item in EM van vorige week over de percepties rond baby boomers.
Zoals mevrouw Mees terecht aangeeft mogen wij hier onze handen nog dichtknijpen met onze positie als transitoland, maar wat, als ons achterland straks ook opdroogt? Dan kan Randstad daar ook niets meer uitzenden.
Wij hebben geen 440.000 werklozen, maar anderhalf miljoen mensen die (deels) zouden kunnen werken, maar waarvoor geen werk is….daar, en redelijk betaald,zou voor gezorgd moeten worden.
De politiek moet namens ons gaan ondernemen (werk binnenhalen /opleveren, niet weg laten vloeien, dwz. inperking van de liberale economie) en niet boekhouden.
Fatwa’s over terroristen hebben wij (het westen)al uitgesproken en zijn legaal en illegaal tot handelen overgegaan, alleen met niet veel succes, te weinig overtuigingskracht in het social/ menselijke misschien?…Want daar zijn we (het Westen) sinds de periode Thatcher /Reagan niet goed mee omgegaan, vooral de almacht van het geld is stuitend te noemen.
Maar, Sharia, …wij hebben toch een grondwet?, ik beschik over weinig staatsrechtelijkke kennis, maar ik kan mij niet voorstellen dat die zo maar om zeep gebracht kan worden.
Als dat al met een meerderheid van 1 geregeld zou kunnen worden (zie het politieke plaatje dat ons onder rechts+ te wachten staat), dan zou dat misschien in die zin gewijzigd moeten worden dat grondwetswijziging alleen met algemene stem in beide kamers erdoor zou kunnen komen, of desnoods per referendum.
Misschien moeten alle delen, die te maken hebben met persoonlijke vrijheid onschendbaar cq. ononderhandelbaar worden verklaard. Democratie en de rechten van de mens als onvervreembaar recht van een ieder absoluut vastleggen en ondiscutabel maken.
Tenslotte ben ook ik van mening dat het nodig is dat justitie een realistischer kijk op criminaliteit en strafmaat dient te nemen. Men is denk ik toch te liefhebbend voor de dader.
dinsdag 3 augustus 2010, 22:12 uur
Het is inderdaad niet direct het gelóóf (de islam) dat de integratie van migranten in Nederland hindert. Maar hoe komt het toch dat bijvoorbeeld Chinezen het in Nederland wél goed doen, en bijvoorbeeld Marokkanen gemiddeld juist veel minder, óók als je compenseert voor sociale klasse? Dat kan natuurlijk uiteindelijk maar aan één ding liggen: cultuur. Niet-westerse laagopgeleide arbeidsmigranten je land binnenhalen is vragen om problemen op de langere termijn. En het sociale vangnet verder ontmantelen om deze problemen op te lossen is vragen om nog veel grotere problemen.
In de jaren zestig lieten landen in West-Europa naar Amerikaans voorbeeld vele arbeidsmigranten toe. Die hebben een tijdlang industrieën overeind gehouden die uiteindelijk alsnog naar lagelonenlanden zijn vertrokken. De ontslagen arbeidsmigranten mochten blijven, en ervoeren de werkloosheid begrijpelijkerwijs als een mislukking en vernedering. De oorspronkelijke cultuur (waar het geloof deel van uitmaakt), of misschien wel overdrijving daarvan, bood houvast, helaas deels over de rug van familieleden.
Er is maar één uitweg: niet nog méér neoliberaal beleid, zoals Mees voorstaat, maar juist sociaal investeringsbeleid. Met het ontmantelen van sociale bescherming, ontmantel je namelijk ook de mensen, autochtoon of immigrant, die die bescherming het hardst nodig hebben, en ontmantel je zo de basis van je maatschappij, van economische voorspoed en geluk, zijnde vertrouwen, veiligheid, solidariteit en stabiliteit. De banen- en productiviteitsmachine die Nederland en sowieso continentaal Noordwest-Europa is vergeleken met de VS/UK, komt niet zozeer door onze ligging; de ligging van de (succesvolle) Scandinavische landen is immers niet al te best. Het succes komt door investeringen in onderwijs, infrastructuur, sociale huistvesting, gezondheidszorg, landbouw en veiligheid. Dát loont op lange termijn namelijk veel meer dan je te laten overspoelen door te goedkoop voedsel, te goedkope industrieproducten en te goedkope arbeid. In Oost- en Zuidoost-Azië begrijpen ze dat ook: tarief- en immigratiemuren, en een sterke, investerende overheid, zijn noodzakelijk als bescherming om daarachter te winnen aan kracht.
En natuurlijk zit de “zap-generatie” niet te wachten op banen voor het leven. De overheid is er ook helemaal niet om de sterken en flexibelen te beschermen, maar om de zwakken en inflexibelen te beschermen. Dát geeft een basis aan de maatschappij waarop iederéén kan bouwen: in élk deel van het land, in élke sociale klasse, in élk deel van het land, in élke levensfase. Verder is de term “zap-generatie” vooral een ideologisch beeld van onderwijsvernieuwers, de profeten van de mega-onderwijsbesturen die zichzelf een enorme visie toedichten. Maar door wie ondertussen honderdduizenden vooral taalzwakke migrantenkinderen in mbo en hbo worden afscheept met nep-onderwijs en nep-diploma’s. Maar ach, voor schoonmaken, bewaking en nagelonderhoud, die fantastische dead end jobs in de dienstensector waar vooral de sterken garen bij spinnen, heb je natuurlijk ook niet zoveel opleiding nodig.
woensdag 4 augustus 2010, 21:42 uur
@ Henk Tensing (56)
WIJ lijken in ieder geval behoorlijk in elkaar’s buurt te komen…
Dat de Chinezen hier goed geassimileerd zijn, komt mijns inziens omdat zij hier vooral op eigen initiatief, ongevraagd, naartoe gekomen zijn…omdat ze hier kansen ZAGEN en zich zo goed mogelijk wilden inpassen.
Mijn buurman haalde in de jaren ’60 voor de lokale scheepswerf extra arbeidskrachten uit, ongeveer chronologisch, Spanje, Italië, Griekenland, Joegoslavië, Turkije en tenslotte Marokko. Die werden dus GEVRAAGD hier te komen.
Wat betreft de Europeanen, cultuur gelijk, zover ik weet geen problemen, Turkije, bestuur seculier, naar mijn gevoel ook een ondernemend volk, volgens mij ook weinig of geen problemen.
Dan hebben we nog de ex kolonies, Suriname, grote angst in de jaren ’70, volgens mij allemaal prima geassimileerd. Indisch mensen/ Molukkers, gaat volgens mij ook allemaal erg goed. Antillen ligt anders…. wat meer hanig gedrag (bij vooral de jeugd…)geen werk?
Ook bij de Marokkaanse medelanders gaat dat wat minder soepel, misschien is dat enigszins te vergelijken met de houding die zigeuners aannemen (althans het mannelijk deel)…hanig gedrag, TE trots? (Ik ben nooit teleurgesteld geweest in vrouwelijke collega’s uit die bevolkingsgroep).
Inderdaad een groot deel door de marktwerking overbodig geworden en vriendelijk weggestopt in één of andere uitkeuring, niet echt verheffend.
Waarom dan die problemen? Ik heb mij eens laten vertellen dat de landstreek in Marokko er misschien wel eens toe zou kunnen doen, zo heeft de fundamentele/fanatieke Islam (salafisme) een specifiek gebied als origine.
En dat is weer de richting van Taliban en Al Qu’aida …wat zou de wereld mooi zijn zonder (mono theïstische) religies…., Buddha beelden vernietigd, eigengereide en onvriendelijke houding jegens alle andere religies, hanen gedrag? ..ik weet alles beter….doe maar wat ik zeg.
Lijkt op het Westerse financiële liberalisme……
Tenslotte zijn daar nog asielzoekers, problemen vooral met Somaliërs, ….ook streng gelovigen? …en ook geen werk…..
Voor mij vooral op te lossen door het scheppen van kansen (zie de open dag voor juristen van allochtone oorsprong , waarbij onze gerechtelijke kringen zeer gecharmeerd waren van de capaciteiten binnen die groep.) en verkeerd gedrag, inderdaad, hard aanpakken, weer handhaven in plaats van crimineel vriendelijk zijn.
Terug naar de economie, inderdaad ik geloof dat onze productiviteit, per werknemer, per uur tot de hoogste ter wereld behoord, zitten (zaten) we hier zo goed in ons vel door het Rijnlandse overleg model, dat door het Angelsaksische cowboy kapitalisme (zie ook neo-liberalisme)steeds meer in de verdrukking komt?
Ik zei stuitend, één voorbeeld; door investeringsmaatschappijen en banken betaalde krediet beoordeelaars (Strandard & Poor, Moody’s) schijnen de rente te kunnen bepalen die landen kwijt zijn om op de kapitaal markt te kunnen lenen. (zie Zuid Europa) de meeste vroegere bronnen van welvaart, anders dan toerisme, van de zuidelijke landen (textiel, schoenen, meubels) komen nu ook uit het Verre Oosten.
Het is vooral het kapitaal dat daaraan verdient en omdat dat daaraan verdient verdwijnt de arbeid en wordt het steeds moeilijker om de schuld af te betalen …in de jaren ’30 (de vorige grote crisis was dat ook anders..toen konden we ons er nog uit WERKEN.
En korter geleden nog, hoe zou dat begin jaren ’50 zijn uitgevallen toen wij de Delta werken moesten gaan financieren? Gelukkig behoorden wij toen nog tot de fabriek van de wereld, dat geld kwam wel terug….nu is dat anders.
U zegt: . “In Oost- en Zuidoost-Azië begrijpen ze dat ook: tarief- en immigratiemuren, en een sterke, investerende overheid, zijn noodzakelijk als bescherming om daarachter te winnen aan kracht” Precies, zouden wij ook moeten doen zij gaan naar de maan, hebben atoombommen en onze steun echt niet meer nodig
,…sommige verplaatsingen (investeringen in het buitenland) worden nog gesubsidieerd…
Onderwijs, inderdaad, had gewoon het praktische van voor de mammoetwet moeten blijven, een ieder wist wat je wel en niet kon. Voor de rest ook heel veel niet persoonlijke dienstverlening verdwijnt inmiddels ook naar het buitenland, ik denk dat u de voorbeelden wel weet.
Tijd voor een nieuwe partij, die echt met de poten in de (sociaal- economische) markt staat? Weg van (neo-) liberalisme, op naar handhaving, vooral ook in sociaal economisch opzicht?
JB
zaterdag 7 augustus 2010, 3:41 uur
Jens Bos(52): Ik weet niets van China af, ik woon in Brazilie. Er zijn ongetwijfeld verschillen, maar ik vroeg mij af waarvoor het dan nodig is die op deze wijze te overdrijven.
En als die getallen op deze wijze worden overdreven, moet ik dan de andere getallen wel geloven? Hier in Brazilie kan een particuliere zieketepolis ook al gauw tegen de U$4000 lopen, maar het zijn natuurlijk niet de mensen met een minimumloon die dat kunnen opbrengen. In de VS wel?
Het volk mort, maar het is niet de globalisering die de bestaanszekerheid van miljoenen Amerikanen in gevaar brengt.
De economische groei in de tijd van de regering Bush was geheel te danken aan, laat ik het “de militaire inspanningen” noemen, te danken. Daar verdien je misschien wel geld mee, maar produceer je geen consumptiegoederen. Die werden geimporteerd.
Die zeepbel konden worden opgeblazen dankzij de globalisering, alleen krijgt de Amerikaanse bevolking de rekening gepresenteerd van de parasitaire vorm waarop het geld wordt verdient: door goederen te produceren (ook kogels zijn goederen) met de bedoeling ze te vernietigen.
Geld is ook maar een vorm van illusie. Welke Amerikanse producten zou je nu nog kopen? Zelfs de Ipod wordt in China gemaakt. Een Amerikaanse auto? Ik moet er niet aan denken. Die groene papiertjes heten “Amerikaanse dollars” en ze hebben er een hoop van, daar in de VS, maar ik kan er in de VS zelf niets meer voor kopen.
Die dollar bestaat alleen nog maar bij de gratie van het feit dat hij als internationaal betaalmiddel wordt geaccepteerd. Voor de rest is hij nagenoeg waardeloos.
Nou ja, waardeloos.. De Chinezen kopen er nou de halve wereld mee op. Zolang iedereen de illusie nog voor de werkelijkheid verslijt lukt dat wel. Daarna blijken het opeeens gewoon bloembollen te zijn.
maandag 9 augustus 2010, 21:30 uur
@ Harm Dost (58)
Ja, die getallen waren inderdaad wat uit balans, vandaar mijn opmerking over inkomen in het algemeen.
Deze onbalans in de huidige kleine werled baart mij ernstige zorgen, doet mij morren.
Kijkend naar het minimumloon hier, kun je er daar makkelijk 5 a 10 Chinezen van betalen, maar dat komt niet omdat wij te duur, maar zij te goedkoop zijn, wisselkoers kunstmatig laag gehouden, o.a. door het aankopen van dollars en Euro’s, daardoor kunnen zij nu inderdaad de halve wereld opkopen.
Zo overwint het z.g. ,maar in ieder geval ondemocratisch, communisme helaas toch, met een grote steun in de rug van onze kapitalisten! De ontwikkelingen zoals die sinds kort zichtbaar zijn gaan veel te langzaam.
Mij baart het zorgen dat alle met de handen en tegenwoordig ook op geautomatiseerde profductielijen geproduceerde, hier en daar(VS) in de winkels verkrijgbare consumtiegoederen uit LL landen geimporteerd worden, dat doet zich hier ook steeds meer voor….zelfs bij bloemen… en Italiaanse tomatenbij voorbeeld uit China….dus niet alleen gefabriceerde goederen.
Dat proces gaat steeds sneller, en daar kan de werker hier niets aan doen, de schuld ligt bij de te vrije financiele economie.
Verder geldt dat uitbesteden ook steeds meer bij professionele dienstverlening
Over die inkomens verschillen, bij mijn weten is de werkgever in de VS verplicht een ziektekosten verzekering af te sluiten voor zijn personeel, vandaar waarschijnlijk ook de keuze voor dit item, zullen ze misschien in de States ook wel vanaf willen, gezien de weerstand die Obama ondervond om een algemene ziektekosten dekking in te voeren.
Natuurlijk is de regering van Bush de grootste ramp voor ons allemaal geweest, de oorlogen in Irak kostten tot op heden ongeveer 2 keer de uitgaven , gedaan om de economie op te peppen, wat volgens mij niet zal lukken omdat met al dat geld lonen en vooral overhead, die elders verdiend zijn betaald worden. De cijfers van vandaag bevestigen dat volgens mij weer eens voor de zoveelste keer.
Inderdaad de enige geavanceerde sector in de VS is de wapenindustrie, met als zijlijnen lucht en ruimtevaart en, ja, vooral die wapenindustrie is weggegooid kapitaal.
Vandaar ook de wapen lobby , die weer gesteund wordt door de Israel lobby, die weer gesteund wordt door de neo cons , die hun wortel vinden in het`Skull and bones ` netwerk . Tsja…. Nederlandse connecties?
woensdag 25 augustus 2010, 11:55 uur
Gezien de flitsende carrière, de voor haar simpele manier om in dit leven gigantisch veel geld te verdienen en daarbij het voorrecht om de ruimte niet te hoeven delen met vijandige religiekulturen en/of sociaal economisch “achtergestelden
- ze “woont vast niet in de Schilderswijk van Den Haag, in Delfshaven bij R’dam of in Oosterwei bij Gouda –
zou dit soort arrogante mensen als mevrouw Mees zich maar niet met “dat morrende volk” moeten bemoeien.
maandag 4 oktober 2010, 23:09 uur
Het volk…. Het probleem met het (gehersenspoelde) volk is dat het er meestal niets meer van begrijpt. Zolang het maar iets om te morren heeft.