Het kan niet altijd een scherp stukje zijn
Waarschuwing aan de lezer: dit wordt een beetje een suf stukje want ik ben, na vijf weken lang zeven dagen per week werken, een beetje suf. Maar daar gaan we, het stukje begint:
Jaja en toen werd de bede van uw presentator gehoord. Gisteren had Zomergasten gemiddeld 538.000 kijkers, dat wil zeggen meer mensen dan Trouw, Volkskrant en NRC samen abonnees hebben. Of God groot is laat ik voor mijn eigen veiligheid in het midden, maar mijn dankbaarheid is het in ieder geval wel. De democratie is gered, we gaan nu voor de mensheid maar eerst even iets anders.
De webredactie van NRC denkt dat mensen op dit blog graag willen lezen wat ik van de uitzending gisteren vond, dus laat ik dat eens opsommen. De fragmenten waren geweldig, zo goed ook dat die kwestie van de Cuba crisis (door puur geluk is de westerse wereld in 1956 niet vernietigd) op tv uitgebreid is neergezet. En zo’n speech van Den Uyl, toen begreep ik eindelijk waarom zoveel mensen van het sociaal-democratische geloof in hem een soort oerfiguur zien. Hij had overwicht. En dan zo’n briljante wiskundige Paul Erdos, en Konrad en Steiner en Isaac Stern
En dat allemaal uitgekozen door een van de meest heldere geesten in ons politieke landschap, die een wat mij betreft fascinerende kijk toeliet in zijn wereldbeeld; opnieuw een geval van overwicht. Alleen het fragment uit Five Easy Pieces vond ik een dilemma want als je die film nog niet hebt gezien, en nu al wel dat fragment, dan zal je kijkervaring daardoor enorm worden gekleurd. Win a few lose a few.
Ik ben dus enorm suf vandaag, en om dit blog toch wat op te peppen is mijn voorstel dat enkelen onder u dadelijk bij de reacties helemaal los gaan. Hou eens op met al die beleefde en omzwachtelde suggesties voor verbeteringen, scheur dat blad van uw mond en zeg de waarheid, hoe hard deze ook moge zijn. Intussen ga ik films kijken waaruit Linda de Mol komende zondag stukken zal laten zien.
Voorwaarts!



maandag 20 augustus 2007, 12:34 uur
Okay Joris, komt-ie. Je zou kunnen overwegen om op de momenten dat je niet begrijpt waar die ander het over heeft, het obligate ‘ja, ja’ achterwege te laten. Het zou je geloofwaardigheid ten goede komen. Iets minder ‘meelachen’ trouwens ook. Verder lukt het je wel om de geinterviewde veel aan het woord te laten. En zijn of haar punten te laten maken. Dat is natuurlijk goed. En van je moslim-oosterse-wereld stokpaardje heb ik nog niet genoeg. Ik betwijfel of dat voor anderen nog geldt. Ik zou zeggen alles bij elkaar nog steeds voldoende. Ave JP
maandag 20 augustus 2007, 12:37 uur
Luyendijk viel gisteren even uit zijn rol van objectieve interviewer/gesprekspartner toen hij Fortuyn postuum gelijkstelde aan de antisemieten uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Impliciet vergelijkt Luyendijk de jodenhaters van nu met de slachtertoffers van toen. Onbegrijpelijk voor iemand die als journalist jarenlang in de moslimwereld de sfeer heeft mogen proeven.
maandag 20 augustus 2007, 12:51 uur
Beste Joris,
Je was bij vlagen virtuoos gisteren. Een voorbeeld: “kijkersvraag: hoeveel moslims komen er in dit filmpje voor?” – vlak voor de start van het fragment zodat je gast niet meer kon reageren. Ik heb het hele fragment moeten lachen vooral omdat Rinnooy Kan de Nederlands moslims nog niet in zijn systeem heeft zitten, al probeerde hij het tegendeel te beweren. Hoewel je het wel geprobeerd hebt, heb je enigszins verzuimd hem daarvoor op zijn nummer te zetten.
Verder was je ook bijzonder sterk toen je jouw zorgen t.a.v. de VS uiteenzette. Het was wel enigszins jammer dat je vervolgens weinig weerwoord had tegen zijn ongeremde optimisme dat overigens vol tegenstellingen zat. Het had heel leuk kunnen worden als je even had doorgepakt.
Tot slot hoop ik dat Linda de Mol je volgende week niet de hele tijd negeert – ik vind Rinnooy Kan een fascinerend figuur die veel te zeggen heeft, maar hij negeerde jouw pogingen hem te interrumperen of aan te vullen al te vaak. Vond ik eigenlijk een beetje onbeschoft van hem.
Hoe dan ook, ik zie uit naar volgende week, Guido
maandag 20 augustus 2007, 12:54 uur
De ‘intelligentste en machtigste’ man van Nederland heeft de Tweede Wereldoorlog en de holocaust een ‘mysterie’ genoemd: onbegrijpelijke, onverklaarbare feiten, raadsels. Ze kunnen dus zomaar opnieuw plaatsvinden, politieke stellingname en politiek streven is zinloos. De historici kunnen hun werk overdoen. En wij moeten bang afwachten wanneer zo’n mysterie zich herhaalt.
maandag 20 augustus 2007, 12:55 uur
Hoi Joris,
helemaal los gaan is voor mij geen optie, en zeker niet op commando. Wat ik bij Rinnooy Kan had tijdens de uitzending, heb ik niet zo vaak, namelijk meepraten, en waarempel sommige reacties van jou of hem kwamen overeen met mijn gedachten. Een leuke manier van volgen van het programma.
Aan het eind was het goed dat je vroeg wat niet aan de orde was gesteld. Dat is natuurlijk van te voren met jou doorgesproken. Tip: zeg dat aan het begin in plaats van aan het eind.
Ik heb een directe vraag aan jou, Joris, kun je aangeven welke stukken niet vertoond zijn, die Rinnooy Kan had opgegeven, uit kostenoverweging. Dat lijkt me leuk om te weten……….
Wim
maandag 20 augustus 2007, 12:58 uur
Beste Joris, ik wil Alexander Rinnooy Kan eigenlijk wel als premier
Eindelijk weer eens een optimist in beeld. Met zinnige fragmenten en een zinvol verhaal. En duidelijk was hoe waardevol die oude vpro-documentaires waren/zijn. Toen werden die nog gemaakt en uitgezonden. Daar is de publieke omroep voor.
Dat fragment van den Uyl vond ik ook duidelijk. Een politicus die uitlegt. Dat terwijl hij in die tijd toch ook wel als vaag gezien werd.
Joris, je was zelf ook eindelijk echt goed op dreef. Lekker uitgedaagd door iemand die iets kan brengen. Die Cuba-crisis was alleen in 1962, niet in 1956. Toen had je de opstand in Hongarije.
maandag 20 augustus 2007, 13:05 uur
Hartstikke leuke show gisteravond. Alleen jammer van dat beetje ‘de Islam is bedreigend’-propaganda waar je je gister aan bezondigde. Ben benieuwd of je volgende week in de ‘Talpa-was-geen-slechte-tv’ val trapt…
maandag 20 augustus 2007, 13:08 uur
Ik ben nog suffer wellicht. Het is maandag, en dankzij Zomergasten lag ik laat in bed. Bedankt daarvoor. Heb ik de halve nacht het Handelsreizigerprobleem zitten uitpluizen. Anyway, het begon met die macht, of “magggt” (harde G) zoals jij die uitsprak en waar wij om moesten lachen. Ik vreesde het ergste, niet weer zo’n Moszkowicz verhouding hopelijk? Een niet te doorbreken pantser en een relatief softe interviewer. God zij dank, het was gisteren anders. Je durfde hem zelfs te onderbreken, misschien dat de tutoyering al het begin was; zeker in de kwestie over Amerika als wereldmacht nam je geen blad voor de mond en durfde je zelfs een stevige stelling te plaatsen als vonk voor een goede discussie. Jammer alleen dat Zomergasten door het vele aantal onderwerpen zo kort lijkt, want die kwestie Amerika en nog enkele andere, had ik wel wat meer uitgediept willen zien.
Hoe dan ook, na Zomergasten had ik gisteren – meer nog dan na de eerdere afleveringen – echt zo’n gevoel van “wow, dit was televisie waar je van blijft nadenken, dat inspireert en stimuleert!”.. En tegelijk een lichtelijk melancholische stemming, wetende dat het Zomergastenseizoen al bijna ten einde is. Dit is waar kwaliteitstelevisie over gaat, het mag dan op het eerste gezicht saai zijn, en daarom schijnbaar(!) minder populair, maar het laat zich beleven als een goed boek, in het begin even wennen, maar later steeds meeslepender. Niet van de snelle kicks, waar de commerciele televisie zich van bedient; maar van de lange adem, met een grotere mentale duurzaamheid. Sorry Joris, ik ben op zoek naar stevige kritische noten, maar ik vind er te weinig. In haar totaliteit was het programma, om het even popi uit te drukken; helemaal top!
Mijn zwaarste kritiek is: Waarom is er niet MEER van dit soort TV?
maandag 20 augustus 2007, 13:20 uur
Aan alle makers: hartelijk bedankt! Hele goede gasten en mooie gesprekken, dat zijn mijn drie uur tv in de week (hoe zou dat het op een kijkcijferkastje doen? Zo’n sterke televisievoorkeur zou eigenlijk relatief veel zwaarder moeten wegen) En Joris, ga vooral zo door en ga niet professioneel doen etc. Dat klungelige en soms licht irritante maakt het juist aantrekkelijk verfrissend. Bedankt!
maandag 20 augustus 2007, 13:26 uur
U verwacht toch zeker niet dat ik naar een kwebbelkous als Linda ga zitten luisteren.. Mijn hemel.
Nou ja, a.s zongadavond dus vrijaf.
Kan ik het spulletje van gisteravond nog es langs laten komen.
Interessante beelden en gesprekjes.
Even, heel even maar, u slikte het snel weer weg, had u het over hypotheekrenteaftrek.. Je zag een ongemakkelijke blik bij uw gast.
maandag 20 augustus 2007, 13:28 uur
Voordat u mijn reactie hieronder beoordeelt en afwijst: Mijn reacties kunnen niet altijd scherpe stukjes zijn..
maandag 20 augustus 2007, 13:43 uur
Joris,
Bedankt voor het mooie programma gisterenavond. In één woord schitterend. Ik had wel enkele bedenkingen bij je gast van gisteren vooral zijn uitspraken zoals ‘VERTROUWEN” zijn gemakkellijk als je pakweg ongeveer 10.000,00 euro per maand verdient. De burger in de straat, niet in Rotterdam of in Antwerpen heeft daar een boodschap aan wanneer je gemolesteerd wordt gewoon omdat je anders bent dan zij en wel homo’s kunt verdragen en respect hebt voor vrouwen en andere mensen op straat niet lastig valt.
Maar aan de andere kant heeft de uitzending zoveel mooie dingen laten zien om over na te denken.
Nogmaals proficiat. Ik ben blij dat ik naar je programma kan kijken.
maandag 20 augustus 2007, 13:58 uur
Topidee in de uitzending gister! Zomergasten als format en medium voor machthebbers om verantwoording af te leggen. Dit zou een continue taak van de publieke omroep moeten zijn, niet beperkt tot de maand augustus. Om in de woorden van Rinnooy Kan te blijven: grijp die kans!
maandag 20 augustus 2007, 14:00 uur
Waarom kent ons land geen interviewers zoals David Frost? Hoe komt het dat journalistiek interviewtalent hier geen goede bodem vindt waarin het zich goed, degelijk, met beleid, geduldig maar scherp ontwikkelen kan? Waarom kent Nederland slechts Ego’s en Meelopers, die interviewen omdat ze nog een machtstrijd uit te vechten hebben en dat doen dmv de uitoefening van hun beroep? De mooiste interviews zijn gesprekken op het scherpst van de snede tussen twee mensen die dat gesprek beiden ingaan met de insteek om van dat gesprek te leren.
maandag 20 augustus 2007, 14:03 uur
Joris, een fantastische uitzending. Voor jou ook een marathon om deze gast bij te houden, ik ben van het kijken alleen al suf geworden.
Mijn enige advies: misschien moeten we wat meer luisteren naar deze heldere stem, en is de islam buiten de “waan van de dag” inderdaad niet zo’n bedreiging voor de samenleving.
maandag 20 augustus 2007, 14:06 uur
Geen vlijmscherpe kritiek, maar wel een opmerking. Je schrijft: “door puur geluk is de westerse wereld in 1956 niet vernietigd”. De Cuba-crisis vond toch pas in 1962 plaats?
maandag 20 augustus 2007, 14:10 uur
Gisteren helaas niet de hele uitzending gezien, maar zodanig genoten van het laatste gedeelte, dat ik zaterdag in de herhaling ook het eerste stuk maar ga kijken.
Ik moet de zondagavond toch maar standaard gaan vrijhouden voor zomergasten, ondanks het feit dat ik minder tv wil kijken. Dat moet dan maar bewerkstelligd worden door door-de-weeks niet meer door de aangeboden bagger heen te zappen. En dat journaal moet dat nu eigenlijk wel? (Het is zoooo slecht).
Je doet het erg goed: een waardig zomergastenpresentator.
Sorry voor die beleefde stukje, maar indien nodig zal ik je in de toekomst “keihard de waarheid” zeggen.
maandag 20 augustus 2007, 14:10 uur
Ik zette de TV aan om tien voor negen, toen presentator en gast net aan het nagenieten waren van Den Uyl, en heb toen even gekeken. De korte discussie over China vond ik interessant.
Toen werd ik even weggeroepen van de TV.
De inleiding op het stukje over Paul Erdos vond ik veel te lang, en ik vond de gast wel enthousiast maar weinig sprankelend. Persoonlijk had ik dan liever eerst het fragment gezien, gevolgd door een dialoog erover tussen gast en presentator.
Toen heb ik de TV maar definitief uitgezet.
maandag 20 augustus 2007, 14:27 uur
Suf of niet: de Cuba-crisis was toch echt niet in 1956…
maandag 20 augustus 2007, 14:28 uur
Ook leuk: Zomergasten op Flickr. Zelfs de kat schijnt het interessant te vinden.
maandag 20 augustus 2007, 14:53 uur
Een pluim voor het interview met A. Rinnooy Kan. Wat mij betreft was dit het meest interessante interview van alle zomergastinterviews, al was het gesprek met Moskovitch ook zeer de moeite waard. Daarbij ook grote complimenten voor de wijze van vraagstelling. Met name de vragen rondom de de diversiteit van de Nederlandse samenleving bleven akelig onbeantwoord. Zelfs na twee of drie keer stevig doorvragen gaf deze zomergast nog immer een nietszeggend antwoord. Daarbij droeg de gast een aantal keren aan dat anderen (zoals Fortuyn) niet met oplossingen kwamen. Maar hijzelf komt dus ook niet. Dat werd in de loop van het gesprek steeds duidelijker. Aangedragen argumenten – zoals de verheerlijking van de instituties – maakten nog eens te meer klip en klaar dat deze zomergast, hoe eloquent dan ook, meester is in het geven van lege antwoorden. Niettemin, van het begin tot aan het bittere einde ben ik geboeid gebleven door het gesprek en de fragmenten! Er werd enorm veel blootgelegd. Advies: bij een dergelijke gast de volgende keer nog wat steviger bijten à la Van Ingen.
maandag 20 augustus 2007, 14:57 uur
Graag!
Waar uw huiver voor ontwikkelingen in de VS samen met het optimisme van uw gast een aardig evenwichtig essay opleverde, lukte dat minder ten aanzien van de binnenlandse op de immigratie toegespitste tegenstellingen.
Bij uw uithaal over meer dan een miljoen mensen met ongepaste denkbeelden, met de connotatie ‘zo erg is het hier nog nooit geweest’, wilde ik roepen ‘kijk langs de tijd van Vietnam, van Nixon, van het kabinet Den Uyl nog iets verder’. Toen de verbeelding nog niet aan de macht was, maar wel al op straat kwam, uitten tegenstanders hun afkeer daarvan en lieten daarbij zeer abjecte denkbeelden de vrije loop. Tuig was het, werkschuw, profiteurs en onnederlands. Miljoenen vonden het terecht dat mariniers de Dam schoonveegden. Dienstweigeraars waren mietjes of homo’s – en dat was toen nog echt verkeerd. Die rooien moesten sowieso ophoepelen naar hun communistische vriendjes. Of zouden hier in kampen te werk gesteld moeten worden. Sex was schandalig en vrouwen moesten leuk zijn of thuis blijven. En hoe vervolgens bijvoorbeeld Den Uyl verketterd werd op aangeven van o.a. de werkgevers, dat waren regelrechte hetzes die tegenwoordig verschillende (proef-)processen zouden opleveren.
Miljoenen, die zo dachten en zich zo uitten. Dacht Nederland toen dat we teveel van die rechtse conservatieve lieden in huis hadden? Achterlijke burgers en domme boeren, om maar een paar toen gangbare krachttermen te gebruiken, die in de oorlog waarschijnlijk nog fout waren geweest op de koop toe?
Om nu de samenleving bang te maken voor ‘slechts’ een miljoen mensen met vrouw- en homo-onvriendelijke denkbeelden, dat gaat te ver. Jammer dat Rinnooi Kan daar niet meer tegenover wist te stellen dan de dialoog, de diversiteit en de tolerantie, begrippen die in het te hoop lopen tegen immigranten en hun denkbeelden tegenwoordig bij voorbaat verdacht zijn.
En zijn we nu in anderhalve generatie zo vrouw- en homovriendelijk geworden dat we daarvoor pal staan? Kom nou gauw, deze attitudes worden maar al te graag even geleend door de burgers met angst voor immigranten.
U en uw gast uitten zich terecht bezorgd voor de groeiende tegenstelling, voor hetgeen de immigratie hier schijnt op te roepen. Jammer dat u geen van beiden de journalistieke en wetenschappelijke onderbouwingen te berde brachten van het fundamentele feit dat het drie generaties kost voordat een immigratiegolf min of meer verwerkt is door een samenleving. Olie op de golven, wachten tot het over is en tussentijds vooral geen ophef maken.
maandag 20 augustus 2007, 15:01 uur
Castro is toch bij mijn weten “pas” sinds 1959 aan de macht? Dat krijg je, Joris, als je te hard werkt. Persoonlijk vond ik gisteren het stukkie met Isaac Stern het indrukwekkendst!
maandag 20 augustus 2007, 15:15 uur
Het mooiste moment van de beste zomeravond tot nu toe vond ik uw moedeloze ineenzijgen op tafel toen u ondanks de door u beleden weltschmerz weer niet door het helder geformuleerde optimisme van Rinooy Kan heenkwam.
Ik zou even langskomen gisteravond maar ben tot half twaalf geboeid en zonder 1 zapmoment blijven zitten.
Mooie diversiteit in de fragmenten.
Leerzaam en toch hoopgevend.
De gast betrokken en erudiet en soms gepast terughoudend en gereserveerd.
We ( mijn vrouw en ik) hebben genoten.
maandag 20 augustus 2007, 15:21 uur
Voor het eerste gehele aflevering uitgekeken van Zomergasten. Gast vond ik zeer integere en charmante man, het heeft mijn aandacht de hele avond vastgehouden.
Het mooiste stukje vond ik van Isaac Stern. En de manier waarop formule werd uitgelegd door het filmpje over Paul Erdos deed mij afvragen waarom niet op zulke wijze mij wiskunde is uitgelegd tijdens mijn VWO periode en ik wellicht wel een voldoende had gehaald.
Overigens vond ik de manier waarop Joris Luyendijk doorvroeg over de aanwezigheid van de islam binnen onze samenleving en enigzins leek alsof de heer Rinnooy Kan in de war raakte, hij dit vaker zou moeten doen met de andere gasten om hun te ‘betrappen’ op wat zij uitspreken.
maandag 20 augustus 2007, 15:27 uur
Prachtige fragmenten. Boeiende gast. Jammer dat zijn politieke achtergrond waaarschijnlijk zal voorkomen dat hij een vooraanstaande positie in een kabinet verkrijgt.
Het meest pure moment was echter dat Joris zijn hoofd op tafel legde en daarbij aangaf dat hij het opgaf om zijn gast te overtuigen van zijn inzichten.
Overigens heb ik mij enkele malen afgevraagd waarom de cameraman bij mij de volgende vraag op wil roepen: “Heeft Joris Luyendijk oorsmeer of niet.” Naast alle lof voor de door mij bekeken uitzendingen de suggestie om die camerapositie te veranderen.
maandag 20 augustus 2007, 15:35 uur
Waarde Heer,
Even helder als R.K.’s geest is, zoals u schrijft, waren zijn gortdroge commentaren, maar ja, dat is de presentator niet direct aan te rekenen. U had natuurlijk een beetje, zoals Ischa Meier dat altijd teveel deed, wat meer de emotionele aanval kunnen inzetten? Dan zou vousvoyeren ook tactischer kunnen zijn vanwege de betrekkelijke afstand…
Geestig dat op het weblog van Zomergasten bij de VPRO mensen al met elkaar verbaal slaags raken over het tutoyeren danwel vousvoyeren. Uiteindelijk blijft het natuurlijk een keuze van uzelf en een stijlzaak. Ik bevind me in het U-kamp, niet omdat ik te bescheten ben om tegen je je te zeggen, maar tja, u bedient toch het ganse volk via de verziener, dan past die vormelijkheid wel.
Dolkomisch is het ook dat vele dames en heren voor uw ogen gaan zwijmelen. Dat moet den burger weer moed geven.
Wil de VPRO niet wat meer zijn gasten kiezen op sprankelende presence? Maar het wordt vast een dolle boel met Linda.
Weg met de suffigheid,
gemeende groet,
E.v.B.
maandag 20 augustus 2007, 15:38 uur
Nogmaals: ik vond het een geweldige avond. Sympathieke, intelligente gast, die opgewassen was tegen de indringende vragen. Mooie fragmenten.
maandag 20 augustus 2007, 15:40 uur
Genoten van de fragmenten van Alexander Rinnooij Kan. Joris L heeft het in zijn Blog over een van de meest heldere geesten uit politiek NL. Ik had ook gehoopt op interessante analyses van het huidige klimaat en JL deed pogingen om uitspraken van hem te krijgen. Maar te mat en lief. ARK’s bespiegelingen waren zó rationeel, gedacht vanuit een beleidspaper en zo weinig uit het hart. En vooral niemand voor het hoofd stoten. JL, graag wat stevigheid in je aanpak als iemand zich persoonlijk zo op de vlakte houdt. Waarom niet gezegd: “Het valt me op dat je bij iedere uitspraak, waarin je iets van een kleur bekend, meteen anderen erbij haalt om jouw mening of gedrag te rechtvaardigen.” Zoals bij die uitspraak over een mooi concert die tot (waarschijnlijk) tot emoties roerde. ARK: “Het was niet alleen bij mij, ook bij mijn buren.” ZO, de rechtvaardiging weer geregeld. Als JL daar eens op doorvraagt, kan Zomergasten echt een leuke en interessante tv-avond opleveren.
maandag 20 augustus 2007, 15:48 uur
Ok, omdat je erom vraagt:
gesprekken -in het algemeen, en tijdens ‘jouw’ zomergasten in het bijzonder- worden interessanter als beide partijen echt betrokken zijn. Gisteren een paar mooie momenten dus…graag vaker iets laten zien van jouw kijk op de zaken, dat is uiteindelijk ook de aanleiding waarom je gevraagd bent dit te doen?
maandag 20 augustus 2007, 15:54 uur
Bij elkaar een aardig overzicht aan fragmenten en interessante discussies. Echter, een ding vond ik storend aan de presenator. Bij dat stukje over Pim Fortuyn en de multiculturele samenleving/moslims bleef Luyendijk (bijna) 1 miljoen moslims maar over een kam scheren. Ik dacht dat u met uw kennis van en ervaring met de moslimwereld als geen ander in staat zou zijn om in te zien dat diversiteit binnen deze geloofsgemeenschap onmiskenbaar groot is. Vanwaar de generaliserende vragen en opmerkingen? Alsof elke moslim (van geloof) alleen maar denkt en handelt vanuit religie! U ging voorbij aan de individuele en hybride identiteit van de leden van deze gemeenschap. Ik als seculiere Marokkaanse-Nederlander, en ik ken velen zoals ik, hebben dezelfde opvattingen over man-vrouw verhoudinge, homoseksualiteit etc…als autochtone Nederlanders.
Ps.
Trouwens, vrouwenbesnijdenis is een cultureel probleem (wat zeker aangepak moet worden) en komt niet onder alle moslims. Marokkaanse en Turkse Nederlanders, en het maakt niet uit of ze meer of minder vroom zijn, kennen gelukkig deze barbaarse verminking niet!
maandag 20 augustus 2007, 15:54 uur
Beste Joris, alweer gekeken gister, en het was het enig TV alternatief op zondagavond op dat tijdstip. Trouwens, er mogen er best slappe fragmeneten zitten in zo’n avond-vullend programma, want men moet ook eventjes naar de WC of een kopje thee zetten, niet waar?
Ook al zouden maar 538 mensen gekeken hebben, het gaat om de inhoud, vergeet dat niet.
Maar je vroeg om kritiek: het viel me op dat je dezelfde taal bezigt en denkfouten maakt als de doorsnee NL’er mbt migranten uit islamitische landen, terwijl ik meer verwacht van een oud MO-correspondent. Je had het over homohaat, vrouwenbesnijdenis, etc. als “centrale thema’s” in het integratieproblematiek van deze groep? Je zet daarmee eesrt een karikatuur neer door allerlei uitwassen als gemmengoeds en centraal te positioneren, en komt vervolgens met allerlei probleemstellingen en diagnoses. Dat zijn geen “centrale thema’s”, noch in het integratievraagstuk, noch in het dagelijks leven van deze migranten….. maar dat wil NL maar niet inzien noch begrijpen, want ook een weldenkend journalist als jij lijdt aan hetzelfde soort bijziendheid als de doorsnee telegraaf-stagiair.
maandag 20 augustus 2007, 15:58 uur
Leuke aflevering, normaal vind ik je wat de islam betreft wel objectief. Maar gisteren kraamde je onzin uit over dat “wij” niet willen participeren, dat het om de subsidies gaat etc. etc. Klipklare onzin. De overgrote meerderheid van de moslims wil participeren in dit land, dus optimisme is niet verkeerd. Degenen die zich niet aan de wet houden keihard aanpakken, punt.
Maar voor de rest leuk programma!
maandag 20 augustus 2007, 16:06 uur
Ja, Paul Parma! Vond ik ook. Inderdaad jammer van de ‘de Islam is bedreigend’-propaganda. Alsof de moslims één amorfe massa vormen, terwijl de discussie juist ook binnen die groep moet worden gevoerd. Dat gaat beter als er minder in ‘wij’ en ‘zij’ wordt gedacht.
(En volgende week, ik weet niet of ik het trek. Ik zie er zó tegenop.)
maandag 20 augustus 2007, 16:35 uur
Ook wil ik nog even toevoegen dat de stelling over een gebrek aan memoires/(auto)biografieën onder politici en andere invloedrijke personen t.o.v. de VS mij inderdaad ook is opgevallen. Het is zeker een manier om verantwoording af te leggen, zei het wat beperkt. Het is zo’n gek idee nog niet.
maandag 20 augustus 2007, 16:39 uur
Bijzonder aardige avond, maar R.K. viel wel door de mand. In zijn luxe leven kent hij geen moslims en kent hij ook geen buurten met grote integratieproblemen. Een participatiecommissie van de SER met een betaalde voorman van de moslims doet hier weinig aan af.
maandag 20 augustus 2007, 16:44 uur
Even een praktisch vraagje: waarom moet ik toch steeds de reacties “van onderen naar boven” lezen, terwijl ze “van boven naar beneden” genummerd zijn?
maandag 20 augustus 2007, 17:13 uur
Laatste ding:
Over memoires gesproken, heb net het boek “Het zijn net mensen gekocht”, die de slimmeriken van de boekhandel samen met jouw andere boek centraal voor de toonbank hebben gepositioneerd. Is Zomergasten stiekem toch nog een ordinair marketingtool geworden!
maandag 20 augustus 2007, 17:17 uur
Alhoewel ik niet naar het gezellige gebabbel met de “Palestijnse” filmer die “verfrissende” Jewkillersfilms maakt heb gekeken, en ook niet van plan ben te gaan kijken naar de zus van de groote ondergraver van het Nederlandse medialandschap heb ik gisteren wel een aanzienlijk deel van de uitzending met de Heer Rinnooy Kan gezien. Je moet toch wat en ik moet zeggen; niet slecht hoor!
Het gaat best diep zo’n urenlange uitzending en dat is een ware en helaas zeldzame verademing op de Vaderlandse televisie maar het kan m.i. altijd noch dieper.
Daar waar Joris sprak over de algemene neergang van de V.S. onder Bush en of we op termijn de V.S. nog wel als voorbeeld/bondgenoot kunnen aanvaarden, daar dacht ik dat het enerzijds een heel terechte en intelligente opmerking was maar anderzijds vond ik het heel naief.
Is de V.S. werkelijk zo slecht en zijn wij dan eigenlijk wel zo goed?
Kijk bijvoorbeeld naar het infantiel Acht Uur Journaal en vraag je af of wij eigenlijk wel een onafhankelijke pers hebben.(wie heeft hier belang bij) Zie alle schandalen in politie en justitie kringen en zie de tekenen aan de wand. En what about de waan van de dag in de Tweede Kamer? De rijzende topsalarisen, de ratrace daaronder in de maatschappij, de angst in mensen hun ogen op straat, de burocratie. Het is allemaal ‘animal farm’ en ‘Big Brother’ in het kwadraat.
Balkenende is vriendjes met Bush en de economieen van beide landen zijn vervlochten evenals o.a. voor een groot deel de culturele, militaire, sportieve, en last but not least intelligence communities dat zijn.
Denkt Joris nou echt dat wij op een maagdelijk eiland wonen? Dat wanneer een Apocalyptisch scenario zich zou ontvouwen in de V.S. dat wij dan aan de zijlijn kunnen blijven staan ? Of dat “wij” zo op enig moment zouden kunnen ingrijpen of voor iets anders kunnen kiezen? Toch niet voor Rusland of de Islam hoop ik? Of dan toch de Brusselse eenheidsstaat met of zonder boter op het hoofd? Waar was u tijdens de genocide in Rwanda? ( ik bedoel dit niet persoonlijk)
Denkt Joris nou echt dat zijn gast het achterste van zijn tong laat zien ? Kan hij zijn Amerikaanse vrienden tegen het hoofd stoten? Moet hij de onheilsprofeet uithangen? Nee natuurlijk niet. Weet hij er meer van en maakt hij zich zorgen? Waarschijnlijk als privepersoon wel maar als voorziter van de SER moet hij mee in de loop der dingen en zal hijn zich eerder inspannen om zoals de Belgen zeggen ‘de meubelen te redden’ dan als de morele superman die Joris zich wenst.
Hoe is het eigelijk zover kunnen komen met de V.S ?(en met ons)Denk aan de bekende ellende als WOII en kolonialisme en weet dat het eigenlijk nooit anders geweest is. Is het niet allemaal een pack of lies en pretense. Ego en verpakking.
Nou weet ik ook wel dat Joris dat ook wel weet. Het is maar een polder-TV programma. Het moet vooral gezellig blijven. Steek nog even een veer in je eigen politiek correcte VPRO reet en maak het vooral niet te moeilijk, stel je voor! En blame the others
maandag 20 augustus 2007, 17:22 uur
Ik vond de haast kinderlijke teleurstelling van RK over de onthulling van goocheltrucs fascinerend, zeker zo vlak na zijn gepassioneerde betoog over het verklaren van ‘mysteries’ door wiskunidge analyses (“als de doorziet hoe het in elkaar zit, is het eigenijk zo simpel”). Jammer dat je niet inging op die tegenstelling. Verder erg genoten van de eruditie en het vriendelijke optimisme van je gast.
maandag 20 augustus 2007, 17:25 uur
Ik heb sterk de indruk dat de laatste alinea in Luyendijks verslag ironisch bedoeld is.
Maar misschien vergis ik me?
maandag 20 augustus 2007, 17:26 uur
Ik ben het met Peter hierboven eens dat luyendijk teveel zijn eigen mening laat zien, vooal als het over moslims of het midden-oosten gaat. Oke hij is daar dan wel geweest maar dat maakt hem nog niet tot een alwetende op dit gebied. Ja hij heeft inderdaad een aantal stokpaardjes, over Amerika, het midden-oosten e.d.. Ik zou liever zien dat hij deze achterwege laat. Zijn mening is er maar een uit vele.
maandag 20 augustus 2007, 17:29 uur
De interessantste zomergast tot nu toe. Eigenlijk de enige interessante. Alleen het bij het onderwerp over de moeilijkheden in onze multiculturele samenleving leek hij heel veel op Ad Melkert. En dat is geen compliment! Wat we volgende week met mevrouw de Mol aanmoeten weet ik niet. Denk dat ik deze aflevering maar oversla.
maandag 20 augustus 2007, 17:32 uur
Ben het ten zeerste met reaktie nummer 2 eens.
Over R.Kan: hij is een aardige man, maar zo’n sjabloon van al die keurige, correcte, integere hoog opgeleide mannen, die altijd goed nadenken voordat zij iets zeggen, vooral een overwogen antwoord dus, weinig spontaan. Ook houden zij altijd van klasieke muziek en weten niets van rap of hiphop of funk of techno. Hebben/hadden zij geen kinderen die snoeihard hun versterker laten loeien??? GEEN sprankelende, warme, geestige persoonlijkheid, die van het scherm spatte……Zijn interesse in koken staaft hij aan 2 dagen meelopen met Robert Kranenborg (die overigens allang weer weg is)in de keuken van het Amstel hotel (Rive Gauche) Gawwddd……..ook al weer zo vreselijk correct.
Ga eens in DE BAZAR kijken, in de Albert Cuyp, daar gebeuren hele leuke betaalbare dingen op kookgebied!
maandag 20 augustus 2007, 17:37 uur
Reaktie nummer 2 is nu nummer 4….lololol
Voordat het nummer weer verandert…ik ben het eens met deze reaktie:
heinjan zegt:
maandag 20 augustus 2007, 16:39 uur
maandag 20 augustus 2007, 17:51 uur
Beste Joris,
Je vraagt een hard oordeel over een programma dat ik al er goed vind. Het enige commentaar dat ik heb is dat je wel eens ambivalent overkomt, de koe en de geit wilt sparen.
Er zijn diverse interviewers die ik ronduit onbeschoft en horkerig vind (laten daar nou NCRV-ers en EO-ers onder zitten) maar jij bent soms (vaak) te beschaafd.
Ga toch maar zo door, met nog interessanter gasten
maandag 20 augustus 2007, 18:05 uur
Hele mooie aflevering met Rinnooy Kan, die boeiende fragmenten had uitgekozen over essentiele thema’s als wetenschap, muziek en de macht. RK maakte ook glashelder duidelijk dat het in een aantal opzichten goed met Nederland gaat. Het reclamefilmpje inspireert daarbij nog steeds. Inderdaad,(multiculturele) spanningen zijn in het filmpje niet te zien , maar het visualiseert wel een richtinggevend ideaal van zoeken naar dialoog, en respect voor diversiteit. Die uitgangspunten zijn nog steeds essentieel om de relatie moslim-niet-moslim te verbeteren, hoe moeizaam dat soms ook is. RK’s ideaal sprak mij meer aan dan jouw ongenuanceerde uithaal naar “de” moslims en de paniek die daarin doorklinkt. Want het valt niet te ontkennen dat er ook groepen moslims seculariseren, en westerse waarden zijn gaan aanhangen, terwijl er een moslimelite aan het ontstaan is (politici, kunstenaars ed) die een brugfunctie kunnen vervullen tussen moslims en niet-moslims. Stevig optreden tegen homo-aftuigers, maar daarnaast blijven investeren in scholing, burgerschapsvorming op school ed.
Maar nogmaals, een mooie en spannende avond!
maandag 20 augustus 2007, 18:10 uur
Beste Joris,
Ook gisteravond weer speciaal voor zomergasten gaan zitten. Het was weer een prima zondagavond, van mij mag dit iedere zondagavond zo zijn, maar dat kost iets teveel energie, begrijp ik uit je stukje. De afgelopen uitzendingen vond ik ook erg goed, zeker met Betine Vriesekoop. Moskowitz was magertjes, maar dat komt vooral omdat die man zichzelf in het middelpunt van de wereld plaatst. Graag doorgaan, ook al kijken er minder mensen. Dan maar naar de speciale zender Holland doc.
maandag 20 augustus 2007, 18:15 uur
Nog even een extra reactie aan iedereen die bij voorbaat al niet naar Linda de Mol wil kijken. Ga eens met eens met een open mind kijken, desnoods met de krant ernaast en laat je verrassen…. hoop ik. Door Betine Vriesenkoop werd ik in ieder geval wel verrast.
maandag 20 augustus 2007, 18:20 uur
Joris vroeg om kritiek. Komt ie:
David Frost mag dan een topinterviewer zijn, in het vertoonde fragment was ie veel te lang aan het woord. Je zag zijn gast Nixon denken: wanneer mag ik nou eindelijk?
Joris heeft dat ook; hij wil iets te vaak zelf iets zeggen, laat daardoor zijn gast niet uitpraten, geeft die gast niet de ruimte en de stilte om even verder te denken en die nieuwe gedachte te uiten en daarmee het zojuist gezegde meer diepgang te geven.
Jammer. Maar er is nog hoop.
En Joris, lach niet zo vaak, dat komt vaak zo dweperig over. Wees eens wat chagrijniger.
Hou vol.
maandag 20 augustus 2007, 19:40 uur
Toen ik je hoorde zeggen dat Moslims wel meer kinderen nemen dan ‘wij’, Joris, toen had ik het wel gehad. Rinnooy Kan verstrakte even, en ging vriendelijk door. Zo heeft hij dat geleerd, en hij noemt dat beschaving. Ik ben maar ergens anders gaan kijken. Zoveel grachtengordeliaanse oppervlakkigheid bij zo’n stevig item is mij teveel HolmanEllianDeWinter.
maandag 20 augustus 2007, 19:46 uur
Dag mijnheer Luyendijk,
Los gaan doe ik niet, ik heb wel een vraag. Bij het eerste filmpje (15 miljoen mensen) vroeg je aan de kijker hoeveel moslims we zagen, weet ik niet. Wat me later opviel bij de ceremonie van de wiskundige Paul Erdos was het feit dat de enige zwate man, die meeliep in de stoet, degene was die de sleep van de toga, of hoe de jas ook mag heten droeg. Volgens mij was de rest allemaal blank. Waarom daar geen vrraag over aan de kijker?
maandag 20 augustus 2007, 19:57 uur
helemaal eens met maarten dulfer (17). ik heb de uitzending van gister bij gebreke aan tv niet gezien maar vanochtend over het werk wel wat over gehoord. (kijk zo of ‘t op internet wordt uitgezonden).
geen korte termijn resultaten verwachten bij integratie van verschillende culturen maar lange termijn, zo leert de geschiedenis. benadruk onze overeenkomsten in plaats van de verschillen. leer van de conflictbeheersing van bonobo’s die conflicten niet met agressie maar met de liefde oplossen en elkaar daarvoor opzoeken in plaats van van elkaar weglopen(zoals beschreven in het door jouzelf aangeprezen boek ‘De aap in ons’ van Frans van Waal. zoek de overeenkomsten door de moslims te leren kennen: kijk ‘s naar de NMO op ‘uitzending gemist’. gister zag ik dat een van hun documentaires ‘onderhandelen over identiteit’ maar 2 keer was bekeken op ‘uitzending gemist’, tegen bijv. 12.000 voor een journaal! we praten wel over hen maar luisteren en kijken niet naar hen!!
maandag 20 augustus 2007, 20:02 uur
Het fragment met Steiner (over de ontraadseling van de Holocaust) was het sumbliemste stukje TV dat ik in zeer lange tijd heb gezien. Geweldig en om over na te denken. Ik hoop wel dat ik nog steeds van Rilke mag houden, maar ik zal blijven opletten.
Nu u toch bij de VPRO zot, kunt u niet vragen of ze ‘Van de schoonheid en de troost’ nu eens eindelijk helemaal op DVD uitbrengen?
Tot slot: natuurlijk wilt u graag de ghostwriter zijn van de memoires van Rinnooy Kan. Ja toch?
Ik zag u op het puntje van uw stoel zitten, met honger in uw blik.
maandag 20 augustus 2007, 20:07 uur
Joris,
Eerder las ik ergens dat je het Blog niet leest. Op zich vindt ik een goed streven dat je nu ineens besloten hebt dat wel te doen. Het blijft een kwestie van beleefdheid waarschijnlijk je op te hoogte te stellen van wat er leeft onder de kijkers. Wat dat betreft een doorbraak indien een zo omsloten medium als televisie middels een jonge presentator die kritiek duldt en sterker nog; erom vraagt, zich open stelt voor suggesties. Waar ik eerder al de aanbeveling voorbij zag komen in het archief van Ischa Meijer te duiken, denk ik toch dat get deze tijd niet is gegeven een heropleving van zijn interview techniek te gaan zien. Temeer omdat er dan zeer waarschijnlijk nog meer kritiek op dit weblog te zien zal zijn dan het aankan.
Ik beperk mij daarom tot kritiek op het medium televisie, waar ik kort over kan zijn; het is een luxe-probleem je druk te kunnen maken over de inhoud van je programma gezien het feit dat de uitzendingen toch wel doorgang vinden.
De uitzending staat of valt met de gast en met eventuele andere bezigheden die mijn voorrang verdienen cq andere programma’s die worden uitgezonden en mijn aandacht trekken. Wat dat betreft hoef je je over de kijkdichtheid geen zorgen te maken; het is in ieders belang dat er veel mooie dingen zijn om uit te kiezen.
En de waarheid ? Wel, dat is het zo ongeveer wat mij betreft. En het belang dat te kunnen onderstrepen.
maandag 20 augustus 2007, 20:42 uur
nu lees ik pas reza’s en abdels kritiek (vermelding van het nummer van het bericht heeft geen zin want wijzigt na aanvulling van een nieuw bericht) en ook geheel mee eens voorzover het echt zo is dat in de uitzending aan 1 miljoen moslims dezelfde denkwijze over bepaalde onderwerpen is toegekend. zo ja, sinds wanneer denken 1 miljoen mensen die alleen een religie gemeen hebben allen hetzelfde over bepaalde onderwerpen?
dat elke gelovige, in casu een moslim, anders denkt, komt ook in je boek ‘een goede man slaat soms zijn vrouw’ naar voren ten aanzien van moslims in egypte. de link met een zelfde situatie in nederland is dan toch direct gemaakt?
maandag 20 augustus 2007, 21:39 uur
Mooie uitzending met veel goede fragmenten. Rinnooy kan is een optimist, en dat zou iedereen kunnen zijn als je zo hoog op de maatschappelijke ladder staat. Maar in een week waar politicus G.W. zijn ongenuanceerde provocatie tactiek weer etaleert en zijn partij in de peilingen STIJGT ben ik niet er gerust dat in Nederland alles onder contlole is.
Als dat advies van Rinnoy Kan over participatie e.d. wordt overgenomen is het minimaal 15 jaar te laat. Vooral tijdens de Paarse regering (1994-2002: VVD, PvdA, D66), toen het economisch goed ging, hadden ze moeten investeren in de muliticulturele samenleving, en dat ze dat niet gedaan hebben heeft verregaande consequenties gehad.
(Liever geen stopwoordjes gebruiken als ‘ok’,'komt ie’,'punt gemaakt’)
maandag 20 augustus 2007, 23:02 uur
Ha die Joris,
Je vraagt om een reactie. Allereerst wil ik jou en de redactie van harte feliciteren met jullie programma. Vrijwel altijd kijk ik met veel interesse en waardering, en ik steek er nog wat van op ook. Gisteren heb ik zeer geboeid gekeken, niet in de laatste plaats door Rinnooy Kan. Wat leuk om wat inzicht te verkrijgen in het gedachtegoed van deze erudiete man. Treffende fragmenten en heldere toelichtingen zoals je verwacht van een politicus/ bestuurder. Ik moet je eerlijk zeggen dat hij jou bij vlagen een stapje voor was. Dat is overigens geen schande. Het lijkt mij uitermate lastig om Rinnooy Kan tot ondoordachte en pertinente uitspraken te verleiden.
Maar er was een moment waar je beet had. De dobber bewoog, je was bezig met inhalen maar je liet het lijntje vieren. Ik doel op het stukje over Pim Fortuyn. Jouw bewering dat de politiek het integratievraagstuk bezweert (overigens niet alleen dat) is m.i juist. Er is in het huidige politieke landschap geen Den Uyl die aan burgers van hier en daar uitlegt wat integratie betekent. Waarom wij zijn gekomen tot onze huidige samenleving en waar deze samenleving naar toe wilt met haar burgers van velerlei nationaliteiten en komaf. Dat zijn essentiele vragen voor mensen uit alle sociale milieu’s. En men wil daar graag een antwoord op. Of, als blijkt dat het beantwoorden van deze vraag te complex is, wil men op zijn minst duiding, een doorkijk naar de toekomst, een visie. Zelfs als dat tot gevolg heeft dat men onzekerheden moet toelaten. Dergelijke antwoorden blijven uit en ook het aangeven van richting blijft achterwege. Gebeurt er dan helemaal niets, is het bestuur van Nederland ongevoelig voor integratievraagstukken? Nee, dat niet. Alleen zijn de antwoorden die de burger hoort geen dookijkjes, geen richting- en zingevende verklaringen, maar technocratische toelichtingen. Zoals een docent in een collegezaal leerstof uitlegt aan zijn studenten, zo proberen Nederlandse bestuurders en politici ui te leggen dat het wel meevalt met de sociale – en culturele integratie. En dat doet men niet door het daadwerkelijk zeggen dat het wel meevalt. Nee, dat doet men, ik denk ongewild, door het rationaliseren van het vraagstuk. Dat is niet verwonderijk want wij hebben geleerd om problemen op die manier op te lossen. En dat is precies wat Rinnooy Kan gisteren deed. Jouw bewering dat het niet meeviel met het integratievraagstuk ontlokte bij Rinnooy Kan een bstuurlijke beschermreflex. Rinnooy Kan verklaarde en legde jou uit dat je dat verkeerd zag en bood een heldere academische uitleg. En helaas nam je genoegen met deze ontzielde verklaring en was je eventjes de student in de eerder genoemde collegezaal.
Ok, Joris, ik wil graag vrolijk eindigen. Ondanks dit puntje van kritiek (misschien ben ik wel de enige die dit voorval op deze manier uitlegt) betekent het nog niet dat je het m.i. prima doet. Ik kijk graag naar jou en je programma. Ga zo door, hopelijk gaan jullie nog lang door met deze bijzondere televisie.
Hartelijke groet,
Paul
maandag 20 augustus 2007, 23:28 uur
[...] Joris Luyenduijk nodigt u uit om te reaguren. Voorwaarts! [...]
maandag 20 augustus 2007, 23:32 uur
Hoeveel joden zaten er eigenljk in het filmpje?
En hoeveel atheisten?
dinsdag 21 augustus 2007, 0:05 uur
Ik heb niet de hele uitzending gezien maar vond het fragment met Joop den Uil erg goed. We kunnen zo iemand als Joop nu ook wel gebruiken om de millieuproblemathiek aan te pakken.
dinsdag 21 augustus 2007, 0:13 uur
waarde luyendijk,
uitzending rinnooy kan: volgens weblog 538.000 kijkers gemiddeld, uitzending christine van broeckhoven (week eerder): volgens weblog 538.000 kijkers gemiddeld.
wat is dat voor een kijkersonderzoek, haha? lachwekkend resultaat. kennelijk op repeat gezet? of is het een nieuw handelsreizigersdilemma? hoe belazer ik de kijker, de maker, de adverteerder, de omroepvereniging en de presentator met een uitslag die minder dan 0,00% afwijkt van de vorige? hoe lang zou het duren om de kortste weg langs al die kastjes te vinden? en waar staan die kastjes in godsnaam? of was de stroom uitgevallen bij het ‘representatieve deel van de vaderlandse bevolking’?
persoonlijk vond ik rinnooy beter; toch meer geleerd.
en wat mij betreft mag de presentator door naar de volgende ronde… the camera loves him.
dinsdag 21 augustus 2007, 9:43 uur
Vooruitblik:
Linda de Mol die de hele avond haar best gaat doen om over te komen als een intelligente vrouw. Allerlei fragmenten vertoont met een blik van ‘hadden jullie niet van mij verwacht hè?’
Ja Linda, dat had ik dus wel verwacht. En voorspeld. Misschien biedt een algehele stroomstoring uitkomst.
dinsdag 21 augustus 2007, 11:07 uur
Joris hou toch op met moslims tellen
en als je dit niet kunt laten tel dan tegelijkertijd de anders georienteerde gelovigen en de ongelovigen onder ons.
Is geloof / ongeloof af te lezen aan iemand ?
dinsdag 21 augustus 2007, 11:29 uur
Jongstleden zondag eindelijk weer een uitzending waarin een meer divers aanbod van onderwerpen werd behandeld. Ik kreeg de laatste weken steeds meer de indruk dat de professie van de gast als thema centraal stond in Zomergasten, terwijl ik het door de jaren heen namelijk leuk vond te worden verrast door een keur van (on)bekende televisiefragmenten. Maar gelukkig in de aflevering van de heer Rinnooij Kan dus weer ouderwets ‘breed’ genieten. Joris Luyendijk als één van de betere presentatoren ooit: open minded, kritisch en ingetogen tegelijk en met name: …. gezellig! En vooral dáár houden wij in Brabant van. Ga zo door met televisiemaken op dit niveau. Wij blijven er graag voor thuis!
dinsdag 21 augustus 2007, 11:42 uur
[...] by Bert Brussen on Aug 21 2007 Warning: Missing argument 2 for todays_count() in /home/sites/fbebr94/bbrussen.nl/www/wp-content/plugins/dailytop10.php on line 164 Visited 1 times|as: Media Onze geliefde Joris Luyendijk roept u, u de kritische anonieme lafbek, op om toch vooral eens he-le-maal LOS te gaan in de reactiepanelen op zijn NRC-weblogje. Zelf vraagt hij hetvriendelijk: “Om dit blog toch wat op te peppen is mijn voorstel dat enkelen onder u dadelijk bij de reacties helemaal los gaan. Hou eens op met al die beleefde en omzwachtelde suggesties voorscheur dat blad van uw mond en zeg de waarheid, hoe hard deze ook moge zijn.” Kortom, als GeenStijl dit nou ook even overneemt en Henk Blanken lekker op vakantie gaat komt dat wel goed metWin Heitinga’en op kosten van JorisLuyendijk! [...]
dinsdag 21 augustus 2007, 12:28 uur
Ik ben een LUL met vingers.
Met vriendelijke groeten,
Bert
dinsdag 21 augustus 2007, 13:11 uur
Helemaal los gaan? Ok Joris, doe es wat aan dat irritante nerveuze lachje van je. Mijn vriendin vindt je trouwens wel weer erg leuk.
dinsdag 21 augustus 2007, 13:19 uur
Wat moet je nou met die übermuts van een Linda de Mol? Wie nodig je volgend seizoen uit, Pino en Ieniemienie?
dinsdag 21 augustus 2007, 13:46 uur
@bert brussen
kun je dit soort intimi-praatjes voortaan niet op een webblog plaatsen maar in een mail aan Joris. je bgint een beetje door te draven.
dinsdag 21 augustus 2007, 15:16 uur
ik ben de echte wim heitinga. alle andere reacties onder mijn naam zijn nep.
met vriendelijke groet,
wim heitinga
dinsdag 21 augustus 2007, 15:33 uur
Speeltip voor Joris: zet zondag je ‘aardige-interviewer’ formule over boord en trek het bloed onder Linda d’r nageltjes weg – bijv. door eens flink door te zagen over haar broer en wat hij allemaal met Berlusconi uitvreet.
Het lijkt me echt een uitdaging voor jou en geweldig voor ons kijkers, om een ‘imago-professional’ als Linda haar ware gezicht te laten tonen…
dinsdag 21 augustus 2007, 15:37 uur
Okay als ik los mag gaan, dan maar op mn eigen manier: ik leer een hoop van Zomergasten, dingen over wetenschap en politiek. Oh ja en sinds ik logs en reacties lees leer ik steeds meer over kijkers en commentaren. In een van de boeken die Wim Kaijzer schreef bij zn tv-series citeert ie ergens zn oma die altijd zei: de waarheid is vooral een kwestie van smaak. Het werd mijn lijfspreuk.
En tussen alle intellect denk ik ook soms dat ik Joris enorm cute vind, en vraag ik me af of hij die net-neutrale maar toch frivole paarse en blauwe bloesjes zelf uitzoekt. En strijkt:-)
Een blije, maar milde kijker.
dinsdag 21 augustus 2007, 16:21 uur
Joris,
Goed ik ga echt los!
Ik vond het werkelijk een waardeloze uitzending. Een journalist / interviewer behoort een objectief beeld te geven van de mens die hij of zij interviewt. Ik ben de betweterige journalist die zijn mening duidelijk teveel op de voorgrond plaatst wel erg zat aan het worden. Er toch minstens plaats zijn voor de mening van Rinnooy Kan! Nu heeft deze man enig kaliber en behoorlijk wat respect. Laat je ego thuis de volgende keer.
dinsdag 21 augustus 2007, 16:50 uur
Ongezien de typhus
dinsdag 21 augustus 2007, 17:11 uur
Beste Abdel,
(Helaas worden de nummers van de reactie inderdaad steeds verandert, dus geen nummer, en moeten we van onder naar boven de reactie’s lezen),
Je schreef:
Ik als seculiere Marokkaanse-Nederlander, en ik ken velen zoals ik, hebben dezelfde opvattingen over man-vrouw verhoudingen, homoseksualiteit etc als autochtone Nederlanders
Net zo min als we een éénduidige omschrijving kunnen geven van de meningen en houdingen van moslims of allochtonen (zijn niet dezelfde groep, hebben wel overlap) lijkt het mij lastig dat te doen voor de zgn. autochtone bevolking van Nedeland.
Verder is het inderdaad, Johanna stelt, lastig vaststellen of iemand Moslim is of niet adhv een foto of film.
Tenslotte, vooral zo doorgaan, dan voorspel ik een grote toekomst voor jou Joris ……
gr Arnoud
PS: Zondag inderdaad genoten.
dinsdag 21 augustus 2007, 18:15 uur
op t eind: ‘ik heb t gevoel dat we nog wel 3 uur door kunnen gaan..’ en je gast zegt: ‘mischien’
dus: ‘dacht t niet Joris..’;
en daarna, sluit je af en zucht heel diep
en ploft terug in je stoel.
lichaamstaal.
het leek op t eind meer op een kat en muis spel, van een ‘kritische’ interviewer met een machtige man.
jammer, want dat was niet wat ARK wilde.
het is tekenend dat deze man en paar keer iets zegt over Mozart, en je toch naar m blijft kijken alof je iets anders wilt horen.
waarom niet vragen wat m zo raakt? waarom Mozart?
dan komen de vragen van ‘leven/dood’ die ARK gemist had ook wel vanzelf boven, en dan op zijn manier.
inderdaad: ‘waar verstop je je woede?’ vraag je.
want je manier van benaderen van deze man… – als ik in zn plaats zat, zou ik woedend zijn, me niet gerespecteerd voelen, en het tegelijk verstoppen omdat ik je niet een sneer gun voor de camera-
en omdat ARK waarschijnlijk jou een genant voor de camera, wilde besparen.
kat&muisspel- zo komt het over:
dat ingehouden lachen.
die insinueringen (‘u zult wel dit’);
en mijn gevoel dat je de pointe van wat de gast wil zeggen niet echt vat.
ARK was erg open over zichzelf en defenseless.
tip: Vraag eens waarom ARK in tegenstelling tot jou NIET dacht dat ‘we nog wel drie uur door zouden kunnen’.
dinsdag 21 augustus 2007, 18:20 uur
het is ook geen gemakkelijke positie, Joris.
Ik zou zeggen: lach eens tien minutenzomaar heel hard.
om jezelf, om het programma, om je gast.
gooi t er uit.
en nog es.
en weet dat je als mens prima bent en dat een gast – zelfs Linda de Mol- niets liever tegenover zich heeft als een mens. (niet en interviewer of een vpro-adhocpresentator).
dinsdag 21 augustus 2007, 20:55 uur
Ja euh…Los gaan is los gaan. Of dat nou intimi gebabbel is of gebabbel over Wim Heitinga (de enige echte). Alles mag zeg ik, het is hier tenslotte geen Volkskrantblog.
Iemand interesse in een potje “liefde op het eerste gezicht”? Joris?
dinsdag 21 augustus 2007, 22:58 uur
Joris,
Ik had het gevoel dat je gast met enige moeite instemde met je (uw?) voorstel om elkaar te tutoyeren. De gast kan op dat moment nauwelijks nog kenbaar maken de voorkeur te geven aan “u”. Het lijkt al gauw arrogant als een gast aangeeft graag met “u” aangesproken te worden. Ook als kijker voelde ik me er niet prettig bij. Misschien is het een optie dit voor de uitzending af te spreken en tijdens de uitzending aan te geven welke keuze is gemaakt.
woensdag 22 augustus 2007, 13:57 uur
Beste Joris,
Ik ben blij te lezen dat je acteerde met je vragen namens het kamp Hirsi-Ali. Het strookte al niet met de ideeën die ik van je had na het lezen van je prachtige en rake boeken. Ik begrijp nu dat je als interviewer soms de advocaat van de duivel moet spelen.
Ik weet niet zeker of je als diezelfde advocaat ook de heer Rinnooy Kan vroeg naar de politiek van Amerika. Je acteerde in ieder geval natuurlijk. Het deed me denken aan een puber die op de verjaardag van zijn ouders praat over het onrecht in de wereld. “Schattig” zeggen de volwassenen dan als die weer op bed ligt.
Ik begrijp dat je een discussie wilt aanzwengelen. Vragen stellen om je Zomergast uit de tent te lokken. Ik had de ideeën van de heer Rinnooy Kan graag willen horen, maar door de zaken zo zwart-wit voor te stellen ontnam je hem de kans nuance aan te brengen.
Aan de VPRO zou ik willen vragen wat de reden is van hun net-niet beleid? Waarom wordt er niet gewoon een professionele televisie interviewer ingehuurd? Uiteindelijk gaat het volgens mij om mooie gedenkwaardige televisie te maken. Is er bijvoorbeeld wel eens een fragment uit Zomergasten aangevraagd?
woensdag 22 augustus 2007, 13:57 uur
Je vooringenomenheid over Amerika was een beetje een schok voor mij. Zoals je zelf schrijft in je boek over de vooringenomenheid van de westerse wereld tov de arabische, bleek je zelf dit toch ook te bezitten. Om Amerika alleen maar af te schilderen als Bush country was wel een hele erge misser. Gelukkig was je tafelgenoot daar genuanceerder in.
woensdag 22 augustus 2007, 16:38 uur
Joris Luyendijk doet het verdomd aardig als presentator. Hij moet er -voor een man van pakweg 40!- alleen wat minder bij zitten als een slijmerig koorknaapje. Verder slaat de vergelijking tussen Fortuyn en de antisemieten van de jaren 30 natuurlijk als een lul op een drumstel. Als Luyendijk een beetje nadenkt weet hij wel beter. Bijvoorbeeld dat in de Arabische wereld Mein Kampf nog steeds een bestseller is…
zaterdag 25 augustus 2007, 1:05 uur
Een van de reaguurders hier zegt dat Mein Kampf in de Arabische wereld (nog steeds) een best-seller is. Het ‘nog steeds’ laat ik voor wat het is, maar als er al een statistiek te vinden is over de verkoop van mein kampf dan vraag ik me af of die correct is.
zondag 26 augustus 2007, 23:05 uur
Joris, stop met ja-ja zeggen, je gasten toehijgen met een diversiteit aan kreungeluiden en neem de leiding in het gesprek. Spijker daarnaast je mensenkennis en je algemene journalistieke vaardigheden een beetje bij, en probeer dan over 20 jaar nog eens Zomergasten te presenteren!
Ik vind het een plezier naar je gasten te kijken, helaas erger ik mij mateloos aan jouw aanwezigheid en gebrek aan kennis en inleving.
Ik begrijp dat je moe bent na 6 weken hard werken, maar hier hoeft de kijker toch niet onder te lijden?!
Ik kijk uit naar de aflevering van 2 september, eindelijk weer een beetje niveau!
maandag 27 augustus 2007, 11:08 uur
Joris, wat ‘n oppervlakkige ellende gisteravond…
Toegegeven, je had het niet makkelijk. In het gezelschap van ‘n vrouw met ‘n verleden van ‘n fruitvliegje kún je ook geen boeiende zomergastenaflevering maken, a hell of a job, maar jij was ook niet op je best!
Ga maar lekker uitrusten en jammer dat je dat fruitvliegje in je laatste aflevering had, dát blijft natuurlijk het langst hangen.
KOP OP! Zomergasten was weer heerlijk dit seizoen!
FIJNE VAKANTIE.
See you.
Hoop ik!
maandag 27 augustus 2007, 15:40 uur
Beste Joris,
Tot nu toe vind ik dat je zomergasten goed presenteert. Als de gasten het toelaten gaat het gesprek vaak de diepte in. De ongenuanceerde reacties op je blog moet je soms met een korreltje zout nemen, het blijft internet: Dé verzamelplaats voor anonieme zeikerds. En reageer a.j.b. niet meer op mensen die je spelling corrigeren; dat geeft ze alleen maar bestaansrecht. Echter, één dingetje: Gisteren contstanteerde je zelf dat mw. De Mol je probeerde ‘in te pakken.’ Als je dat weet moet je extra scherp zijn, terwijl ik aan het einde van de aflevering uit die haast verliefde blik in je ogen kon opmaken dat het haar toch was gelukt. Maar goed, ik heb er vertrouwen in dat je de komende jaren ervarener zal worden. Succes en ga zo door
maandag 27 augustus 2007, 17:47 uur
In de tv recensies: Volkskrant en NRC wordt gesproken over de kundigheid van La Mol om diepere vragen te omzeilen. Ik zelf vond het ongelofelijk hoe zij in staat is de ene cliche na de andere uit haar mond te laten rollen. Ja, misschien is dat wel knap. Het kan ook zo zijn dat het bij haar niet dieper gaat.. dat soort mensen heb je ook.
maandag 27 augustus 2007, 20:31 uur
Beste Joris ,
Zomergasten is nou zo’n progamma wat wat mij betreft het hele jaar door elke zondagavond op de TV zou moeten zijn.
Fantastisch om over “inhoud” te praten ipv alleen maar over uiterlijke schijn. Genoten van de interviews en de fragmenten die de gasten uitgekozen hadden. Jouw manier van interviewen bevalt denk ik niet alleen de gasten maar ook de kijker. Ontspannen , eerlijk , duidelijk , soms heerlijk rechtstreeks maar nooit onvriendelijk.Wat is er mis om zo nu en dan een mening te geven. Dit doe je dus ook. Ruimte voor de gast om na te denken en te reageren. Jij bent een openbaring voor mij als interviewer.
Jammer dat we je volgend jaar niet meer in Zomergasten zien.
PS : Linda de Mol gaf geen ruimte voor openbaringen. Haar onzekerheid over de eventuele gevolgen van haar openbaringen maakte haar antwoorden erg oppervlakkig. Je gaf het uiteindelijk ook een paar keer aan.
Bedankt , Joris