DigiD buiten werking, geen aangifte mogelijk

digid[Zie aanvulling onder dit blog] Vanaf het eind van de middag is het niet mogelijk elektronisch belastingaangifte te doen. Ook lukt het niet om ander digitaal contact te leggen met overheidsdiensten als gemeenten, uitkeringsinstanties of de studiefinanciering. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken tegen tien uur vanavond gemeld. Het ministerie verzekert dat onveilige contacten en transacties uitgesloten zijn. De oorzaak van de storing is onbekend. Zodra een oplossing is gevonden, wordt dit duidelijk gemaakt op de site van DigiD (www.digid.nl) die gewoon in de lucht is.

Sneller dan door Binnenlandse Zaken verwacht, is de storing bij DigiD inmiddels verholpen. De oorzaak is nog niet bekend. Er wordt wel naar gezocht om verdere storingen te voorkomen.


Dit bericht heeft 7 reacties op “DigiD buiten werking, geen aangifte mogelijk”

  1. Bram Niezen zegt:

    Ik kan niet op de website van digiD komen. Als er daar naar toe ga dan ga ik er meteen uit of mijn computer start ineens opnieuw op.
    Wie kan mij zeggen hoe dat komt? Ik gebruik windows XP; moet ik soms iets in mijn instellingen veranderen? En hoe doe ik dat dan? Nu kan ik geen belastingaangifte doen met de computer.

    Bram Niezen

  2. C.H.A.Kort zegt:

    Dit is een duidelijk voorbeeld hoe kwetsbaar en afhankelijk wij zijn geworden. Wat vreemd overkomt is dat de storing is verholpen, maar dat de oorzaak nog niet is gevonden. Dit lijkt niet erg op methodisch werken, eerst de oorzaak van de storing vinden en de dan een oplossing om die te verhelpen kiezen en uitvoeren.

    Kees Kort

  3. Henk Oosterhuis zegt:

    En ik denk een dag later: Even m’n al ingevulde opgeslagen aangifte versturen, nee dus, weg!
    Meer mensen die dit hebben of ligt het aan mij?
    Nog nooit eerder gehad, het programma slaat alles altijd goed op. Staat dus ook nergens anders op m’n schijf, dus maar opnieuw invullen.
    Leuker kunnen we het niet maken…………….. Makkelijker dus ook niet.

    Henk Oosterhuis

  4. Willem Burger zegt:

    @C.H.A. Kort
    Dat kunt U nu wel stellen meneer Kort, maar als door een herstart de zaak weer werkt als vanouds dan ligt het meer voor de hand de zaak te herstarten en vervólgens de logs te analyseren en te trachten de oorzaak vast te stellen.

    @1 Probeert U op een andere computer of het U wel lukt, U kunt ook een andere browser downloaden, mozilla firefox, die doet het wellicht wel in de default instellingen.

    Willem Burger

  5. Jeroen Hogendorp zegt:

    @ 3 (Oosterhuis): Kunt u iets duidelijker zijn? Zijn de gegevens kwijt geraakt tijdens contact met DigID? En had u alles net voor de eerste keer ingevuld of al eens eerder opgeslagen? Kunt een file 12345678.IBD vinden in \Belastingdienst\Aangifte Inkomsenbelasting\2009 (met de eerste 8 cijfers van uw BSN ipv 12345678)? Daar staat alles in namelijk. In elk geval voortaan de gegevens opslaan door te printen naar een bestand, dat doe ik altijd voor de zekerheid (hoewel nooit nodig geweest opnieuw in te vullen).

  6. W. Burger zegt:

    @3 Meneer Oosterhuis

    Niet te snel de schuld afschuiven van eigen fouten.

    Start het aangifteprogramma,
    Kies rechts onderin voor Open Bestand. In het dan openende venster kiest U voor reeds bestaande aangifte
    en Voila .

    Laat U even horen of dat goed ging en maakt u tevens van de gelegenheid gebruik hier openbaar boete te doen voor uw ongefundeerde beschuldiging als die ongefundeerd blijkt.

    Willem Burger
    Bestuursbureau Universiteit Leiden

  7. H. Oosterhuis zegt:

    @3: Uiteraard al gezocht naar dat bestand, is er wel maar leeg (ik had hem dus al meer dan eens opgeslagen). Ik beweer trouwens nergens dat ik het kwijt ben geraakt door het contact, maar vraag me af of er meer mensen zijn die dat probleem hadden, kan natuurlijk toeval zijn.

    @6: Zo open ik altijd een eerder opgeslagen aangifte, dus helaas ontbrak dat voila moment, dus ook niet te snel uitgaan van de domheid van een ander. En openbaar boete doen voor een beschuldiging die ik niet heb gedaan? Dat mijn laatste zin een sneer is komt vooral door het feit dat ik een kwartier bezig ben geweest naar het zoeken naar eigen fouten (melding was een certificaatfout in de diverse browsers, een andere browser werkte dus ook niet), het was handig geweest van DigiD om op het inlogscherm te melden dat er een probleem is.

    H. Oosterhuis

Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk.