Geheimzinnig WikiLeaks-bestand mogelijk troefkaart tegen arrestatie
WikiLeaks heeft drie dagen voor het vrijgeven van geheime ambtsberichten via Twitter opgeroepen om een versleuteld bestand van 1,4 gigabyte te downloaden. De klokkenluiderssite doet mysterieus over de inhoud van de versleutelde gegevens, die al sinds 30 juli in verschillende versies circuleren, maar de naam ‘insurance.aes256’ doet vermoeden dat voorman Julian Assange schermt met het wachtwoord om een arrestatie te voorkomen.
Aan de oproep tot downloaden is massaal gehoor gegeven. Via de zogeheten Torrent-site Piratebay hebben al meer dan 100.000 mensen het bestand binnengehaald. Mogelijk zitten in het bestand de 251.287 geheime ambtsberichten die WikiLeaks sinds zondagavond druppelsgewijs vrijgeeft. Tot nu toe ongeveer zeshonderd stuks. WikiLeaks censureert zelf de namen in de berichten. Als in het versleutelde bestand daadwerkelijk alle berichten zitten dan is het de vraag of deze vrij van persoonsnamen zijn. Openbaring – door middel van een wachtwoord – zou een nachtmerrie zijn voor de autoriteiten. Media spreken van een ‘internetbom’.
Of is het bestand nep? Hoe dan ook. Assange zit in het nauw. De Britse politie weet, naar eigen zeggen, al een maand dat hij zich in het zuiden van Engeland ophoudt. Nu Interpol de 188 lidstaten heeft verzocht om Assange aan te houden – op verdenking van verkrachting, intimidatie en bedreiging van twee Zweedse vrouwen – lijkt niets een arrestatie meer in de weg te staan. Nou ja, één ding dan: het geheimzinnige bestand insurance.aes256. Zolang niemand weet wat er precies in het bestand zit, nemen de autoriteiten wellicht het zekere voor het onzekere en laten ze hem lopen.




vrijdag 3 december 2010, 18:37 uur
Het is volkomen begrijpelijk en terecht dat Assange zichzelf beschermt. Overheden blijken – wederom – niet te goeder trouw en verkiezen belang vóór waarheid.
Daarbij worden zij ook gesteund door de gebruikelijke rechts-conservatieve media die een zelfde keuze maken.
Dit zien we overigens ook ruimschoots in Nederland:
het is bijzonder opvallend en schadelijk, dat de spreekbuizen van die stroming, Telegraaf en AD, veel minder aandacht (en mogelijkheid te reageren !!!) bieden op de onderwerpen ‘WikiLeaks’ en de ‘bedreigingen aan o.a. Halsema’, dan men doorgaans doet aan iedere scheet richting PVV en Wilders.
Dat noemen we ook wel selectieve manipulatie, ongeacht (politieke) voorkeur een zeer kwalijk fenomeen… Mogelijk betaald, maar in elk geval beloond, vrees ik…..
vrijdag 3 december 2010, 18:49 uur
Leten we het boek ” 11 september, een onderzoek naar de feiten” van David Ray Griffin eens bespreken. dat bevat veel explosiever materiaal dan die hele Wikizooi,
In dit boek wordt deofficiële regerings complot theorie vakkundig en wetenschappelijk gefileerd en tegen het licht gehouden.
Op basis van zuiver wetenschappelijk onderzoek wordt de conclusie getrokken dat 9/11 niet had kunnen gebeuren zonder de medeplichtigheid van hoge gezagsdragers binnen de Bush regering. Wikileaks lijkt een afleidingsmanoeuvre te zijn en iedereen stinkt er in. Misschien zit de CIA zelf wel achter WL.
vrijdag 3 december 2010, 23:52 uur
Dreigen met onthullingen is een machtspelletje dat helaas ingaat tegen dat mooie principe van openheid. Alles op straat gooien, niemand een geheim gunnen, ook de machthebbers niet, vond ik een revolutionair gebaar dat een einde kan maken aan veel hypocrisie. De eerlijken hebben er geen last van, alleen de huichelaars.
Het heeft me altijd verbaasd dat president Bush geen massavernietigingswapens, of gifstoffen in Irak geplant heeft, om vervolgens te kunnen doen alsof hij gevonden had wat hij zocht. Maar waarschijnlijk was zulk bedrog toch te riskant. Het is zijn angst voor een lek, waardoor hij het niet aangedurfd heeft. Angst voor lekken is dus goed, want het vermindert bedrog en hypocrisie in het algemeen.
Assange maakte van hacken een soort guerillaoorlog tegen de machthebbers en zal zeker de geschiedenis ingaan. Deze vorm van verzet zal niet meer overgaan. Assange was slechts de eerste de grootste of de bekendste. Inmiddels gebruikt hij de informatie als chantage- en machtsmiddel en dat is jammer. Beter was hij onderduikend doorgegaan. Liever zou hij de zaken openbaren die hij nu achterhoudt. Maar zijn fans hebben er ook wel begrip voor. Kennis is zijn enige macht, wapens of geld heeft hij niet, en hij loopt groot gevaar. We hoorden onze Amerikaanse bondgenoten roepen dat Assange als Bin Laden opgejaagd, uitgerookt en afgeschoten moet worden.
Maar zelfs als zijn verkoolde lijkje aan een boomtak bungelt, zal het volk niet ophouden met hacken. Hoeveel technologie machthebbers ook kunnen kopen, tegen de hersenen van het volk kunnen ze niet op. Big Brother is te kraken. We leggen Big Brother met de billen bloot.
.
zaterdag 4 december 2010, 11:50 uur
Het ministerie van Justitie en Veiligheid gaat onderzoeken of een permanente internettap van burgers en bedrijven mogelijk is. ( Bron Joop.nl )
Als de overheid burgers en bedrijven gaat tappen dan graag ook omgekeerd.
Het verschil: de overheid tapt af in het geheim en Wikileaks publiceert openbaar.
zaterdag 4 december 2010, 12:16 uur
Assange is de held van onze tijd!
zaterdag 4 december 2010, 23:47 uur
Van 1940 tot 1945 was Interpol gevestigd in Berlijn en fungeerde als inlichtendienst voor de Gestapo.
zondag 5 december 2010, 17:28 uur
Het is uitgebreid gedocumenteerd dat de CIA haar hand niet omdraaid voor een moord, dus dit is een verstandige voorzorgmaatregel. Schandalig eigenlijk dat het westen een criminele organisatie als de CIA zo lang heeft gedoogt.
Ik heb het bestand ook gedownload en mocht er iets met wikileaks leden “gebeuren” en de sleutel wordt vrij gegeven, zet ook ik de gegevens online.
zondag 5 december 2010, 17:57 uur
Ik schreef eerder dit:
http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/aivd-wilders-zelf-verantwoordelijk-voor-screening/#comment-38515
Misschien ligt hier de sleutel, de crisis, Goldmann Sachs, neo Cons (Paulson ging nadat hij in een trio met Bush en Cheney in 2006 wijzigingen, simplificaties, in de financiele wereld had “geregeld” in de regering van Bush Financien doen.
Er zou mogelijk wel eens iets te vinden kunnen zijn hoe de Amerikanen met winst (orivisies)voor financiele bemiddelaars (banken) de lasten voor hun onverantwoorde financieel economische politiek uiteindelijk bij nietsvermoedende fondsbeheerders in de rest van de wereld hebben neergelegd.
(De spaarcenten van de Babyboomers, hun pensioenen, bij voorbeeld)
zondag 5 december 2010, 23:27 uur
@ iedereen.
Vergeet niet de petitie te tekenen: http://petities.nl/petitie/rutte-red-wikileaks
maandag 6 december 2010, 03:52 uur
Julian Assange is feitelijk ongeveer vogelvrij verklaard. De Amerikaanse regering wil hem wegens “hoogverraad” doen berechten. (Wat nogal onzinnig is, omdat hij een Australiër is). Een adviseur van de Canadese premier heeft al een soort “fatwah” -Assange zou gedood moeten worden- uitgesproken. En dit is nog maar een deel van de bedreigingen die Assange boven het hoofd hangen. Heel logisch dat hij iets achter de hand houdt om zichzelf tegen de haviken te beschermen.
maandag 6 december 2010, 18:42 uur
In mijn bijdrage (8) bedoelde ik provisies in plaats van orivisies…
Overigens was ik best gecharmeerd van hetgeen Wikileaks deed tot….de openbaarmaking van strategisch belangrijke plekken voor de Amerikanen en ons.
Dat is mijn inziens een brug te ver. Openbaar maken waar we met z’n allen (de gewone man) een rad voor ogen gedraaid wordt…prima, maar extremisten een steuntje in de rug geven..nee, dank je. Dat is ook ons belang.
maandag 6 december 2010, 20:09 uur
Ik steun Assange niet meer als hij lijsten van mogelijke doelen voor Al Quaeda op internet zet. Dat is de kat op het spek binden. Het begon met relatief onschuldige berichten die feitelijk niet meer deden dan het briefgeheim schenden — Amerikanen verklaren alles “confidential”, dat maakt geen indruk. Maar dit gaat te ver. Dit is vele malen kwalijker dan het publiceren van embarrassing karakteriseringen van regeirngsleiders van bevriende landen.
Ik ben bang dat Assange door de druk waaronder hij staat zijn gevoel voor verhoudingen begint te verliezen.
Ik roep iedereen op die de ” verzekerings”file die Assange heeft gemaakt van de ongecensureerde berichten te wissen als hij/zij die had gedownload: wie wil er nu meewerken aan een strafbaar feit dat verband houdt of kan houden met terrorisme? Die lijst met vitale plekken is voldoende voor een rampscenario.
dinsdag 7 december 2010, 07:30 uur
#11 – Serieus Jensbos en Ron Batten dààr trappen jullie in?
Geen enkele reden voor. Serieus georganiseerd terrorisme richt zich op het manipuleren van de publieke opinie, bij voorkeur gebruik makend van kritieke kantel-momenten in de respectievelijke nationale politiek.
Genoemde objecten zijn daarvoor niet geschikt. Die zijn eventueel relevant voor militair-strategische aanvallen tussen staten, voor conventionele internationale oorlogen. Niet voor asymmetrische oorlogsvoering.
Maar in het geval van een werkelijke oorlog zijn zulke risico inventarisaties van zeer beperkt nut. Voor het inschatten van terroristische doelen vrijwel nul. Als terrorist wordt je niet beperkt door lijsten van het Pentagon, enkel door je eigen fantasie.
Al Qaida echter heeft echter een andere centrale strategie. Daarover doen ze ook niet geheimzinnig en was al min of meer in de nadagen van de Sovjet bezetting van Afghanistan een vaste strategie van het destijds door de VS gesteunde proto Al Qaida (Abdullah Azzam) om de “Amerikaanse imperialisten van het Arabische schiereiland te verjagen.”
Het is in hoofdlijnen dezelfde strategie waarmee ze ook de Sovjet Unie hebben verslagen en waarmee ze tot nu toe zeer succesvol een eind op weg zijn om uiteindelijk de VS te breken. De strategie richt zich niet op het militaire, maar het economische apparaat en richt zich op de inherente zwakheden in het systeem.
Het is een soort drijfzand tactiek, des te verder men erin wegzakt des te wilder begint men om zich heen begint te slaan, des te sneller zakt men weg. Des te sterker men zich waant, des te minder is men geneigd dit zelf-destructieve instinct te onderdrukken.
Het moeilijkste deel van deze strategie was de vijand in het drijfzand te lokken. En dat was een spectaculair succes op conto van al Qaida en de neoconservatieve beweging.
dinsdag 7 december 2010, 09:51 uur
ik presenteer in 2 zinnen meer als deze wikilieg cia zet om de usa de wereldmacht te geven en een nieuwe wereld orde kan starten, hier de 2 zinnen.zin 1 het bewijs voor bommen in de twin towers staat op tape internet video los torres gemelas implosion 1 de 2. dan zin 2 hij heeft 0 gepresenteerd over de genocide in europa op de bevolking via geo enginering zwaar kanker verwekkend bewezen en ingediend bij de eu door de belfort group.deze wikileaks is ontmaskert als oplichter.
dinsdag 7 december 2010, 16:54 uur
ASSING AROUND ASSANGE
De arrestatie van Assange is overduidelijk een politieke zaak. De aanklacht van twee Zweedse vrouwen wegens verkrachting en aanranding zijn sowieso al weinig geloofwaardig. De Zweedse justitie had de zaak al laten varen wegens gebrek aan bewijs. Assange had zich bereid verklaard vragen van de Zweedse justitie te beantwoorden, en toen hij zonder problemen uit Zweden was vertrokken had hij aangeboden dat via teleconferencing te doen!
Maar, wonder boven (Amerikaans?) wonder, de Zweedse justitie besloot, na de recente publicaties van teksten van het Amerikaanse diplomatendom, de zaak weer op te pakken en zelfs een Europees arrestatiebevel uit te vaardigen. Ongehoord wegens de aard van de beschuldigingen, en bovendien twijfelachtig omdat Assange nog niet officieel in staat van beschuldiging was gesteld!
Terecht bestaat de vrees dat Assange, mocht hij worden uitgeleverd aan Zweden, uiteindelijk aan de Verenigde Staten zal worden uitgeleverd, die hem -mirabile dictu- willen beschuldigen van `hoogverraad` . Wegens Assange´s Australische nationaliteit raakt dat kant noch wal.
Hij moet zo langzamerhand als politieke vluchteling worden beschouwd, en een aanbod van asiel in Nederland zou een mooi gebaar zijn.
Wel heb ik nog vraagtekens daarbij, omdat Nederland de op één na braafste vazal van de Verenigde Staten is. Misschien maken Amerikaanse machthebbers Assange intern uit voor `ass ange-l`, maar hij verdient `angels` op internationale schaal om hem te beschermen tegen hun toorn.
dinsdag 7 december 2010, 19:02 uur
@11 Jensbos zegt:
“Overigens was ik best gecharmeerd van hetgeen Wikileaks deed tot….de openbaarmaking van strategisch belangrijke plekken voor de Amerikanen en ons.
…(-)… een brug te ver. Openbaar maken waar we met z’n allen (de gewone man) een rad voor ogen gedraaid wordt…prima, maar extremisten een steuntje in de rug geven..nee, dank je. Dat is ook ons belang”
Deze houding is nu juist mijn vrees! Het is een enorme vergissing dat Europa (met uitzondering van Engeland) zo veel gemeenschappelijke belangen zouden hebben. Dat is niet waar, het belang van de VS is unilateraal – wij zijn “dom” en moeten zo worden als zij. ‘Strategische plekken’ zijn in het belang van Amerikanen en niet omgekeerd. Dat is éven onwenselijk als Chinese, Russische, Japanse strategische plekken in Europa.
De vermeende solidariteit van de VS met West-Europa is nèt zo uitgestorven als de zgn “dankbaarheid” voor onze bevrijding. Slechts een paar honderd demente bejaarden geloven daar nog in, maar die drinken dan ook geen Coca Cola en roken ook geen Marlboro….
dinsdag 7 december 2010, 19:15 uur
Al Qaida heeft dit soort dingen niet nodig. Hebben geld en informatiebronnen zat. Opereren tegenwoordig veel doortrapter, zoals dat zuid-koreaanse schip torpederen in maart en de eerste schoten lossen, ook weer van een onderzeeër .. op noord-korea. Die schieten terug en hupsakee. Uitlokken van oorlogen is hun nieuwe strategie.
woensdag 8 december 2010, 02:06 uur
@9 Patrick Faas
Bedankt voor de link. Is ondertekend. Kom op ‘angels’ (goed Olav @15!) klik massaal op die link. Omdat deze held het dubbel en dwars waard is!
@11 Jens Bos
“tot… de openbaarmaking van strategisch belangrijke plekken voor de Amerikanen en ons”. Wat krijgen we nu, Jens? Ook al begiftigd met vijandsdenken? De Amerikanen en ons… tegen wie? Extremisten? Staaltje Amerika gezien in hun hunt op Assange?
woensdag 8 december 2010, 09:08 uur
Assange had zijn info in een keer geheel moeten vrijgeven.
Dan had de VS nu rustig kunnen uitzoeken waarom zij niet in staat zijn geweest vertrouwelijke info vertrouwelijk te houden. Want dat is de kern van de zaak.
Nu richten ze zich op Assange om erger te voorkomen en dat is ook te begrijpen.
Dit vastzetten is een test om te zien of hij alleen werkt of handlangers heeft.
woensdag 8 december 2010, 19:08 uur
@Gloria van der Spek (18)
Mensen die New York, Madrid en Londen hebben KUNNEN uitvoeren zijn niet mijn vrienden.
Zeker is het westerse economische systeem een grote bron van ongenoegen voor heel veel mensen, maar ook het Boedhisme bij voorbeeld vormt voor die “tegenstanders” een grote bron van ergernis.
We hebben hier met een naar het lijkt per definitie mens onvriendelijke groep te maken.
Volksverlakkerij aan de kaak stellen …prima…kan niet vaak genoeg gebeuren, maar ons aller -maatschappelijke- veiligheid min of meer veronachtzamen, daar heb ik het niet op.
Ik speel dat soort mensen liever niet in de kaart, en hoop ergens dat het ons op een gegeven moment zal lukken om ons systeem humaner/socialer neer te zetten,.. het verwijderen van de inherente zwakheden…., daarmee zouden we volgens mij de angel uit het extremisme halen, maar helaas lijken we juist steeds meer de tegenovergestelde kant op te gaan.
Overigens had ik al een uitvoeriger reactie gepost op de bijdrage van de heer Bakker (13), maar die is om de een of andere reden (nog)niet geplaatst.
woensdag 8 december 2010, 19:18 uur
@w.j. v/d straat (16)
Niet alleen militair strategisch, maar vooral ook maatschappelijk strategisch, we moeten ook nog in leven kunnen blijven, daar hebben we onze infra structuur heel hard voor nodig. De economie steekt heel anders in elkaar dan 20 jaar geleden.
Ik zou dit niet extra in de waagschaal willen zetten.
Zonder Internet en computer kan niet meer gewerkt worden en zonder Russisch gas wordt het in Europa ‘s winters ookm wat lastig.
Ik zou het graag anders zien, ik heb dit in een loopbaan van bijna 50 jaar zien veranderen en …inderdaad… we hebben onze echte onafhankelijkheid opgeofferd aan -vooral- het kapitaal.
Zaak is dit te veranderen, zodat we (Europa)weer meer self supporting worden.
Maar datr vereist een andere politiek dan het huidige model. (Men volgt vooral in plaats van pro actief te proberen omstandigheden te wijzigen)
woensdag 8 december 2010, 21:30 uur
@.Albert Bakker (13)
Ja, ik dacht zelf ook wel een beetje in die richting, men moet met flink wat uit zijjn kluiten gewassen apparatuur komen om hier schade aan te kunnen richten….maar dat gasstation in Rusland….dus blij ik sceptisch over het nut van deze meldingen.
Het mooiste zou ik vinden als meer aan de oppervlakte zou kunnen worden overn de manipulatie van het grootste deel van de (wereld) bevolking door het ongebreidelde kapitalisme bij voorbeeld via de economisch liberale politiek, als voedingsbron voor neo-conservatieve politiek…verdeel en heers….
Natuurlijk is de oorzaak van alle ellende te zoeken nin onze eigen poplitieke en economische stellingnmame, uiteindelijk blijkt de vooruitgang in kracht van extremistische groepen juist door het manifest aanwezig zijn van anti groepen (dus ook extremen), datgene waar men rond 11 september voor gewaarschuwd heeft is gewoon gebeurd.
Inderdaad kan men Al Quáida en neo-con in hetzelfde hokje stoppen.
Vooral door te liberale economische politiek en conservatieve (bijna fascistische) nationaal politiek (begrotingtekort van 2000 miljard dollar door verdedigingsoorlog in Afghanistan en aanvalsoorlog in Irak) zitten we nu sociaal – economisch in zo een kantel moment en het lijkt wel of niemand daar de juiste consequenties aan wil hechten.
Onafhankelijkheidspartij, zie
http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/aivd-wilders-zelf-verantwoordelijk-voor-screening/#comment-38025
Maar, het lijkt wel of de massa zich, tegengesteld aan hetgeen verwacht zou mogen worden, bij verkiezingen vooral -sociaal economisch- masochistisch manifesteert.
Ik denk dat die vijand (voor Al Quáida en neo – con)vooral de open (in feite sociaal democratische) sterke, SAMEN leving van weleer is.
Het is vooral de te liberale economische politiek (neo-liberaal) die ons onszelf steeds meer via onze staart laat opeten, we zijn al bijna bij de kop!
donderdag 9 december 2010, 08:36 uur
wikileaks is geen klokkenluider een klokkenluider legt geen kabel bloot of presenteert leger documenten.een echte klokkenluider vecht tegen coruptie,pedofilie,onopgeloste moordzaken,en andere misstanden.dus nogmaals wikileaks is niet te clasificeren als klokkenluider.
donderdag 9 december 2010, 17:12 uur
De schrijver van dit stukje, De Jong, heeft al eerder blijk gegeven van gelieg en gedraai over Wikileaks en Assange. Wat hij dus beweert moet je met een korreltje zout nemen. Het is hoogstwaarschijnlijk allemaal gelogen.
donderdag 9 december 2010, 17:34 uur
Assange kwam pas op de internationale opsporingslijst van Interpol voor verkrachting toen Wiki begon te leaken. Dat lijkt erop te wijzen dat er rekening gehouden moet worden met een georganiseerd complot. De vrouwen om wie het ging wilden ook eerst geen officiële verklaringen afleggen en de hoofdaanklaagster in Zweden gaf eerst ook aan dat het niet om verkrachting zou gaan.
Assange is nog niet eens in staat van beschuldiging gesteld en verliet Zweden pas nadat een aanklacht tegen hem door het OM was ingetrokken.
Nog ernstiger zijn de reacties binnen de journalistiek. In plaats van massale steun voor deze klokkenluider was er een sfeer van bijna vijandschap, te wijten aan jalousie, angst voor de inbreuk op het journalistieke monopolie en een verdediging van de gevestigde orde. En de journalistiek werd behoorlijk in zijn hemd gezet, omdat Assange deed wat je van een waakhond van de democratie mag verwachten. Die slaapt hier echter bijna altijd en als iemand hem wil wekken, gaat hij grommen. Ook de opstelling van de journalistiek heeft de trekken van een min of meer georganiseerd complot, omdat men van elkaar weet, hoe de hazen lopen en het handelen daarop leek te zijn afgestemd.
vrijdag 10 december 2010, 18:32 uur
Aan “macht”, welke macht dan ook, dient altijd getwijfeld en geknabbeld te worden. Want zij verblindt, steeds weer, van de baas met één knecht tot aan de heerschappij over miljoenen. Geen mens die zoiets torsen kan, macht dient bevraagd te worden bij elke gelegenheid.
Helaas gedraagt ruim 95% van de wereldbevolking zich als slaaf en wentelt zich in afhankelijkheid. Ik wacht en hoop op een WikiLeaks met wapens, ik steun iedere klokkenluider uit principe en droom van een openbare afranseling van een ieder die ooit z’n positie misbruikt heeft.
vrijdag 10 december 2010, 21:43 uur
@ w.j. v/d straat (26)
Ja, goede insteek, weer een nadenkertje, wat is dat toch fijn op dit blog, overwegend argumenten in plaats van schoten voor de boeg…..
Net alsl de meesten van ons, op de werkvloer, moeten ons ook elke minuut weer waarmaken..zou het komen omdat de politiek in feite vrijgesteld is?
Gisteren in Londen, Charles en Camilla raakten verzeilt in (het zoveelste) protest tegen de nieuwe studiefinanciering (lenen) en stoppen met de subsidie op het onderwijs aan de armsten…hoezo tweedeling, ….ze wisten duidelijk niet wat ze overkwam.
Iedereen rolt natuurlijk over die “thugs” heen, maar…..zou een vreedzaam protest echt helpen?, ik denk van niet, ook daar moet je je constant waarmaken…mensen laten weten dat je er echt bent… en dat er rekening met je gehouden dient te worden, anders worden die 95% straks ook nog eens 99%.
Bij vreedzaam protest denkt het “establishment” al gauw, ach, het zal zo een vaart niet lopen, was dat even schrikken voor de hoogheden…..misschien wordt men wakker en gaat men eindelijk eens het geld halen waar het vandaan moet komen.
Zoals een van de geïnterviewden al zei, met ouders zonder werk, geen armen ondersteuning meer en al dat geld lenen. En dan die werkeloosheid, wie zegt dat IK straks nog een baan zal kunnen vinden…heb ik ook mijn twijfels over..dan toch maar die drugshandel?
Over klokkenluiderschap, eerst al die onthullingen over Irak/Afghanistan, Nu Nigeria en vandaag Balkenende /Verhagen, die dachten de PvdA wel weer eens tot draaikontschap te bekeren…., dat lukte dus niet meer.
Zegt iets over de betrouwbaarheid van “coalitie” “partner” CDA, Wouter had alle gelijk van de wereld de sleutel eruit te trekken en Nigeria, de wandaden van het kapitalisme weer eens ten voeten uit, wanneer gaan we daarvan leren en de tegenpolen kiezen?
zaterdag 11 december 2010, 01:01 uur
@25 Gulik en @26 v/d straat
Grondig eens!
zaterdag 11 december 2010, 01:44 uur
Ik bedoelde te schrijven (27)
Net als de meesten van ons, op de werkvloer, ons elke minuut weer waar moeten maken..zou het komen omdat de politiek in feite vrijgesteld is?
(over het twijfelen aan de macht)
zondag 12 december 2010, 14:17 uur
Het is typerend dat vandaag, in ‘Buitenhof’ juist weer publiekelijk getwijfeld werd, aan WikiLeaks, aan studentenprotesten en in verhouding, erg weinig aan ‘de macht’.
Balans en behoud krijgen al genoeg stem, terwijl onvrede en machteloosheid onderbelicht blijven.
Hoe komt het toch dat opportunistische, wereldvreemde ‘gezagsdragers’ zo veel steun krijgen van publiek en dat media zo gevoelig zijn om in de gunst te blijven?
Is nieuws niet langer op feiten gebaseerd, maar een maakbaar product geworden, dat welgevallig moet zijn? Je gaat er bijna voor vrezen.
maandag 13 december 2010, 19:28 uur
@30 W.j. v/d straat
Zou je het “verfoxing” kunnen noemen, geen nieuws meer melden met de bedoeling om nieuws te brengen, maar vooral om de bovenliggende groep te dienen (passief/gekozen nieuws).
Ik heb zaterdag voor het eerst in lange tijd (bij de kapper) de grootste krant van Nederland weer eens door genomen.
Daarin viel mij op dat door een bekende columnist links werd verweten anti semitisch te zijn.
Het begaan zijn met het maatschappelijk probleem van het ondergeschoven raken van een bevolkingsgroep, in dit geval alochtonen van een andere semitische oorsprong onder het (nog verbale) geweld uit rechtse hoek en het gedogen daarvan en opschuiven daar naartoe door het liberale midden, …..werd als anti-semitisch gekwalificeerd.
Omdat orthodox joodse medeburgers hun woning in Amsterdam moeten verlaten onder druk van “anders semitische” medelanders. Als dit zo is, is dat natuurlijk onacceptabel, net zo min als het ecceptabel is dat homofiele medeburgers of straks ouderen (rimpelratten) babyboomers? (meestal wat progressiever ingesteld) en kunstenaars (linkse hobbyisten) om hun afwijkend zijn van de “massa” weggepest zouden worden.
Ik denk echter dat datgene waar links moeite mee heeft vooral te maken heeft met de wijze waarop rechts dankt de problemen (niet) op te lossen…..de olifant in een porseleinkast methode, terwijl de hele problematiek juist aan te liberale (financieel) economische politiek te wijten is. En daar dus ook naar de opplossing(en) zou moeten worden gezocht.
Maar die oorzaak is een “inconvenient truth” dus wordt dat waarschijnlijk niet als klant vriendelijk gezien.
Opvallend overigens dat dat onderzoek van die denktank over het verkleinen van de kloof met de burger, vooral over politie en justitie gaat en niets over de verscherping van maatschappelijke breuklijnen te zeggen lijkt te hebben, zie de rellen in Londen, thugs, en niemand die zich afvraagt of vreedzaam protest ueberhaupt wel zin heeft.
Charles en Camilla hebben het nu een beetje gevoeld, maar ook daar, vooral vragen over het functioneren van de politie, niet over de angst van die deelnemer, die gewoon niet zoveel geld wilde lenen omdat hij …terecht… zijn kansen op een toekomst bij het huidige sociaal economische beleid …als gevolg van veel te veel (financieel economische en bedrijfs economische) marktwerking…. niet zag zitten.
Politie en justitie en nu …dus…..uiteraard… politicus van het jaar Geert Wilders, hoe is het in godsnaam mogelijk?, zijn we echt gek geworden?
Is er echt een verovering van de “Bastille” nodig, tot de jaren ’80 hebben wij de gedachten van onze koopman koning hoog gehouden, daarna lieten we de financiele top, via kostenbesparing en praktisch ongelimtiteerde mogelijkheden en vrijheden hun verdiensten via goedkopere arbeid te verhogen, steeds meer de kaas van ons brood eten, daar liggen denk ik de problemen. En dat vereist oplossingen, geen aanpassingen…als je al aanpast dan ook eens kijken naar bij voorbeeld de HRA…