Requiem voor een communist

Ik heb geaarzeld of ik deze rubriek aan het overlijden van Marcus Bakker zou wijden. Hij is al zo lang weg uit het openbare leven en zijn partij, de CPN, is ver achter de horizon verdwenen. Wie kende hem nog? Maar ik kan en wil er niet omheen. Hij heeft voor Nederland en voor mij persoonlijk het communisme belichaamd – en dat is niet hetzelfde als dictatuur en onderdrukking.

Wat we nu, twintig jaar na de val van het Sovjetrijk, nog associëren met het communisme, zijn de resterende autoritaire structuren in China of Cuba, om van het perverse despotisme in Noord-Korea maar te zwijgen. Maar je kunt ook het omgekeerde, verdediging van democratie en vrijheid, met een communistische geschiedenis associëren. Kijk naar Italië, waar de voormalige communistische leider (en generatiegenoot van Marcus Bakker) Napolitano als president tegen de klippen op de grondwet, de parlementaire democratie en de vrijheden verdedigt tegen Berlusconi.

Mensen kunnen zich moeilijk voorstellen dat ik me ooit, als student in de jaren zeventig van de vorige eeuw, heb aangesloten bij de partij van Marcus Bakker. De dichotomie democratie-communisme, het overgeleverde beeld uit de Koude Oorlog, maakt dat zo’n keuze, buiten de omstandigheden van de tijd geplaatst, nauwelijks valt uit te leggen. Hoe maak je duidelijk dat communisten als Bakker inspirerende figuren waren die met hun tegendraadsheid en moed juist een fantastische inspiratiebron waren? Het kostte mij geen enkele moeite om Bakker te associëren met verzet tegen onrecht. Het was een keuze tegen de braafheid, de kneuterigheid, de meegaandheid en de versuffing van het Nederland waarin ik opgroeide.

De communisten hier hadden wat mij betreft niets uitstaande met dictaturen, maar alles met de strijd tégen dictaturen. Ik stond in september 1973 namens de Amsterdamse studentenbeweging op een podium met Marcus Bakker en de toenmalige minister Jan Pronk om te protesteren tegen de staatsgreep in Chili. Daar hadden generaals een bloedbad aangericht en de regering van president Allende, bestaande uit socialisten en communisten, om zeep geholpen. Wat deden de Amerikanen in Vietnam? Waarom steunde Nederland een massamoordenaar als Soeharto in Indonesië?

Selectieve verontwaardiging? Nee, de partij van Marcus Bakker had zich ook gekeerd tegen de Russische inval in Tsjechoslowakije en verklaarde zich later even hard solidair met de dissidenten, met Charta ’77 in Praag en Solidarnosc in Polen. Dus die tegenstelling democratie-communisme in Nederland zag ik niet. Bakker was een gezaghebbend lid van de Tweede Kamer, dat op de bres stond voor de rechten van het parlement, voor het stakingsrecht en voor alles wat hoort bij de rechtsstaat en een open samenleving.

Maar die dichotomie was er natuurlijk wel. Het ondemocratische beginsel is de geboortefout van het communisme – waardoor het in diskrediet is geraakt en waaraan het terecht ten onder is gegaan. Dit is dan ook geen apologie. De geboortefout van het communisme in 1918, toen de Eerste Wereldoorlog in Europa een hele generatie arbeidersjongens had opgeofferd als kanonnenvoer, was de overtuiging dat alleen de wereldrevolutie van het proletariaat redding kon brengen.

Rosa Luxemburg zei het zo bij de oprichting van de Duitse communistische partij: „Alleen het socialisme kan aan allen arbeid en brood verschaffen, kan een einde maken aan de wederzijdse verminking van de volken, kan de geschonden mensheid vrede, vrijheid en waarachtige cultuur brengen. Weg met het loonstelsel! De gemeenschappelijke arbeid moet in de plaats komen van de loonarbeid en de klassenheerschappij. Geen uitbuiters en uitgebuiten meer! In plaats van de werkgevers en hun loonslaven: vrije kameraden van de arbeid! De arbeid niemands last, want ieders plicht! Een menswaardig bestaan voor ieder die zijn plicht tegenover de maatschappij vervult. Pas in zo’n maatschappij zijn de wortels van de volkenhaat en knechting uitgerukt. Pas als zo’n maatschappij is verwezenlijkt, zal de aarde niet meer geschandvlekt worden door mensenmoord. Pas dan zal men kunnen zeggen: Deze oorlog is de laatste geweest! Het socialisme is in dit uur het enige reddingsanker van de mensheid. Boven de ineenstortende muren van de kapitalistische maatschappij vlammen als een vurig mene tekel de woorden op van het Communistisch Manifest: Socialisme of ondergang in de barbaarsheid!”

Maar tegelijk sprak Luxemburg woorden die in het Rusland van Lenin en Stalin en door de hele communistische beweging zo schandelijk verloochend en verraden zijn: „Vrijheid alleen voor de aanhangers van de regering, alleen voor leden van een partij – hoe talrijk zij ook zijn – is geen vrijheid. Vrijheid is altijd alleen vrijheid voor de andersdenkende. Onbeperkte democratie en vrijheid van publieke opinie, vrije verkiezingen, vrijheid van de pers en vrijheid van vereniging en vergadering zijn onmisbaar. In plaats van dictatuur van het proletariaat hebben we dan de dictatuur van een kliek.”

Ziehier de ongeneeslijke tegenstelling waaraan het communisme is bezweken en die ook Marcus Bakker parten heeft gespeeld. De stalinistische kazernementaliteit die in de CPN heerste, stond in flagrante tegenspraak met het streven naar openheid en rechtvaardigheid dat Bakker in het parlement uitdroeg. Zeker, je ging als CPN-lid deel uitmaken van een internationalistische traditie van verzet tegen fascisme, antisemitisme, xenofobie, kolonialisme. Maar je trad ook de traditie van de kazerne binnen. Dat Bakker zich daar nooit van heeft gedistantieerd, bracht hem in conflict met antiautoritaire studenten en feministen die zijn partij ten grave droegen.

„Geen wanstaltige Rus, of wie dan ook, kan mij de trots ontnemen dat mijn geestesrichting, het communisme, de eerste was die tegen de verdrukking in uitging van de gelijkwaardigheid van mensen”, schreef hij in een persoonlijke brief. In dat geloof is hij gestorven, een trots en moedig mens.


Dit bericht heeft 48 reacties op “Requiem voor een communist”

  1. Joop Remmé zegt:

    Elsbeth kan nog zo onder de indruk zijn van het ‘rechtvaardigheidsgevoel’ van Marcus Bakker, maar feit blijft dat hij een Stalinist was die zich decennia lang door de Soviets heeft laten betalen en in het parlement niet de Nederlandse kiezer, maar de Soviets onderdrukkers diende.

  2. Sjuul van Dissel zegt:

    Als bouwvakker en fabrieksarbeider, en actief vakbondslid had ik in die tijd toch meer op met de CPN dan met de andere ‘linksen’. Ben zelfs nog een tijdje lid geweest, en uit en ten treure getest op mijn actiebereidheid en fanatisme. Tot het ophield en de CPN niet meer bestond. Van partijfanatisme heb ik nooit veel last gehad, maar actiebereid dat was ik. Stencillen voor een bedrijvenkrantje en colporteren met De Waarheid tot op het werk. En de Vakbond op de huid zitten. Maar dan hadden we ook een sterke afdeling in een spiksplinternieuwe stad in de polder, en het gemeenteraadslid was ook mijn maat op de bouwplaats. Tot ik de fabriek inging met de hoop dan vast werk te hebben. Op de Biblebelt kunt u nagaan, maar evengoed doorgaan want dat zit in mijn aard en de inspiratie was precies wat u zegt. Ik kan de achterbakse tegenacties die daar gemeengoed waren niet uitleggen. Veel van geleerd. Dank voor deze column.

  3. Drs Eva van Santen zegt:

    Meestal lees ik de columns van Elsbeth Etty met veel plezier, maar haar laatste column over Marcus Bakker (NRC 29/12/09) met als titel ‘Requiem voor een communist’ schoot me in het verkeerde keelgat. Uw redacteur Mark Kranenburg gaf een vollediger beeld van Bakker in zijn necrologie in uw krant van maandag 28 december, toen hij stelde: ‘… Marcus Bakker was ook een stalinist, die bijvoorbeeld in 1958, samen met partijleider Paul de Groot, keihard afrekende met anderdenkenden binnen de CPN. Kamerleden als Henk Gortzak en Gerben Wagenaar werden na een zeer onfriss lastercampagne, waarin Bakker een prominente rol speelde uit de partij gezet’. Mijn vader, Joop van Santen, na de oorlog gemeenteraadslid voor de CPN in Amsterdam en daarna Eerste-Kamerlid voor de CPN, is weliswaar op eigen initiatief in 1955 uit de partij gegaan, maar sedertdien is hij door vele partijleden, waaronder Bakker en Theun de Vries, op een dergelijke onfrisse en onfatsoenlijke manier verguisd. Ik begrijp best dat Esbeth Etty in de jaren zeventig verblind was en nog niet wist tot welke wanstaltigheden het communisme in de Sovjet-Unie had geleid en nog steeds leidde en hoe ondemocratisch de CPN hier was. Ik lees opgelucht, dat zij zich nu realiseert dat er een tegenstelling was tussen democratie en communisme, met andere woorden dat het communisme verre van democratisch was, maar dat is voor mij niet voldoende als apologie en zeker niet als ze Bakker, die altijd in het communisme is blijven geloven, tenslotte ook nog een trots en moedig mens noemt.

  4. Frans Koelemeijer zegt:

    Helemaal eens met de reactie van Eva van Santen.
    Wellicht raadzaam voor Elsbeth, om het geheugen op te frissen, nog eens het boek ‘De moeizame destalinisatie van de CPN’ (1982, Van Gennep/De Populier) onder redactie van Joost Divendal, Arnold Koper, Max van Weezel ter hand te nemen. In dat boek is de integrale tekst opgenomen van het pamflet ‘De C.P.N. in de oorlog’.

  5. Cor Wijtvliet zegt:

    Wat een wanstaltige column penseelt mevrouw Etty. Ze misbruikt de dood van de onverbetelijke Stalinist Marcus Bakker om haar eigen politiek zeer dubieuze verleden goed te praten. De keuze in de jaren zeventig voor het communisme was gewoon fout, fouter dan de keuze voor de NSB in de jaren ’30. Toen kon men nog zeggen: we hebben het niet geweten. In de jaren zeventig waren de wandaden van Mao, Stalin en al die andere fijne leiders van de communistische beweging gewoon bekend. En het meest walgelijke aan mevrouw Etty is, dat ze met veronachtzaming van haar eigen dubieuze verleden anderen voortdurend de maat neemt. Het weerzinwekkende van NRC Handelsblad is dat deeze krant politiek zeer dubieuze figuren een platform geeft.

  6. G. Bosch zegt:

    Marcus Bakker was een goed parlementariër; als “hoeder” van de parlementaire zeden wist hij blijkbaar als geen ander hoe je de democratische mores scherp moet houden. En net als iedereen wist hij natuurlijk ook wel dat van zo’n democratie in de Sovjet staat geen sprake was. Maar omdat hij en de zijnen daar nooit openlijk afstand van namen werd hier het CPN-communisme net zo diep gewantrouwd als dat van de Sovjet Unie.
    Hoe moet je zulk gedrag nou uitleggen, waar stonden Marcus Bakker cs. dan wel voor, wat was hun toekomst ideaal? Het is jammer dat Elsbeth Etty, die blijkbaar ook sympathiseerde en thuis was in die kringen, daar geen antwoord op geeft.

  7. Martin. E. C. Roos zegt:

    De CPN van Gerben Wagenaar en Marcus Bakker kwam wél als eerste met kritische berichten over de zogenaamde politionele acties tijdens de sociale revolutie in Indonesië. Het was echter onze eigen ‘ alledaagse geschiedschrijver’ J.L. Heldring die reeds in 1945 een voorstander van de overdracht van Indonesië aan Soekarno en de zijnen was.
    Link en rechts: Wagenaar, Bakker (CPN) en Heldring (in 1945 een VVDstemmer) gingen dus, op de momenten dat het écht nodig was, een weliswaar controversieel echter rechtvaardig standpunt niet uit de weg. Uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw herinner ik me dat juist den communist Gerben Wagenaar in de Tweede Kamer vroeg om afschuw uit te spreken over rassendiscriminatie en niet koos voor de ‘theosofische Oerrigweg’ van Elsbeth Etty einde 2009.

  8. Henk Koehorst zegt:

    Deze column heeft wat herinneringen bij mij naar boven gebracht.
    Ik ben van 1933 en heb de oorlog als kleine jongen meegemaakt en weet dan ook, dat veel communisten en sympathisanten een heldenrol hebben gespeeld in het verzet.
    Na de oorlog hebben mijn ouders een abonnement genomen op de Waarheid en ben ik vaak meegeweest naar kampen van de communistische jeugdbeweging.Ook heb ik goede herinneringen aan de Waarheidsfeesten aan de Amstelveenseweg waar nu de VU is. Ik kan me de verkiezingsbijeenkomsten op het Krugerplein nog goed voor de geest halen met sprekers als Paul de Groot,Henk Gortzak en Marcus Bakker.

    Wij waren het met de CPN hartgrondig oneens met het Indonesiëbeleid van de Nederlandse regering en begrepen absoluut niet, dat een groot deel van de Nederlandse bevolking een ander volk de vrijheid niet gunde, die wij net met veel strijd hadden herkregen. Zelfs nu, na 60 jaar is onze regering nog erg zuinig met het toegeven, dat ze fout zat. Als uit Indonesië een verzoek tot genoegdoening komt voor 400 vermoorde kampongbewoners, dan is de zaak verjaard volgens Verhagen. De Partij van de Arbeid heeft hier, met uitzondering van van een paar leden uit de linkse hoek, zoals Sam de Wolf en Frits Kief met hun blaadjes De Vonk en De Vlam een slechte rol gespeeld. Als Drees en consorten een beetje principieel waren geweesst,hadden we de oorlog met Indonesië kunnen vermijden. Jongens, die dienst weigerden werden zwaar, veel te zwaar bestraft. Mijn buurjongen kwam na twee jaar gevangenisstraf grijs terug.

    Mijn sympathie voor de CPN begon een beetje te tanen na de inval in Hongarije en het royement van Gerben Wagenaars en Wouter Gortzak. Bij de zaak van beide prominente verzetstrijders heeft Marcus Bakker m.i. een scheve schaats gereden. Los van de principiële verschillen van mening heb je toch een gezamenlijk verzetsverleden.(Alte Kameraden)
    Na de inval in Hongarije kwamen er nogal wat anti-communistische reacties. Mijn benedenbuurman in de Krugerstraat werd als partijlid opgeroepen om Felix Meritis te helpen verdedigen tegen fanatieke communistenhaters, die het gebouw wilden bezetten.
    Dat was nog tot daar aan toe, maar dat het geteisem het presteerde om mijn beneden buurvrouw met haar kinderen te bedreigen was wel het einde. Deze buurvrouw is naar onze etage gevlucht en daar was ze veilig, maar mijn vader en ik moesten wel met een groot slagersmes de gang op om het geboefte op afstand te houden.

    Ook was het een vreemde ervaring, dat na elke verkiezingsnederlaag, deze verkocht werd als een overwinning,dat kwam erg krampachtig over.
    Ik heb nog een tijdje PSP gestemd, maar dat vond ik toch een beetje een te soft stelletje met v.d.Lek en v.d.Spek. Voor Ina Brouwer, de laatste de Mohikanen, kan ik ook niet veel waardering opbrengen.Weg bij de CPN en daarna lekker onderduiken via een goed betaald ambtenarenbaantje.
    Omdat veel oud-communisten naar de SP gegaan zijn, wil nog wel even benadrukken, dat communisten internationaal dachten in tegenstelling tot de SP, die m.i. een benauwde bekrompen politiek voert.

    Ik denk, after all, toch met veel genoegen terug op mijn communistische jeugdjaren. Ik had idealen, hoopte, dat ie een beetje uit zouden komen. Aan geld dacht ik niet eens zo erg. Dat ik ooit een auto zou kunnen kopen kwam niet in mij op. Ik ben nu 76 jaar, kan redelijk rondkomen, maar ben toch niet echt tevreden over wat ik bereikt heb. Van mijn jeugdidealen is niet veel terechtgekomen.
    Tegenwoordig draait echt alles om geld, liefst twee auto’s, drie of meer vakanties per jaar en iedereen wil steeds meer. Misschien, dat er eindelijk mede door de kredietcrisis een kentering ten goede komt en dat wij weer eens kijken naar andere waarden dan geld en afstand nemen van de graaicultuur.

  9. marianne braun zegt:

    Hallo!

    Ben net thuis en nog in de stemming, en las net je column.
    Mooi!, dat wil ik je even laten weten.

    Tot ziens maar weer, bij de doden of de levenden,
    Marianne

  10. Gert Jan van Eck zegt:

    Geachte mevrouw Etty, “ …. maakt dat zo’n keuze, buiten de omstandigheden van de tijd geplaatst, nauwelijks valt uit te leggen.”. Misschien toch heel interessant wanneer u daar een poging toe waagt.
    Misschien wordt het mij dan duidelijk waarom jonge mensen zich bekennen tot gruwelijke systemen; van welke aard dan ook. Nog steeds.[Kunnen we überhaupt een jongere het aanrekenen wanneer zij/hij zoiets doet?]
    Marcus Bakker is een groot propagandist geweest van de Sovjet-Unie [“de gestaalde kaders”], het Rusland van Stalin. In de 70-er jaren was toch het een en ander bekend over de Gulag, het Hitler – Stalinpact en het daarop volgende uiteenscheuren van Polen. Het was toentertijd toch ook bekend dat ook Stalin, één van de “bloedbroeders” (Erik van Ree), tenminste evenveel mensen had laten vermoorden als het Derde Rijk; overwegend nog voor 1-9-1939. En toch heeft de belangrijkste propagandist van een gruwelijk totalitair systeem uw onvoorwaardelijke (?) steun gehad. Uw leeftijd? Het jong zijn? Want dat de CPH/CPN een minder prettig gezelschap was, was o.a. door Karel van het Reve in goed NL reeds lang weergegeven.
    Ik neem aan dat uw opmerking over Napolitano een huppelig zijsprongetje is. In Italië zijn sommige zaken wat anders dan elders in Europa. Het italiaanse communisme, destijds, was toch veel meer te vergelijken met een Don Camillo – Peppone act dan waar Marcus Bakker voor stond? Daarom herhaal ik: “Misschien toch heel interessant wanneer u daar een poging toe waagt.”

  11. jip gulzen zegt:

    Het hele artikel getuigt van een volslagen verblinding, en eigenlijk is elk woord van mij een grove verspilling van tijd.

  12. d f rijkels zegt:

    Wel aandoenlijk dat Elsbeth Etty haar beschouwing over Marcus Bakker een ‘Requiem’ noemt. Niet alleen zal Bakker gezien zijn levensloop zijn zielrust hard nodig hebben, ook geeft Etty hiermee onbewust aan hoezeer communisme/marxisme/leninisme allemaal met een religieus waas omgeven heilsleren zijn.
    Dit is ook wel het enige aandoenlijke aan het verhaal. Het is verder een proeve van selectieve geschiedschrijving in de beste traditie van de vroegere journalistiek van ‘De Waarheid’.”Je kunt verdediging van democratie en vrijheid met een communistische geschiedenis associëren” schrijft Etty: het is een krasse bewering, die zij alleen tracht te staven met het optreden van de Italiaanse President Napolitano, die overigens sinds 1991 geen communist meer is. Vele voorbeelden van het tegendeel zijn voor Etty te vinden in het ‘Zwartboek van het Communisme’, van Stéphane Courtois c.s.
    “De communisten hier (in Nederland)hadden wat mij betreft niets uitstaande met dictaturen, maar alles met strijd tégen dictaturen” meent Etty. Werkelijk? Tegen de Sovjet Unie en haar satellieten, tegen Maoïstisch China? Hoe verblind kun je zijn geweest, zou men zich afvragen, of is Etty nog steeds verblind? Was Bakker wel zo’n democraat? Meerder reageerders op haar stuk hebben die vraag al duidelijk en negatief beantwoord.
    Etty citeert Rosa Luxemburg zeer uitvoerig als een idealistische apostel van de marxistische heilsleer. En ‘alleen in het Rusland van Stalin en Lenin zouden haar woorden zo schandelijk verloochend en verraden zijn”. Luxemburg was een van de leiders van de Spartacusbond, die als trouwe aanhangster van Lenin geweld, onteigening en een burgeroorlog tegen de bourgeoisie propageerde. Zij keerde zich uitdrukkelijk tegen de parlementaire democratie en ondermijnde actief de toenmalige Weimar republiek.
    Dat Etty indertijd lid werd van de CPN getuigt van verblinding of grenzeloze naïveteit. ‘Credo quia absurdum’, was waarschijnlijk haar devies.
    Karel van het Reve heeft in zijn ‘Geloof der kameraden’ helder beschreven hoe een communistische partij zo vaak de indruk maakt een ‘mensonterend gekkenhuis’ te zijn en de CPN van Bakker was op die regel geen uitzondering, al vergoelijkt Etty dit met de term ‘kazerne mentaliteit’.
    Zo te lezen heeft Etty haar credo overigens nog niet verloren.

  13. H. Lenior zegt:

    Van een columnist die ook nog wetenschapper is, mag je behalve een onafhankelijke geest toch ook een zo mogelijk objectieve kijk op de dingen verwachten. Nou, mooi niet bij Elsbeth Etty. Misschien heeft zij haar huiswerk niet goed gedaan en is zij te goeder trouw. Niet minder erg, denk ik. De typisch stalinistische schurkachtige lastercampagne tegen de verzetshelden Gerben Wagenaar, Henk Gortzak e.a. diskwalificeerde Marcus Bakker als zgn. democratisch politicus. Je moet er toch niet aan denken dat stalinisten zoals hij en zijn baas Paul de Groot, de leiders zouden zijn geworden van een stalinistisch regime in Nederland. Voorbeelden te over in de Oost-Europese communistische landen waar oppositionele communisten eerst werden belasterd als agenten van het Westerse grootkapitaal en daarna gelikwideerd of gevangen gezet. Bakker moge een zeer bekwaam parlementslid zijn geweest in een tijd dat het stalinisme op z’n retour was, het blijft onbegrijpelijk dat er, naar ik meen, een zaal in het parlementsgebouw naar hem is genoemd.

  14. lucas bouwman zegt:

    Geachte Mevrouw Etty,
    Uw requiem gewijd aan Marcus Bakker opent u met het tot uitdrukking brengen van schroom het artikel überhaupt te schrijven, een aarzeling die u meteen laat volgen door een apologie : Marcus belichaamde in Nederland het communisme en dat is niet hetzelfde als dictatuur en onderdrukking (zegt u). Qui s’excuse s’accuse, zou ik zeggen. Wel nondeju, een beweging/partij die niet minder dan de gehele wereld wilde verlossen uit de kluisters van het kapitalisme, die van aanvang af internationaal dacht en geen middel schuwde de macht te grijpen waar de kans zich voordeed (zie alle midden/oost-europese staten) is plotseling niet meer repressief en autocratisch omdat u het er zo leerzaam en gezellig heeft gehad onder de paraplu van de tolerante, liberale rechtsstaat? Geen Pool, Tsjech of Hongaar zal uw apologie beamen.U stelt vervolgens dat mensen zich vast moeilijk kunnen voorstellen dat u, gewaardeerd columnist van de NRC, zich ooit in de jaren 70 als studente bij de CPN van Marcus aansloot. Ik denk dat juist NRC-lezers zich dat heel goed kunnen voorstellen omdat liberale samenlevingen dit soort pluriformiteit onder hun jeugd heel gewoon vinden, het is hun eigen keurmerk zou ik haast zeggen. Eenheidsjeugd hoort bij uniforme, totalitaire maatschappijen en niet hier : afwijkers altijd welkom, hoe bizar ook. Niets aan de hand dus, ook niet wanneer ex-communiste Elsbeth bij de NRC opduikt. Wanneer u echter nu in verheerlijkende woorden, in terugblikkende adoratie, communisten als Marcus Bakker nog steeds een fantastische inspiratiebron acht die u binnen de gelederen bracht van hen die de nederlandse braafheid, krenterigheid, meegaandheid en versuffing bestreden, die binnenslands en over de grenzen op de barricaden stonden in de strijd tegen dictaturen, dan is uw requiem voor Bakker getransformeerd in een Hosanna in Excelsis ten behoeve van uzelf (van vroeger). Wie zich de interne opinies en omgangsvormen van de CPN voor ogen haalt (Paul de Groot als onwankelbaar stalinist, Marcus Bakker als karaktermoordenaar van zijn 40/45 strijdbroeders), wie de tanks door de straten van Berlijn(1953), Boedapest(1956), Warschau (1956,1981) en Praag(1968) hoort rollen die regime(=communisten) onwelgevallige burgers plat reden kan toch uw zelf-adoratie anno 2009 niet serieus nemen. Prachtig dat u zich met Jan Pronk op een podium tegen Pinochet bevond in 1973, maar ageerde u ook tegen de bloedigste repressie van alle in die jaren, die van de Rode Khmer in Cambodja, of was dat te lastig vanwege de kleur? Als u dan ten slotte Rote Rosa uit haar graf laat opstijgen met haar indrukwekkende woorden over vrijheid, dan dringt zich de vraag op welke opinie-vormende communisten in binnen- of buitenland gedurende uw rode jeugdjaren toen óók het lef toonden Rosa in eigen kring luid en duidelijk te citeren in dezen. Mevrouw Etty, u heeft uw spagaat tussen Elsbeth toen en Elsbeth nu niet verlicht met dit artikel, u dacht persoonlijke absolutie te vinden in bewonderende woorden voor Marcus, maar verdronk in inconsistentie. Nodig was dat niet omdat aan Marcus ruimschoots positieve woorden gewijd kunnen worden, zoals vele van uw collega-columnisten ook deden, bijvoorbeeld met betrekking tot 40/45, Indië en parlement. Wanneer u echter over uzelf gaat zwijmelen in verband met Chili maar niet opmerkt de tanks in Berlijn, Praag en Boedapest destijds helaas niet te hebben gehoord (de enige tanks die in Europa na-45 van overheidswege tegen eigen burgers werden ingezet), dan draait u zichzelf en uw lezers een rad voor ogen, bovendien bent u beledigend tegen al uw tijdgenoten zonder communistische levensfase die u maar even tot brave versufte dictatuurvrienden verklaart. In de tijd dat Marcus Bakker zijn verzetskameraden Wagenaar en Gortzak lafhartig onderuithaalde konden dezen in het parlement altijd op een warme handdruk van Jan Schouten de leider van de ARP rekenen, dat was Jan sinds 1945 gewend. Over aristocratie gesproken, zeker ook zo’n brave suffe burgerlijke Nederlander die Jan Schouten.

  15. R, Peters zegt:

    Het lijkt mij niet meer dan normaal je huig uit je keel te schreeuwen als ‘geloofsgenoten’ op de korrel worden genomen.
    Chili, Argentinië, Vietnam, Indonesië etc; daar moesten socialisten en communisten ausradiert worden. Ja, dan wil je wel, maar of dat nu oprecht met vrijheidslievendheid voor eenieder had te maken betwijfel ik nog steeds.

    In diezelfde tijd dat Etty zich bij de partij aansloot vond ik het vreemd dat er in het Parlement iemand zat die zich ten doel had gesteld datzelfde Parlement op te heffen zo gauw hij de kans kreeg.
    Het is de lakmoesproef voor de democratie, maar toch … het wringt. Eerder werden communisten ‘gedoogd’ vanwege hun rol in het verzet; dat speelde toen nog volop.

    Bakker, is mijn ervaring, zat daar exclusief voor de arbeider – mits communistisch, hoewel ik vermoed dat hij leed aan de verblinding dat een arbeider per definitie communistisch was; anders was het geen arbeider.

    Elders wordt hij ras-parlementariër genoemd: misschien kan iemand mijn geheugen opfrissen, want ik kan me niets herinneren waaruit dat blijkt: welke grootse zaken er tot stand zijn gebracht?

  16. max van den berg zegt:

    een openhartig maar ook moedig artikel over Marcus Bakker. Onze complimenten
    Nora en Max van de Berg

  17. C.Oskam zegt:

    Mevrouw Etty dat Marcus Bakker voor U de persoonlijk belichaming van het communisme is en hij tot aan zijn dood daar in de geestesrichting geloofde terwijl hij donders goed wist wat er onder die vlag gebeurde en toch verdedigde kan voor U geen apologie zijn om wat krom is recht te praten of denkt U dat men zo dom is dit zonder meer tegen beter weten in maar te slikken.
    C.Oskam IJsselstein

  18. f.van weely zegt:

    groots en meeslepend. ‘Het ontbreekt de democratie aan opofferingsgezindheid en heroïek. Anders dan Mao, Hitler of Stalin, ontberen democratische politici het verlangen naar grandeur’ aldus de door Buruma en Margalit geciteerde intellectuelen in hun essay ‘Occidentalisme, het westen in de ogen van zijn vijanden, een verhaal over de wederzijdse beïnvloeding en verspreiding van foute ideeën’. De schrijvers verklaren in hun essay dat zoveel westerse intellectuelen Stalin en Mao steunden uit afkeer van de democratische middelmatigheid. De democratie is volgens hen een staatsvorm voor de zakenman, voor het klootjesvolk, maar niets voor de groots en meeslepend levende intellectueel. Blijkens het stukje naar aanleiding van het overlijden van Marcus Bakker is Elsbeth Etty in haar jeugd ook besmet geraakt met dat virus. Het overgrote deel van mijn medestudenten in Amsterdam uit de jaren zestig dacht zo. De meest populaire studie was toen politicologie. Deze faculteit was voor honderd procent bevolkt met links-extremisten, die de sociaal democratische Professor Daudt op Stalinistische wijze de deur uit werkten en daarna de macht overnamen. De walgelijkste leiders in de vernederingen waren Walter Etty ( broer van Elsbeth) en Siep Stuurman ( nu hoogleraar in Rotterdam). De studenten uit die tijd deden aan participerende ‘wetenschap’, actief politiek bedrijven, hand en spandiensten verlenen aan vrijwel alle bestaande bevrijdingsbewegingen en terreur organisaties als de ETA, IRA, Brigade Rosso en RAF. De studenten van toen zijn tot nu werkzaam in politieke partijen, de universiteiten, de publieke sector, als docenten maatschappijleer, bij kranten, bij de publieke omroep. Sommigen hebben in de loop van hun leven hun grote vergissing ingezien, maar een grote groep is, vermomd als democraat, nog steeds bezig met participerende ‘wetenschap’. In de open brief van medewerkers van de Erasmus universiteit, mede ondertekend door Siep Stuurman, aan het College van bestuur naar aanleiding van het ontslag van Ramadan staat: ‘dat het gemeentebestuur zich nu wel gevoelig toont voor de ’gevoelens’ van de bevolking over een moslimgeleerde is treurig genoeg’. En zie daar is de intellectuele minachting voor een democratisch genomen besluit en het klootjesvolk weer. Na de ineenstorting van het communisme, toen het bloed en de bagger voor de zoveelste keer zichtbaar werden, stelde Frits Bolkestein dat de politiek delinquenten van de Tweede Wereldoorlog wel erg zwaar gestraft zijn geworden als je dat vergelijkt met de grote stilte rond de politiek delinquenten uit extreem linkse hoek. Sommigen hebben publiekelijk hun vergissing beleden, maar een meerderheid heeft zich muisstil gehouden en is blijven zitten of is geruisloos binnen andere organisaties verdwenen om daar weer tot grote hoogte te stijgen. Niemand zit te wachten op een Nederlandse Mc Carthy-tijd, want die zou vooral in sommige politieke partijen, in de universiteiten, in de publieke sector, bij kranten en publieke omroep veel lege stoelen opleveren. Van mensen, die vrijwel hun gehele leven de democratie hebben geminacht kan je niet verwachten dat zij het systeem overeind houden. Vooral niet omdat zij in de politieke islam veel elementen aantreffen van hun eigen heroïsch revolutionair elan, van hun eigen haat tegen Amerika, Israel, het kapitalisme om maar wat te noemen. Bovendien weet de islamitische filosoof Ramadan zijn orthodox-islamitisch geloof te combineren met linkse denkbeelden. Na korte tijd wat verdoofd onder het puin van het ingestorte communisme te hebben gelegen komen zij met nieuwe aanwas uit het nieuwe spectrum van links-extremisme weer verkwikt te voorschijn om zich opnieuw als fellow traveller achter een nieuwe glorieuze beweging te scharen.
    In haar Requiem en haar stukje over het ontslag van Ramadan toont Elsbeth aan dat zij het virus nog steeds koestert, dat zal ook wel nodig zijn om te kunnen functioneren in haar familie en vriendenkring.

  19. C.Oskam zegt:

    Excuus en verzoek wil U reactie no. 12 verwijderen.
    C.Oskam IJsselstein

  20. Ton Doesburg zegt:

    Dat voor Elsbeth Etty het communisme niet hetzelfde is als dictatuur en onderdrukking, toont nog maar eens aan dat de kwaliteit van het Nederlandse geschiedenisonderwijs al heel lang volstrekt onder de maat is.

  21. Paul C. Hekkens zegt:

    Wenkend perspectief achteraf

    Elsbeth Etty schrijft: “Mensen kunnen zich moeilijk voorstellen dat ik me ooit, als student in de jaren zeventig van de vorige eeuw, heb aangesloten bij de partij van Marcus Bakker.” Ik kom me dat juist heel goed voorstellen toen ik reageerde (reactie 24) op haar column “Nationalisme is een na-ijverige God” ondermeer met de woorden: “Mevrouw Etty ontketent liever een wereldrevolutie à la Marx voor wie de natiestaat bourgeois en dus passé is?”
    Overigens heb ook ik Marcus Bakker ooit in levende lijve meegemaakt, al heb ik nooit zoals mevrouw Etty het podium met hem gedeeld. Ik heb ooit een lezing van hem bezocht in het K3-parochiecentrum te Kerkrade. De communisten in het parochiecentrum! Wat waren die katholieken toen toch tolerant. Hadden ze nooit moeten toelaten. Het heeft geleid tot een weeffout, of zoals Etty het uitdrukt een geboortefout, bij de totstandkoming van het CDA.
    Het CDA is altijd veel te toegefelijk geweest ten opzichte van links als het op het opkomen voor nationale belangen aankomt. En toen Bolkestein zich eenmaal had weg laten promoveren naar de Europese Commissie, is onder Dijkstal de VVD het CDA in die toegefelijkheid gevolgd. Blijkbaar vond Bolkestein de dualiteit tussen parlement en regering toch niet belangrijk genoeg om, zijnde partijleider, als fractievoorzitter aan te blijven. Daarmee heeft Bolkestein zijn prioritaire agendapunt – dus feitelijk zijn politieke erfenis – verkwanseld. Had Bolkestein voet bij stuk gehouden, dan hadden we wellicht afgelopen 15 jaar rust in de tent gehad en waren Pim Fortuyn, diens LPF en diens moord en Geert Wilders en diens PVV ons misschien bespaard gebleven. Zou dat achteraf gezien niet ook een wenkend perspectief geweest zijn voor mevrouw Etty?

  22. Ruud Righolt zegt:

    Ik ben van 1953 maar in de jaren zeventig wist ik al heel wat over de vreselijke toestanden die in de Sovjet-Unie en China plaatsvonden. Dat de dweperige Etty toen lid werd van die club is haar aan te rekenen. En die Bakker was indertijd al een verschrikkelijke demagoog, afgezet tegen de toestanden in de Sovjet-Unie vroeg je je af hoe brutaal deze man was. De man werd geheel ten onrechte gezien als een soort lollige, goed debatterende parlentarier. Zijn omgang met dissidenten in zijn partij geeft aan dat hij niet deugde.

  23. Wim Jansen sr zegt:

    Beste Elsbeth Etty,

    Ik vind/vond het moedig van je om als z.g. BN,er je nek uit steken met je
    column. Dit in het licht van het nog altijd bestaande “ongenuanceerde” anti-
    communisme, wat nog altijd als schrikbeeld bij tijd en wijle door de hedendaagse media en politici wordt uitgedragen als hen dat van pas komt.
    Ook als is het feitelijk bestaand communisme al lang geen issue meer voor
    de mondiale burgers. Met uitzondering van die in enkele Zuid-Amerikaanse
    landen en natuurlijk de Volksrepubliek China, waar alle Westerse
    mogendheden zich nu één voor één melden om ook een economisch graantje
    mee te pikken.
    Iets wat me toch enigszins irriteerde is het volgende,

    -Ziehier de ongeneeslijke tegenstelling waaraan het communisme is bezweken en die ook Marcus Bakker parten heeft gespeeld. De stalinistische kazernementaliteit die in de CPN heerste, stond in flagrante tegenspraak met het streven naar openheid en rechtvaardigheid dat Bakker in het parlement uitdroeg. Zeker, je ging als CPN-lid deel uitmaken van een internationalistische traditie van verzet tegen fascisme, antisemitisme, xenofobie, kolonialisme. Maar je trad ook de traditie van de kazerne binnen. Dat Bakker zich daar nooit van heeft gedistantieerd, bracht hem in conflict met antiautoritaire studenten en feministen die zijn partij ten grave droegen.

    Wij , mijn echtgenoot en ikzelf zijn met één jaar onderbreking van 1964 tot
    1984 lid van de partij geweest. Toen Henk Hoekstra op het bijzonder partij

  24. Wim Jansen sr zegt:

    Beste Elsbeth Etty,

    Ik vind/vond het moedig van je om als z.g. BN,er je nek uit steken met je
    column. Dit in het licht van het nog altijd bestaande “ongenuanceerde” anti-
    communisme, wat nog altijd als schrikbeeld bij tijd en wijle door de hedendaagse media en politici wordt uitgedragen als hen dat van pas komt.
    Ook als is het feitelijk bestaand communisme al lang geen issue meer voor
    de mondiale burgers. Met uitzondering van die in enkele Zuid-Amerikaanse
    landen en natuurlijk de Volksrepubliek China, waar alle Westerse
    mogendheden zich nu één voor één melden om ook een economisch graantje
    mee te pikken.

    Iets wat me toch enigszins irriteerde is het volgende,

    -Ziehier de ongeneeslijke tegenstelling waaraan het communisme is bezweken en die ook Marcus Bakker parten heeft gespeeld. De stalinistische kazernementaliteit die in de CPN heerste, stond in flagrante tegenspraak met het streven naar openheid en rechtvaardigheid dat Bakker in het parlement uitdroeg. Zeker, je ging als CPN-lid deel uitmaken van een internationalistische traditie van verzet tegen fascisme, antisemitisme, xenofobie, kolonialisme. Maar je trad ook de traditie van de kazerne binnen. Dat Bakker zich daar nooit van heeft gedistantieerd, bracht hem in conflict met antiautoritaire studenten en feministen die zijn partij ten grave droegen.

    Wij mijn echtgenoot en ikzelf zijn met één jaar onderbreking van 1964 tot
    1984 kaderlid van de partij geweest. Toen Henk Hoekstra op het bijzonder partijcongres in zijn inleiding sprak van, ‘Water bij de wijn doen” wisten we meteen hoe laat het was. Exit partij, PN dus inplaats van CPN.

    Als zovelen hebben wij kort daarna ons lidmaatschap opgezegd.En hebben ons ook niet geconformeerd met andere zich horizontaal “manifest”- erende
    leden. Dat verklaard o.i. ook het definitieve einde van de Waarheid die zoals je weet toch geen florissante toekomst meer had.

    De meesten van de door jou gememoreerde studenten en feministen bleven
    tot aan de fusie met PPR en PSP wel lid, ofschoon ook in hun ledenbestanden
    zeer velen daarvan het GroenLinkse licht niet zagen.

    De studenten en toenmalige feministen verdienen dus niet de twijfelachtige eer van het “ten grave dragen”.
    En bedoel je met stalinistische kazernementaliteit soms het
    “democratisch centralisme”?
    Nou daar hielden wij soms ook niet van.

    Toch maar de “kameraadschappelijke groeten” Wim en Ina Jansen

  25. f.van weely zegt:

    Onnozele of politiek delinquent.
    Marcus Bakker was een zelf verklaard aanhanger van Stalin. De communisten in Nederland waren in Marcus Bakker’s tijd voor en na de Tweede Wereldoorlog direct verbonden met de USSR. Na het niet-aanvalsverdrag tussen Nazi Duitsland en de USSR hebben de communisten in Nederland op bevel van Stalin hun agitatie en hun verzet tegen de Nazi’s opgeschort tot na de inval van Nazi Duitsland in de USSR. Het geboorte foutje was een door Lenin doordachte strategie. De totale fysieke vernietiging van elke politicus buiten zijn eigen kring. Behalve de aanhangers van de Tsaar zijn al zijn bondgenoten uit verschillende politieke stromingen ten tijde van de Russische Revolutie na de staatsgreep over de kling gejaagd. Het volgende doelwit was dat deel van de bevolking van wie reactionaire tegenkracht werd verwacht, de bourgeoisie en de boerenstand. Massaal uitgemoord. Binnen de eigen kring was nog enige discussie mogelijk (wellicht is dit de democratie die Elsbeth bedoelt?), maar daar is door Stalin tijdens zijn bewind een eind aangemaakt. Wederom met massale martelingen en moorpartijen. Met veel functionarissen, die in ongenade vielen hoef je geen medelijden te hebben. Zij waren net zo meedogenloos als Stalin alleen net ietsje minder doortrapt. Maar met hun val werden miljoenen onschuldigen meegesleurd. De rol van de communisten in de Spaanse burgeroorlog is even moorddadig geweest en rampzalig voor de afloop. Door het moorddadig gedrag van communisten is er in Rusland nooit iets tot stand gekomen wat in de verste verte lijkt op de prachtige woorden van Rosa Luxemburg. Nogmaals, Paul de Groot en Marcus Bakker waren zelfverklaarde aanhangers van Stalin. De zuiveringen binnen de CPN gingen onder hun leiding in Stalin stijl, alleen het moorden ontbrak. Hun deelname aan het parlement was voor hen een tweede keus om nog iets van hun ideaal te kunnen verwezenlijken, maar nooit een overtuiging. En uiteraard zijn er her en der zinnige dingen door communisten te berde gebracht en is er nog sprake geweest van Eurocommunisme en wat zal Vaclav Havel blij zijn geweest met CPN steun. Maar het geboortefoutje zou voor een fatsoenlijk mens voldoende moeten zijn om ver uit de buurt van de CPN te blijven. In de jaren zestig was vrijwel alles over deze moorddadige bende bekend, en Elsbeth is een lezertje, maar toch heeft Elsbeth zich op volwassen leeftijd erbij aangesloten en is lange tijd adjunct hoofdredacteur geweest van het partijblad. En blijkbaar nog vol bewondering voor Marcus. Na de Tweede Wereldoorlog zijn politieke delinquenten voor minder voor lange tijd in de gevangenis verdwenen. Hopelijk komt het er nog eens van.

  26. Henk van Lubeck zegt:

    Een citaat:
    “Mensen kunnen zich moeilijk voorstellen dat ik me ooit, als student in de jaren zeventig van de vorige eeuw, heb aangesloten bij de partij van Marcus Bakker”.
    Wie de loopbaan, de columns en de interviews van mevrouw enigszins heeft gevolgd kan zich uitstekend voorstellen dat zij deze keuze gemaakt heeft.

  27. P. Loman zegt:

    Marcus Bakker was een grote inspiratiebron voor Elsbeth Etty. En inderdaad: ze hanteert dezelfde onzuivere debattechnieken. Maak van je opponent een karikatuur, breng hem of haar in verband met fascisme en nationaal-socialisme – en klaar ben je.

    Zo bracht Etty in deze krant Wilders in verband met de SS. Diezelfde Etty was vanaf 1973 tot 1982 betrokken bij het communistische dagblad De Waarheid, in de laatste jaren als adjunct-hoofdredacteur. De jaren dat in de Sovjet-Unie Sacharov werd verbannen, dissidenten in psychiatrische klinieken verdwenen, Afghanistan werd binnengevallen en Solidarnosc bloedig werd onderdrukt. Voor iemand met zo’n cv past enige bescheidenheid, niet de air van morele superioriteit.

  28. mgh ruiter zegt:

    De stukjes van mw Etty lees ik meestal met plezier. Intelligent en scherp. Toch houd ik niet van ex-communisten; hen is en blijft te verwijten, dat zij een ideologie en systeem hebben gesteund, dat ideologisch gezien weliswaar het tegenovergestelde van het fascisme was, maar in de praktijk ook massamoord betekende op andersdenkenden, etnische minderheden en “afvallige”gelovigen.
    Zij moet het einde van het indrukwekkende boek ” de strijd om spanje” (antony
    beaver) maar eens lezen. Ik denk trouwens dat ze dat al gedaan heeft.
    Rechts heeft links uitgemoord. Links zou rechts ook uitgemoord hebben; De “echte”communisten waren tijdens de Spaanse burgeroorlog intern al bezig “vijandig links” te vermoorden; POUM enzo. Alles wat “te” is, leidt tot massamoord. Het zou mw. Etty sieren als zij de onmenselijkheid, niet alleen van het fascisme. maar ook van de communistische ideologie zou erkennen. dat doet ze ook wel en toch heb ik moeite met de geloofwaardigheid van bekeerde communisten. Democratisch centralisme enzo, dat is moeilijk af te leren, dat is een geloof

  29. Matthijs Brouwer zegt:

    Het rechtvaardigheidsstreven lijkt me vooral een spel met woorden. De VN, de NAVO en hun vredesmissies, maar ook pak’m beet Hitlers Nazisme of de islamitische revolutie in Iran, allemaal veroveren ze eerst de taal door hun ideologie te koppelen aan vrijheid en rechtvaardigheid, eerlijkheid, morele superioriteit en een mogelijke eeuwige harmonie. En allemaal hebben ze in den beginne wel ergens een punt, met rigoureuze selectie in de feiten en wat gehaaide retoriek hebben we allemaal wel ergens een punt.

    Niet verder denken dan slechts ‘een punt’ is een soort intellectuele luiheid die het best aansluit bij populistische volksmenners en sensatiebeluste schreeuwmedia.

    Af en toe eens een punt hebben (gehad) kan op geen enkele manier goed praten dat het communisme altijd al een zeer verdervelijke ideologie is geweest dat niet anders dan barbaarse regimes kon voortbrengen. Ook in de jaren ’70 was beter gedachtengoed voorhanden.

  30. P.Sieswerda zegt:

    Van 1952 zijnde wist ik al op zeer jong leeftijd van de Hongaarse opstand en het bouwen van de muur in Berlijn om te voorkomen dat Oost-Duitsers het land uitliepen. Dan de Praagse Lente die spijkerhard door het sowjetcommunisme om zeep werd geholpen. In 1971 las ik “Niet begeerde reis naar Siberië” van Amalrik en ontdekte ik pas echt hoe men daar met andersdenkenden omging. Hoe het politburau en de kgb omging met hen die braaf in de communistische Heer bleven geloven door ook hen volstrekte willekeurig en in groten getale naar de Goelag te sturen. En in 1972 keek ik over eerdergenoemde muur. Dat volstond. Van Karel van het Reve had ik zelfs nog nooit iets gelezen, maar inmiddels wel en weet ik dat hij al ver voor de jaren zeventig – al vanaf ca. 1949 – in talloze artikelen het communisme tot op het bot fileerde.
    Het is me daarom een raadsel hoe Elsbeth Etty, wier stukjes ik meestal met genoegen lees en die veel meer gelezen heeft dan ik, eind jaren zestig het communisme ging belijden en dat nog jaren is blijven doen.
    Dat mensen met weinig opleiding en of in kommervolle omstandigheden verkerende wijs te maken is dat het communisme de heilige uitweg is, snap ik.
    Dat mensen met hersens niet kunnen bedenken dat je ook ergens tegen kunt zijn, en voor gerechtigheid kunt zijn zonder communistisch vehikel kan ik niet bevatten.
    Hoelang heeft het geduurd voordat Elsbeth Etty en Marcus Bakker wisten dat Stalin en Mao elk meer bloed aan hun handen hadden dan Hitler? Te lang lijkt me.
    Had de CPN niets te maken met onderdrukking en dictatuur? Dat is toch niet serieus vol te houden als je erkent dat er een kazerne mentaliteit gold? Het neerslaan van de Hongaarse opstand werd toegejuicht.
    Ik kan me niet heugen dat Marcus Bakker publiekelijk in razernij is uitgebarsten toen het Warchaupact met tanks Praag binnerolde en Jan Palach zichzelf in brand stak.
    En binnen de communistische beweging werden andersdenkenden bij diverse onderwerpen al snel verketterd en in één klap geëtiketteerd als reactionair, imperialist en wat niet verder als scheldwoord te pas kwam om er maar voor te zorgen dat de betrokkene monddood werd gemaakt. Inderdaad, de kazerne mentaliteit.
    Van steun die Sacharov, Solzjenitsyn, Stjaransky, Amalrik etc van de CPN hebben gekregen, is mij nooit iets gebleken.

  31. Simen Vrederat zegt:

    Marcus Bakker is de enige “politicus” die ik ooit heb ervaren als een “echt” mens. Triest te constateren dat historici en hysterici de tijd niet kunnen overbruggen en niet in staat zijn waar te nemen dat je destijds nog wel een individuele inbreng kon tonen door het rag van verplichte partijdiscipline.
    Dus verzoek ik je nederig: Aarzel nooit meer. Want inmiddels zijn we zover dat we dergelijke personen in de “vrije pers” ook al met een lantaarntje moeten zoeken.

    Hartelijke groet,

    Simen Vrederat

  32. Lucas Bouwman zegt:

    Geachte Mevrouw Etty,
    De conclusie die ik trek in mijn reactie op uw column naar aanleiding van de dood van Marcus Bakker, namelijk dat u verdrinkt in inconsistentie bij uw poging de spagaat tussen Elsbeth toen en Elsbeth nu te dichten zou ik graag nog wat toe lichten. In de eerste paragraaf ontdoet u het communisme van het odium van dictatuur en onderdrukking en in uw voorlaatste alinea’s laat u Rosa Luxemburg haar pleidooi voor vrijheid houden, een randvoorwaarde voor een waarlijk socialisme die door communistische machthebbers zo schandelijk is verloochend. Ik zou zeggen : van tweeën één, u heeft òf in uw eerste alinea gelijk òf u voert terecht Rote Rosa op. U doet beiden en dat kan niet. U heeft alinea één nodig ten behoeve van Elsbeth van toen en Rosa voor Elsbeth nu. Uw spagaat blijft ongedicht wanneer u niet ronduit naar voren brengt in uw jaren als recalcitrante jonge meid, wellicht om u af te zetten tegen ouders,milieu en leermeesters,weliswaar luidruchtig voor de CPN koos maar achteraf gezien politiek en historisch van zo weinig toeten en blazen wist dat u nu om uzelf van toen moet glimlachen. Wanneer u uw wilde jonge jaren op deze wijze zou belichten heeft u geen inconsistenties nodig en ontdoet u zichzelf van de kennelijk loodzware plicht uzelf van toen zo serieus te moeten nemen en als gevolg daarvan allerlei rare salto’s moet uitvoeren. Rosa Luxemburg hoeft dan ook niet meer ten onrechte haar frêle schoudertjes in te zetten om u in uw slotalinea’s te redden van uw eerste paragraaf.

  33. Wim Jansen sr zegt:

    Is het onderstaande “ongenuanceerd” of wellicht
    schizofrenie,
    “wat gekenmerkt wordt door perioden met psychotische verschijnselen zoals,
    abnormale ideeën en veranderingen in waarneming, gedrag en gedachten treden op, waardoor het moeilijk is om te begrijpen hoe de persoon zich voelt. In zulke perioden worden waarneming en opvatting niet meer getoetst aan de werkelijkheid”.

    - f.van weely zegt:
    zaterdag 2 januari 2010, 21:37 uur
    groots en meeslepend. ‘Het ontbreekt de democratie aan opofferingsgezindheid en heroïek. Anders dan Mao, Hitler of Stalin, ontberen democratische politici het verlangen naar grandeur’ aldus de door Buruma en Margalit geciteerde intellectuelen in hun essay ‘Occidentalisme, het westen in de ogen van zijn vijanden, een verhaal over de wederzijdse beïnvloeding en verspreiding van foute ideeën’. De schrijvers verklaren in hun essay dat zoveel westerse intellectuelen Stalin en Mao steunden uit afkeer van de democratische middelmatigheid. De democratie is volgens hen een staatsvorm voor de zakenman, voor het klootjesvolk, maar niets voor de groots en meeslepend levende intellectueel. Blijkens het stukje naar aanleiding van het overlijden van Marcus Bakker is Elsbeth Etty in haar jeugd ook besmet geraakt met dat virus. Het overgrote deel van mijn medestudenten in Amsterdam uit de jaren zestig dacht zo. De meest populaire studie was toen politicologie. Deze faculteit was voor honderd procent bevolkt met links-extremisten, die de sociaal democratische Professor Daudt op Stalinistische wijze de deur uit werkten en daarna de macht overnamen. De walgelijkste leiders in de vernederingen waren Walter Etty ( broer van Elsbeth) en Siep Stuurman ( nu hoogleraar in Rotterdam). De studenten uit die tijd deden aan participerende ‘wetenschap’, actief politiek bedrijven, hand en spandiensten verlenen aan vrijwel alle bestaande bevrijdingsbewegingen en terreur organisaties als de ETA, IRA, Brigade Rosso en RAF. De studenten van toen zijn tot nu werkzaam in politieke partijen, de universiteiten, de publieke sector, als docenten maatschappijleer, bij kranten, bij de publieke omroep. Sommigen hebben in de loop van hun leven hun grote vergissing ingezien, maar een grote groep is, vermomd als democraat, nog steeds bezig met participerende ‘wetenschap’. In de open brief van medewerkers van de Erasmus universiteit, mede ondertekend door Siep Stuurman, aan het College van bestuur naar aanleiding van het ontslag van Ramadan staat: ‘dat het gemeentebestuur zich nu wel gevoelig toont voor de ’gevoelens’ van de bevolking over een moslimgeleerde is treurig genoeg’. En zie daar is de intellectuele minachting voor een democratisch genomen besluit en het klootjesvolk weer. Na de ineenstorting van het communisme, toen het bloed en de bagger voor de zoveelste keer zichtbaar werden, stelde Frits Bolkestein dat de politiek delinquenten van de Tweede Wereldoorlog wel erg zwaar gestraft zijn geworden als je dat vergelijkt met de grote stilte rond de politiek delinquenten uit extreem linkse hoek. Sommigen hebben publiekelijk hun vergissing beleden, maar een meerderheid heeft zich muisstil gehouden en is blijven zitten of is geruisloos binnen andere organisaties verdwenen om daar weer tot grote hoogte te stijgen. Niemand zit te wachten op een Nederlandse Mc Carthy-tijd, want die zou vooral in sommige politieke partijen, in de universiteiten, in de publieke sector, bij kranten en publieke omroep veel lege stoelen opleveren. Van mensen, die vrijwel hun gehele leven de democratie hebben geminacht kan je niet verwachten dat zij het systeem overeind houden. Vooral niet omdat zij in de politieke islam veel elementen aantreffen van hun eigen heroïsch revolutionair elan, van hun eigen haat tegen Amerika, Israel, het kapitalisme om maar wat te noemen. Bovendien weet de islamitische filosoof Ramadan zijn orthodox-islamitisch geloof te combineren met linkse denkbeelden. Na korte tijd wat verdoofd onder het puin van het ingestorte communisme te hebben gelegen komen zij met nieuwe aanwas uit het nieuwe spectrum van links-extremisme weer verkwikt te voorschijn om zich opnieuw als fellow traveller achter een nieuwe glorieuze beweging te scharen.
    In haar Requiem en haar stukje over het ontslag van Ramadan toont Elsbeth aan dat zij het virus nog steeds koestert, dat zal ook wel nodig zijn om te kunnen functioneren in haar familie en vriendenkring-.
    Marcus Bakker was een zelf verklaard aanhanger van Stalin. De communisten in Nederland waren in Marcus Bakker’s tijd voor en na de Tweede Wereldoorlog direct verbonden met de USSR. Na het niet-aanvalsverdrag tussen Nazi Duitsland en de USSR hebben de communisten in Nederland op bevel van Stalin hun agitatie en hun verzet tegen de Nazi’s opgeschort tot na de inval van Nazi Duitsland in de USSR. Het geboorte foutje was een door Lenin doordachte strategie. De totale fysieke vernietiging van elke politicus buiten zijn eigen kring. Behalve de aanhangers van de Tsaar zijn al zijn bondgenoten uit verschillende politieke stromingen ten tijde van de Russische Revolutie na de staatsgreep over de kling gejaagd. Het volgende doelwit was dat deel van de bevolking van wie reactionaire tegenkracht werd verwacht, de bourgeoisie en de boerenstand. Massaal uitgemoord. Binnen de eigen kring was nog enige discussie mogelijk (wellicht is dit de democratie die Elsbeth bedoelt?), maar daar is door Stalin tijdens zijn bewind een eind aangemaakt. Wederom met massale martelingen en moorpartijen. Met veel functionarissen, die in ongenade vielen hoef je geen medelijden te hebben. Zij waren net zo meedogenloos als Stalin alleen net ietsje minder doortrapt. Maar met hun val werden miljoenen onschuldigen meegesleurd. De rol van de communisten in de Spaanse burgeroorlog is even moorddadig geweest en rampzalig voor de afloop. Door het moorddadig gedrag van communisten is er in Rusland nooit iets tot stand gekomen wat in de verste verte lijkt op de prachtige woorden van Rosa Luxemburg. Nogmaals, Paul de Groot en Marcus Bakker waren zelfverklaarde aanhangers van Stalin. De zuiveringen binnen de CPN gingen onder hun leiding in Stalin stijl, alleen het moorden ontbrak. Hun deelname aan het parlement was voor hen een tweede keus om nog iets van hun ideaal te kunnen verwezenlijken, maar nooit een overtuiging. En uiteraard zijn er her en der zinnige dingen door communisten te berde gebracht en is er nog sprake geweest van Eurocommunisme en wat zal Vaclav Havel blij zijn geweest met CPN steun. Maar het geboortefoutje zou voor een fatsoenlijk mens voldoende moeten zijn om ver uit de buurt van de CPN te blijven. In de jaren zestig was vrijwel alles over deze moorddadige bende bekend, en Elsbeth is een lezertje, maar toch heeft Elsbeth zich op volwassen leeftijd erbij aangesloten en is lange tijd adjunct hoofdredacteur geweest van het partijblad. En blijkbaar nog vol bewondering voor Marcus. Na de Tweede Wereldoorlog zijn politieke delinquenten voor minder voor lange tijd in de gevangenis verdwenen. Hopelijk komt het er nog eens van.

    Reacties hoeven van mij NIET verwijderd te worden.

  34. Wim Jansen sr zegt:

    “Alles is anders, niets blijft hetzelfde en is altijd aan verandering onderhevig” etc. etc., als je Heraclitus mag/wil geloven.

    Zonet op de TV de NOS uitzending* (het vragenuurtje) gezien van de waardige herdenking in de 2e kamer n.a.v. het overlijden van Marcus Bakker,
    met een terugblik van de kamervoorzitter en minister Bos.

    * Een aanrader voor allen die een reactie hebben geplaatst op het requiem.

  35. henk gerrits zegt:

    Wat mij opvalt bij de vele negatieve reacties is het
    volgende:zij beseffen niet en zouden dat ook nooit
    willen toegeven dat wanneer Stalin er niet was ge-
    weest zij droog brood hadden gegeten.verder vindt ik
    dat men wel met meer respeckt over Stalin mag praten
    vergeet niet dat hij de Beste Maarschalk van alle
    tijden is geweest.en vergeet niet; Negatieven! zijn
    nagedachtenis groeit nog steeds.van wie kan men dat
    nog meer zeggen?Hoera voor Stalin,Hoera voor het Rode
    leger,hoera voor de Berlijnse beschermingsmuur,hoera voor Mao,hoera voor de SOVJET-UNIE.Markus Bakker was
    een democratische communist.hij moge in ruste vredig
    rusten.toch was hij een vredig mens.de critici moge
    dit volgen.doe dit svp.Ik zelf ben bewonderaar van
    Stalin.aan hem heb ik mijn vrijheid te danken en zijn
    direckte medewerkers.Hoera Maarschalk Stalin Hoera Rode Leger.vergeten zal ik jllie niet.

  36. jn de graaff zegt:

    Communisme is een heel eenvoudig recept voor een beter leven: samen werken, samen delen. Maar de ingrediënten, verstand en hart zijn zo moeilijk te vinden.
    Partij Communisme en dat plaatst mw Etty historisch gezien terecht en juist, was de politieke reactie op een gruwelijke klassenmaatschappij die ongelijkheid predikte en met geweld in stand hield. Aanvankelijk op eigen bodem daarna verplaatst naar de kolonies (Cecil Rhodes: “We moeten de sociale problematiek verzetten naar de koloniën). Laten de tegenstanders van het communistische gezichtspunt dat niet vergeten en ook Marcus Bakker tegen die achtergrond zien. Natuurlijk, het uitsluiten van kritiek op de partijleiding was ver van fraai en rampzalig maar is niet een exclusief gebeuren binnen de CPN (geweest)en er zijn partijen die nog heel wat verder optrokken.
    Het is gemeen aan alle streng dogmatische clubs. Het heeft weinig zin de tegenstanders te overtuigen ervan dat de CPN niet aan de hand van Stalin liep.
    Liever rijden ze met hun gebrekkige verstand rondjes gevulde koek en dunne sopie over de ijsbaan die hun hart is. En als ze aankomen roepen ze “ik was het eerst ik ben de beste” en laten zich door het applaus wegdragen van de plek waar het omgaat: de laatsten, zij die niet mee konden komen. De tentjes zijn leeg nu, de baan is verlaten, de muziek klinkt niet meer en de omroeper is al naar huis. Met een kaarsje in de hand komt een man binnen, een snee in zijn been van een valpartij, een gekneusde hand van zand gewaaid op de baan, aan zijn muts ijspegels, want het was koud, het vroor in die dagen de oorlog.
    I.M. Marcus Bakker. Politikus tegen onrecht.

  37. Sjuul van Dissel zegt:

    @ henk gerrits #35
    Het is alsof ik mijn vader nog vanuit zijn graf hoor. Die had er ook zo’n mening over. En die was in de oorlog uiteraard nog meer gestaald. Maar ben toch blij me er in de sixties van te hebben losgemaakt. En de democratie op de Nederlandse manier heb helpen bevorderen. Samen met het bevorderen van de wereldvrede door gecombineerd met te dienst-weigeren tegen zinloze oorlogen te demonstreren. En later met Provo het autoritairisme te provoceren. We kennen allemaal het resultaat.
    U mag van mij Stalin de Grootste Rus noemen, zelfs de Grootste Wereldburger. Dat is uw goed recht. Maar er zijn misdaden bewezen die door Chroetsjev al snel werden bekent gemaakt, maar die toch kolen op het vuur van de Koude Wereld Oorlog bleven. En dat heeft de wereldvrede nou niet bepaald bevorderd, integendeel.
    Ik kan me de frustratie en verontwaardiging van oude veteranen die in het Rode Leger dienden voorstellen en heb er begrip en veel respect voor.
    Maar voor uw tirade heb ik dat niet. U schrijft hier een reactie onder een requiem voor de communist Markus Bakker. Deze communist was toch van een heel andere orde dan Stalin.
    Markus Bakker was een democraat in hard en nieren. Zijn ergste vijanden zeggen dat. Maar hij moest ook rekening houden met een eergevoel uit WOII in de harten van onze bevrijders. En moest een tegengeluid geven tegen de megalomane propaganda van het kapitalistische Westen en hun kolonialistisch imperialistische rol in WOII en daarna.
    Ik ben dus blij dat Markus Bakker mij later inspireerde om de strijd (nog eens) aan te gaan op de Nederlandse manier. Maar helaas mochten de Nederlandse arbeiders en de wereldvrede daar niet voor de volle 100% baat van hebben. Maar de arbeidersstrijd die Markus Bakker propageerde had wel alle kansen om te winnen.
    Dit is mijn mening en vind het jammer dat @ Elsbeth Etty een eerdere bijdrage van mij (aangeschoten maar toch, 31 jan.) niet werd geplaatst. Een paar dagen later kwam mijn mening tot mijn verassing gedeeltelijk nog even langs in een uitzending van Tegenlicht van de VPRO. http://player.omroep.nl/?aflID=10591946
    Kortom, er is in de vorige eeuw zo onvoorstelbaar veel geleden dat je je kunt afvragen of het sop de kool wel waard was, en het niet beter is erover te zwijgen. De paupers hebben gewonnen, punt uit.
    Het is de hoogste tijd voor iets nieuws met de oude idealen. Maar dan zonder autoritairisme aub. En ook zonder een halfbakken sociaal democratie aub. Die in wezen ook autoritair is maar dan door hun compromissen en crisissen (crises). Successen uit het verleden (nederlagen ook niet) bieden geen garantie op de toekomst.

  38. henk gerrits zegt:

    Reactie op Sjuul van Dissel.Hartelijk dank voor Uw reactie.Ik moet helaas constateren dat U geen benul
    heeft wie Stalin was.kijk wat de bourgeoisie op dit
    moment aann het doen is.Chroetsjow,gorbatschow en al
    wat tegen Stalin was wat hebben ze van de Sowjetunie
    gemaakt.over Markus Bakker vind Ik het een beetje ge-
    nant om over iemand te praten die overleden is.zo
    zult U er ook wel over denken.maar men mag denk ik
    wel even stilstaan bij sommige dingen die toch funest
    waren voor de cpn.denk aan Katyn.denk aan Nederlands
    beste journalist aller tijden Wim Klinkenberg.hij was
    erbij toen W Klinkenberg op de redactie kwam werken
    en had er geen moeite mee dat Jaap of Joop Wolf hem
    eruit werkte dat was een groot schandaal.Paul de Groot Jammer dat Wim Exter moest verdwijnen dat was
    een Marxist-Leninist in hart en nieren.ik noem bepaal
    depersonen binnen de cpn the darkman want er wren er
    binnen de cpn mensen aktief die niks met de idealen
    van doen hadden,zoals in elke communistische partij.
    dit had nooit plaats gevonden bij Stalin.en verder is
    het toch zo dat na de dood van Lenin alle kommunisten
    Stalinisten zijn.kijk naar het huidige letland daar
    hoef je toch verder niks bij te vermelden?kijk naar
    joegoslavie en alle oost europese voormalige Socialistische Oostbloklanden.Wordt wakker mensen
    en laat er zoiets als de 2e W.O.nooit meer gebeuren
    maar dan moet er wel een Stalinistische Kommunisti-
    sche Partij komen,want de huidige 2 VCP en NCPN dit
    is niet goed.het is niet goed om de VCP Provinciale
    Kommunisten zijn en de NCPN Sociaal Democratische kom
    munisten zijn.is de Bondsrepubliek een Democratisch
    land?Nee en nog eens nee!Was de DDR beter?JA!!!!het
    beschermde hun burgers tegen het Fascisme.Duitse
    kommunisten heb ik heel veel respeckt voor want over
    hen lees je niet veel.dat vind ik Jammer.ook voor Marinus v.d Lubbe heb ik heel veel respect.hij was
    geen domme proletarier.hij was inteligent en handelde
    zo als men mag verwachten.hij heeft de Rijksdag niet in de band gestoken.10 geuniformeerde SAers die door
    de eerste brandwacht werden ontdekt.Ik hoop ooit een
    speelfilm over deze geschiedenis te mogen zien.ik
    sluit af met:Leve Stalin,Leve het Rode leger.Hoera,
    hoera dat was hun kreet dank zij hun hebben we de vrijheid behouden.ik wns je een prettig weekend zoals
    iedereen.laat verder van je horen.Henk Gerrits Enschede

  39. henk gerrits zegt:

    Ik had de behoefte om nogmaals een reactie te plaat-
    sen als de Redactie dit hopelijk goed vind.Het gaat om de Heer Joop Remne reactie van 29-12-09.Geachte
    Heer Joop Remne:Kunt U ook bewijzen dat de Heer Mar-
    kus Bakker inderdaad werd betaald door de Sovjets?Ik
    kan het namelijk nergens vinden.en wat het Nederland
    se parlement betreft;mijn mening is dat het niks voor
    stelt.ook nooit gedaan dus Waar maakt U zich nou ei-
    genlijk druk om?dat moest ik even kwijt.nog een prettig Weekend.Henk Gerrits Enschede.

  40. henk gerrits zegt:

    Reactie op P.Sieswerda.ik las Uw reactie hier op de
    Site.En ik wil U laten weten,Dar ook U aantoont geen
    kennis te hebben van Feiten.ik zal het U dan ook ge
    lijk maar aantonen.Wat de muur betreft.God zijdank
    kwam hij er.en Waarom?omdat het nazi gespuis aktief
    was om allerlei vakmensen tegen stiekeme betaling het
    land uit te loodsen,en om te verhinderen dat het Socialisme kon worden opgebouwd.En deze hulp nazi,s
    werkten in een land De BRD waar in de regering Adenauer een Nazie van het ergste soort zat.wat zegt
    U daar dan van? Eerlijk gezegd denk ik dat U zich dat
    niet bewust bent.zoals overigens er velen zijn.jammer
    maar het is zo.Apropo als ik alle misstanden van de
    BRD hier zou beschrijven ben ik de hele dag in touw
    en het wordt een latertje.dat kan ik U wel verzekeren
    daar is geen woord overdrijving bij.Trouwens de mees
    te Oostduitsers hadden de muur nu graag terug.
    Praagse Lente:Wat een lachertje!!!Onweer,Vrieskou,
    Stormachtige buien,Hagel!en verdere vooruitzichten
    aanhoudende Vrieskou.Dat hebben ze gekregen.
    Reis naar Siberie?lees Michael Parentie,Reflections
    on the Overthruth.een amerikaanse hooleraar.bent u nog wel even druk mee kan ik u verzekeren.
    Waarom Karel van het Reve als leiddraad?is mij niet
    Duidelijk.vandaag de dag is er Star nr One DR Gurt
    Gossweiler.90 jaar inmiddels en een Curry Vita(zal
    het wel niet goed gespeld hebben)maar U weet ongetwij
    feld wel wat ik bedoel.hij staat op het Internet.hij
    ontleed Graaf Stauffenberg en toont aan dat deze
    Graaf een Fanatieke Nazie was,die geen vrede wou maar
    de voortzetting van de 2e W.O.Maar ook dat weet U ongetwijfeld niet(niet denigrerend bedoeld)het is de
    volle Waarheid.Troost is:wisten ze bij de cpn ook niet.ik nu wel gelukkig.
    Misschien wist Mevrouw Elsbeth het wel misschien ook
    niet.Thats the Question.ze had toen een dappere keu
    ze gemaakt vind ik,want ja eind jaren zestig Beatles
    Rollimng Stones.Beste bands.ter wereld toen.patat
    kroketten cafetarians.Bil Hayly liep teneinde USA
    Edgar Hoover,ik neemaan een geweldig voorbeeld Samen
    met Frank Sinatra FBI der Donkele macht.bron ZDF His
    tory een mooie uitzending altijd zondagsavond 23.45 uur.de cpn was vat geen bewonderaar van deze figuur
    en dus Elsbeth Etty ook niet mag ik hopen.zij had de
    juiste keuze gemaakt.Applaus voor Elsbeth.
    Ik kan verder maar niet bevatten dat er anno 2010 hier reageren op het Communisme alszou het de groot
    ste fout uit de Geschiedenis zijn.Wij communisten hebbennhet Fascisme zien komen(ik leefde toen nog niet.Wij hebbenn het bestreden wij moesten sterven
    maar Wij warenn toch de Winnaars?Het was toch Groot
    meester Stalin(zijn Naam leeft tot in de eeuwigheid
    voort!!!Stalin Maarschalk Veldheer,die het Fascistische addergebroed vernederde,overwon.Hoera op
    deze Plaats voor Stalin Beria,Het Beste leger ter
    Wereld Het Rode Leger.Hoera,Hoera,Hoera.Hunn strijd
    kreet bijna Heilig.Wie was er zo smerig om het drama
    Katyn in de schoenen te schuiven van Stalin en Beria?Het Westen.Ik ka het weten het is mijun bezigheid,
    want meer dan 50 nieuwsstations nationaal en Internationaal voorzie ikvan de Waarheid.lees ook
    Go2 War2.het verhoor van Walter Schelllenberg hij en nog anderen getuigden in Neurenberg dat de SS verantwoordelijk was!Schellenberg Walter was een hoge SSer.wie twijfelt er dan nog?eigenlikjk niemand.de Waarheid is,dat menngewoon doorgaat met
    vieze leugens te vertellen.Dr Albert Haas Heeft het
    Schietdrama in zijn boek:Arts achter prikkeldtaad
    of in hetb Engels;The Doctor and the Damned uitgege
    ven een Franse Arts die is onderscheidendoor Generaal de Gaulle.wat wil men nog meer?
    Hoelang heeft het geduurd voor Mevrouw Elsbeth en
    Wijlen Markus Bakker wisten dat Stalin en Mao bloed
    aan hun handen hadden?
    Bloed van de vele gewonde Strijders zult u bedoelen
    slachtoffers van Westerse agressie.dat was het bloed
    aan z\hun handen.
    dee cpn had evenals Stalin en Mao bloed aan hun handen van gewonde Kammeraden tijdens de Fascistische
    Rebellie in Hongatije zult U bedoelen.daar hoeft U niet aan te Twijufelen.ook hier Applaus voor de CPN
    ennatuurlijk bloemen voor Elsbeth Etty enhet mag ook
    gezegd worden Lof voor de NRC Slijpsteen voor de geest.wat Hongarije verder betreft kijkt U eens op de
    Site van Proreblica,denk dat U dan even stil bent
    daar wordt het mooi behandels artiekel van T Biesemaat.
    dat Matkus Bakker publiekelijk niet was uitgebarsten
    datis toch het toppunt van Uw onwetendheid Gelukkig
    Wist Markus Bakker e ook die andere dapperen van de
    toenmalige CPN dat het,het Fascisme was die daarweer
    eens aan het moorden was.dat U dat anno 2000 nog niet
    weet is beklagenswaardig.ook hier hulde aan de oude
    cpn ers.ee medaille mocht er an mij uit wel komen.ik
    doe dan ook een oproep aan ieder;mail na de ncpn on
    der vermelding Medaille voor kommunisten.
    dat de volgende personen sacharov,solzjenitsyn,almarik etc,van de cpn geen
    steun hebben gekregen,zegt toch wel alles over de
    juiste instelling die ze hadden en nog hadden.kijk
    wat Rusland nu is:omringd met een nog te plaatsen
    Raketschild omring door landen die vijandig gemaakt
    zijn door het westen.maar ik weet niet wat U van dir
    laatste vind?ik vind het maar niks.Was Stalin er nog
    maar.scheten de Westelijke grootbekken in hun broek
    zo ik laat het hierbij.Ik hoop U niet beledigd te hebben of belachelijk dat is niet mijn bedoeling.watmijzelf betreft ik was vroeger ook lid
    van de cpn en ik vind het niet erg dat e cpn is verdwenen.want als je delaatste jaren ziet wat voor
    verkeerde mensen er zaten:Ina Brouwer,Henk Hoekstra
    Gebroeders Wolf,om over de vele anderen maar te zwil
    gen.ik ben ookniet tevreden met de nieuwendie nu al
    in tweenzijn gebroken.de ene is een Provinciale ver
    eniging de andere is een Sociaal democratische comu
    nistische partij.als het zo blijft wordt het niks.
    ontwaakt verworpenen der aarde.
    en het mooiste strijdlied is:

    Zij die bukken voor de slagen en die buigen in het
    gareel.alle smaad en hoon verdragen valt de slavernij
    ten deel hoe waar zijn deze woorden.aan alle anti
    communisten die hier reageren.Denk Aan de Groningse
    Kommunist Fre Meis zijn woorden in Enschede uitge-
    sproken:Kommunisten zijn net Wilgentakken.ze buigen
    alle kanten uit maar barsten doen ze nooit.
    Dat was het.Tabe!

  41. henk gerrits zegt:

    Lucad Bouwman:De enige tanks die na 1945 die van
    overheidswege werden ingezet tegen eigen Burgers?
    hoe was het dan in Haarlem na 1945 bij de Herdenking
    van Hannie Schaft.Daar werden ze weliswaar niet inge
    zet,maar de dreiging was er toch?wat als de leiding
    van de CPN toen niet had toegegeven om dan maar de
    bloemen ergens neer te leggen in de omgeving.ach
    wat bazel jij toch man.als het nog is terug te vinden
    op het net.Andere Tijden was de bron.veel kijkple-
    zier.Henk Gerrits Enschede

  42. Sjuul van Dissel zegt:

    @ henk gerrits.
    Ik heb een hekel aan streng gelovigen omdat; Waarheidsvinding er niet aan is te besteden. Eer er niet aan is te behalen. Daden die een objectief doel dienen er niet van zijn te verwachten. Voortbouwen op een monotheïsme des te meer.
    Doe mij maar een ‘polygaam-isme’, want dat is tenminste helemaal geen geloof. Dat ook darwinistisch gezien beter stand houdt door de natuurlijke en seksuele selectie dan uw tirades. De mooiste vrouw met de sterkste man verneuken de toekomst beter dan uw Stalin persoonsverheerlijking.
    Naar de prullenbak der soorten met uw tirade waarin ik geen aanknopingspunten kan vinden om op te reageren. Wat u aan mij schrijft is mij niet bekent.
    Maar alle gekheid op een stokje, leest eens Pannekoek na een linkse klik op mijn naam.

  43. henk gerrits zegt:

    wat heeft Sjuul toch voor iets bijzonders? hij staat
    er al zo lang op? Ik zou het gaarne vernemen,

  44. henk gerrits zegt:

    Ik las hier op de Site vandaag, Dat er opnieuw veel
    onzin uitkramers zijn gearriveerd.Tjonge tjonge.Niks
    Gefundeerd ergens gelezen.Ik daag U allen uit,inclu
    sief alle Kolumnisten van de NRC. U mag er zelfs hoogleraren bij gaan halen.Bespaar U zich een afgang.Want: De Allergrootste veldheer ooit in de Ge
    schiedenis vertoond Wordt hier de grond ingeboord
    die niet genegeerd mag worden!Daarom blijf ik hier.
    Waarom? Zaterdagmiddag Almere 4 Winkeliers kregen
    bezoek.in Enschede is lijst 10 NCPN Corrie Westgeest
    Ik stem op haar.een goed advies aan anderen.In Fries
    land Riep een SP er tegen Balkenende Leg eens uit
    hoe zit dat met Irak? hij werd apart genomen door de bewaking.De reden was: hij was te luidruchtig.Giste
    ren bij Pauw en Witteman Balkenende gehoord. Ik wil
    de Heer Balkende niet beledegen: maar hij mag om mij
    Deelnemen aan de Discussie Gerrits tegen De Rest!!
    Henk gerrits wel te verstaan.Wie het aandurft die
    meld zich maar.Ik ben hier vaak genoeg hoe lang dit
    nog mogelijk is weet ik niet.Brussel wil het Commu
    nisme op een lijn brengen met Facsisme.En verbieden.
    alleen Brusse vergist zich op de Weerstand de kracht
    van et Marxisme-Leninisme.In China stierf men vroeger van de honger.Nu rijdt menigeen in een nieuwe auto.En zo kan ik nog even doorgaan.Sorensen
    komt na de verkiezingen niet meer terug als Fractie
    voorzitter van Leefbaar Rotterdam.Rechts is ten einde Chase Manhatten, Ijsland.Stalin lacht vanuit
    zijn graf Beria ook. Henk Wacht kom maar op.

  45. henk gerrits zegt:

    Een oud Russisch gezegde: Met leugens kom je vooruit
    in het leven, Maar je kan nooit meer terug.

    Josef Stalin werd geboren in het Georgische plaats
    je Gori,als zoon van een schoenmakersknecht.Zijn
    moeder was een dochter van een leifeigene.en in een
    zeer armoedig milieu.Hij overleefde als enige van de
    vier kinderen de armoede.Als zijn vader thuis was,wat
    zelden voorkwam,sloeg hij hem en zijn moeder regel
    matig.Meerdere malen schijnt hij bijna door zijn va
    der het graf te zijn ingeslagen.

    Vele jaren later zegt een Amerikaanse professor Mi
    chael Parenti in de politieke Wetenschappen:Linkse
    anticommunisten zijn zelf heksenjagers.Gisteravond
    mocht ik het zoet van een overwinning smaken ik heb
    dat te danken aan o.a. Josef Stalin,en de vele ande
    ren van zijn Partij.In Nederland zijn vandaag Gemeen
    teraads-verkiezingen.andelijke politieke kopstukken
    zijn nodig om belangstelling te wekken.Overal hoort
    men steeds Geert Wilders,en nog eens Geert Wilders
    Ik wordt er kotsmisselijk van. U ook?

  46. henk gerrits zegt:

    Vraag aan Mevrouw Elsbet Etty:Denkt U dat de Maffia
    op Cuba toendertijd door Fidel Castro verjaagd vrij
    willig was vertrokken? En moet U niet een beetje
    meer Respeckt Tonen voor China?Wat is Uw mening over
    Taiwan en Tseng Kai Check? Ik krijg dan een beter
    beeld van U.De huige situatie in Rusland is niet ver
    betert,Maar verslechtert sinds Jeltzin en Gorbat-
    schow kwamen.De huidege generatie bewonderaars van
    Stalin zijn de niet Communisten zij missen de Sovjet
    Unie.Indien U dit niet gelooft wil ik het wel Tonen
    Dus een vriendelijk verzoek.Nog een pettige dag toe
    gewenst.nog een stem advies NCPN.voor juiste Politiek
    Politiek die er toe doet.

  47. henk Gerrits zegt:

    Op dit moment loopt er een Discussie io de zijde van
    Katyn Moskou en verder.Eveneen van de nrc

  48. henk Gerrits zegt:

    Hulp voor diegenen die zich willen verdiepen over Katyn
    Katyn is dus een bos, Waar de SS Tienduizenden Poolse officieren vermordde door middel van O.A executie.

    http://holocaustcontroversiesblogspot.com/2007/03/and-now-for-something-not-completely.html

Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk.