Weg met dat stasikastje
Minister Eurlings van het CDA wil rekeningrijden invoeren. Nu betalen automobilisten op diverse manieren voor het in bezit hebben van een auto en voor het gebruik ervan: aanschafbelasting (BPM), wegenbelasting, accijns op benzine, diesel en gas, en nog een keer btw op al die goederen. Al bij al vormt dit een behoorlijk bedrag dat in de schatkist van het kabinet en van de provincies vloeit. Minister Eurlings zegt dat we straks met de invoering van rekeningrijden goedkoper uit zijn. O, is het de bedoeling van dit alles om het autorijden goedkoper te maken? Wat hebben onze politici toch een hoge dunk van onze intelligentie.
Wat gaat er veranderen? De aanschafbelasting wordt afgeschaft. Plotseling zeggen alle politici, ook die van de PvdA, dat de aanschafbelasting een onzinnige vorm van belastingheffing is. Wat zeggen ze eigenlijk? Zij zeggen dat de BPM, de aanschafbelasting, een onrechtvaardige vorm van belastingheffing was en is. Bovendien benadrukken de regerende politici dat de auto’s in Nederland door deze absurde vorm van belastingheffing aanzienlijk duurder zijn dan in andere landen. Hoe is dit mogelijk? Hoe kunnen onze regerende politici opeens het licht zien? Wisten ze in de voorbije jaren niet dat de aanschafbelasting een onrechtvaardige vorm van belastingheffing is? Wat vandaag onrechtvaardig is, was waarschijnlijk een paar jaar geleden ook onrechtvaardig. Nu de regerende politici tot zo’n schokkende conclusie zijn gekomen, dienen zij onverwijld deze onrechtvaardige vorm van belasting op te heffen. Kunnen ze dat?
Natuurlijk kunnen ze dat niet. Omdat ze onze miljarden nodig hebben. Als ze daarover niet zouden beschikken, zitten ze met een tekort. De aanschafbelasting, rechtvaardig of onrechtvaardig, levert de overheid geld op. Als rechtvaardigheid opeens een criterium voor belastingheffing is, dan ken ik nog wel een paar belastingvormen die direct moeten worden opgeheven.
Camiel beweert – en hij vertelt nooit indianenverhalen – dat de meeste mensen bij de invoering van de kilometerheffing vooruitgang zullen boeken. Als iedereen bij de invoering van rekeningrijden vooruitgang boekt, dan boeken de overheidsfinanciën achteruitgang. Dit heet logica, Camiel. Dit kabinet kampt met een tekort van 35 miljard euro. Misschien zelfs nog meer, dat moet nog blijken. Zouden Camiel, Jan Peter, Wouter, ja vooral Wouter (onze minister van Financiën), willens en wetens onder deze omstandigheden het financiële tekort willen laten oplopen? Ach, alles kan, maar ons gezond verstand zegt ons dat het onzin is. Dit betekent dat Camiel en zijn vrienden in het systeem van kilometerheffing bedragen moeten inbouwen die het tekort (door de afschaffing van de BPM) zullen afdichten. Wat gebeurt hier? De automobilist moet toch de aanschafbelasting opbrengen. Maar op een andere manier.
Dezelfde logica geldt ook voor de wegenbelasting. De provincies moeten over dat bedrag (afkomstig van de wegenbelasting) beschikken. Daarom gaan ze een koptaks invoeren voor alle inwoners van een provincie. De centen moeten ergens vandaan komen. Gesteld dat het kabinet dit verbiedt, wat zijn daar de gevolgen van? Ook hier treedt een financieel tekort op, maar ditmaal voor de provincies. En weet u wat onrechtvaardig is? Als het spitstarief wordt ingevoerd, dan zullen de automobilisten die voor hun werk elke dag in de file staan, extra gaan betalen voor het rijden in de file. De ene onrechtvaardige maatregel (BPM) wordt vervangen door andere onrechtvaardige maatregelen.
Hoe zit het met privacy? Sinds het CDA met de broeders van ChristenUnie regeert, zijn de christen-democraten de rechtstatelijke beginselen vergeten. Als het aan de ChristenUnie ligt, wordt Nederland een controleland. Ze willen daarmee de risico’s voor ongewenst gedrag minimaliseren. Door de invoering van rekeningrijden moeten miljoenen gegevens van burgers via verschillende bedrijven worden opgeslagen. Wie zijn auto start, staat onder totale controle. Er moeten satellieten zijn die gegevens kunnen uitwisselen. Er komen dan tomtomachtige bedrijven om het plan te gaan verfijnen. Bewegingsvrijheid, zonder de controle van een staat, als een fundamenteel mensenrecht, bestaat dan niet meer.
Ja, maar dit is nu al het geval wanneer we onze gsm-telefoon aanzetten, beweert Eurlings. Het gebruik van een gsm-telefoon is een keuze, en we kunnen hem ook weer uitzetten. Maar dat kastje in de auto mag niet worden uitgezet. Wie dat doet, pleegt een strafbaar feit. Als wij hiermee akkoord gaan, dan geven wij een ingrijpende vrijbrief aan de overheid, die wij niet meer zo maar kunnen intrekken. Ooit was het CDA erg gevoelig voor dit soort argumenten. Maar nu niet meer, dankzij de slechte invloed van de CU. En de PvdA? Die slaapt lekker door.
Het invoeren van het systeem met dat verklikkerkastje kost een paar miljard euro. Hoe komt Wouter aan zoveel geld? Hij heeft het niet. De automobilist zelf moet het opbrengen. Ja, de automobilisten gaan gewoon, nadat het CDA het kabinet omvormt tot een stasi-orgaan, meer betalen om alle voorzienbare en onvoorzienbare kosten daarvan op te brengen. Volgens minister Eurlings is Nederland het eerste land op aarde dat een dergelijk systeem op deze schaal invoert. Moeten we daar trots op zijn? Natuurlijk niet. Andere landen zijn niet gek. Ze voeren het niet in omdat het een slechte maatregel is. En welke bedrijven willen ons dat kastje via het Binnenhof door de strot duwen? Maakt Philips die stasikastjes? Of gaat Tomtom hier een stuiver aan verdienen? Het gaat om miljarden.
Welk fatsoenlijk en lichtelijk intelligent mens is bereid om een stasikastje bij de voertuigen van zijn medeburgers in te bouwen? Ik heb de illusie: niemand. Maar je weet maar nooit.
Camiel zegt dat het autorijden goedkoper wordt. Dat klopt. Maar diezelfde autorijder is ook belastingbetaler, en wat hij bespaart met rekeningrijden zal hij met een vette toeslag moeten compenseren via andere heffingen. Camiel pleegt dus politiek bedrog.
Landgenoten, ik hoop van harte dat wij zo spoedig mogelijk naar de stembureaus mogen wandelen. Ja, Jan Peter, Camiel en alle andere broeders en zusters, als het volk een beetje slim is, zal het u bij de volgende verkiezingen enig gezond verstand bijbrengen. Weg met dat stasikastje.



zaterdag 19 december 2009, 09:21 uur
Ik ben blij dat ik het een keer voor 100% eens ben met Afshin Ellian. Zijn felheid is hier volkomen gerechtvaardigd.
(Ik rij zelf geen auto, maar heb een bloedhekel aan dit kabinet, dat zelf de wet niet respecteert, zie Hirsch Ballin, maar in zijn arrogante controleverdwazing de ene na de andere onrechtvaardige maatregel uitvaardigt.)
zaterdag 19 december 2009, 13:24 uur
De heer Ellian heeft volstrekt gelijk door het kastje voor rekeningrijden met de Stasi terreur te vergelijken. Het is een zeer verontrustend morrelen aan de basis van de rechtstaat. Merkwaardig dat juist partijen die allerhande moraliteiten prediken over eigen verantwoordelijkheid, normen en waarden deze zo achteloos negeren als het om geld gaat. Kennelijk kennen christenen en socialisten van alles de prijs en van weinig de waarde. Dus…graag snel verkiezingen.
zaterdag 19 december 2009, 14:36 uur
geweldig dat u dit onderwerp op een heel begrijpelijke manier onder de aandacht van de mensen brengt. Het is zoals het is. Misleiding is een strafbaar feit. En als het geen misleiding is, dames en heren politici die voorstanders van invoering zijn, dan leg het ons maar uit.
zaterdag 19 december 2009, 14:58 uur
Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het schokkend dat mensen blijkbaar zo weinig waarde aan privacy en vrijheid hechten, bijna de helft vindt het een goed idee!!! Een overheidskastje (idd stasikastje) in MIJN auto. Boosheid, teleurstelling en verdriet dat de overheid fundamentele democratische uitgangspunten verkwanselt en het volk het gewoon laat gebeuren.
zaterdag 19 december 2009, 15:18 uur
Er wordt al flink actie gevoerd op internet.
De belangrijkste actie met inmiddels bijna 135.000 ondertekenaars vóór een petitie tégen
kilometerheffing(NEE) in NederLand is aardig op weg om de snode plannen van “onze”? regering te gaan dwarsbomen.
zaterdag 19 december 2009, 15:46 uur
Het is al meer dan eens gebleken, dat gegevens illegaal of anderszins door overheden of daarmee verbonden instanties ondanks eerdere toezeggingen in verkeerde handen kwamen. Ook vanuit een andere gezichtshoek bekeken zijn stasikastjes hoogst ongewenst.
Eurlings heeft een en andermaal gezegd, dat hij uit is op “een onomkeerbare oplossing”. Dat heeft veel weg van de gedachtenwereld van de in “1984″ verbeelde overheid.
Ook ik moet er niks van hebben!
zaterdag 19 december 2009, 16:23 uur
In je column van Zaterdag over het rekeningrijden mis je volgens mij nog steeds het belangrijkste punt.
Wat is immer het doel van de invoering van rekeningrijden: het aantal file’s verminderen.
Op verschillende manieren is in het verleden ook al getracht de file’s te verminderen, maar volgens mij is dat niet echt gelukt. De methode die gebruikt wordt is echter dezelfde als op veel andere terreinen, door middel van de prijs hoger maken het gebruik ontmoedigen.
Er is al diverse malen aangetoond dat straffen niet of weinig helpt, belonen werkt beter.
In mijn ogen worden de file’s veroorzaakt door een aantal oorzaken, te weten:
1. Het openbaar vervoer voldoet niet. In Amsterdam is dit goed te zien door het grote aantal fietsers in de stad. Als er een goed openbaar vervoerssysteem zou zijn, dan zouden veel mensen in plaats van de fiets het openbaar vervoer nemen. Daarnaast is de invoering van de OV-chipkaart voor mij de reden het openbaar vervoer niet meer te gebruiken.
2. De centralisatie van van alles en nog wat. Door de afstanden groter te maken tussen scholen, winkelcentra, kantoren, bedrijvenparken en woonwijken, is men verrast dat er meer vervoer nodig is.
3. Samen met de centralisatie, de schaalvergroting. Een middelbare school met minder dan 1000 leerlingen is al bijna niet meer levensvatbaar, te klein. Door de stimulatie van alles wat groot is nog groter te maken, zullen ook de verkeersbewegingen toenemen. Het personeel woont immers gemiddeld verder weg.
4. Het gemis aan mobiliteit op de woningmarkt en bedrijven die bij het aannemen van werknemers niet letten op de reisafstand.
Hoe zou het rekeningrijden nu helpen bij het verminderen van file’s? Waarschijnlijk is het idee dat bij het duurder maken van het autorijden ook het aantal autokilometers afneemt. Ik denk inderdaad dat die aanname juist is. Het aantal autokilometers zal door het rekeningrijden verminderen. Of ik met de effecten ervan echter blij moet zijn, dat weet ik nog niet.
Ik verwacht dat, door het duurder worden van het vervoer in het hele land, bedrijven nog meer dan nu het geval al is, zich daar zullen vestigen, waar de afstanden tot andere bedrijven en potentiële werknemers klein zijn.
De huidige plannen spreken over een vast bedrag per kilometer in het hele land, met een uitzondering van een spitsheffing inde regio Amsterdam. Je bent dus gek als je je bedrijf vestigt in een dun bevolkt gebied. Voor werknemers hetzelfde, je bent gek als je gaat wonen in Friesland of Limburg.
De druk op de randstad, met name Amsterdam en omgeving zullen dus niet afnemen, maar juist toenemen.
De ontvolking van grote delen van Nederland zal zich versnellen en de druk op de woningmarkt in de randstad zal nog veel groter worden, je bent immers gek als je ver buiten de randstad wilt gaan wonen.
Het verbaast mij dan ook dat er nog zo weinig protesten zijn vanuit juist deze gebieden, je zult maar op 25 Km wonen van alle voorzieningen, die dan ook nog snel slechter zullen worden door de afname van bewoners in de regio. Juist voor mensen in dunbevolkte gebieden zullen de kosten het hoogst worden.
Kortom, volgens mij helpt het invoeren van rekeningrijden niet tegen de file’s in de randstad. Die zullen op termijn extra toenemen door de clustering van bedrijven en werknemers. Mijn vraag zou dan ook zijn hoe de huidige regering wil streven naar een betere verdeling over Nederland van bedrijven en inwoners en ook de gemiddelde afstand die nodig is om voorzieningen te bereiken wil verkleinen. Dat heeft volgens mij een groter effect op de file’s dan de huidige plannen.
Voor het privacy aspect zijn er voor de overheid al zoveel alternatieven met overal camera’s en het kunnen volgen van de locatie van mobile telefoons, dat het stasikastje dat slechts marginaal erger maakt.
De opslagkosten van gegevens halveren elke 2 jaar, er staat ons dus nog wat te wachten de komende jaren.
De kosten zijn wel belangrijk. Voor de BV Nederland zijn alle extra kosten, ook de kosten voor burgers, een verslechtering. In Oost-Duitsland ging het niet voor niets veel slechter dan in West-Duitsland. De kosten voor alle controles gingen ten koste van het leefgenot van de inwoners. De behoefte van controle op elk gebied door met name het CDA en de CU pakken dan ook slecht uit voor de meeste Nederlanders. Tijd om te emigreren?
zaterdag 19 december 2009, 17:06 uur
Goed stuk weer heer Ellian.
Indertijd was BPM ingevoerd om ervoor te zorgen dat mensen langer hun auto zouden houden. Spaarzamer omgaan met middelen, heete dat
Nu is ineens die spaarzaamheid vergeten, nieuwe auto´s zijn beter voor het milieu. Er wordt gemakshalve vergeten dat het veel energie etc kost om een nieuwe wagen te produceren. Die wegvallende BPM wordt nu al gecorrigeerd in verhoogde wegenbelasting. Opportunisme is dus weer aan de orde.
Indertijd kocht ik een bouwpakketwagen zonder BPM, dus op grijs kenteken. Toen werden er ineens inrichtingseisen veranderd, kostte me een paar duizend gulden. Weer enkele jaren later bleek het nodig voor de CDA-regering om een miljard extra belastinggeld binnen te halen en werd de grijskentekenwetgeving aangepast. Enkele tienduizenden moesten extra wegenbelasting betalen alsof ze gele kentekens hadden. Enkele tienduizenden moesten dus een miljard extra belastinggeld binnen brengen. Rekent u zelf maar uit wat dat voor aanslag op de gezinsbbudgetten was. Veel auto´s werden onbetaalbaar in de wegenbelasting. Velen moesten hun wagen verkopen. Waarbij ze weer met het probleem werden geconfronteerd van de eenmalige grote afschrijving op hun bezit, want die auto was nauwelijks meer te verkopen.
En die onvoorspelbare, opportunistische overheid wil nu de burgers nog meer gaan controleren met die kastjes..
Vroeger was het zo dat de vrijheid van de burgers was gegarandeeerd, en dat er uitzonderingen werden gemaakt voor bepaalde noodzakelijke rechten voor de overheid. Tegenwoordig lijkt het omgekeerde. De staat kan alles van haar burgers vragen, en hier en daar heeft de burger nog bepaalde vrijheden. (Onbetaalbaar trouwens om die te verdedigen want jan met de pet kan zich nauwelijke een advocaat veroorloven, te duur.)
De burger als melkkoe, bespioneerd door een opportunistische, onvoorspelbare en daarmee onbetrouwbare overheid. Verbijsterend dat de tweede kamer dit toestaat.
zaterdag 19 december 2009, 17:37 uur
Kameraad Ellian schiet kilometerbeprijzing af, omdat het daarvoor benodigde kastje voor andere doeleinden zou kunnen worden gebruikt dan voor het berekenen van de hoeveelheid gereden kilometers. Wellicht, maar als de overheid ons wil nagaan in doen en laten kan dat nu ook al (mobiele telefoon, internet, credit cards). Als er een prijs zou zijn voor moedige politieke initiatieven, zou Camiel Eurlings hem voor mij in 2009 mogen krijgen, het is sinds mensenheugenis het eerste zinnige (rechtvaardige) idee uit CDA-hoek. Het enige bezwaar dat je zou kunnen hebben is dat het totaalplaatje weer zo belabberd onderbelicht wordt. Kennelijk krijgt Eurlings daarvoor geen politieke ruimte. De politiek laat staatstsecretaris De Jager ook maar een beetje aanmodderen in de marges, met een beetje zwartgeld hier en wat successiebelasting daar. De partij die zich inzet voor het stasikastje en (bijvoorbeeld) de vlaktaks kan op mijn steun rekenen.
zaterdag 19 december 2009, 17:48 uur
Wat een domme, ongeïnformeerde column. Toelichting? Nee, ga eerst uw eigen standpunten maar eens beter onderbouwen.
zaterdag 19 december 2009, 19:13 uur
Roerend met de schrijver eens.
Er zijn al duizenden burgers, die de petitie op deze site hebben getekend.
Ook voor de ANWB leden is er nog een aparte petitie, daar de ANWB een peiler is van het draagvlak van de kilometerheffing.
zaterdag 19 december 2009, 21:12 uur
Eindelijk een column die heel duidelijk stelt waarom wij in dit land het stasikastje helemaal niet zouden moeten willen. De politiestaat Nederland, en dat nadat wij het juk van de jaren 50 voorgoed dachten te hebben afgegooid. Zonde en onbegrijpelijk hoe een hele sale aan organisaties dit zomaar lijkt te laten gaan. Ook de politiek goed uitgetekend, de sluwe Eurlings, de achtergebleven Balkenende en de laffe Bos voorop! Hulde aan Ellian, die dit zo duidelijk neerzet. Hopelijk komen voldoende mensen bij de volgende verkiezingen in het geweer om dit foute plan te blokkeren – op dit moment lijkt Aptroot de beste optie, D66 lijkt het item los te laten, een grote vergissing van ze.
zaterdag 19 december 2009, 22:14 uur
Help mee om de Wet Kilometerprijs referendabel te maken door een burgerinitiatief:
http://www.kilometerheffing-nee.nl/conceptbrief_commissie_voor_verzoekschriften_en_burgerinitiatieven.php
zaterdag 19 december 2009, 23:11 uur
Deze column is een van de eerste artikelen over de kilometerheffing in de media die nu eens de bezwaren van deze heffing op een rijtje zetten. De rest van de media besteden hier totaal geen aandacht aan, er wordt zeker niet gesproken over de vele minpunten.
Er is gelukkig nu wel burgerinitiatief tegen iets wat de regering denkt zonder slag of stoot door te kunnen voeren. Al meer dan 130.000 mensen hebben de petitie waarin wordt gevraagd om een refendum getekend. Echter ook hier weigeren de media aandacht aan te besteden, die schrijven liever de kranten vol over Jan Smit. Het lijkt er steeds meer op dat ons land wel degelijk censuur kent.
zaterdag 19 december 2009, 23:16 uur
Heel goed stuk van Afshin Ellian. Het enige wat nog ontbreekt is een vermelding van het burgerinitiatief kilometerheffing-nee.
zaterdag 19 december 2009, 23:54 uur
Nog een aanvulling op mijn vorige reaktie:
De BPM wordt in de komende jaren in fases afgebouwd.
Om dit te bekostigen wordt de wegenbelasting jaarlijks verhoogd, dit gebeurt al vanaf 2008.
Over enkele jaren zal de wegenbelasting ongeveer 3 maal hoger zijn vergeleken met 2008. Ook zullen de provinciale opcenten wel behoorlijk opgeschroeft worden, de te meer de provincies straks via de nieuwe provinciale belasting binnen krijgen.
Het is inderdaad vreemd dat het als voordeel wordt voorgeschoteld dat de BPM op termijn wordt afgeschaft. Deze belasting is volgens Europese regels onwettig en had al jaren geleden moeten worden afgeschaft.
Ten slotte: de petitie waarover ik sprak in mijn vorige reaktie staat op de website
kilometerheffing-NEE.nl
zondag 20 december 2009, 09:02 uur
NRC Gefeliciteerd, een van de weinige toonaangevende media die aandacht wil geven aan deze onbegrijpe en zeer gevaarlijke maatregel t.a.v. onze privacy. De rest van medialand slaapt gewoon verder of heeft andere belangen om dit beladen onderwerp dood te zwijgen.
Weinig tot geen media aandacht zorgt voor weinig protest uit de samenleving zodat het lijkt of dat er draagvlak is.
Schandelijk hoe onze politici met ons omgaan!
zondag 20 december 2009, 09:31 uur
Het zou heel goed zijn als heel arbeidend Nederland op de dag dat Camiel zijn kastje door onze strot duwt het openbaar vervoer pakt en dat net zolang volhoudt totdat onze ‘premier-in-spé’, gedwongen door de chaos die dan ontstaat, zijn maatregel terugdraait.
Hij zal dan de CO2-uitstootbeperkingssmoes ook meteen in zijn zak kunnen terugstoppen. Massale burgerlijke gehoorzaamheid is het middel bij uitstek om waardeloze maatregelen van regeringsleiders ook werkelijk tot het niveau te degraderen dat ze verdienen.
zondag 20 december 2009, 10:58 uur
Deze column is een van de eerste artikelen over de kilometerheffing in de media die nu eens de bezwaren van deze heffing op een rijtje zetten. De rest van de media besteden hier totaal geen aandacht aan, er wordt zeker niet gesproken over de vele minpunten.
Er is gelukkig nu wel burgerinitiatief tegen iets wat de regering denkt zonder slag of stoot door te kunnen voeren. Al meer dan 130.000 mensen hebben de petitie waarin wordt gevraagd om een refendum getekend. Echter ook hier weigeren de media aandacht aan te besteden, die schrijven liever de kranten vol over Jan Smit. Het lijkt er steeds meer op dat ons land wel degelijk censuur kent.
zondag 20 december 2009, 10:59 uur
Nog een aanvulling op mijn vorige reaktie:
De BPM wordt in de komende jaren in fases afgebouwd.
Om dit te bekostigen wordt de wegenbelasting jaarlijks verhoogd, dit gebeurt al vanaf 2008.
Over enkele jaren zal de wegenbelasting ongeveer 3 maal hoger zijn vergeleken met 2008. Ook zullen de provinciale opcenten wel behoorlijk opgeschroeft worden, de te meer de provincies straks via de nieuwe provinciale belasting binnen krijgen.
Het is inderdaad vreemd dat het als voordeel wordt voorgeschoteld dat de BPM op termijn wordt afgeschaft. Deze belasting is volgens Europese regels onwettig en had al jaren geleden moeten worden afgeschaft.
Ten slotte: de petitie waarover ik sprak in mijn vorige reaktie staat op de website
kilometerheffing-NEE.nl
zondag 20 december 2009, 11:02 uur
Volkomen gelijk!!
Bovendien worden oudere auto’s extra belast.
Schijnbaar hebben ze daar in Den Haag niet door dat niet iedereen een nieuwe auto kan kopen.
‘s Morgens moet ik wel naar m’n werk en helaas moet ik rijden in de spits.Flexibele tijden is in mijn werk onmogelijk!
Ook een Stasi-kastje komt niet mijn auto!
Niet voor niets ruim 131.000 steunbetuigingen op
http://www.kilometerheffing-nee.nl
zondag 20 december 2009, 12:03 uur
kom mensen teken de petitie op kilometerheffing-nee.nl om dit totale stomme idee van deze regering tegen te gaan. Het is onze enige kans om dit idee te laten mislukken. Blij toe dat er nog mensen zijn die dit ook zien!!!!
zondag 20 december 2009, 12:34 uur
Wat fijn dat er eindelijk een krant is, die ruchtbaarheid aan de zaak van de kilometerheffing wil geven. Een pracht artikel en juist verwoord, zo als het volk zich voelt.
Getuige de overweldigende belangstelling voor het burgerinitiatief tegen de kilometerheffing en de petitie tegen de ANWB, die de leden in de kou laat staan, door ongevraagd het wetsvoorstel te steunen.
Mag hopen dat heel veel mensen dit stuk lezen en hun ongenoegen kenbaar maken op de site van kilometerheffing en ANWB.
De auto een melkkoe, maar eens komen die tepels ook droog te staan.
zondag 20 december 2009, 12:50 uur
Over het stasi-kastje: Ellian heeft volkomen gelijk. Ik zou er alleen aan willen toevoegen: Het stasi-kastje is alleen één onderdeel van een omvattend systeem. Hierbij hoort ook het registreren en opslaan van alle vervoersbewegingen via de “persoonlijke” ov-chipkaart; verder het electronisch patientendossier (epd) waartegen maar een minderheid van de betrokkenen bezwaar heeft gemaakt. In Nederland is het wantrouwen tegen deze ontwikkelingen onderontwikkeld. In Duitsland wordt het broertje van het epd, de Gesundheitskarte van de agenda geschrapt vanwege de Datenschutz (zie Frankfurter Allgemeine Zeitung van 19 december 2009.
Quousque tandem?
zondag 20 december 2009, 13:21 uur
Fantastisch artikel! Eindelijk eens iemand vanuit de media die ongezouten kritiek levert op dit absurde plan. Zou de overige schrijvende pers een voorbeeld aan kunnen nemen want het het lijkt er verdacht veel op dat er door de politiek censuur wordt bedreven mbt dit gevoelige onderwerp. Mensen,ga naar http://www.kilometerheffing-nee.nl en vul in die steunbetuiging!
zondag 20 december 2009, 14:30 uur
Waarom doet dit kabinet zo moeilijk door een systeem te willen invoeren dat gigantisch veel gaat kosten in ontwerp, implementatie en controle?
Ik heb vooralsnog een veel simpelere oplossing, die bewezen heeft goed (niet waterdicht) te functioneren. Zo ga ik jaarlijks met mijn auto naat het APK keuringsstation en daar weet men precies in de computer te registreren hoeveel km’s ik in een jaar gereden heb: nieuwe stand minus oude stand. Ook een nieuwe auto zou jaarlijks makkelijk langs deze registratie kunnen gaan. Op basis van de gereden km’s kan de overheid een faktuur maken, die ik in 12 termijnen kan betalen. Of zoiets in de vorm van een voorschotnota als van de energiemaatschappijen. Een doeltreffend en gedkoop systeem dus!
Pas als dit systeem goed ingevoerd is, kan verder gewerkt worden aan een systeemvoor het belasten van spitsuren…. maar dat zien we dan wel weer.
zondag 20 december 2009, 15:10 uur
Afshin Ellian heeft de spijker weer eens op z’n kop geslagen met zijn column “Weg met dat stasiekastje”. Maar zijn artikel vraagt toch om enige opmerkingen. Zo schrijft hij: “Als het aan de Christen Unie ligt, wordt Nederland een controleland. Dit zou beter kunnen worden vervangen door “wordt Nederland nog meer een controleland”. Want de Nederlandse burger wordt al gecontroleerd door de OV kaart, waarmee de gangen van de openbaar vervoer reiziger helemaal gevolgd kunnen worden; de Belastingdienst, dia al zoveel weet van onze binnen- en buitenlandse rekeningen dat zij onze aangifte formulieren vrijwel geheel ingevuld aan ons kunnen toezenden, waarna wij alleen nog maar behoeven te ondertekenen; de vingerafdrukken, die sedert deze zomer op onze paspoorten moeten worden aangebracht ter verhoging van de betrouwbaarheid, die voor geheel andere doeleinden in een centrale databank worden opgeslagen. En niet te vergeten de medische kinderdossiers, die doeltreffend door het personeel van de consultatiebureaus worden bijgehouden. Dan hangen er nog het Elektronisch Patiënten Dossier en het stasiekastje boven ons hoofd. Dat laatste kan naast het gebruik voor het rekeningrijden voor diverse andere zaken worden gebruikt zoals het beboeten van snelheidsovertreders zonder dat daar nog een politieagent voor nodig is. Je wordt dan niet alleen maar gepakt als je op een 50 km weg toevallig 54 km per uur rijdt langs een verbaliserende agent, maar je kan over de gehele weg worden gevolgd. Een geldbesparend systeem want de agenten zijn niet meer nodig om snelheidsovertredende automobilisten te vangen.
Dan heeft Ellian nog de illusie dat er geen “fatsoenlijke en lichtelijk intelligente mensen bereid zouden zijn om de stasiekastjes bij de voertuigen in te bouwen”. Wat een naïeve gedachte. De Nederlander is voor een habbekrats te verleiden. Vergeet niet dat in de oorlog vele Nederlanders voor de somma van 10 gulden per man, een Jood bij de duitsers aanbrachten.
zondag 20 december 2009, 16:35 uur
Een uitstekend column van Afshin Ellian.
Camiel Eurlings verwart doel en middelen. Het doel is (zegt Camiel) het verminderen van files. Dat dat kastje daarvoor totaal niet zal helpen zal duidelijk worden, maar dan zijn we weer een paarmiljard Euros weggegooid geld verder. Daar zijn we aan gewend en al die parlementaire enquetes hebben ook wel wat grappigs.
Erger is dat het middel een inderdaad heel goed als stasikastje te karakteriseren onding dreigt te worden, omringd door duizenden spionnagepalen.
Dat kastje moeten we dan in onze auto laten installeren en we mogen het daarna niet meer uitzetten. Natuurlijk verzekert het kabinet ons dat het alleen wordt gebruikt om ons geld afhandig te maken en niet om ons hinderlijk te volgen. Daar was eens de telefoon ook niet voor bedoeld. Voor de leden van dit kabinet lijken burgerrechten en bescherming van de persoonlijke leefsfeer niet veel betekenis te hebben. Het is niet voor niets het ultieme betuttelkabinet.
Vergelijking met mobiele telefoon of nsvigatie-apparatuur gaat mank, omdat je die naar eigen keuze wel of niet kunt gebruiken. Ik ben er zeker van dat als dat kastje er komt en ik kan tegen die tijd als oude man nog autorijden er een moment komt dat ik ergens links of rechts afsla om mijn blaas te legen.
Als ik daar dan sta met mijn gulp open staan er opeens 2 agenten achter me, naar mij toe gedirigeerd door dat stasikastje.
En als er een stasibewind komt (je weet maar nooit) dan heeft dat maar een paar uur nodig om ons allen tot opgejaagd wild te maken.
Dat kastje mag er nooit komen.
zondag 20 december 2009, 16:47 uur
Het is tekenend dat een, door mij hogelijk gewaardeerde, allochtoon de slapende autochtonen wakker moet schudden.
Van al dat geregistreer gaat de gemiddelde autochtoon, zo suf als een dode mier, niet minder slapen. Die moffen met hun op registratie gebaseerde moordende idiotie zijn toch opgehouden? Zo stom is de gemiddelde autochtoon.
Ellian klaagt terecht de ChristenUnie aan. Hij vergeet de mediatak van dit partijtje, de EO. De ChristenUnie en de EO zijn christelijke salafisten. Dat kastje van Eurlings wordt ongetwijfeld ingezet als slaapkamerkastje, om te kijken of we wel bidden voor en na de wip.
Geen autochtoon heeft door hoe de christenen in Nederland alles infiltreren.
zondag 20 december 2009, 18:45 uur
goed stuk. eerste krant in nederland die er zelf over nadenkt en niet simpelweg de leugenachtige persberichten van ministerie VenW overschrijft! teken de petitie op kilometerheffing-nee.nl
zondag 20 december 2009, 20:03 uur
Laat je maaar niks wijs maken – door de invoering van de kmheffing zal het autorijden voor 95 procent van de automobilisten flink duurder worden – is er iemand die mij kan vertellen dat er ooit iets goedkoper is geworden door de maatregelen van onze roverheid – gebruik je verstand en stem
http://www.kilometerheffing-nee.nl
zondag 20 december 2009, 21:01 uur
Met een ijver en een lange adem een betere en meer dringende zaak waardig trekt prof. Ellian ten strijde tegen het rekening rijden. Ik erken graag zijn recht daartoe, maar ik ben verbaasd over de woordkeus en vergelijkingen die hij gebruikt.
De vergelijking van het registratiekastje voor het rekeningrijden met de methoden van de Stasi in de voormalige DDR vind ik buiten alle proporties, zeker voor iemand die uit persoonlijke ervaring (met de regiems van de Sjah en Khomeini in Iran en Babrak Kharmal in Afghanistan) kan weten dat het rekening rijden in Nederland niet in de verste verte te vergelijken zal zijn met de onderdrukking en willekeur in een politiestaat!
zondag 20 december 2009, 21:23 uur
“Stasikastje”: Eindelijk een naam die de lading en de gevoelswaarde dekt van de track & trace ambities van de overheid. Gaat de overheid zometeen ook chips inbouwen in schoenen voor betere doorstroming en sturing op voetpaden?
Het stasikastje is:
-Fraudegevoelig ( ingepakt in metaalfolie/plaat houdt het de zenderstraling tegen. ICT beveiliging schijnt manco’s te vertonen ) Is elk apparaat niet te muteren?
-Bij spookrekeningen moet de km-consument moeite en mogelijk rechtbijstand betalen om het tegendeel aan te tonen. Omgekering bewijslast.
-Alle km-consumenten worden verplicht een km administratie bij te houden ( als bewijs tegen spookrekeningen ). Extra administratieve verplichting.
-Privacy is niet gewaarborgd voor de toekomst. Er zullen op verzoek of na rechterlijke uitspraak uitzonderingen worden gemaakt voor justitie, belastingdienst, zorg en geheime diensten en defensie. Stel dat je een tweedehandsauto koopt die in het bezit was van een ontvluchte crimineel die nog een flinke rekening open heeft staan bij de Belastingdienst en de tennaamstelling is administratief nog niet verwerkt. Rijdt je dan plotseling als verdachte rond?
-Het capaciteitsprobleem op autowegen wordt niet met het Stasikastje opgelost.
-De prijsprikkel werkt ook niet bij de benzineprijzen, mensen rijden niet minder.
-Betalen om in de spits in de file te staan.
-Te weinig alternatieven om de spits of de auto te omzeilen.
-Trein en vaarwegen worden te weinig benut.
-Openbaar vervoer is relatief duur.
-Ruimtelijke ordening van gemeents bouwen graag woonwijken en industriegebieden aan de snelweg ( zichtlocaties ). Die extra kamer voor thuiswerk of ondernemers ontbreekt nog steeds in Vinexwijken. Te kleine kavels en te weinig parkeerruimte.
-Had de belastingdienst geen ICT en capaciteits problemen genoeg?
-Autorijden wordt belastingtechnisch zeker niet goedkoper:
Ook Camiel Eurlings kan niet in de toekomst kijken en alle risico’s inschatten.
Prima artikel van Afshin Ellian.
zondag 20 december 2009, 22:13 uur
Beste Afshin Ellian,
BEDANKT ! Geweldige analyse.
Niemand had het beter en beknopter onder woorden kunnen brengen.
Nu alleen nog maar hopen op de volgende 130.000 mensen die de petitie TEGEN de kilometerheffing gaan ondertekenen, zodat er straks ruim een kwart miljoen steunbetuigingen kunnen worden aangeboden.
Zodat “onze volksvertegenwoordigers”? er eindelijk eens achter komen dat de domme Nederlander het zat begint te worden en niet alles zo maar meer pikt.
Wij willen dat er een geldig referendum gaat komen.
www kilometerheffingNEE punt en el heeft tot nog toe voortreffelijk werk verricht.
Het is te hopen dat deze hele actie straks een oorverdovend succes gaat worden en dit belachelijke Eurlings voorstel door de tweede en eerste kamer van tafel geveegd gaat worden.
maandag 21 december 2009, 00:57 uur
Opmerkelijk. Al sinds jaar en dag wordt er in Nederland gewerkt aan privacy-afbraak. “Ach, ik heb toch niks te verbergen”, is dan steevast de naieve reactie. Totdat straks b.v. ieders medische informatie op straat ligt. Laatst nog het negeren van de Senaat door Hirsch-Balin toen het erom ging om nog net voordat het Europarlement er verdragsrechtelijk een stokje voor had kunnen steken, alle persoonsinformatie van een vliegtuigpassagier aan de VS over te kunnen dragen. Maar dat vond Ellian natuurlijk weer wel best, wat dat zou toch zo goed zijn voor de war on terror. Maar nu de “heilige koe” aan de orde komt, nu gaat het ineens over “Stasi”-kastjes…
maandag 21 december 2009, 10:12 uur
Eurlings maakt het de werkende Nederlanders nog moeilijker om in deze tijd van crisis, het hoofd boven water te houden. Teken de petitie op kilometerheffingnee en stop dit belachelijke plan.
maandag 21 december 2009, 11:20 uur
Wat zou een andere reden kunnen zijn?
Er verschijnen steeds meer en betere electrische auto’s. In tegenstelling tot wat ik ooit heb voorspeld zit het er dik in dat dit type auto het gaat winnen van de waterstofauto. Maar echt ver zat ik er niet naast, want mijn voorspelling (dat de waterstofauto zou gaan “winnen”) berustte op de wetenschap dat vulstations en de hoeveelheid getankte brandstof (namelijk waterstof) perfect zijn te controleren door de overheid. Ze zouden daardoor prettig kunnen doorgaan met het heffen van accijns. Er zou in het waterstoftijdperk niks hoeven te veranderen qua accijns-stelsel.
Nu de electrische auto er toch aan dreigt te komen weet de regering dat iedereen hem thuis voor een scheet en drie knikkers kan opladen en omdat de gemiddelde dagtour nog geen 100 km bedraagt zou iedereen practisch gratis kunnen rijden.
Maar omdat onze regering niet slaapt zijn ze dit fenomeen voor. Nu al wordt begonnen met het invoeren van rekeningrijden zodat tegen de tijd dat iedereen electrisch rijdt ze nog steeds verzekerd zijn van dikke inkomsten. Het rekeningrijden zal in de toekomst dan ook heel heel heel veel duurder worden om de gemiste benzine/diesel-accijns te compenseren. Het rekeningrijden heeft echt niks te maken met het verminderen van files.
Als je dus bijdehand bent ben je tegen rekeningrijden. Ik zou dit niet hebben geschreven als ik niet steeds beter inzage zou hebben in de foute financiële truuks van onze overheid.
maandag 21 december 2009, 11:50 uur
Helemaal eens, mijnheer Elian.
Maar de BPM zal — rechtvaardig of niet — toch verdwijnen. Door krachten van de vrije markt. Het is namelijk nu al voordelig (vooral met autos boven de 40.000 euro) om zo’n auto bij onze oosterburen of zuiderburen te bestellen en hem zelf naar Nederland te importeren en op kenteken te zetten.
Een nog niet onderkend maar wel waarschijnlijk effect van het verdwijnen van de BPM is overigens dat de autoverkopers, importeurs en fabrikanten zullen proberen de prijs van nieuwe auto’s in Nederland omhoog te krijgen tot het oude prijsniveau is bereikt.
De huidige benzine-accijns bereikt op een veel eenvoudiger manier wel dat de automobilist naar rato van zijn milieubelatsing betaalt voor mobiliteit. Die belasting kan ook niet verder omhoog vanwege weglekeffecten naar het buitenland.
Bottom line: Eurlings’ plan maakt autorijden niet goedkoper maar duurder (rekeningrijden is namelijk een vorm van belasting die niet KAN weglekken naar het buitenland). Het is niet beter voor het milieu want van de afschaffing van de BPM profiteer je meer naar mate je auto duurder is. En het lost geen enkele file op.
dinsdag 22 december 2009, 12:04 uur
Met uw analyse ben ik het volledig eens. Big bíg brother is al veel te sterk geworden in Nederland.
In de staart van uw artikeltje zit nog punt dat verder aangescherpt mag worden. Niet alleen zullen de kosten de inkomsten zo drukken dat wij als Nederlanders dat via allerlei andere heffingen toch zullen gaan betalen, zullen bepaalde bedrijven er rijk van worden en zal er voor invoering en handhaving een hele bureaucratie moeten worden opgetuigd. Erg, zelfs erger is, dat Emiel Eurlings ons willens en wetens misleidt om dit project door te drukken. We zagen het in de politiek al vaker gebeuren. Maar de kernvraag is, waarom deze misleiding in het volle licht kan gebeuren, zonder dat er voor deze minister consequenties aan verbonden worden. En toch is de regering nog steeds verbaasd dat de Nederlanders hen niet vertrouwen en daardoor uitwijken naar populisten, die vooralsnog beloven het volk niet om de tuin te leiden. Dieptreurig word ik er van.
Met vriendelijke groet, en dat uw analytische stukjes nog maar lang in NRC mogen verschijnen!
dinsdag 22 december 2009, 17:16 uur
Wij zijn bang voor de Islam fundamentalisten, maar het zijn voornamelijk onze eigen christenen die ons land in een politiestaat dreigen te veranderen. Sinds het CDA met de broeders van de Christen Unie regeert, zijn de christen-democraten de rechtstatelijke beginselen vergeten. Er is langzamerhand in Nederland een lange waslijst van controle maatregelen ontstaan, die in de kabinetten van Balkenende tot stand zijn gekomen. Zie hiervoor o.a. http://sargasso.nl/archief/2008/02/15/volksopstand-tegen-de-privacyschendingen/
Veel mensen hebben niet in de gaten wat er gaande is doordat de maatregelen in stukjes komen. Iedere losse maatregel leidt niet tot veel discussie. Maar als je ze samen beschouwt, ziet het er heel anders uit. Het werd mij pas bij invoering van de nieuwe paspoortwet met vingerafdrukken duidelijk dat er in Nederland een gevaarlijke toestand ontstaat. Het probleem is op dit moment niet de partij van Wilders, maar het stemgedrag van de kamer zelf.
Wij zijn altijd goed geweest in het opsteken van het vingertje naar andere landen. Sommige van deze landen van Oost-Europa lopen nu op ons voor wat betreft de mensenrechten en het Rechtssysteem.
Van de partij van de Arbeid moet je niet te veel verwachten, het is geen goed tegenwicht voor de religieuze partijen. De partij van de Arbeid is een partij zonder een duidelijke koers, die koste wat kost op het pluche wil blijven zitten (wat de Nederlandse bevolking via peilingen laat blijken niet wil) en niet begrijpt waar ze mee bezig zijn. Het grote onbenul van de politiek blijkt ook uit de fiasco’s van de grote openbare werken. Het socialisme en ik denk ook de democratie, is bij Bos iets dat alleen met retoriek te maken heeft. Gelukkig hebben we als tegenwicht nog ex PvdA’er Marcel van Dam en als tegenwicht van verkeersminister Eurlings is nu via NRC Afshin Ellian aktief geworden. Ik meen te weten dat Ellian een ex vluchteling uit Iran is.
Hij weet dus wat onvrijheid betekent. Zelf probeer ik ook iets tegen de volgens mij dreigende onvrijheid in Nederland te doen door lid te worden van de organisatie Vrijbit http://www.vrijbit.nl en steun ik met een financiele bijdrage organisatie http://www.privacyfirst.nl/ voor juridische processen tegen de Nederlandse staat tegen o.a. het rekeningrijden. Je kan bij privacyfirst kiezen waarvoor je steun verleend. Zie verder een algemeen overzicht http://www.platformburgerrechten.nl/
Het constitutionele hof van Roemenië heeft op 8 october 2009 geoordeeld (zie Engelse vertaling) over het bewaren van o.a. verkeersgegevens en dat dit in strijd is met de mensenrechten. Roemenië is het eerste land waar de rechter een dergelijk oordeel heeft uitgesproken. In Roemenie gaat het wat de mensenrechten betreft vooruit en bij ons holt het achteruit.
Het opslaan van de verkeersgegevens van alle burgers is volgens het constitutionele hof een schending van het recht op privacy, correspondentiegeheim, vrije verplaatsing en uitingsvrijheid.
Daarbij worden ook niet alleen van de personen die het initiatief nemen tot het contact, maar ook van de ontvangers van de communicatie hun gegevens bewaard. De ontvangers kunnen zich niet beschermen tegen het gevaar van verkeerde conclusies die kunnen worden getrokken door het contact met een derde. Er kan zelfs doelbewust sprake zijn van verdachtmakingen door derden die het contact initiëren.
dinsdag 22 december 2009, 18:14 uur
Nog een aanvulling op mijn vorige reaktie:
Door de invoering van rekeningrijden moeten miljoenen gegevens van burgers via verschillende bedrijven worden opgeslagen. Wie zijn auto start, staat onder totale controle. De hele bevolking wordt gekontroleerd en kan bestempeld worden tot verdachte van terroristische en andere ernstige misdrijven. Als uitsmijter waarschuwt het constitutionele hof van Roemenië er voor dat dit soort wetgeving er toe kan leiden dat de democratie kan worden opgeblazen, onder het mom van haar te beschermen. Iets waar al verschillende malen voor gewaarschuwd is door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).
In Nederland bestaat er geen constitutioneel hof, en de rechter mag de wet niet aan de Grondwet toetsen. Wel mag de rechter aan ieder verbindende voorschriften van verdragen toetsen, zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Het constitutionele hof van Roemenië is van mening dat de bewaarplicht in strijd is met het EVRM. Mogelijk kan de Nederlandse rechter daar inspiratie uit putten.
woensdag 23 december 2009, 16:55 uur
Met de opvatting van Ellian over het Stasi-kastje ben ik het volkomen eens. Met de strekking van zijn stuk – dat de overheid ons belazert – ook.
Dat brengt me op een aanvulling op wat Kees van den Berg zegt. Inderdaad wordt de BPM al sinds 2008 jaarlijks verminderd (leuk voor de leasemaatschappijen, die kopen de nieuwe auto’s, minder leuk voor de burger, die ziet zijn afschrijving stijgen). Dat wordt zoals Van den Berg zegt gefinancierd door een verhoging van de motorrijtuigenbelasting. De verlaging van de BPM zou gunstig zijn voor de kopers van (nieuwe) auto’s, de BPM is een flink bedrag. Echter, wat Eurlings vergeet erbij te vertellen, is dat de autoimporteurs de Nederlandse prijzen juist vanwege die BPM kunstmatig laag houden, om de verschillen in catalogusprijzen (bv. met Duitsland) niet te groot te maken (deal met de minister van financiën, zodat de burgers het niet door hebben en niet massaal in opstand komen?). Denkt Eurlings nou heus dat de importeurs die kunstmatige prijsverlaging in stand houden als de BPM wegvalt? Welnee, dan komen de autoprijzen op het normale niveau. Niet 25 tot 40% (BPM) lager dan nu, maar hooguit zo’n 10 tot 15%.
Nog even over wat Anton Jansen zegt over CDA en PvdA. Beide partijen stellen zich feitelijk even autoritair op. De CDA meent dat waarschijnlijk te kunnen doen als vertegenwoordiger van god op aarde. De PvdA (hoewel je je bij Wouter Bos afvraagt hoe het het bij hem zit; dubbelop?) vanuit het idee dat ze zijn uitverkoren om de massa te verheffen. In beide gevallen is de burger slechts subject.
Tenslotte. Met wat trucjes is het in de zeventiger jaren gelukt om de volkstelling (zelfde soort bezwaren als nu tegen rekeningrijden) om de tuin te leiden. Ook Stasi-kastjes zijn niet onfeilbaar.
woensdag 23 december 2009, 20:41 uur
Deze column van Afshin Ellian is me uit het hart gegrepen.
CU en CDA hebben weinig meer met een normale democratie te maken en het gaat zeer sluipend van kwaad tot erger.Een nieuw paspoort betekent nu een vingerafdruk afgeven. De laatste keer dat dit van Nederlanders verlangd werd was tijdens de Tweede Wereldoorlog op een Ausweis. Hirsch Ballin die de Eerste Kamer het nakijken geeft bij aanpassingen van wetten, kind-dossiers die in Rotterdam reeds worden toegepast en minder vrijblijvend zijn dan men wil doen geloven enz. enz….
Maar of de PVDA slaapt, nou ik denk het niet, was het maar waar.
De minachting die Mevr. Ter Horst aan de dag legt ten opzichte van de democratie en de burgers is bijna ongeëvenaard.Een ontzegging van de rijbevoegdheid moest(tegen vergoeding?) onder de pet gehouden worden in Nijmegen; is dit een basis om minister te worden? Mevrouw wordt door de rechter teruggefloten in de zaak van de vervolging van journalisten maar van een welgemeend excuus en rehabilitatie is het tot nog toe niet gekomen(ze heeft haar politieke nek weten te redden door toe te geven dat ze misschien te ver ging),enz. enz…
Mevrouw Cramer wenst geen kennis te nemen van de in Engeland gestolen e-mails betreffende het klimaat maar ik heb haar geen bezwaar horen maken tegen het gebruik van gestolen bankgeheimen door haar CDA-collega staatssecretaris Jager.En zo voort…
Ik ben bang dat de PVDA niet slaapt maar evenals het CDA en de CU zeer enge DDR-trekjes heeft gekregen.
En JA, ik hoop ook dat wij zo spoedig mogelijk naar de stembureaus mogen wandelen. WEG MET HET STASIKASTJE EN WEG MET STASIMETHODEN.
woensdag 23 december 2009, 23:50 uur
Minster Bos heeft gezegd dat hij niet aan de kilometerheffing wil verdienen. Maar gezien de noodzaak om de overheidsfinanciën weer op orde te krijgen is het ook onwaarschijnlijk dat hij er op toe wil leggen. Om de kilometerheffing budgetneutraal in te kunnen voeren zullen de automobilisten dus in ieder geval de kosten voor de kastjes en de verdere infrastuctuur moeten ophoesten. Het autorijden zal dus in totaal miljarden euro’s duurder gaan worden. Minister Eurlings is dan ook erg ongeloofwaardig als hij zegt dat het grootste deel van de autobezitters er op vooruit zal gaan. Dat zal alleen maar lukken als er ergens miljarden besparingen gevonden zullen worden om tegen de investering weg te strepen. Het opheffen van de provincies zou zo’n maatregel kunnen zijn. We hebben in ons kleine landje namelijk een belachelijk groot aantal bestuurslagen. Het is echter onwaarschijnlijk dat de ambtelijke werkgroepen die aan het werk zijn om voorstellen voor bezuinigingen te doen met een dergelijke maatregel zullen komen. Bij de provincies zitten namelijk veel te veel PvdA en CDA bureaucraten die elkaar de hele dag bezig zitten te houden en in het eigen vlees snijden, dat doet pijn.
Het zal er op neer komen dat de kilometerheffing het volgende miljarden-project gaat worden dat megalomane politici er op kosten van de belastingbetaler door zullen drukken.
vrijdag 25 december 2009, 22:17 uur
Goed stuk van dhr. Elian. Of het zal helpen is echter een tweede. We zijn hier kennelijk niet in staat ons aaneen te sluiten en samen een vuist te maken tegen de blunderende (ons) geld verslindende Haagse kliek. Van onze zgn volksvertegenwoordigers hebben we ook niets te verwachten sinds ze zich politici zijn gaan noemen en zich ook als zodanig zijn gaan gedragen, dus leugenachtig en hypocriet.
Ook de Haagse takshonden weten dat we nooit een solidaire groep zullen vormen om hen een krachtig halt toe te roepen. Terwijl dit toch zo simpel zou zijn. Stel b.v. dat het mogelijkj zou zijn om 10% van de automobilisten te verenigen dus zo’n 600.000 en die richten een stichting op en storten allemaal € 200,- dat maakt € 12.000.000,-.
Vervolgens betalen ze geen autobelastingen meer.
Misschien zal de kliek in staat zijn er 10.000 te vervolgen en de kosten daarvan worden betaald door de stichting, waarna het hele trage justitiele shit systeem krakend zal vastlopen.
Maar doordat de Haagse takshonden ons hebben gestimuleerd om individualistisch, lees egoistisch, te worden, zal dit niet lukken.
Ons stemrecht is verworden tot een recht dat we mogen kiezen door wie we weer belazerd zullen worden. Toch zullen de meesten bij de volgende verkiezingen weer braaf naar de stembus hollen om door hun stem de gore kliek te legeliseren. We lijken wel lemmingen die hun ondergang tegemoet rennen.
zaterdag 26 december 2009, 14:01 uur
Slecht onderbouwd stuk van Elian, hij herhaalt voornamenlijk wat al 100 keer in de Telegraaf heeft gestaan. Ook staan er een aantal feitelijke onjuistheden in: niet iedereen gaat minder betalen, de mensen die hun auto veel gebruiken juist meer. Dat lijkt mij niet onredelijk en zelfs eerlijker dan het huidige systeem. Overigens bestaan dergelijke sytsemen al elders, bijv. in Londen en Singapore en daar werkt het wel. De mensen die het meest in de spits rijden betalen daar ook het meest. Dat zijn dan ook degenen die nu piepen.
Elian heeft wel een punt ten aanzien van de privacy. Maar hij ziet een ding over het hoofd: er zijn bij lange na niet genoeg ambtenaren om ons allemaal te controleren. In de oude DDR deed de Stasi dat ook niet zelf, maar schakelde de hele bevolking in. Dat zie ik bij ons nog niet zo gauw gebeuren.
Kortom ik vind de voordelen groter dan de nadelen.
zondag 27 december 2009, 14:14 uur
Afshin Elian slaat de spijker op z’n kop met het “stasikastje”. Het plan roept inderdaad sterke associaties op met het DDR regime.Ik vind deze zaak zo ernstig dat ik nog het een en ander wil toevoegen
na het lezen van Elians uitstekende artikel.
Voor het eerst in mijn leven heeft een politiek voornemen mij enkele malen uit de slaap gehouden, nl het plan van minister Eurlings om het rekeningrijden te gaan invoeren.
Het was geen angst dat me wakker hield maar verbazing en onbegrip dat onze regering tot zo iets draconisch in staat is.
De discussie die ontstaan is richt zich voor een groot gedeelte op kosten en baten. Zeker niet onbelangrijk maar wat de burger zich onvoldoene realiseert is dat hier sprake zal zijn van een revolutie in de verhouding van de burger tot de Staat.
De dag voor de invoering van het rekeningrijden, zoals de regering dat nu voor ogen heeft, is de laatste dag dat wij burgers ons vrij door het land kunnen bewegen.
Daarna zal iedere verplaatsing in onze auto door de satelliet worden waargenomen en zonodig worden geregistreerd.
Natuurlijk zal onze overheid netjes omgaan met deze gegevens maar wij moeten ons realiseren dat zij een formidabel middel in handen hebben gekregen om zaken naar hun hand te zetten. Een voorbeeld: De minister komt tot de conclusie dat het beoogde doel van filevermidering niet wordt gehaald. De prijzen kunnen dan stap voor stap worden verhoogd tot het doel is bereikt. Zie bijvoorbeeld de parkeertarieven.
Maar het doel zal niet worden bereikt. Dat is met eenvoudig gezond verstand te voorspellen. Wie om 6.00 in de ochtend op pad gaat kan zien aan de enorme drukte op de weg dat wij, verstandige burgers, de spreiding die de minister zo graag wil reeds zelf hebben uitgevoerd.
Buiten dat zal iedereen die op tijd op het werk wil zijn de spitstarieven gewoon gaan betalen al dan niet gecompenseerd door de werkgever.
De minister laat zijn te verwachtte succes bevestigen door “computermodellen”. Het gedrag van de burger kan hij echter niet voorspellen. Voor de zoveelste maal onderschat de regering de grenzeloze fantasie en vindingrijkheid van haar onderdanen.
Regelen we bij voorbeeld een brievenbusadres in een van onze buurlanden en gaan we massaal met buitenlandse nummerborden rijden of stoppen we wat techniek in ons kastje waarmee de spitsheffing ineens een stuk goedkoper wordt?
Of betalen we de maandelijkse rekening pas na de derde herinnering? En dit zijn nog maar de ideetjes van 1 persoon. Hoeveel repressie van de overheid komt hier tegenover te staan? En repressie roept verzet op en tot hoever gaan die twee elkaar versterken?
Hoeveel duizenden politiemensen moeten ons dagelijks gaan controleren of we ons kastje hebben ingeschakeld? Want zodra we bemerken dat de pakkans klein is zetten we natuurlijk massaal de kastjes weer uit.
Hoeveel duizenden ambtenaren zijn nodig voor de administratieve verwerking?
Zal de rechterlijke macht het enorme aantallen geschillen en strafzaken dat op hun afkomt aankunnen?
Het is de massaliteit van alles dat hier tot een ongekend debacle gaan leiden.
En gaat het rekeningrijden uiteidelijk toch door? Ik vrees van wel. De macht van onze bureaucratie is bijna ontastbaar. Een operatie van deze omvang biedt aan zo veel mensen de kans om zich te bewijzen.
En minister Eurlings? Ik begrijp het wel. Hij is een jonge man, wil graag daadkracht tonen, wil de geschiedenis ingaan als de man die Nederland weer aan het rijden heeft gekregen. Hij heeft goed geluisterd naar alle jonge bureaucraten en pseudowetenschappers om hem heen die natuurlijk allemaal willen schitteren.
Toch wil ik graag een oproep doen aan de minister voordat hij die gigantische machine in werking gaat zetten en er geen weg terug meer is.
Beste Camiel, Schrap dit plan. Je medicijn is veel gevaarlijker dan de ziekte. Er zijn andere manieren om ons weer te laten rijden. Laat ons desnoods stilstaan. Maar stilstaan in vrijheid.
En bovenal, bespaar jezelf de verantwoording voor de grootste politieke misstap allertijden.
De “Moeder der Debacles”die alle voorafgaanden doet verbleken.
Pieter Freen
Pieter Freen
dinsdag 29 december 2009, 10:25 uur
Geachte heer Afshin Ellian,
Uw betoog is duidelijk en zou aangevuld kunnen worden met een prangend voorbeeld waarin natrekbaarheid van aanwezigheid op een bepaalde moment op een bepaald plaats bijzonder ongewenst is. Te denken valt aan de plaats waar een aanslag of ander zwaar misdrijf wordt gepleegd of voorbereid.
De doelstelling om tot minder gereden kilometers te komen met zuinige auto’s is eenvoudig te bereiken door de brandstofprijs te verhogen. Dit is veel duidelijker en leidt niet tot weerzin opwekkende heffingen achteraf, waarmee bovendien onnodige incassokosten zijn gemoeid. Hierbij zijn het nagenoeg ontbreken van bpm bij kleine zuinige auto’s en de daarvoor te betalen lage wegenbelasting saillante details.
Het enige werkelijk effectieve punt van kilometerregistratie is de mogelijkheid van een progressief tarief naarmate meer wordt gereden. Maar hiervoor is het beslist niet noodzakelijk dat bekend is waar wordt gereden. Voor de bepaling van de relatieve drukte op kritieke trajecten zijn prima alternatieven, die de privacy niet schenden en bovendien veel goedkoper zijn.
dinsdag 29 december 2009, 23:24 uur
Natuurlijk! Stasikastje, daar scoor je mee in progressief Nederland. Kennelijk scoort ook de NRC hoog in deze contreien gezien de reacties. Een column bol van onwetendheid, ongefundeerde aannames, goedkope uithalen naar het CDA. Nergens een berekening waarom we met de km-heffing duurder uit zouden zijn!
Ook ik vrees problemen met de invoering van dit systeem (technisch, fraudegevoelig) maar de gedachte erachter klopt.Moedig van Eurlings om hiermee te durven komen. En waarom direct iets afkraken en Eurlings betichten van niet-integere bedoelingen? Ik heb nog nooit concrete gedetailleerde berekeningen gezien van tegenstanders. Alleen maar goedkoop anti-CDA ressentiment, zoals bij Elian. Neen, ik ben geen CDA-er, verre van dat.
Ik zou ook een actie willen starten, richting NRC:Elian neen!
De NRC onwaardig. Nou ja, de NRC van jaren geleden.
zaterdag 2 januari 2010, 09:51 uur
van de heer elian mogen alle vrijheden worden opgeofferd op het altaar van de Verlichting, maar kom niet aan het altaar van de auto. Beetje vreemde redenatie en een doorzichte anti-overheids actie. Geef eens thuis als de overheid de telefoongegevens wil bewaren of als de bodyscan wordt ingevoerd voor die twee sneue afrikaanse voetsoldaten die op ons worden afgestuurd door alkwaida. lijkt me ook de moeite waard
zaterdag 2 januari 2010, 11:03 uur
Natuurlijk heeft Afshin Ellian gelijk met zijn kritiek op dat kastje. Maar er is veel meer aan de hand.
Waarom kiezen politici toch steeds weer voor megalomane oplossingen (waar zonder uitzondering heel slechte ervaringen mee zijn), terwijl het probleem hier zo eenvoudig lijkt. Immers de wegenbelasting en BPM zouden ineens onredelijk zijn en de files zouden moeten worden aangepakt. Daarom zouden we niet voor het bezit, maar voor het gebruik van de auto moeten betalen.
Daar is al generaties lang een heel eenvoudig middel voor: benzineaccijns. Geldt voor iedereen, voor slurpende auto’s wordt meer betaald en omgekeerd, geen privacy problemen en het kan morgen ingevoerd worden zonder extra kosten. De benzine wordt een paar dubbeltjes duurder, dat is alles. Het kabinet Kok heeft daar ervaring mee.
Voor de files lijkt een spitsheffing de oplossing. Dit moet als een extra drempel gaan werken om niet de weg op te gaan. Wie er wat extra’s voor over heeft kan gaan. Maar de spitsheffing is gewoon een substituut voor de file. Immers de file zelf is een natuurlijke drempel om al of niet in de spits de weg op te gaan.
Er moet iets anders aan de hand zijn om miljarden uit te geven aan een oplossing die ook nog eens duur is in exploitatie, voor een probleem dat heel eenvoudig kan worden opgelost.
Als het zo uitkomt wordt er in de politiek niet gedacht in termen van probleem-oplossing.
Het probleem is hier niet het probleem, maar de oplossing is het probleem.
Nederlandse politici hebben besloten mee te doen in het Galileo project, een Europees alternatief voor het Amerikaanse GPS. Waarom we dit alternatief nodig hebben is me een raadsel, maar dat terzijde.
Maar hiervoor zijn miljarden nodig. En die kun je alleen rechtvaardigen als je een toepassing kunt verzinnen die miljarden oplevert. En dat is niet eenvoudig.
Het rekeningrijden daarvoor uitgevonden en moet die miljarden rechtvaardigen.
Nee, het mag de automobilist niets extra kosten. We krijgen het gewoon voor niks….
Ik ben het spoor even kwijt.
dinsdag 5 januari 2010, 15:26 uur
Geachte heer Ellian,
Ik wil graag twee dingen onder uw aandacht brengen, naar aaleiding van uw column over het stasikastje.
Dit kastje is de zoveelste maatregel in een hele reeks om de burger ‘transparant’te maken voor de overheid (= geleidelijk alle privacy te vernietigen). Wat dacht u van de volgende reeks maatregelen, allemaal genomen door Balkenende cs: een centraal bestand met de vingerafdrukken van alle Nederlanders, elektronisch kinddossier, elektronisch patientendossier, OV chipkaart, geleidelijk afschaffen van contante betalingen, stasikastje in de auto, belastingverdragen met alle andere landen, enz. Maar er komt nog méér. De overheid wil namelijk een ‘intelligente’ verbruiksmeter in ieder huis, die automatisch uw verbruik van energie en water doorgeeft, zodat uw gedrag in huis vanaf een afstand continu gevolgd kan worden. En met een kleine ingreep is het ook mogelijk om via deze meter alle gesprekken in huis af te luisteren. Het is maar dat u het weet.
het tweede punt houdt hierme everband, want de vraag is natuurlijk waarom de overheid dit doet? Het komyt voort uit de diepste geloofsovertuiging van de christelijke leden van het huidige kabinet, namelijk dat de mens in principe niet te vertrouwen is. Verder wijs ik u erop dat alle leden van de CU en veel leden van het CDA geloven dat Christus op aarde zal terugkeren om een heistaat te stichten. Minister (en vice premier) Rouvoet belijdt dat ook openlijk (zelfs bij Pauw en Witteman, die totaal niet reageerden op die absurde opvatting). Dat maakt Rouvoet cs. tot aanhangers van de eschatologie (leer van de eindtijd), een zeer gevaarlijke en fundamentaliste stroming binnen het christendom. Het is verbazingwekkend dat daarover in de media totaal geen debat over wordt gevoerd. Misschien kan dit een begin zijn.
vrijdag 29 januari 2010, 13:49 uur
Van een intelligente mens als Ellian zou je verwachten dat hij zich goed laat informeren voordat hij gepeperde uitspraken van het kaliber “stasikastje” doet. Voor degenen die wel die moeite hebben genomen en naast de Telegraaf ook de serieuze informatie op bv. de sites van de ANWB of het ministerie van V&W raadplegen, is het duidelijk dat het “Stasikastje” niets anders doet dan het (in het kastje zelf) verzamelen van de ritgegevens en één keer per week aan het Inningsbureau de totale ritkilometers per tariefcategorie opgeveven. Concreet bijvoorbeeld : 150kilometer in het spitstarief, 300 kilometer in het basistarief. De kentekenhouder is de enige die bij de onderliggende ritgegevens kan. Hoe Ellian denkt dat de “Stasi’s” hem met deze “optelsommen” kunnen volgen is mij een raadsel. Of, iets minder parlementair gezegd, het is klinkklare onzin.
Gepeperde meningen geven is de rol van de columnist. Feitelijke onzin vertellen past wat mij betreft niet in de taakomschrijving.