Gezichtsverlies voor Balkenende?
Met de benoeming van de Belgische premier Van Rompuy als eerste president van Europa komt er een einde aan een periode van wilde speculaties. Premier Balkenende is het dus niet geworden. Maar het was dan ook een baan waarvoor hij, zo zei hij steevast, geen kandidaat was. Maar achter de schermen zou druk gelobbyd zijn ten bate van de Nederlandse premier.
Bij het CDA bestaat weinig vrees dat de episode sporen nalaat. Veel partijleden hadden Balkenende persoonlijk de overstap wel gegund. Maar voor de partij is het goed dat hij blijft, menen ze. En veel CDA-politici dragen hem op handen. CDA-Kamerlid Jan Schinkelshoek zegt: „Met het vertrek van JP zou iets groots verloren zijn gegaan.”
De oppositiepartijen vinden dat Balkenende door zijn flirt met de baan van eerste president van de Europese Unie aan gezag verloren heeft in Den Haag. De premier zal zijn best moeten doen dat terug te winnen, menen zij.
Wat denkt u? Heeft Balkenende gezichtsverlies geleden? Zal deze episode sporen nalaten?

AEX: 317,02 






donderdag 19 november 2009, 23:27 uur
Blij dat Balkenende voor ons land beschikbaar blijft, absoluut geen gezichtsverlies.
Media en oppositie, niet allen, hebben een spelletje gespeeld, een parlementslid en journalist niet waardig.
donderdag 19 november 2009, 23:31 uur
Nee……. Balkenende heeft niet gelobbyed, hij was niet in de race. blahblahbalh……. Hij was er de afgelopen maand in de NL politiek absoluut niet bij; vertoonde zelfs vergaande arrogantie t.o.v. de Kamer bij het AOW debat. Hij was allang ‘abgehoben’.
Maakte de indruk dat de NL politiek hem geen bal meer interesseerde. En dan is er nu opeen niets aan de hand????
Balkenden heeft in het lobyycircuit naast de pot gepist, en moet de volgende keer gewoon beter richten!!
Los daarvan: deze “verkiezing” is het toppunt van schijndemocratie. Also Europa alleen uit 24 regeringsleiders bestaat.
donderdag 19 november 2009, 23:50 uur
Oh sorry, ik moest nuanceren en beargumenteren natuurlijk.
Balkenende heeft zich nogal onverzoenlijk betoond, niet echt een premier van allle Nederlanders, maar meer een exponent van koningsgezinde rechtsconservatieve christenen. Daarmee, en niet met zijn flirt met het presidentschap, zet hij zichzelf buitenspel.
Vandaar dat wij waarschijnlijk allengs minder over de man zullen horen.
vrijdag 20 november 2009, 0:13 uur
Gezichtsverlies? Hoezo? Ik meen dat dat woord van toepassing is als je iets gedaan hebt waarvoor je je zou moeten schamen. Een beetje media-circus eromheen is gewoon uit verveling. Klinkt een beetje als een stelling voor de Story of Prive: “Gezichtsverlies voor Jan Pieter!”. De heer B. heeft wat mij betreft gewoon normaal gehandeld.
vrijdag 20 november 2009, 0:21 uur
Een prachtig voorbeeld van de “mediacratie” die mark chavannes beschrijft. Hoewel Balkenende zélf steeds aangeeft geen kandidaat te zijn is het twee weken lang voorpaginanieuws. Dan wordt’ie het miet, de baan waar hij geen kandidaat voor was volgens eigen zeggen, en dan moet hij gaan bewijzen dat hij niet weg wilde….Bewijst u maar eens wat u niet wilde terwijl iedereen zei dat u het wel wilde.
Ik ben geen fan van de man, maar dit neigt naar Kafka. Helaas is het de media niet gegeven veel zelfreflectie te plegen ( de vrijheid van meningsuiting, weet u wel ) maar hier past toch enige relativering. Speculaties zijn sappig, maar of ze nieuws zijn is de vraag.
vrijdag 20 november 2009, 0:41 uur
Nee, natuurlijk heeft Balkenende geen gezichtsverlies geleden. Begrijpelijk dat zijn naam ook rond zong, volkomen redelijk dat hij, hoewel uitdrukkelijk ‘geen kandidaat’,ook niet categorisch iedere mogelijkheid dat hij, indien gevraagd, ‘ja’ zou zeggen, uitsloot.
Of Van Rompuy een sterke figuur is weet ik niet. Balkenende is het in mijn ogen in elk geval niet. Blij dat hij nu minister-president van Nederland blijft, ben ik daarom niet. Maar deze kwestie heeft, wat mij betreft, geen enkel gevolg voor het gezag dat hij heeft.
Mijn hoop, maar dat is een andere zaak, is, dat na slechte gemeenteraadsverkiezingen voor met name de PvdA in maart 2010, de regering het niet eens wordt over de bezuinigingen en dat we dus niet tot mei 2011 hoeven te wachten op nieuwe Tweede Kamerverkiezingen. Daarna zou een D66-er de beste keuze zijn voor de nieuwe premier.
vrijdag 20 november 2009, 0:43 uur
Natuurlijk heeft Balkenende gezichtsverlies geleden (nou ja, voorzover hij nog enig gezicht had). Nog niet zo lang geleden kon je overal lezen hoe reuzeslim hij het toch had aangepakt met die verkiezing voor Europa en alles leek in kannen en kruiken. Nu haasten politici zich opeens om deze nederlaag te bagatelliseren. Een bekende taktiek, waar ik toch echt niet intrap.
vrijdag 20 november 2009, 1:23 uur
Gezichtsverlies? Onzin: in een tombola kan niet iedereen het mooiste presentje grijpen.
Twee “grijze muizen” worden dus de nieuwe gezichten van “Europa”: de Belg Herman van Rompuy de vaste voorzitter van de Europese Raad van Regeringsleiders en de Britse Catherine Ashton de Hoge Vertegenwoordiger van het gemeenschappelijke buitenlandse beleid. (Pfff, dat is eruit!).
Van Rompuy, liefhebber en schrijver van haikoe’s, heeft naar verluidt de volgende in zijn dagboek geschreven:
“vlakbij een taalgrens
kan je voorzitter worden
als je maar volhoudt”.
En speciaal voor Ashton schreef hij:
“She is my team mate
a grey mouse like me they say
mice that shun a trap”.
vrijdag 20 november 2009, 1:28 uur
Zelfs al steun ik een oppositiepartij, de bewering dat Balkenende gezichtsverlies geleden heeft, vind ik volstrekte onzin. Dan kan iedereen wiens/wier naam genoemd is in het diplomatieke overlegcircuit en die de functie niet gekregen heeft – en wat kun je daar tegen doen? – zich wel geblameerd voelen.
Alleen iemand die echt – maar vergeefs – naar een functie gedongen heeft, kan zich afgewezen voelen. Maar zelfs dat hoeft geen blamage te zijn, omdat in dit Europese circus niet zozeer de beste als wel de meest gepolijste, resp. de meest buigzame gekozen wordt.
Bovendien vind ik de discussie die wekenlang rondom de kandidatuur van Balkenende gewoed heeft karakteristiek voor een tamelijk domme en onwenselijke – maar in de media populaire – benadering van de politiek, een benadering die door de massa gewoonlijk gretig overgenomen wordt: de politiek louter als arena voor egotrippende baantjesjagers in plaats van als werkveld voor mensen die de samenleving willen dienen.
vrijdag 20 november 2009, 2:19 uur
Gezichtsverlies?
Na zo’n vertoning?
Zelfs de verkiezingen in een bananenrepubliek als Afghanistan zijn beter te volgen. Daar wisten we in ieder geval nog wie in de tweede ronde meedeed.
Nee, je ziet wel dat die Europese Strontwet een hele verbetering is. Zelfs een pauselijk conclaaf is transparanter dan deze koehandel.
Wat een democratisch Europa hebben we toch gekregen.
Ik neem toch aan dat deze ‘president’ zich geen enkele democratische toetsing hoeft te laten welgevallen.
En wat Balkenende betreft: het lijkt mij veelzeggend als je serieus meeloot in de verkiezing van de meest nietszeggende en onbeduidende pipo van de klas.
vrijdag 20 november 2009, 4:57 uur
Nee, zeker niet. Ik vind dat hij het goed heeft gespeeld. Ik vind het ook een beetje een onzinnige en suggestieve vraag. Zo gaan die dingen nou eenmaal, waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Niks om je voor te schamen als je “verloren” hebt, zolang je je maar waardig gedraagt.
vrijdag 20 november 2009, 5:08 uur
Wat een bizarre, maar ook onthullende, vraag! Als het allemaal ergens over zou gáán, deze benoeming, dan heeft gezichtsverlies voor Balkenende er niets mee te maken. Dan goldt gewoon de vraag welke van de sollicitanten het meest in aanmerking kwam, kortom, dan gold de inhoud.
Dat de vraag naar gezichtsverlies zo centraal staat, duidt erop dat het in de kern blijkbaar nérgens meer over gaat – vrijwel alleen om het prestige van personen. Gek he, dat mensen dít Europa voornamelijk nog als banenmachine voor politici zien?!
vrijdag 20 november 2009, 7:10 uur
Het lijkt mij prima dat Premier Balkenende zijn taak hier af maakt. Ik erger mij al tijden kapot aan de manier waarop over Balkenende wordt bericht. De man kan – kennelijk – vrijwel NIETS (meer) goed doen en ik vind de berichtgeving m.b.t. hem vaak zeer tendentieus. En dat nota bene in een tijd waarin mensen zich constructief zouden moeten opstellen, met alle grote problemen waarvoor we staan i.p.v. elkaar (politieke – en media) vliegen af te vangen! Ik ben geen lid van het CDA, niet speciaal een ‘fan’ van Balkenende o.i.d., en vind dat zaken kritisch moeten worden benaderd, maar ervaar de wijze waarop Balkenende in de media wordt ‘neergezet’ vaak als totaal niet integer.Er wordt m.i.regelmatig op de man gespeeld en niet op de bal. Dat vind ik geen goede zaak. Zeker in deze tijd van hypes etc. is integere, objectieve journalistieke verslaggeving van onschatbare waarde. Kritiek mag, maar m.b.t. Balkenende vind ik deze zowel inhoudelijk als qua vorm dikwijls buitenproportioneel.
vrijdag 20 november 2009, 7:35 uur
Deze episode zal helemaal geen sporen nalaten. Het leuke van hypes is dat ze na twee weken weer vergeten zijn.
Hype-politiek bedrijven heeft de diepgang van een ouderwetse praam. De oppositie bedrijft met dit soort geleuter over gezichtsverlies slechts hype-politiek en marginaliseert daarmee zichzelf.
vrijdag 20 november 2009, 7:35 uur
Gezichtsverlies, wat een ge…. We leven niet in Japan.
vrijdag 20 november 2009, 8:38 uur
Breaking news! Oprah Winfrey stopt ermee! Ze verdient ong. 1000 * de Balkenendenorm en heeft evenzoveel maal macht als de EU-president. Wie volgt haar op? Lijdt ze nu gezichtsverlies? Zullen we het weer over echt belangwekkende zaken hebben?
vrijdag 20 november 2009, 8:49 uur
Een betere vraag zou zijn geweest of de EU gezichtverlies heeft geleden nu Van Rompuy president is geworden.
Ik voel mij als EU burger niet serieus genomen. Hetzelfde groepje regeringsleiders dat mij vertelt dat de EU een goed idee is doet er zelf alles aan het niet zo te doen lijken als het er op aan komt. Hopelijk levert Van Rompuy inhoudelijk gewoon degelijk werk, maar uitstraling aan de EU zal hij moeilijk kunnen geven.
vrijdag 20 november 2009, 9:34 uur
Met alle respect, die man heeft geen gezicht meer om te verliezen. Hij staat aan het hoofd van een regering die al een aantal keer gevallen is en kan geen manier vinden om een recalcitrante, discriminerende partij in het gareel te houden. Hij kan of durft geen enkele lijn te trekken, maar houdt zich het liefst op de vlakte, ook op gebieden waar een duidelijk standpunt wel nodig is. Ik ben blij dat Nederland de vernedering van Balkenende als EU president bespaart is gebleven. Dezelfde (slappe) houding die hij hier heeft, zou hij ook hebben meegenomen naar de functie van EU president.
vrijdag 20 november 2009, 9:47 uur
Hij heeft weldegelijk gezichtsverlies gehad. Zijn naaste medewerkers hebben dat heel slim voor hem aangepakt. Voelen, dat doet hij zeker wel. Nu zit de bevolking tot aan het einde van de rit met hem opgescheept. Toch verwacht ik na de komende verkiezingen niet veel veranderingen. De estavette stokjes worden door andere over genomen. Er zal niet veel veranderen, sterker nog, we komen van de regen in de drup.
vrijdag 20 november 2009, 9:49 uur
Wie goed kijkt weet allang hoe Balkenende er in werkelijkheid uit ziet: De man is anti-democratisch, weigert referenda over hoofdzaken hetgeen volstrekt in strijd is met het Bijbelse standpunt over eigen verantwoordelijkheid bij het recht op deelname aan beraad en besluit. Hij tracht van ons tweederangs burgers te maken met zijn monarchisme, nota bene ten gunste van een Trix Amsberg die volstrekt onwillig is om als staatshoofd de belangrijkste wetten te handhaven, te weten art 1 der Verklaring van de rechten van de mens (ieder wordt geboren vrij en gelijk in rechten), art 3 der Grondwet (elke burger is in overheidsdienst benoembaar) en art 60 van het Verdrag van Parijs (1953) (ieder kan goederen en diensten verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die aan anderen aangeboden worden). Balkenende is de lakei van een bovenlaag die meer macht en geld voor zichzelf wenst dan toekomt bij eerlijk delen. Het Verdrag van Lissabon is een vod dat dit tracht op te leggen als normale gang van zaken, hoewel ergens met mooie woorden beschreven staat dat ieder in het democratische proces op elk nivo kan participeren.
Mijn idee is dat er een Verdrag van Burgers moet komen met als eerste artikel: Wie een ander schepsel inperkt anders dan bij redelijke ruil zal zelf beperkt worden. Dit verbiedt bio-industrie, parasitisme van miljonairs en van wie al soortgelijk zich gaarne onttrekt aan plichten. Het doet teniet oneerlijke handelsovereenkomsten, uitbuiting en gaat in tegen het weigeren om een portie zwaar of vuil werk voor zijn rekening te nemen. Het Tweede Gebod is al heel oud en de inhoud ervan is soortgelijk in positieve gebodsvorm gesteld. Verboden worden ontdoken en moeten eindeloos aangevuld worden. Het voorgestelde artikel behelst sancties en die zijn onontkoombaar willen we werkelijk vooruitgang in de EU bereiken.
Balkenende en ook die Belg hebben hier helemaal geen gezicht en zijn derhalve ongeschikt om te fungeren als “president”. “All the president’s men” zouden hard moeten werken om de EU in democratische zin te hervormen, de criminele organisaties CDA, PvdA en VVD te verbieden en hun prominenten te doen vervolgen. Crimineel, want alle schenden art 3 der Grondwet volop en naar hartelust, werken art 1 der Verklaring onder tafel en fabriceerden aftrek hypotheekrente, zodat welgestelden een huis voor netto tientallen procenten minder kunnen verwerven dan een minimumloner. Die rijken houden zo geld over en zijn gaarne bereid om de arme luis aan een huurwoning te helpen. Tegen een niet geringe prijs uiteraard.
Nu berichtte de NRC gisteren dat als “president” van de EU slechts een (oud) regeringsleider in aanmerking kwam. Maar dan wordt art 3 van de NL Grondwet geschonden. Dit art impliceert open en eerlijke sollicitatieprocedures en de rechters valt in ons land te verwijten dat zij toelaten hoe 95% der bevolking, geen lid zijnde van een politieke partij, van de belangrijkste funkties buitengesloten wordt. Bekwamere mensen blijven zo aan de kant staan en daarom gaat het vaak zo slecht in Holland.
Verdragen gaan weliswaar boven nationale wetgeving maar het aangaan van een verdrag moet rijmen met de Grondwet of anders dient eerst dit stuk gewijzigd te worden, in casu art 3 vervallen verklaard worden teneinde anderen dan (oud)regeringsleiders buiten te sluiten van het “presidentschap”. Aangezien niets van dien aard heeft plaats gevonden rijst de vraag of het Verdrag van Lissabon derhalve ongeldig is. Nog op te merken valt dat waar wetten of Grondwet zichzelf tegenspreken het belangrijkste het zwaarst moet wegen en allang had een heleboel poeha om vals onderscheid tussen burgers te maken, bijvoorbeeld met of zonder blauw bloed, uit de NL Grondwet gewist moeten worden.
Gezichtsverlies? Balkenende en consorten lijken op zwijnen die niet de parels, genoemde art 1, 3 en 60 weten te herkennen, te waarderen en tot hun recht trachten te laten komen.
vrijdag 20 november 2009, 9:59 uur
Gezichtsverlies? Voor Balkenende? Kan dat nog?
vrijdag 20 november 2009, 10:06 uur
@18 – Ik kan geheel met de mening van H. Koster instemmen. Het was met een gevoel van opluchting dat ik gisteren de beslissing van de 27 EU ministers vernam. Dat bespaart mij in elk geval de extra ergernis inzake de EU want uiteraard ben ik de ondemocratische gang van zaken niet vergeten.
vrijdag 20 november 2009, 10:21 uur
Nee, B. heeft geen gezichtsverlies geleden om de eenvoudige reden dat de EU al sinds De Lors kleurloze politici benoemt, te beginnen met Barosso.
Om welke positie gaat het dan nog? Een gekozen hoofd, zoals alle democratieën die kennen, maar wat kennelijk in de EU niet wilt lukken?
De EU is niet geïnteresseerd in mensen met een visie en verwondert zich dan nog dat de burger afhaakt, wanneer het om de Eu gaat.
Afgezien hiervan, zou het antwoord op de vraag toch ook interessant moeten zijn waarom iedereen in het cicuitje het normaal vindt dat een candidaat liegt en blijft volhouden geen candidaat te zijn, terwijl de mussen het van de dak roepen. Dat geldt bovendien voor een politicus die met de Schrift is opgevoed en niet moe wordt een ander ethisch de les te lezen.
Kennelijk kan men in het bedrijf, dat politiek heet, niet gewoon zeggen dat men interesse heeft voor een baan op straffe dat zij of hij niet benoemd wordt.
Krankzinnig dat inderdaad bijna alle media hieraan meedoen en het de gewoonste zak van de wereld vinden.
Of België blij mag zijn met de dreigende terugkomst van Leterme, is bovendien nog maar de vraag.
vrijdag 20 november 2009, 10:35 uur
Politici moeten eerlijk kunnen zijn over kandidatuur
Gelukkig geen premier-wisseling in deze verwarrende turbulente economische en politieke periode.
Ik vermoed dat Balkenende informeel kandidaat was voor Europa, gezien buitenlandse berichtgeving. Daarover had hij beter eerlijk kunnen zijn.
Maar verantwoordelijkheid voor zijn ontkenningen ligt bij de paradoxale politieke gedragscode, dat politici over dergelijke informele kandidatuur moeten liegen, omdat hun ‘geloofwaardigheid’ anders aangetast zou raken… Stop dergelijke ongewenste mores.
Kunnen we afspreken dat politici en bewindslieden tijdens ambtstermijn kandidaat mogen zijn voor andere functie, om te voorkomen dat ze daarover moeten liegen?
Want liegen vergroot de gigantische kloof met burgers. Meeste Nederlanders zijn nauwelijks geïnteresseerd in constructief meedenken over politiek. Dat kan leiden tot uiterst gevaarlijke drogredenen (logical fallacies) en politiek extremisme.
Maak debatten digitaal
De vraag of Balkenende ingeboet heeft aan geloofwaardigheid illustreert de zinloze persoonljke hypes waar Nederlandse poltiek helaas mee doorspekt is. Daarmee bedoel ik de onbelangrijke politieke borrelpraat, die door publiek van ons commerciële mediabestel gretig wordt geconsumeerd.
Oplossing daarvoor ligt er onder andere in om politieke debatten meer schriftelijk te laten verlopen via vergader-software en webfora waar alleen politici kunnen schrijven.
Daardoor zullen politieke debatten veel inhoudelijker en rationeler worden en kan daarin veel meer verwezen worden naar (internationale) onderzoeksrapporten waarmee we allerlei maatschappelijke problemen kunnen verminderen. Want veel belangrijke nieuwe onderzoeksresultaten dringen volstrekt onvoldoende door tot landelijke politieke debatten.
Bijvoorbeeld nieuwe inzichten over enorme effectiviteit van professionele education entertainment, educatieve computer-games en webvideo voor onderwijs, milieu-voorlichting, ziektepreventie, GGZ en preventie van (geestelijk) geweld.
vrijdag 20 november 2009, 10:46 uur
Het stralende uiterlijk temidden van Merkel en Sarkozy op diverse filmpjes laat veel zien van Balkenendes behoefte om bij de groten der aarde in het gevlij te komen. Ik heb die sprankelende welwillendheid van hem nog nooit gezien als hij niet-CDA-politici van zijn kabinet aanspreekt. Balkenende gaat voor zichzelf en/of zijn partij. Als zodanig is hij nu een groot verliezer.
In hoeverre je politici kunt geloven weet ik niet. De keuzes van Kok na zijn premierschap kan ik nog steeds niet plaatsen. Maar Kok was een man van statuur toen hij de toenmalige vacature voor Europa afsloeg ‘omdat hij zijn kabinet niet in de steek mocht laten van zichzelf’. Toen zag je (nog) dat er mensen zijn die staan voor hun beloftes, óók als ze daar een prijs voor moeten betalen.
vrijdag 20 november 2009, 10:48 uur
Hoezo aan gezag verloren? Hoezo gezichtsverlies?
Balkenende is tweede geworden, Van Rompuy eerste en Juncker uit Luxemburg derde. Dat is een compliment voor de Benelux als kern van de EU en voor o.a. Balkenende. Dat hij het niet geworden is heeft denk ik o.a. te maken met zijn innige politieke relatie met George Bush jr. En de Hedwigepolder heeft hem ook niet geholpen.
Balkenende heeft van de voltallige Tweede Kamer te horen gekregen dat hij in Nederland niet gemist kon worden. Dat lijkt me ook een compliment. Als de oppositie nu zou beweren dat Balkenende maar moet opstappen als premier, zijn zij aan het draaikonten.
vrijdag 20 november 2009, 10:59 uur
Van Rompuy heeft duidelijk aangegeven Europese continentale belangen te dienen. Balkenende is teveel een knecht van de USA geweest, zeker in omstreden oorlogen als Irak en Afghanistan. De Continetalist wint van de Atlanticus, terecht in mijn ogen. In hoeverre de functie een marrionet zal blijken van de grote EU leiders zal de tijd leren.
Van Rompuy krijgt een goede Angelsaksiche Atlantische tolk op de post BZ van de EU. Misschien een meesterzet om die Engelsen een keer echt bij de EU te betrekken. Het uur van kleur bekennen voor Continentaal Europa voor de Engelsen nadert wel met rasse schreden.
vrijdag 20 november 2009, 11:46 uur
Hoe kan JPB afgaan, heeft altijd gezegd niet gevraagd te zijn. Deze kwestie is alleen maar een mediahype door gebrek aan visie in onze media.
Nieuws gaat grotendeels over personen, niet over zaken.
vrijdag 20 november 2009, 12:15 uur
Erg jammer – maar gezichtsverlies, nu? Neen. Toen Nederland de Europese Grondwet wegstemde werd de sterke basis van Nederland in Europa enorm beschadigd, dat wel. Kun je dan nog serieus hopen de eerste President van Europa te worden? In plaats van de heer Balkenende zitten we nu inderdaad met een kleurloos figuur opgeschept. Ooit van hem gehoord? Europa blijft maar op gewone voet verder strompelen. Verkeerde keuze, ronduit teleurstellend.
vrijdag 20 november 2009, 13:09 uur
Wat een volstrekte onzin. Wekenlang zijn journalisten bezig om B. met strikvragen een uitspraak te ontlokken. Hij geeft geen krimp en wij weten dan ook niet of hij wel of niet kandidaat is. Doordat hij niets zegt denken de journalisten te weten hoe het zit. Zoiets als A zeggen en B bedoelen. Dat noemen journalisten politiek.
De oppositie neemt deze truc over en gebruikt haar kostbare tijd om zich druk te maken over deze nonsense. Ook dat noemt men politiek want je kunt het volk weer goed laten horen dat je bij de les bent.
Let wel, B. is niet mijn keuze en mijn kleur maar ik vind dat hij toch weer heel onheus wordt weggezet. Of hij wel of niet een goede MP is is hier helemaal niet relevant.
vrijdag 20 november 2009, 13:29 uur
Balkenende blijft voot Nederland beschikbaar. Prima! De oppositie doet alles om Balkenende in een verkeerd licht te plaatsen. Zij weten natuurlijk beter! Oneerlijk je tegenstander behandelen noem ik dit. Balkenende, au.b. nu duidelijke en daadkrachtige beslissingen nemen die het volk aanspreken.
vrijdag 20 november 2009, 14:15 uur
Balkenende of Van Rompuy,
politieke apathie leidt to democratische dictatuur
vrijdag 20 november 2009, 14:28 uur
Naast Balkenende verliest Nederland!En wat te denken van het commentaar van de oppositie,van nul en generlei waarde, ze komen niet verder dan eigen nest bevuilen! Oppervlakkig recht evenredig met de oppervlakte!
vrijdag 20 november 2009, 14:34 uur
Het journaille heeft Balkenende in een positie gemanoeuvreerd die hem niet toekwam, en dat heeft hij zelf nog het beste begrepen, gezien zijn terughoudende opstelling. Wat moet Europa ook met zo’n volstrekt ongeloofwaardig en profielloos figuur, met het charisma van een grijze muis. Volkomen ongeschikt als leider, en niet eens in staat een brug over een Madurodams kanaal te slaan, laat staan van Europees formaat. Wij zullen het dus weer moeten doen met de ‘leider’ die ons toekomt, stil teruggetrokken in zijn zo geliefde achterkamertjes.
vrijdag 20 november 2009, 14:46 uur
Absurde vraag, of Balkenende gezichtsverlies heeft geleden!
Hij heeft de publiciteit niet gezocht, allesbehalve. Erg irritant waren juist de media die er maar over bezig bleven.
Heel ergerlijk is ook, dat het NRC hierboven het toch weer over een president heeft, terwijl het over het voorzitterschap gaat.
In het artikel over de benoeming staat dat Tony Blair het niet is geworden vanwege zijn ego, en zijn wens vooral de Britse belangen door te drukken. Britse journalisten echter menen dat hij het niet werd vanwege het bedrog, waarmee hij de coalitie in een oorlog met Irak sleurde. ‘Don’t mention the war’ heeft sinds Blair een nieuwe betekenis gekregen. Geen woord daarover in de Nederlandse kranten.
vrijdag 20 november 2009, 15:20 uur
“Grijze Muizen” waren de vrouwen van de Duitse Wehrmacht.
vrijdag 20 november 2009, 15:28 uur
Vooreerst is het een blamage en een zwarte bladzijde voor de democratie dat de E.U.bevolking niet de president heeft mogen kiezen.Zelfs in bananenrepublieken wordt dit democratisch beginsel toegepast.Balkenende en het CDA hebben gewoon gezichtsverlies geleden.Dat is echter een bijkomstigheid.Belangrijk is dat hij gewoon niet capabel is m.b.t.het oplossen van de economische problemen.Ook durft hij geen efficieente ingrepen toe te passen.Het is gewoon een echt vlees nog vis CDA figuur,welke bij elke keer dat hij geschoren wordt,stil blijft zitten.Alleen dure geniepige belastingplannen presenteren daar is het kabinet goed in.
vrijdag 20 november 2009, 16:03 uur
JPB is dus terug van nooit weggeweest?
Onze MP toonde zich vandaag opgelucht en ingenomen met de keuze omdat hij Herman Rompuy al jaren, zelfs wel 20 jaar goed kent.
Het is ons weer duidelijk, zijn goede internationale contacten stralen als vanouds weer op hem, ja op hem,
af!
Dat Nederland Nee tegen de EU grondwet cq Lissabonverdrag heeft gestemd is ondergeschikt aan zo’n dinertje onder ons.
Bij de les blijven dus!
vrijdag 20 november 2009, 17:06 uur
36-Dieter Heymann, Houston, USA—Dan zijn ze bij het voorplanten beduidend minder kieskeurig tewerk gegaan
vrijdag 20 november 2009, 17:14 uur
wat een onzin, dat dit gezichtsverlies zou geven.
De politici die dit roepen zijn alleen maar uit op eigen eer cq aanhang.
Eerst riepen ze: JPB kan niet weg in het belang van dit land en nu hij gewoon blijft (immers hij heeft zichzelf nooit kandidaat gesteld) roepen diezelfde lieden dat er gezichtsverlies zou zijn.
Als ze professioneel waren en respectvol zou ook deze hype er niet zijn.
arie c. van alphen
vrijdag 20 november 2009, 17:34 uur
Een fan van Balkende ben ik zeker niet, maar hoe zou hij dan moeten reageren? Geen enkele houding zou voor hem zonder critiek gebleven zijn. Internationale diplomatie is wel iets anders dan one man one vote. Zeker geen gezichtsverlies.
Verder sluit ik mij helemaal aan bij Lau Kanen @9 die precies verwoordt wat ik bedoel.
vrijdag 20 november 2009, 18:31 uur
Is hoe maar je het bekijkt. Je kunt ook concluderen dat hij niet onbetekenend genoeg is, wat eigenlijk een compliment is.
vrijdag 20 november 2009, 20:27 uur
Ik woon nu al zo’n twaalf jaar in de VS, maar ben een dergelijke onprofessionele omgang met een zeer belangrijke hoge post, zoals die van het Europese presidentschap, hier zelden tegengekomen. Als er al sprake zou zijn van “gezichtsverlies,” dan zou ik die niet zozeer aan Balkenende willen toeschrijven maar aan hoe Nederland niet weet om te gaan met dit soort internationale posten. Net zoals vele andere schrijvers in deze discussie vind ik ook het nivo van de media in Nederland onacceptabel — inderdaad vaak vergelijkbaar met de ‘Story’ en de ‘Prive’ maar dan toegepasd in de politieke arena.
vrijdag 20 november 2009, 20:35 uur
PS: Ik denk daarbij met name aan die media die pretenderen “kwaliteits” media te zijn. De NRC is wat mij betreft in dit media landschap een lichtpuntje.
vrijdag 20 november 2009, 21:16 uur
Nee geen gezichtsverlies voor Balkenende.
Alleen moet hij niet zo naar de pijpen dansen van de oranjes.Door alles goed te praten red je het niet.
Duidelijk de grenzen aan geven.Net als deze week de kamerleden op bezoek bij de koningin. het is allemaal zo stiekum. Hij laat zich duidelijk beinvloeden. Het zal niet altijd mee vallen om de druk van de koningin te weerstaan. maar mensen worden deze dingen zat. Nu is het weer de schuld van de pers. Laat willem-alexander een ceremoniele taak vervullen, dan is dat stiekeme gedoe ook afgelopen.
Het is voor hem dan graag of helemaal niet.
vrijdag 20 november 2009, 22:51 uur
Voor mij heeft hij sinds Irak geen gezicht meer.
zaterdag 21 november 2009, 3:01 uur
Nee hoor. Hoezo?
zaterdag 21 november 2009, 10:43 uur
Premier Balkenende heeft zich zelf in deze positie gebracht, hij heeft nooit verklaard dat hij niet beschikbaar is(!)en dat is politiek relevant,draai je er omheen ben je kandidaat.Ook op de persconferentie na de benoeming kreeg hij de vraag of hij wilde doorgaan, daar was hij ontwijkend over,hij zij niet duidelijk “ik ben beschikbaar”,maar “dat moet de partij maar uitmaken”,een typische vorm van vroegere sovjetpolitiek, achterkamer koehandel, daar voelt hij zich wel in thuis.Overigens tot slot,kan hij Nederland niet eens meer naar behoren regeringen laat staan Europa.
zaterdag 21 november 2009, 11:01 uur
De EU leiding heeft Balkenende nooit overwogen als voorzitter.
Het negeren van het internationaal recht en het politiek steunen van de leugens van Bush en Blair inzake de illegale oorlog in Irak hebben Balkenende toen al de das om gedaan inzake Balkenende zijn kansen voor deze hoge politieke positie van EU voorzitter nu.
zaterdag 21 november 2009, 11:13 uur
We weten toch al jaren dat voor belangrijke postjes, nieuwe europese wetten of grote realisatie’s Frankrijk het laatste woord heeft.Brussel,Luxemburg,Straatsburg,Genève liggen toch allemaal op de francophone grens.De deeltjesversneller ,de vlieger 380,de super kernreactor,de eurosat installaties liggen toch ook voor 90% in Frankrijk.De Europese bank wordt toch geleid door een fransman.De europese subsidie’s voor de landbouw gaan toch voornamelijk naar Frankrijk.Balkenende spreekt geen frans en daarom is Van Rompuy de enige kandidaat voor Frankrijk opdat hij zeer vloeiend frans spreekt en de franse cultuur omhelst.
Dat is de voornaamste reden dat Van Rompuy gekozen is en al de rest is larie.De achterbakse politiek van Frankrijk hebben veel buitenlanders nog niet door.Velen zijn al vergeten dat Frankrijk driemaal zijn veto heeft gesteld tegen de toetreding van Engeland.Frankrijk moest nog eerst Duitsland aan zich binden.De rest is bekend.”Le Roi Soleil” bestaat nog altijd.
zaterdag 21 november 2009, 12:29 uur
Nee. Absoluut geen gezichtsverlies. En wat een slecht voorbeeld geven die politici/media die menen dat dat wel zo is. De mond vol hebben over arbeidsmobiliteit van werkemers (en Balkenende is er een net als anderen), eigen verantwoordelijkheid nemen etc. En dan zou solliciteren en niet gekozen worden gelijk staan met verliezen ‘gezichtsverlies’ en beschadigd zijn? Je moet als politicus maar durven. Ouderwets pootje zagen. Meer doen de dames en heren niet! Aan het werk! En belangrijker dingen gaan doe zou ik zeggen. En als hen dat niet lukt: solliciteren!
zaterdag 21 november 2009, 15:58 uur
@ Hugo Freutel (27)
Helemaal mee eens, tijd voor een Europese “smoel” ik hoop dat men eindelijk het Rijnlandse model kan verkopen en ….handhaven….
Inderdaad naar de belangen van werkend/producerend continentaal Europa kijken, niet vooral naar die van de financiele vrijstaat(Londen)en haar gedienstigen.
zaterdag 21 november 2009, 20:54 uur
Of Balkenende op bevel van de Bilderberg groep,waarvan prins Bernhard de oprichter was,via het koningshuis zich bij de ex-president van de VS,ene George Walker Bush,op de schoot drong,of dat hij dat deed uit eigen overtuiging,maakt weinig uit.Dat éne feit,in mijn ogen,diskwalificeert hem als president van heel Europa.Hetzelfde geldt voor die Britse schoothond,die op de andere knie zat.Engeland is hooguit een aangenomen kind van Europa,maar mocht wel haar eigen munteenheid aanhouden.Amerika kan nu druk uitoefenen op de EU via Catherine Ashton,als het zo ver is,dat de Amerikaanse dollar niet meer hét wereldwijd-erkende betaalmiddel zal zijn.Want dat was uiteindelijk hét grote probleem.dé grote fout,die Saddam Hoessein maakte.Hij liet weten,dat hij voor zijn olie in euro`s betaald wilde worden.Maar nu er zoveel landen in de wereld dezelfde wens schijnen te hebben,wordt het wel wat link.G.W.B gokte en verloor en nu kan Obama proberen de rommel op te ruimen.Het grootse kapitalistische imperium ooit staat op de tocht,slachtoffer van haar eigen hoogmoed,macht- en hebzucht.Gelukkig wordt de macht in de wereld weer zo`n beetje verdeeld.”Power corrupts and absolute power corrupts absolutely”.Wilders ervoor in de plaats stemmen is net als een oud hemd inruilen voor een vuile onderbroek.
zaterdag 21 november 2009, 23:27 uur
Haiku voor Premier Balkenende:
Een los blad valt.
Zonder wind is
De stam te na.
Maar ook daar is boom.
Haiku voor Premier van Rompuy:
Kronkelwegen,
toppen, dalen.
En naar de kim toe
Duister en Licht.
zondag 22 november 2009, 16:23 uur
Een man die nog steeds verantwoording hoort af te leggen voor Nederlandse Militairen die zijn gevallen in Irak hoort voorlopig niet thuis op een hoge functie in Europa. Het is al moeilijk genoeg voor hem om Nederland staande te houden.
zondag 22 november 2009, 18:17 uur
Nee geen gezichtsverlies. Het is toch een compliment om voor het Europees presidentschap overwogen te worden? Ik zie de kanditatuur niet als solliciteren naar een ‘andere’ baan, maar als hopen op promotie.
Toch zou het wel leuk zijn om wat onderdelen van de sollicitatieprocedure op televisie te zien, zoals bijvoorbeeld het gestuntel van onze premier met de Franse taal. Misschien leidt hij dan toch een beetje welverdiend gezichtsverlies.
Uiteraard ben ik blij dat Balkenende het niet geworden is. Liever zag ik hem naar Texas verhuizen om daar als butler te werken op de Prairy Chapel Ranch. Niet dat zijn Engels zo geweldig is, maar ‘yes sir’ zegt hij graag.
dinsdag 24 november 2009, 10:30 uur
De oppositie had hem graag zien vertrekken. Immers, wie had dan het CDA moeten leiden?! Balkenende is een van de weinige vaste waarden in Nederland. Nu is de oppositie zuur en zoekt men naar iets, om toch nog te proberen hem iets te beschadigen. Wat een miserabel schouwspel! Wat een mediocer niveau van politiek bedrijven. Ach, het is Nederland, moeten we maar denken.
dinsdag 24 november 2009, 14:49 uur
JPB is zich niet bewust van zijn omgeving.
Bij een persconferentie van de Minister President staan er twee figuren in beeld die het allemaal flauwekul vinden.
Een staat erbij, terwijl hij met zijn voet staat te wippen: Zo van, zijn we bijna klaar? De andere hangt in een stoel fijn te relaxen.
Onderhand staat JPB met zijn keurige misdienaars gezicht zijn best te doen.
Het wordt nooit wat met JPB. Hij is bestuurbaar.
Soort botsautootje.
vrijdag 27 november 2009, 22:30 uur
VRAAG: Wat denkt u? Heeft Balkenende gezichtsverlies geleden? Zal deze episode sporen nalaten?
ANTWOORD:
Balkenende heeft geboft dat hij niet verkozen is omdat het zeer wel mogelijk is dat hij bij het komende ‘Irak’-onderzoek ernstig gezichtsverlies zal lijden.
Het deze week aangevangen openbare (!) onderzoek naar de beweegredenen van de Britse regering om Bush te steunen bij zijn invasie van Irak in 2003, heeft al opzienbarende onthullingen voortgebracht.
Hoewel er tevoren veel kritiek is geweest op de samenstelling van de onderzoekscommissie en het feit dat de getuigen niet onder ede worden gehoord, blijkt het feit dat dit onderzoek in het openbaar gebeurt verrassend effectief.
Premier Gordon Brown heeft geprobeerd het onderzoek achter gesloten deuren plaats te doen vinden, maar de publieke verontwaardiging hierover was zo sterk dat hij heeft moeten toegeven. Nu heeft Brown verordonneerd dat ‘geheime’ stukken die bij het onderzoek worden geraadpleegd, niet mogen worden gepubliceerd. Ook daar komt veel kritiek op. Brown heeft destijds Blair door dik en dun gesteund bij diens Irak-beleid. Ook dat zal nu boven water komen.
In ons land zal de commissie-Davids die een soortgelijk, maar helaas niet openbaar, onderzoek uitvoert, ongetwijfeld uit het Britse onderzoek veel wetenswaardigheden kunnen putten. Het toenmalige kabinet-Balkenende heeft zich immers sterk op de informatie en adviezen van Blair cs verlaten.
Ondertussen is het wel duidelijk dat het maar goed is dat Blair niet tot ‘president’ van de EU is gekozen. In hoeverre dat dit ook voor Balkenende gaat gelden, moet nog blijken.
woensdag 2 december 2009, 14:10 uur
Bij mijn vorige reactie is de link weggevallen:
‘Al opzienbarende onthullingen bij het Britse ‘Irak’-onderzoek’
http://www.vkblog.nl/bericht/288696/Al_opzienbarende_onthullingen_bij_het_Britse_%27Irak%27-onderzoek