Gedraagt Balkenende zich presidentieel?
Premier Balkenende heeft zich in het kabinet omringd met vertrouwelingen. Sommigen noemen dit de ‘hofhouding’ van Balkenende, maar hoogleraar parlementair stelsel en oud-PvdA-senator Van den Berg spreekt vandaag in NRC Handelsblad van een ’steigerwerk’. Mensen waarop hij kan bouwen omdat hij zelf de regie niet kan voeren. Ter compensatie zou Balkenende een quasi-presidentiële show opvoeren.
In zalen waar de minister-president komt, verschijnt hij niet eerder ten tonele dan nadat eenieder verwachtingsvol gezeten is. In de eerste rij achter hem sluit een leger hoge ambtenaren aan. “Zulks een plaatsing werd tot voor kort uitsluitend voor de koningin gereserveerd”, constateert Van den Berg.
Andere tekenen van show: de persconferenties zijn uit de informele sfeer van Nieuwspoort gehaald, de embargoregeling voor Prinsjesdag, het vermijden van Kamervragen tijdens de 100-dagen tour.
Duidelijke tekenen van zwakheid en onzekerheid, meent de hoogleraar. En schadelijk voor de Staten-Generaal en het Koningschap. “Dat moet erop kunnen rekenen dat de premier uiteindelijk de koningin meer zal beschermen dan zijn eigen hachje.”
Balkenende begeeft zich met zijn presidentiële allures op glas ijs, waarschuwt Van den Berg. Door de persconferentie te verplaatsen naar een katheder bij AZ, heeft hij de andere ministers in staat gesteld aan het einde van de vergadering het gras voor zijn voeten weg te maaien. “In deze nieuwe anarchie (..) heeft nu de minister van Financiën (..) zijn eigen gesprek weten te organiseren met RTL 7.” Saillant detail: “Hij, Wouter Bos, behoort echter niet tot de steigerconstructie rond de premier.”
Neemt u Balkenende zijn presidentiële show kwalijk? Of is het zijn goed recht om op deze manier zijn status te onderstrepen?
NB: Alleen als u met voor- en achternaam reageert, maakt u kans op vermelding in de krant.

AEX: 339,57 






dinsdag 18 december 2007, 12:20 uur
Balkende is bij de gratie Gods premier geworden en nu heeft de kleine jongen in hem het lef zich presidentieel te gedragen. Wat hij echter niet inziet, is dat hij in andermans ogen overkomt als een potsierliek figuur!
dinsdag 18 december 2007, 12:38 uur
De grote verdienste van Balkenende is dat hij enige rust heeft gebracht in de nederlandse politiek. Broodnodig na de beschamende maar ook hilarische jaren van de LPF.
Echter, dit is ook zijn enige verdienste. Hij heeft absoluut niet de statuur van een leider, hij is een manager die zichzelf een leider acht. Een leider bezielt, een manager bestuurt. Balkenende heeft niet het vermogen mensen te bezielen, hij laat dit telkens weer zien in zijn reacties op de moeilijker en onwelvalliger zaken. De vraag over het homohuwelijk die hij kreeg in Indonesie, Hirsi Ali die eigenlijk maar weg moest blijven, Maxima’s opmerkingen over dat DE Nederlander niet bestaat. Weinig bezielend….
dinsdag 18 december 2007, 13:13 uur
Elk land krijgt de leiders die het verdient. Wat dat betreft, hoef je over het land Nederland met een onnozelaar als minister-president geen illusies te hebben. Wat een middelmatigheid. Domheid en arrogantie gaan dus toch uitstekend samen, ook buiten de televisiewereld.
We hebben al een anachronistisch, niet democratisch gekozen staatshoofd en nu dus ook nog een door een minderheid van gelovige Veluwe-bewoners gekozen hulpmonarch met belachelijk gedrag.
dinsdag 18 december 2007, 13:30 uur
Ik vind het wel grappig. Bij de Balkenende hofhouding loopt zo’n kereltje rond waarvan je je helemaal kunt voorstellen dat hij onzichtbaar op de achtergrond iedereen uit de weg ruimt die balkende in de weg zit.
Voor de rest vind ik dat de PvdA moet accepteren dat ze de verkiezing niet hebben gewonnen.
dinsdag 18 december 2007, 13:45 uur
Ja. Een man die geen duidelijke antwoorden geeft stelt zichzelf boven de rest.
Ik vraag me nog steeds af wat hij te verbergen heeft. Hij heeft in ieder geval één talent: acteur. Mischien dat de plaatselijke toneelclub nog een bijrolletje voor hem heeft. Na wat hij samen met z’n medestanders kapot heeft gemaakt lijkt dit mij een uitstekend alternatief.
dinsdag 18 december 2007, 14:09 uur
balkenende is gewoon bang daarom laat hij zich omringen door vertouelingen, uiteindelijk wordt hij door het merendeel van de bevolking uitgekotst
ik zou er nog niet dood naast willen liggen
dinsdag 18 december 2007, 14:17 uur
Balkenende is premier geworden bij gebrek aan beter in ons land, inmiddels is hij het pluche blijkbaar gaan waarderen.Om dit te kunnen consolideren heeft hij een niet-tegensprekende hofhouding nodig, en de opbouw daarvan zien wij nu.
dinsdag 18 december 2007, 14:31 uur
Berlusconi AC Milan? Dan ik AZ, moet Balkenende gedacht hebben.
Het is ook allemaal te verwarrend. Wat moet je nu leiden, een regering, een partij? Doe maar het land, als je toch geroepen bent en daarbij hoort dan een beweging.
Christendemocraten zijn altijd meer dan een partij. De beeldspraak van steiger is fraai omdat de kathedraal van de macht nooit af is. Op de aan het bouwwerk vergroeide ladders en plankieren werken patroon en arbeider eendrachtig aan de constructie die de toren overeind houdt waarin hun leider zetelt. Ze komen als vanzelf naar boven om op de bovenste wankele planken de plaats in te nemen van degenen die vielen, de ongeduldige of overmoedige pretendenten en slippendragers die in de nabijheid van het hoogst haalbare, zich verkeken op de stap naar binnen en diep vielen, dieper dan degenen die op lager niveau het gebouw binnengingen en daar hun kantoor inrichtten waar ze vanachter hun bureau tot en met hun pensioen bestaanszekerheid vonden in het bezoldigd te woord staan van burgers die dagelijks de kerk binnendromden voor hulp, steun en wijze raad voor hun aardse problemen.
’s Nachts, als het stil is, hoor je nog leven en zie je nog lichtjes flikkeren in deze ruines van het corporatisme. Angstig kruipen de burgers bijeen.
dinsdag 18 december 2007, 14:44 uur
Of Balkenende zich ‘presidentieel’ gedraagt?
Voordat ik u zal zeggen of dat zo is, laat ik eerst zeggen wat ik er onder versta.
Ik versta daaronder iemand die zich als een echte, inspirerende leider gedraagt met visie.
Die nieuwe wegen in durft te slaan en daarbij risico’s durft te nemen en, als het niet goed gaat, dan zonder morren zijn verantwoordelijkheid erkent en daar naar handelt.
Iemand die bijvoorbeeld een keer ‘nee’ zegt wanneer een supermacht voornemens is na een leugencampagne een heel land naar de verdommenis te bombarderen.
Onder ‘presidentieel gedrag’ versta ik allerminst dat iemand likkebaardend als een schoothondje, kwijlend en kwispelend in het Witte huis ronddartelt, ijverig pootjes geeft en braaf ja en amen knikt als een ware his master’s voice in opdracht van de boef die die misdadige oorlog op touw zet.
Want zo iemand, die er dan eenmaal weer thuis niet voor uit durft te komen wat hem nou precies bewogen heeft zich zo te gedragen, gedraagt zich als een medeplichtige aan oorlogsmisdaden en aan precies datgene waarvoor verschillende nazi-leiders destijds terecht aan de galg beland zijn.
Iemand die zich presidentieel gedraagt zegt ook tegen de vaders, moeders, zonen, dochters, vrienden en vriendinnen van degenen die door zijn toedoen in de uitzichtloze klerezooi van Afghanistan beland zijn “sorry mensen, ik weet wat voor een puinhoop ik ervan getrapt heb waardoor jullie geliefden daar zitten maar ik weet niet hoe ik jullie dierbaren daar weg krijg en dus rest mij niets anders dan jullie geliefden en hun opvolgers daar nog een paar jaar te laten zitten in afwachting van iets beters”.
Want dat is de werkelijke reden waarom het uitzichtloze verblijf van nederlandse jongelui in dat godvergeten oord middels reisbureau Balkenende met nog een paar jaar verlengd wordt.
Presidentieel is in elk geval allerminst tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer een schertsvertoning opvoeren waar vrijwel zonder uitzondering alleen de ja-knikkers, slijmerds en hielenlikkers aan het woord komen omdat degenen die werkelijk met verstand van zaken spreken of de mond wordt gesnoerd of niet worden uitgenodigd.
Laat ik maar ophouden over die clown die zich zelfs in de luren laat leggen door een gangster-sletje dat overigens voor wat in elk geval betreft intellect ver boven hem staat.
Maar dat laatste terzijde.
De vraag van deze discussie is wel beantwoord en het antwoord luidt kort en krachtig “nee maar wel als medeplichtige aan oorlogsmisdaden”.
En als zodanig dient Jan Peter B. dan ook behandeld te worden.
dinsdag 18 december 2007, 14:53 uur
Balkenende meet zich allures aan die haaks staan op zijn karakter. Hij heeft daardoor geen enkele uitstraling. Hij praat ontzettend veel, maar blijft beschamend nietszeggend. Zijn weigering om de aanleiding en de omstandigheden te laten onderzoeken, waardoor wij zonodig aan de bezetting van Irak moesten deelnemen, zal altijd boven zijn hoofd blijven hangen. De manier van optreden met zijn getrouwen doet denken aan het sprookje ” de kleren van de koning “. Voor mij blijft hij in zijn blootje rondstappen.
dinsdag 18 december 2007, 15:37 uur
Het presidentieel gedrag van de man is mogelijk, omdat daar nu de ruimte voor is.
Internationaal gezien, heeft hij nu de wind mee, omdat hij in Europa thans de meest ervaren regeringsleider is.Dat geeft hem-hoe dan ook- gezag.
In de binnenlandse politiek heeft hij,ondanks het gestuntel tijdens BalkenendeI met het illustere LPF , de gijzeling van zijn tweede kabinet door Verdonk en zijn bijna clowneske houding t.o.v. Bush en zijn, op zijn vriendelijkst gezegd, onhandige manoeuvreren met het koningshuis,wist hij zich tot nog toe te handhaven.
Dat hij bij de afgelopen Tweedekamerverkiezing als sterkste uit de bus kwam, zie ik minder als zijn verdienste, als aan het feit, dat hij als opponent had Wouter Bos.Net als Mark Rutte zou deze laatste zich kunnen kwalificeren als’”een historisch feit”.
Hebben wij ooit eerder meegemaakt, dat een politicus, leider van een van de grootste partijen in dit land,die in de peilingen zo ver vooruit was, een zo stompzinnige campagne voerde? De man schijnt gespeend te zijn van elke tactische aanleg!
En dat laatste bleek weer tijdens de formatie na de verkiezingen.
En nu weer naar Balkenende, want daar gaat het in deze om. JPB, zoals hij vaker wordt genoemd, is een zondagskind. Hij heeft het geluk, te opereren in een politieke crisis waarin het o zo traditioneel gezapige Nederland volledig zijn orientatie kwijt is.En het einde hiervan schijnt nog niet in zicht te zijn.
Wacht hij af, tot er zich weer een electorale kans aandient voor het dumpen van het onder Bos zachteiige Pv/dA om -zijn voorkeur-weer een rechts kabinet te vormen? In elk geval geeft zijn positie thans hem de schijn van staatsman te zijn.
De vraag bij mij is, of dit door eigen verdiensten komt.
dinsdag 18 december 2007, 15:53 uur
Wat is de oevereenkomst tussen een ezel en Balkende? Alebei kunnen ze goed balken!
dinsdag 18 december 2007, 16:03 uur
Onze premier mist helaas het vermogen te reflecteren. Een mea culpa zal nooit over zijn lippen komen terwijl dit nou juist een competentie is die continuiteit van aanzien en leiderschap binnen en buiten de eigen gelederen versterkt. Resultaat hiervan is dat hij zijn aanzien en leiderschap aan het verbranden is. Het is tanende door licht nepotisme dat tot gevolg heeft dat hij geen scherpe kritiek binnenskamers meer krijgt en daardoor langszaam maar zeker buiten de realiteit komt te staan. Gelukkig corrigeert de groeiende groep morrende buitengeslotenen dit op den duur door een leiderschapswissel binnen de partij of een electorale afstraffing.
dinsdag 18 december 2007, 16:31 uur
Balkenende gedraagt zich als een amateur, daar kan geen enkele presentatiewijze iets aan veranderen.
dinsdag 18 december 2007, 17:01 uur
Dit is de meest zwakke mp die nederland ooit heeft voortgebracht Alles mislukt bij deze man zijn ingestudeerde bewegingen opmerkingen enzovoort getuigd van NEP alles is onecht aan deze man,moet snel van het nederlandse beeld verdwijnen.
dinsdag 18 december 2007, 17:49 uur
Balkenende gedraagt zich als de profeet van Bush, in de gedaante van een getemd schoothondje. Maar hij houdt zijn uitstraling en gezag in ieder geval goed verbloemd, dus voor elck wat wils, ook al zit er niets in het vat.
dinsdag 18 december 2007, 18:22 uur
‘Balkenende wilde Rijkman Groenink niet ontmoeten.’ Het gebeurt niet vaak maar het maakte mijn dag goed!
dinsdag 18 december 2007, 18:36 uur
De grootste verdienste van Balkenende is dat hij een stoel bezet houdt!
dinsdag 18 december 2007, 18:55 uur
Het is triest te zien hoe iemand die van het leven, van Nederland en van de samenleving zo weinig heeft begrepen langzaam maar zeker het aanzien van Nederland in de ogen van de Nederlanders en buitenlanders steeds verder verlaagt.
Zijn argumenten komen i.h.a. neer op: “Als we dit niet doen, sta ik voor gek”, of “Berlusconi zei ook nog Giovanni Pietro je moet zus en zo doen, nou dat was een heel goed advies”
Bewondering mag men voor Balkenende hebben dat hij er in slaagt als een volkomen stuk onbenul rond te wandelen zonder zich er iets aan te trekken dat hij door vrijwel iedereen besmuikt wordt uitgelachen. Olifantshuid? domheid? volledig gebrek aan inlevingsvermogen? Gelukkig heeft hij zijn oude hulpje weer terug, meneer J. de Vries. Die kan nu als een echte Rumsfeld de zaak nog verder verzieken.
Het is te hopen dat dit kabinet snel valt en dat Nederland van (mislukte) President Balkenende verlost wordt, voorgoed.
dinsdag 18 december 2007, 18:57 uur
´presidentieel´ is zwak uit gedrukt.Het arrogante gedrag van deze,door omstandigheden gekozen,pm is godsgeklaagd.Zijn minachting voor het stemvee nadat hij verkozen werd is overtuigend.De leugens waarmee hij ons bestookt en mee ook wegkomt zijn talrijk.De misselijk makende manier waarop hij een onderzoek naar NL´se betrokkenheid bij de invasie van 1raq botweg weigerde was een grove belediging.Het feit dat hij,en hij alleen,het deze regeringsperiode voor het zeggen heeft steekt hij niet onder stoelen of banken.Kritiek op zijn beleid wordt domweg ontkend en van tafel geveegd.
Het is duidelijk dat hij in de leer is geweest bij zijn grote voorbeeld bush.Het lijkt erop dat er in het torentje adviseurs rondlopen die instructies krijgen uit het witte huis.Zijn handlangers verhagen en jaap de h.s. worden nog regelmatig onderhanden genomen door miss rice.
dinsdag 18 december 2007, 19:01 uur
Balkenende draagt zich gewoon; maakt niet uit of je dat presidentieel noemt. Wat een ontzettend stomme, typische NRC stelling! Waar zijn we op uit? Gewoon lekker de zaak oprellen? Het komt mij voor dat de NRC een campagne is begonnen van het poneren van steeds dommere stellingen. Probeer alsjeblieft af te komen van deze laffe politieke correctheid door met stellingen te komen die geen enkele discussie-gehalte hebben, maar alleen blijk lijken te willen geven van de journalistieke hoogstand van de NRC!
dinsdag 18 december 2007, 19:05 uur
Een auto met een linker of rechter stuur is geen probleem voo de heer balkenende. Onze premier kan makkelijk een auto rijden in Engeland als in Nederland.Een rechtse kabinet? ja hoor,ook een linkse is geen punt.is dat niet sterk en uniek?
Trouwens !ik zie nu nooit meer de heer Kok fietsen!
Wacht even: ik geloof niet is die goed principes van politicus.
dinsdag 18 december 2007, 19:15 uur
Wie ook alweer? Zo zal de volgende generatie zich Balkenentje herinneren. Een weinig inspirerende man die niet echt heeft bijgedragen aan het “bij elkaar houden” van Nederland. Hij doet mij denken aan het laten van een “natte” wind in een theatervoorstelling waar je nog een uur van moet uitzitten. Heeeel onplezierig…………!
dinsdag 18 december 2007, 19:24 uur
Deze heer kan niet op eigen benen staan. Dat blijkt uit de benoeming van de Vries als staatssecretaris van Defensie. Dit is je reinste vriendjespolitiek. Zo men wil een vorm van clientisme: Een echte premier en staatsman had zich voor zo’n manouvre wel behoed hebben. En juist een outsider met echt verstand van zaken naar voren geschoven hebben om iedere schijn van vriendjespolitiek te vermijden.
Bovendien toont de man zich weinig kieskeurig: De Vries heeft bij de laatste verkiezingen het Amerikaans systeem van niet argumenteren maar zwart maken, desnoods onder de gordel, hier in Nederland toegepast. Een uitwas van een verziekt Amerikaans politiek klimaat. Bovendien verlaat deze heer de Vries na een blauwe maandag alweer zijn nieuwe werkgever. Dat komt in ieder geval bij mij niet erg betrouwbaar over.
dinsdag 18 december 2007, 19:56 uur
“Mijnheer de president, welterusten.
Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van die tien geboden
die u als goed Christen zeker kent.”
Uit: *Welterusten, Meneer de President*, een lied van Boudewijn de Groot (muziek) en Lennaert Nijgh tekst, 1966.
dinsdag 18 december 2007, 21:09 uur
Dit alles neemt overigens niet weg dat er in de hele Tweede Kamer geen enkele staatsman / -vrouw valt te ontdekken, dus ook zonder Balkenende blijft het behelpen. Waar dit land behoefte aan heeft is een Poetin of Starkozy, dus gewoon een beetje dictatoriaal type om even orde op zaken te stellen.
dinsdag 18 december 2007, 21:41 uur
Jammer toch zoveel kritiek op onze minister-president.Die klaagcultuur zit wel diep bij de Nederlanders. Wat betreft zijn presidentieel gedrag ben ik blij dat zich niet als een soort Miterrand of Chirac gedraagt. Hij heeft Nederland door een heel lastig tijdvak gekoerst en heeft daarbij stabiliteit gebracht met een boekhouding die redelijk op orde is. Wat ik een sterk punt bij hem vindt is dat het iemand is met groot verantwoordelijkheidsheidsgevoel.
dinsdag 18 december 2007, 21:56 uur
Overigens ben ik van mening dat Balkenende berecht dient te worden
i.v.m. de nederlandse deelname aan de aanvalsoorlog tegen Irak,
terwijl de noodzakelijke legitimatie van de V.N. daartoe ontbrak.
dinsdag 18 december 2007, 23:20 uur
…in een volwassen democratie komt noodgedwongen de middelmaat bovendrijven….
Alexis de Toqueville in ‘de la democratie en Amerique’ (ca 1835!).
Wij zijn zeer volwassen…. ook de reacties die ik hierboven heb gelezen bevestigen dit beeld
.
dinsdag 18 december 2007, 23:31 uur
Presidentieel?
Ik ken weinig mensen die zo devoot kijken als ze over de koningin spreken, als Balkenende. Het zou me niets verbazen als Balkenende zelfs het koningshuis irriteert met zijn overdreven monarchisme. Waarschijnlijk loopt hij buigend achteruit de trappen af, als hij het paleis verlaat. Zo’n type is het wel. Niet erg presidentieel, absoluut niet republikeins.
Hij is nu al heel lang premier en hij begint gewoon een beetje te wennen aan het pluche.
Hij hecht aan decorum en hiërarchie. Als laatste arriveren op vergaderingen, geen informele omgang met journalisten, verhoging van ministeriële salarissen zijn allemaal tekenen dat hij het decorum van het ambt wat wil opvijzelen, maar veel verder dan dit soort symboolpolitiek is hij nooit gegaan, dus dat zal nu ook wel niet gebeuren. Het zich omringen met jaknikkers is een teken van luiheid, dat ook voortkomt uit het feit dat hij aan de macht gewend begint te raken.
Hij heeft decorum ook echt een beetje nodig, want het ontbreekt hem nu eenmaal aan persoonlijke autoriteit en overtuigingskracht. De geschiedenis zal hem voornamelijk herinneren als de man die Nederland meesleepte in twee oorlogen, maar ook hierin was hij geen leider, hij deed braaf wat Bush van hem verlangde, als een willoze vazal.
Dus als de koningin Balkenende op het matje roept en hem vertelt dat hij ruim vóór zijn majesteit op vergaderingen aanwezig dient te zijn, zal hij vast gaan blozen en zijn behoefte aan decorum weer een beetje indammen.
Het wordt duidelijk hoog tijd dat we het stof en Balkenende uit het pluche schudden.
e.o.b.i.v.m.d.B.b.m.w.
dinsdag 18 december 2007, 23:38 uur
Ik vind het geen goede zaak. Feit is dat de meeste mensen binnen een samenleving volgers zijn, schapen zo u wilt. Ze willen niet teveel zelf nadenken en kiezen op basis van statements, one-liners en wie gedraagt zich het meeste als alfa-male.
Als Balkenende zich presidentieel gedraagt, zullen sommigen daarom lachen en hem als potsierlijk zien, zoals hierboven geschreven wordt – grote kans echter dat de meerderheid door de symboliek gegrepen wordt door dit follow the leader image.
En dan kan de nieuwe presentatie van deze premier navolging krijgen en daarmee ons democratisch bestel grondig in beeld veranderen.
Niet wenselijk!
dinsdag 18 december 2007, 23:50 uur
de copywrither van, fatsoen moet de doen,heeft zijn positie te danken aan een te zwakke oppositie en hoe hij zich gedraagt is niet interessant.
Zijn besluiten evenwel kan ik niet fatsoenlijk noemen laat staan christelijk voor zover nog aanwezig
Strateeg De Vries die Bos middels Balkenende het gastcollege draaikonten meegaf, trok diezelfde Bos over de lijn en daarbij de PVDA berovende van hun gezicht dus De Vries had gelijk
hoe noem je zo iets? strategisch management misschien?
Hoe dan ook dit schept wel n weinig welriekend klimaat,daarbij was de DC vertoning met de Hoop Scheffer ronduit beschamend.
als ik presidentieel gedrag mag definieren als blijk geven van n krachtige persoonlijkheid met uitgesproken ideen, dan kan ik met de beste wil van de wereld beide niet ontdekken.
dinsdag 18 december 2007, 23:54 uur
Holle vaten klinken het hardst.
Overigens ben ik van mening dat Balkenende berecht dient te worden i.v.m. de nederlandse deelname aan de aanvalsoorlog tegen Irak, terwijl de noodzakelijke legitimatie van de V.N. daartoe ontbrak.
http://www.openheidoverirak.nu/
dinsdag 18 december 2007, 23:56 uur
Bij welke topontmoeting gaf onlangs Balkenende de Franse premier een amicaal klopje op de schouder? M’n tenen krommen van gêne als ik de miserabele burgerman Balkenende zoiets zie doen.. het was bijna zo erg als het nederige gekwispel van hem, Maxime Verhagen en Jaap de Hoop Scheffer bij het bezoek aan de Witte-Huisgriezel.We slaan overal met deze dorpse diaken een modderfiguur, vooral als hij probeert om iets te zeggen dat van enig gevoel zou moeten getuigen.. de schutterige platitudes en cliché´s zijn niet te tellen.Als mijn zoon zou sneuvelen in Uruzgan zou ik ´m niet graag aan de deur hebben om z´n deelneming uit te spreken. Oneerlijkheid maakt ook onlosmakelijk deel uit van zijn verwerpelijk karakter..het feit dat hij als de dood is voor een parlemtaire onderzoek naar de beweegredenen om deel te nemen aan de oorlog in Irak spreekt boekdelen. Ik hoop dat ooit dat onderzoek toch nog zal plaatsvinden, dan krijgt hij de plaats in de geschiedenisboekjes die hem toekomt.. een kruiperige vazal die ons land van het laatste restje genoten respect in de rest van Europa heeft beroofd. De CDA verdient echte christenen in de regering en ons land verdient een echte minister-president, geen presidentiële onbenul.
woensdag 19 december 2007, 0:02 uur
Ik herinner Balkenende vooral aan zijn bezoek aan George Bush alwaar hij het ( samen met zijn viendje Jaap de Hoop Scheffer ) van angst het bijna in zijn broek deed. Een hoog Karremans-gehalte !
De man is zo authentiek als een gekloond schaap en heeft het talent om zich volledig onzichtbaar te maken wanneer belangrijke zaken in de kamer de revue passeren. Het is volstrekt evident dat hij niet kan wachten om na zijn premierschap een hoge Europese functie te bekleden.
woensdag 19 december 2007, 0:38 uur
B. is door een gelukkig toeval (gebrek aan groter talent in het CDA) en de moord op Fortuin omhoog gezongen. En wat waar is is waar: hij heeft dat intelligent weten uit te buiten. Maar dat we inmiddels aan het kabinet-B.4 toe zijn, is toch vooral te danken aan de Nederlandse kiezer. En die ziet zich blijkbaar – bij gebrek aan beter – vertegenwoordigd door een bleekschetige, weinigzeggende maar veelratelende robot vertegenwoordigd. Dat zegt meer over Nederland dan Balkenende.
woensdag 19 december 2007, 0:41 uur
Ik vind hem lief. Hij heeft iets nostalgisch. Een digitaal opgepoetst Polygoon-journaal figuur. Hij kan inderdaad niet zo veel. Maar daar in Biezelinge, daar zijn ze trots. En daar gaat het om. Als vorst. Of president. Om ondefinieerbare gevoelens, gevoelens die lijken op liefde; liefde van een kind voor een badeendje, dat soort liefde. Ik mag hem wel, omdat zijn badeendjes-charisma een illusie van veiligheid en geluk brengt. En illusie, daar gaat het toch om in de politiek. Hans Klok zou het overdrijven, daarom is hij niet geschikt. Balkenende straalt uit waar Hans Klok moeite voor doet. Nee, mensen doorzagen is niet aan Balkenende besteed. Het applause, daar mikt hij op. Als de kans op applause afneemt, duikt hij onder. Hij zakt achterover en is even afwezig. En dan denk je, waar is de premier de laatste tijd toch, net nu het politieke debat het kookpunt bereikt? Zwaardgevechten tussen ministers en kamerleden. Geen premier. Een informeel optreden voor de media? Zijn kapster staat al klaar, even als al zijn andere lakeiën.
Hij kan het wel, die JP, als ‘ie maar een beetje geholpen wordt.
woensdag 19 december 2007, 0:44 uur
En dan morgen:
Linda de Mol gedraagt zich als diva. Eens of oneens?
woensdag 19 december 2007, 3:19 uur
In woon nu in een ander land, maar daarvoor in Nederland. In mijn land kunnen ze zich niet voorstellen dat Balkenende een premier is, maar dat is natuurlijk een vooroordeel.
Ik kan mij jongetjes herinneren van christelijke scholen uit de buurt, met een uiterlijk zoals dat van Balkenende: brilletje, haar; helemaal. Dit waren schadelijke kinderen, met betrekking tot begrippen als betrouwbaar en vriendschap. De volwassen uitvoeringen zijn nog steeds zo; da’s ook een vooroordeel.
Ik drijf op vooroordelen. Ze komen namelijk niet uit de lucht vallen, maar vanuit ervaring. Ze beschermen tegen van alles. Het scheelt onderzoek en kwetsuren. Ik vertrouw er heel erg op als een kop me niet aanstaat. Die typische jongetjes en volwassenen horen tot de groep.
Ik begrijp niet dat een volk voor zo’n man heeft gekozen, werkelijk niet. En dat niemand kabinetten lang niets in de gaten heeft gehad.
woensdag 19 december 2007, 9:35 uur
@39
Balkenende is in een periode waarin er geen enkele politieke grootheid op het toneel stond omhoog gevallen. Denk Melkert. Denk De Hoop Scheffer. In het land der blinden is eenoog koning. Dat hij het zolang heeft volgehouden als poging tot premier is denk ik alleen te danken aan het feit dat hij zo ongeveer de enige stabiele factor is in de politiek. En na de LPFjaren is rust wel Nederland lijkt te zoeken. Alhoewel, met de opkomst van Wilders en Verdonk zijn we weer terug bij af.
Waar zijn de politieke leiders gebleven?
woensdag 19 december 2007, 10:34 uur
De aanname dat Balkenende geen sterke premier is, onderbouwd met diverse artikelen in de NRC afgelopen maanden, is aan de lezers van de website voorgelegd en zie: een beamende score van bijna veertig uit veertig. Zwak, omhoog gevallen, genant, hulpbehoevend.
Daarmee kan de campagne tegen Balkenende – want dat is het – verder. Verdere ondergraving is mogelijk, met artikelen als De Christendemocratie heeft internationaal afgedaan, Koningshuis wacht met troonswisseling op een nieuwe premier, CDA klaar voor de strijd: de pretendenten, PvdA wil Onderzoek Irak na aftreden premier, Gemeenteraadsverkiezingen kunnen Balkenende de das omdoen, CDA heeft opvolging al geregeld, Tussentijdse ministerswisseling: Balkenende en Donner treden af.
woensdag 19 december 2007, 12:07 uur
Landsleider hr. Balkendende heeft in 5 jaar tijd en met 4 kabinetten Nederland een slechte dienst bewezen.
We zijn 2 oorlogen ingesleept, publieke diensten zoals gezondheidszorg, OV ,post etc. werden overgeheveld naar de verantwoordelijkheid van de lib.markt en haar bloeiende graaiers cultuur.
De minder bedeelden leveren het meeste in om aan zijn economische hervormings dwang te kunnen voldoen. Hij bewandelt sluiproutes en sluit heren akkoordjes uit vrees om op zijn bek te gaan, geen ref.EU. Een PE Irak zou hem waarschijnlijk de MP das om hebben gedaan. Scheiding van kerk en staat is met B4 verder vervaagd.Ik zie een onbetrouwbare visieloze hypocriete landsleider die megalomane trekjes vertoont en meer kapot heeft gemaakt dan ons lief is. De beschamende presidentiële allure die hij zich verder aanmeet betekent in de praktijk dat hij al kwijlend van genot tijdens zijn internationale contacten denkt geheel Nederland te vertegenwoordigen.Hij zit graag bij Beatrix op schoot en heeft zelfs majesteit schennis weer op de politieke staatsrechtelijke agenda gezet. Ik zie deze MP graag gedwongen worden om zijn ambt neer te leggen. En dit voordat hij zich ook nog inwaait dat hij er democratisch recht op heeft om op de troon te gaan zitten!
woensdag 19 december 2007, 12:16 uur
@39
Wat je zegt van die jongetjes, daar kan ik me helemaal in vinden. Bij Schroder en Chirac heb ik ook altijd het idee gehad dat ze als kind ontzettend zijn gepest, om zich nu als zogenaamd geslaagd mens op een verwrongen arrogante manier te gedragen. Je ziet het aan de kop, inderdaad!
woensdag 19 december 2007, 13:59 uur
Hij lijkt het voorbeeld van Bush te hebben gekopieerd; jezelf omringen met vertrouwelingen, zodat je de discussie niet hoeft aan te gaan. Daarin onderscheiden echte leiders zich altijd. Die durven wel omstreden mensen in hun kabinet te plaatsen. Zoals Lincoln, die in tijden van grote onzekerheid, ook z’n grootste politieke vijanden in zijn kabinet durfde op te nemen om via discussie op het beste beleid uit te komen. Kort door de bocht concluderend, Balkenende is geen echte leider.
woensdag 19 december 2007, 14:39 uur
Zijn de Normen en Waarden die de heer Balkenende al jaren riep voltooit?ik zie niets!
Hadden wij als volk begrijpen wat hij daarmee bedoelde? weet ik niet.
Was dat geroep alleen bestemt voor de Marokkanen en de moslims? was luid en duidelijk in mijn oor.
Liggen de Normen en de Waarden op staat om te rappen?
Ja! maar wordt elk dag geveigd.
Zijn er boeken voor om dat te leren? nouja!!iedereen heeft zijn eigen normen en waarden ,Dus!!
Waar blijft dat geroep over de N. en W.? In een doos van de vorige verkiezingen.
Juist zie ik nu dat moslims gedragen zich wenselijk en menselijker dan veel Nederlanders.
u ziet het ook? ja of ja ?
woensdag 19 december 2007, 15:28 uur
Zo te horen is Balkenende niet in trek. Zelf vind ik Balkenende meer een lijder dan een leider, hij is bij gebrek aan beter aan de macht gekomen. Maar ieder zou zich eens af moeten vragen wie er dan in aanmerking komt om Balkenende op te volgen. Het is treurig met nederland gesteld, want wie wil er nu de rommel opruimen die in de laatste jaren is veroorzaakt.
woensdag 19 december 2007, 15:54 uur
Onze president toont te weinig zijn ware gezicht. Zo moeilijk is zo’n klein landje toch niet om te regeren? Ik vind hem te veel achter de schermen bezig en dat werkt verkeerd uit naar het volk toe.
woensdag 19 december 2007, 16:50 uur
Heerlijk om te lezen dat Balkenende niet door iedereen geliefd is. Er zijn er helaas genoeg die hem vereren.
Toch heeft deze armzalige houding zijn partij wel geholpen. Hij geeft coalitiegenoten geen enkele ruimte. Als de PvdA niet gedreigd had met een crisis bij het ontslagrecht, stond de peiling van de PvdA nu onder de 10 zetels. Zalm gunde hij bij de verkiezingen ook geen eer. De vvd kreeg dus geen stemmenwisnt voor de stijgende welvaart.
Een strafvervolging vanwege Irak zit er ook niet in. Het grote voorbeeld is Blair. Die mag nu op het wereldtoneel meedoen. Of die sucesvol zal zijn… ik denk het niet.
woensdag 19 december 2007, 18:21 uur
Nu weten we waar Bush en JPB het over gehad hebben! Een lesje “democratie” American style. Met de Bijbel in de hand liegen, bedriegen en de bevolking in naam van de verspreiding van ons superieure democratische stelsel uitknijpen. Er staat ons, vrees ik, nog veel meer ellende van dit VU-kabinet te wachten.
woensdag 19 december 2007, 19:33 uur
@J:
“Ik mag hem wel, omdat zijn badeendjes-charisma een illusie van veiligheid en geluk brengt.”
Een beter onderbouwde reden om op deze man te stemmen zult U ook nooit vinden. De waarheid is dat hij een man is met een dubbele rol die in Afghanistan oorlog voert zodat zijn broer, Roland Balkenende werkzaam bij Tenaris, daar een pijpleiding aan kan leggen. Al moet de hele wereld hiervoor naar de klote worden geholpen, met zijn watjes-uitstraling lukt het hem omdat veel mensen geloven dat het zo’n lieve man is. Hij komt uit een kliek van egoïstische stijve harken die lippendienst aan hun geloof belijden maar ondertussen grof geld verdienen over de ruggen van anderen.
PS. Ik begrijp dat niet iedereen dit weet maar de oorlog in Afghanistan is een gezamenlijke onderneming van de Amerikaanse en Nederlandse regeringsleiders en de bedrijven Tenaris, Halliburton en Unocal die een leger nodig hebben om ervoor te zorgen dat de regering aldaar ermee instemt om door Afghanistan een pijpleiding aan te leggen. Het doel is dat de olie uit Kazachstan (waarvoor de licentie rond is) en Turkmenistan aan het miljoenenpubliek in India kan worden geleverd. De media berichten dit niet maar er wordt evenmin een andere reden voor de oorlog opgegeven.
woensdag 19 december 2007, 23:31 uur
De vraag van NRC luidt: Neemt u Balkenende zijn presidentiële show kwalijk? Of is het zijn goed recht om op deze manier zijn status te onderstrepen?
Om bij de laatste vraag te beginnen: generaties premiers hebben het in dit land zonder presidentiele strapatsen gekund. Als B. niet zonder kan zegt hij meer iets over zichzelf dan over zijn ambt.
Neem ik het hem dan kwalijk? Ach: als het een angstreactie is van Balkenende op media- en ander “geweld” dan komt de aap wel een keer uit de mouw. Als het voortkomt uit de behoefte aan imiteren van anderen (Bush, Sarkozy) idem. En als hij Beatrix naar de kroon wil steken komt hij in conflict met zijn geloof (en wellicht ook met majesteit).
donderdag 20 december 2007, 9:31 uur
#50
Wat zou het heerlijk zijn als de wereld echt zo eenvoudig in elkaar zat…. Wat een onzin!
vrijdag 21 december 2007, 1:28 uur
Neen dus. Balkenende is een minkukel en mist ieder gevoel voor leiderschap. Vreemd dat hij er nog altijd zit. Jammer, maar waar. Aan de andere kant: wie in Nederland zou het beter doen? Bos? Nou nee (helaas…) Wiegel? (God behoede ons…), Wilders (ik ga emigreren…), Verdonck? (getver…). Het beroerde met Nederland is is dat niemand zijn kop meer boven het maaiveld durft uitsteken, behalve als het om het innen van een te hoog salaris gaat… Maar een intellect als Mitterand, Schmidt of Sarkosy: nou nee, hij loopt hier gewoon niet rond, of wordt voortijdig gefrustreerd…. De Nederlandse politiek is een kippe(n)hok.
vrijdag 21 december 2007, 13:13 uur
Ik heb Balkenende persoonlijk ontmoet, zonder dat dit was voorbereid. Er was geen show om hem heen en het is heel goed mogelijk om Balkenende te spreken. Mij viel het juist op hoe toegankelijk de minister-president is. Uiteraard wordt een minister-president geadviseerd door een groep van deskundigen, want we leven niet in een dictatuur, waar 1 persoon het voor het zeggen heeft. Een minister-president moet op eieren lopen, omdat hij met alle verschillende belangen en standpunten rekening moet houden. Hij staat voortdurend bloot aan kritiek.
vrijdag 21 december 2007, 13:56 uur
Ik dacht dat Bos president was,die horen en zien we meer dan de balkende, zoals bovenstaand al word gezegd hij is uit wanhoop gekozen bij gebrek aan beter.
De regering vergeet in dit land dat de samenleving een piramyde is en ze slopen bewust de onderste lagen, op een gegeven moment stort de piramyde in en gaan ze vanzelf mee de diepte in dus mensen geduld
vrijdag 21 december 2007, 14:55 uur
Ik heb nooit goed begrepen waarom Nederland zich verwikkeld heeft in de ellende in Irak. Waar was dat voor nodig? Wat heeft Nederland daar te zoeken, zonder toestemming van de V.N.
Canada was er geloof ik binnen een dag mee klaar om “Nee” te zeggen, eenvoudig omdat die oorlog niet werd gesanctioneerd door de V.N.
Grote consternatie bij de benedenburen. Ze zullen er ons nog wel eens een hak voor zetten via NAFTA(North American Free Trade Agreement).
Over dat “maaiveld”. Misschien is er niemand meer die de moed, het geduld, de capaciteiten en zin heeft om Nederland te besturen.
Meestal zit er dan wel ergens iets te broeien onder dat “maaiveld”.
Om dat te voorkomen zou het misschien dienstig zijn als we allemaal eens gaan zoeken naar iemand die we geschikt achten. Vrouw of man.
Zelfs als we die persoon, als mens, niet kennen zouden we haar/hem toch bij elkaar kunnen gaan denken. Iemand die best wil en zich onscrupuleus weet te omringen met mensen die ook iets onder de pet hebben. Geen hielenlikkers, mensen met positieve kritieke inbreng.
Voor Meneer Drees heb ik groot respect. Zijn zoon vond dat er ineens geen subsidie meer moest zijn voor het abonnement op de bibliotheek. Hij zag dus de kennis geleerd uit boeken niet als een kapitale investering.
Het alternatief is een brallende dictator en dat moet je even voor zijn.
vrijdag 21 december 2007, 17:06 uur
balkenende is voor zo ver mij bekend wetenschapper en
de kwaliteit van wetenschappers is dat zij zich concentreren op een onderwerp en zich daarin door middel van onderzoek verder in bekwamen, datzelfde geld voor plasterk.
n polititiek bedrijf leiden en inspireren vraagt om andere talenten
Wat je nu ziet is dat deze wetenschappers inclusief Bos n wel erg hoog studentikoos gehalte van vedette allures ten toon spreid.
en dat met zo weinig overtuigingskracht,dat de geringste bries onherstelbare schade zal veroorzaken
het geeft meer de indruk dat deze club zich angstig aan elkaar vasthoud met de bedoeling zo ver mogenlijk uit de wind te blijven
rouwvoet ziet de kans schoon om zijn conservatief christelijk gedachtegoed nu eens stevig aan te zetten
waar hij driftig gebruik van maakt
laat duidelijk zijn staatslieden zijn het niet, geen van allen.
we zitten n beetje in n belgische situatie het enige verschil is dat wij voor de schijn wel n gelegitimeerde regering hebben.
dat balkenende het zo belangrijke gesprek met de abn weigerde heeft hem definitief n brevet van onvermogen bezorgd en dat zal aan hem blijven kleven.
vrijdag 21 december 2007, 17:24 uur
de kwalificatie van exacte wetenschap is n andere dan die van sociale intelligentie
vrijdag 21 december 2007, 17:51 uur
Na lezing van bovenstaande reacties moet ik helaas tot de conclusie komen, dat de NRC met een m.i. een tendentieus artikel een aantal van Nederlands domste lezers ertoe gebracht heeft stompzinnige opmerkingen te maken, die soms zelfs ontaardden in platvoerse scheldpartijen.
Ik geef verre de voorkeur aan het gedrag en de houding van de Minister-President.
vrijdag 21 december 2007, 18:49 uur
@Rene:
“#50
Wat zou het heerlijk zijn als de wereld echt zo eenvoudig in elkaar zat . Wat een onzin!”
Ik vind het niet erg als U dit onzin noemt maar ik denk niet dat U aan kunt geven welk deel onzin is en om welke reden. Er zijn wel vele redenen om aan te nemen dat OBL en de CIA uitgebreid contact hadden met elkaar voor de aanslagen in de VS. Zonder medewerking zou het ook niet zijn gelukt aangezien normaliter toestellen die niet reageren binnen 20 minuten worden onderschept. Er was een excuus nodig om een oorlog te beginnen om zodoende de olietoevoer naar de VS veilig te stellen. De huidige Nederlandse regering lijkt hier een soort joint-venture mee te zijn aangegaan. Veel mensen denken dat de MP zich liet paaien door mooie baantjes maar ik denk dat er een economisch motief achter zit.
zaterdag 22 december 2007, 2:18 uur
nu ik lees dat onze minister president niet bereid was om de president van de nederlandse bank te consulteren bij het belangrijke ABN debat,draait de legendarische Jelle Zijlstra zich om in zijn graf
hoe denkt deze man ooit internationaal respect te kunnen afdwingen want dat wil hij zo graag terwijl hij het meest belangrijke nationale belang blijkbaar ondergeschikt maakt aan de buren
ik dacht dat hiermee de toon wel is gezet mocht dit nog niet duidelijk zijn.
volgend senario: balkenende krijgt n mega aanbod uit DC om als lobby dienst te gaan doen als combine van de Hoop Scheffers.
De Vries staat in de startblokken om zijn taak over te nemen of nog efficienter schuift Bos door heeft die uiteindelijk zijn zin en is De Vries zn mental caoch
de recente felicitatie uit DC waren niet zomaar uit de hoed getoverd vrees ik
zaterdag 22 december 2007, 8:33 uur
Hahaha, Balkenende bewijst weer eens een keer zijn eigen incompetentie. Meneer reageert geirriteerd op het verhaal rond de ABN AMRO, en schermt met Berlusconi en allerlei vage praatjes. Dit bewijst eens te meer dat hij niet begrijpt hoe hij als leider dient te reageren.
zaterdag 22 december 2007, 17:02 uur
@Rene
Nee hoor je kent die types ongetwijfeld nog van de basischool ze zaten voor in de klas:
die slijmjurken verlinkte je waar je bij stond.
ik belde Berlesconi ha ha dit wordt zo langzamerhand de barend servet show wat moet dit n domme man zijn.
zaterdag 22 december 2007, 17:44 uur
Balkenende heeft een ernstig minderwaardigheidscomplex en probeert dit te maskeren door het etaleren van een walgelijk opgeblazen ego. Alles in dit land draait dan om Balkenende. We mochten b.v. niet tegen de EU grondwet stemmen omdat Balkenende dan voor schut zou staan bij zijn Europese vrienden. Afgelopen week gaf Balkenende een interview aan Spits en verklaarde o.m. dat Nederland (klein en vol landje nog steeds) op een aantal gebieden nummer 1 van de wereld moet worden: economische groei, duurzaamheid, technologie, oorlogen voeren (ook wel vredesmissies genoemd)etc. Aan de leiband van Bush lopen werd niet genoemd. Maar waarom moet dit alles? In het interwiew kwam pijnlijk naar voren dat Balkenende uitsluitend op eigen roem uit is, het lot van Nederland interesseert hem geen lor.
zondag 23 december 2007, 3:18 uur
Balkende is een groots denker en daarvoor niet voor niets tot hoogleraar benoemd. Hij is zeer sterk in gesprekken voeren en onderhandelen met kleine groepen mensen. Tevens is hij sterk in speechen. Minder sterk is hij in debatteren, leiding geven in debatten en kritiek krijgen. Dit zijn natuurlijk kwaliteiten die je graag in een leider zou willen zien, echter zijn positieve kwaliteiten maken dit alles meer dan goed. Hiervoor heeft hij mensen om zich heen die hem hier bij helpen.
Charismatisch zou je kunnen zeggen dat hij een wolf in schaapskleren is. Niemand die het verwacht als je hem de eerste keer ontmoet en des te meer indruk hij maakt.
Liever een MP met inhoud dan eentje die alleen hard schreeuwt!
zondag 23 december 2007, 9:36 uur
Het interview met Balkenende in de NRC van dit weekend bevestigt alle vooroordelen en oordelen over deze minister president. Het is erg. Deze man durft ziczelf weg te zetten als een visionair, een leider, een man die Nederland weer op het juiste spoor zet. En die bij de ’successen’ van de verschillende kabinetten Balkenende spreekt over Ik, terwijl de negatieve zaken als de val van Balkenende 2 buiten zichzelf gelegd worden met ‘D66 heeft B2 opgeblazen’.
Ik word een beetje misselijk…
zondag 23 december 2007, 16:15 uur
Hoop opgeleid JA. Dat is Wouter Bos ook en vele andere politici.
Leiderschap NEE
Tegen zijn verlies kunnen NEE
Zichzelf kunnen presenteren NEE
Bescheiden kunnen blijven NEE
Teveel pretenties HELAAS ja
Gewoon de bankjes in en binnen de fractie de partij ondersteunen. Niet teveel op de voorgrond treden. Een schitterende carriëre is weggelegd voor deze man.
maandag 24 december 2007, 14:00 uur
@Henk Mommaas #58.
Misschien begrijp ik dit wel.
Men kan een heleboel weten en daardoor een prachtige titel “hoogleraar” bijvoorbeeld verkrijgen.
Men moet wel veelzijdig zijn, gewoon gezond verstand bezitten en bereid zijn nu en dan risico te nemen om voor vol te worden aangezien.
Daar was Einstein wel achter.
dinsdag 25 december 2007, 12:28 uur
@Veronica & Henk Mommaas
Of iemand hoogleraar is of niet zegt me niet zo veel. Hoogleraren hebben zich oha gespecialiseerd in één discipline. Dit hangt samen met een zeer specifieke, specialistische intelligentie.
Een politicus zou een generalist moeten zijn: een brede intelligentie, ontwikkeling en interesse. Deze mensen zijn vaak geen hoogleraar of iets, maar wel betere politici. Denk Wim Kok, geen hoogleraar, wel een 125 keer betere politicus en vooral minister-president dan Balkenende.
Maar ja, toch heeft het nederlandsche volk een middelmatig politicus en bewezen slechte leider gekozen. Vreemd….
dinsdag 25 december 2007, 16:50 uur
@Rene,#69.
Elk mens die uitsluitend is gespecialiseerd in een discipline kan heel waardevol zijn en toch gehandicapt.
Brede ontwikkeling en interesse worden op heel andere manier verkregen en wel vanaf dat een persoon heel jong is, begin maar bij het jaar 0.
Dat vergt veel toewijding. Als je er geen zin in hebt om ongeveer al je vrije tijd door te brengen met het kind dat je op de wereld hebt gezet begin er dan niet aan. Dat duurt echt wel tot ze ongeveer 13 zijn.
Tegen die tijd ben je als ouder oud papier.
Ja,ja dat weet ik allemaal wel zegt het kind dan. Hopelijk is het idee van wat werkt er dan goed in geplant.
Dan ga je bidden en hopen, want je vind dat je het beste hebt gedaan wat je kon.
Wim Kok, miste de boot omdat er niet genoeg mensen om hem heen stonden die zeiden: Wim, niet doen, handen op de rug.
Dat krijg je als er meer hielenlikkers om je hen staan dan mensen die het goed met je voor hebben.
Mijn Vader gaf mijn Moeder altijd een zoen en een klapje op haar bil als hij weer naar z’n werk ging.
Dat was 1946.
Misschien is Wim Kok nooit bijgewerkt over persoonlijk en publiek gedrag.
donderdag 27 december 2007, 17:34 uur
Balkenende vind ik geen slechte man en waar-
schijnlijk best een goede buur.
Als Premier vind ik het een flop.Jammer dat ik hem gestemd heb. Maar……wanneer dit kabinet valt( wat de beste oplossing zou zijn) wat dan met deze hoeveelheid psrtijtjes.
De Nederlandse politiek mist gewoon sterke men-
sen. Ze zijn er genoeg maar die lenen zich niet
voor politiek Den Haag en gelijk hebben ze.
vrijdag 28 december 2007, 2:55 uur
@Jan de Vries #71.
Ik ben stemgerechtigt in Nederland en wil wel stemmen.
Kijk nog eens naar mijn suggesties op #56.
Er moet toch ergens iemand zijn te vinden die Nederland de moeite waard vindt.