Provinciale Statenverkiezingen afschaffen?
Vandaag mag Nederland weer massaal zijn stem uitbrengen, tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. Maar zo massaal wordt het waarschijnlijk niet. Slechts 40 tot 45 procent van de kiesgerechtigde Nederlanders zal zijn stem uitbrengen, verwacht TNS NIPO.
Verbazingwekkend zou die lage opkomst niet zijn. De provincie is als schakel tussen gemeente en rijk vrijwel onzichtbaar voor de burger. De gemiddelde provinciebewoner kan zich bij een provinciaal thema als ruimtelijke inrichting bovendien weinig voorstellen – en gaat daarom minder rap naar de stembus.
Welke conclusie moeten we daaruit trekken? Dat provinciale politici zich meer moeten profileren? Dat media ook buiten verkiezingstijd meer aandacht moeten besteden aan deze bestuurslaag? Of is de onbekendheid van de provinciepolitiek een reden om deze overheidslaag in zijn geheel af te schaffen?
Uitslag stelling: 79 procent gaf aan te gaan stemmen voor de Statenverkiezingen (475 stemmen)






maandag 5 maart 2007, 21:26 uur
Het lijkt er toch wel erg op dat mensen alleen gaan stemmen vanwege het 1e kamer verhaal. Verder weet ik ook weinig van de provinciale items. Lijkt mij zinnig de bestuurslaag op te doeken en de provincie in zwaar afgeslankte vorm alleen nog daar waar nodig als uitvoeringsorgaan te gebruiken. Ik denk dat de discussie maar eens gevoerd moet worden.
maandag 5 maart 2007, 22:23 uur
verkiezingen voor de provincie maar die hebben ook landelijk invloed want die kiezen de 1ste kamer. En wat als de partij voor de provincie niet overeenkomt met de partij die ik in de 1ste kamer wil steunen??????
maandag 5 maart 2007, 23:42 uur
Neuh, Provinciale Staten zijn niet echt belangrijk – of moet ik de vraag van de nrc lezen als “noem dan tenminste één belangrijke politieke taak van de provincie”? Op één vlak gaat het denk ik nog wel ergens over, namelijk de ruimtelijke inrichting. Maar om daarvoor nou politiekje te zitten spelen, dat lijkt me wat overdreven. Het is nu wel bewezen dat de mensen voor provinciale politiek niet in groten getale naar de stembus zijn te lokken, en dat komt niet omdat de mensen het niet snappen. Integendeel – de mensen snappen het donders goed: provinciepolitiek is simpelweg niet belangrijk.
De inrichting van het landschap is wel belangrijk. Dus laten we de beslissingen die we daarover moeten nemen, eens goed gaan organiseren. Pakken we meteen de waterschappen erbij, dus dan hebben we het over iets als het regionaal land- en waterschap. Mensen zijn denk ik best bereid om daarover na te denken en zinnig te besluiten. Dan moeten we het wel daarop concentreren en er niet vanalles bijhalen om het op ‘echte politiek’ te laten lijken.
En de mogelijk nuttige bestuurslaag tussen gemeentes en rijk, en de democratische controle op die lui, daar vinden we ook wel wat op.
Eerste Kamer is een ander vraagstuk, wat we maar eens los moeten koppelen van de provincies en binnen het geheel van Tweede Kamer, Raad van State (en de Koning zelve..?) moeten gaan oplossen.
dinsdag 6 maart 2007, 2:12 uur
Functionaliteit van deze bestuurslaag is onduidelijk en heeft geen reële politieke relevantie.
Veel bestuurlijke drukte met navenant hoog kostenniveau.
Aardige en leuke tijdsbesteding voor (parttime) bestuurders voorzien van vacatievergoedingen etc.die als ze hebben uitgediend weer allerlei betaalde adviesfuncties (voor elkaar) gaan bekleden. Leuke buitenlandse trips door studiereizen /ontwikkelingshulp/stedenontwikkeling enz. enz.
Afschaffen en vervangen door prodessionele competentiecenters die de Gemeenten controleren en focuseren op ruimtelijke ordening en waterschapsbeheer. Ook het afschaffen van de provincies als subsisieverdeelstation lijkt mij zinvol.
Laat het aan de markt over en/of aan de centrale en lokale overheid.
Kunnen we gelijktijdig de onzinnige en veel te hoog betaalde pretfunctie van de CvdK ook afschaffen; zodanig dat deze in hun eigen tijd hun commissariaten gaan bekleden en kunnen figureren in het Stan Huygensjournaal.
Gaat dat gebeuren? Ik dacht het niet. Toch?!
dinsdag 6 maart 2007, 2:27 uur
De (belangrijkste) politieke taak van PS lijkt mij dat die organen – met vereende krachten, en wie weet hoeveel zuchten – de Eerste Kamer baren.
Bestuurlijk ligt er méér werk.
In hoeverre dat efficiënt en duurzaam wordt gedaan – waarin ook de kosten-batenvraag dient te worden vervat – is moeilijk te beoordelen.
Als men er in slaagt, de kiezer op dit punt een helder inzicht te verschaffen, kan men hopen dat de opkomst toeneemt.
Het is m.i. een goede zaak dat de Provincie meer zeggenschap krijgt over bestemmingsplannen.
Uiteraard op de conditie dat een ruimst mogelijke en serieus te nemen inspraak wordt gegarandeerd.
Er moet in het algemeen niet te veel aan de ‘eigen verantwoordelijkheid’ worden afgeschoven: dan krijgen we allemaal kleine koninkrijkjes.
Dat is niet goed voor het overzicht bij de burger, en dus ook niet voor zijn betrokkenheid.
dinsdag 6 maart 2007, 11:03 uur
Niet alleen die verkiezingen afschaffen, maar ook de provinciale staten evenals waterschappen. Teveel organisaties met ambtenaren. Gemeentes kunnen en moeten maar samenwerken binnen regioverband. Maar ze moeten niet nieuwe kantoren openen, nieuwe instituten maken. De aanwezige ambtenaren kunnen de klus makkelijk binnen de normale uren aan.
dinsdag 6 maart 2007, 11:25 uur
Er mogen maar twee instituten te kiezen zijn. De tweede kamer middels regionale verkiezingen, waarbij de gekozenen rechtstreeks afhankelijk zijn van het oordeel van de kiezers t.a.v. hun behoud in de tweede kamer op basis van hun politieke keuzes en gedrag. Dat oordeel geven de kiezers dan elk jaar. De eerste kamer eveneens rechtstreeks, maar dan nationaal. Functie : toezichthouder democratie. Verder dient een kabinet politiekloos te zijn. Daarmee is een zuivere relatie met de tweede kamer en het volk gegarandeerd en krijgen we eindelijk een professionele aanpak van beleid. Die regeringsmensen dienen onafhankelijke superspecialisten te zijn met een flink commercieel salaris zonder bonus.
dinsdag 6 maart 2007, 12:53 uur
Macht ruikt altijd naar meer en de partijen die meedoen aan de PS verkiezingen willen stuk voor stuk meer macht naar de provincie. Dat terwijl er juist meer taken van de provincie naar de gemeenten zijn teruggegaan.
Sowieso moeten de PS-verkiezingen losgekoppeld worden van de 1e Kamer. Politici lijken zich er maar bij neergelegd dat de kiezer de verkiezing eerder zien als referendum voor het regeerakkoord, maar daar is het niet voor bedoeld.
dinsdag 6 maart 2007, 13:38 uur
Ja; de Provinciale Staten, in zijn huidige fossiele vorm, afschaffen! Wij zullen echter noodzakerlijkerwijs en samenhangend daarmee; wel iets moeten doen aan en met de bestuurlijke(wild)groei van boven gemeentelijke samenwerkingsverbanden(laten we ze “b.g.s.” noemen). Deze b.g.s-en hebben de afgelopen tientallen jaren, echter buiten de directe democratische politieke controle om,zich bijna organisch ontwikkeld en wel aangepast aan de nieuwe bestuurlijke uitdagingen en veelal substantiele bestuurlijke bevoegdheden naar zich toegetrokken. Derhalve zou het een democratische oplossing zijn; indien we het(regio) bestuur van deze b.g.s.-en direct en rechtstreeks als burgers kunnen kiezen, dit dan tegelijkertijd met de gemeenteraad verkiezingen.Alle nederlandse burgers zouden tevoren,voor de eigen regio en via een referendum,zijn/haar goed- of afkeuring voor deze nieuwe regio bestuurs indeling moeten kunnen geven.Langs deze weg zou bijvoorbeeld Friesland of Twente zijn eigenheid kunnen behouden, maar ook de Randstad zijn eigen regiobestuur kunnen vormen.Zonder ingrijpende grondwet wijzigingen lijkt mij dit mogelijk en uitvoerbaar.Laten we ook daar met zijn allen hardop over nadenken!Succes,alvast.R.G.O.
dinsdag 6 maart 2007, 15:00 uur
Dat bijkans 60% van de stemgerechtigden geen gebruik maakt van zijn democratische rechten, is geen reden om een bestuurslaag af te schaffen.
Dat veel landen in de wereld ‘provincies’ hebben, die ongeveer zo groot zijn als heel nederland, geeft overigens wel te denken.
dinsdag 6 maart 2007, 16:23 uur
De Provinciale Statenverkiezingen moeten inderdaad worden afgeschaft, evenals de Provinciale Staten zelf. Daarenboven zou de Eerste Kamer moeten worden vervangen door een Constitutioneel Hof welke aan de Raad van State kan worden gelieerd. Dit Hof heeft als taak de deugdelijkheid van wetten te beoordelen en mag geen partijpolitiek orgaan zijn.
dinsdag 6 maart 2007, 17:41 uur
Nee, niet afschaffen. Wat wel afgeschaft moet worden is dat de Provinciale Staten de Eerste Kamer kiezen, want door dit systeem kan de kiezer indirect de samenstelling van de Eerste Kamer bepalen en daarmee het werk van de Tweede Kamer bemoeilijken (bijvoorbeeld als de oppositie in de Eerste Kamer de meerderheid heeft, zoals nu dreigt te gaan gebeuren).
Advies:
1. Provinciale Staten en provincie moeten zich beter profileren.
2. Sommige provincies samenvoegen (bijvoorbeeld de Randstad).
3. Eerste Kamer afschaffen.
dinsdag 6 maart 2007, 18:47 uur
De provincie of het gewest is eigenlijk heel belangrijk, want er bestaat een zekere homogeniteit doordat men er veelvuldig met elkaar omgaat en de bevolking in staat is om via referenda over hoofdzaken te beslissen waarna hieraan ondergeschikte provinciale staten zorgen voor uitwerking en dagelijkse controle. Wat in de provincie of combinaties daarvan te regelen valt moet je niet laten afpakken door Den Haag en daarom dient de Benelux waarin men als provincies samen sterker staat verder ontwikkeld te worden. Dat kan in combinatie met overzeese gebieden, ook van kleine nieuwkomers. Ondertussen zullen delen van gewesten mensenvrij gemaakt moeten worden terwile van ongestoorde wilde flora en fauna. Op heel grote schaal zijn daartoe het Amazone-oerwoud, de Sahara, delen van de Noordamerikaanse prairie, de Himalaya, het Australisch Dreamland, inner Papoea, enz. net als Antarctica los te koppelen van staten. Alle “provinciale staten” ter wereld samen lijken geschikt om een congres te vormen dat hierbij controle uitoefent. Dit liefst in samenwerking met de UNPO, de organisatie van unrepresented peoples, die een nieuw hoofdkantoor behoeft (een paleis in de vorm van een ark in de Nieuwe Meer te Amsterdam bijvoorbeeld) om meer status te krijgen en zo strijdende religieuze facties en ideologische partijen naar de discussietafel te kunnen trekken, maar ook om tegenwicht te geven aan de hebzucht die bij de VN zo dominant is en uitermate schadelijk blijkt voor het dierenrijk. Big Brother zal wel niets van versterking der afzonderlijke provincies moeten hebben en dat is voldoende reden om te stemmen niet op een vazal van de landelijke grootmachten maar op eigen vertegenwoordigers. Die dus bereid moeten zijn om het recht van het volk op deelname aan beraad en besluit over hoofdzaken middels referenda of volksvergaderingen gestalte te geven. Het is niet erg duidelijk of er in alle provincies daartoe werkelijk keuze mogelijk is.
dinsdag 6 maart 2007, 18:57 uur
Opzich zou de PS een goed gereedschap moeten zijn om de vele gemeentes in een provincie gped op elkaar af te stemmen en hierna een betere en sterkere stem richting den haag moeten kunnen afgeven.
Het vervelende is echter dat iedere keer weer,ook bij gemeenteraad verkiezingen,de landelijke politiek zich genoodzaakt voelt om aan zieltjes winst te doen.
Het zou de landelijke politiek wettelijk verboden moeten worden zich te bemoeien met PS en GR.
Laat de mensen op plaatselijke en gemeentelijke belangen stemmen als ze daar zin in hebben en niet het idee hebben op een bekent persoon uit de landelijke politiek.
dinsdag 6 maart 2007, 19:05 uur
Niet opheffen,gezien het verkwanselen van de verkiezings uitslag!!!Het is niet het doel van deze verkiezingen,maar nu kunnen mensen alsnog hun protest tegen dit onrecht laten gelden.Ik hoop zelf dat de PVDA een hoop zetels verliest,omdat ZIJ BIJ UITSTEK KIEZERSBEDROG HEBBEN GEPLEEGD!!!!!IRAK,JSF,NIET MET JPB,ALLEEN MET SP!!!
Alleen een veel betere contole op overheids uitgaven[belastinggeld]
dinsdag 6 maart 2007, 19:43 uur
Moet je omdat een bestuurslaag onbekend is,de directe verkiezingen afschaffen en vervangen door niet verkozen besturen? Dit is de wereld op zijn kop zetten. Bij daleende opkomstcijfers kunnen we resterende verkiezingen ook gelijk maar afschaffen. Alle gekheid op een stokje, deze misconceptie is ook het manco van het op eerste gezicht leuke verhaal van Klaarje Peters. Waar het het echt hier om gaat is de mogelijkheid voor de bevolking om invloed uit te KUNNEN oefenen.Daar kan men al dan niet gebruik van maken. Het afschaffen leidt tot een verdere bureaucratisering en machtsuitoefening op schemerige en moeilijk te controleren plekken. We zien dat bij de regio’s. Wanneer de opkomst een probleem is (die overigens met het huidig percentage hoger ligt dan bij Britse of Amerikanse landelijke verkiezingen) probeer dan daar wat aan te doen.Bijvoorbeeld door een combinatie van verkiezingen. Laat de provincie meer zichtbaar worden tussen de verkiezingen door. Er berust genoeg macht bij deze besturen. Ze moeten die macht durven te gebruiken. Door afschaffing van verkiezingen verander je daar niets aan. Die suggestie is leuk voor schrijvers op zoek naar publiciteit rond verkiezingstijd.
dinsdag 6 maart 2007, 20:43 uur
Verkiezingen voor de provincie moeten zeker blijven,
echter het karakter begint landelijk te worden.
Zeker de oppositie zal gaan stemmen, gezien de vele spotjes van SP op de radio, en zij dan een meerderheid in de Eerste Kamer krijgen en dus wetsvoorstellen etc kunnen blokkeren of wat al dan ook. Dus dat wordt een rommeltje.
Het zal op een andere manier moeten. Maar hoe ??
Morgen weten en horen we vast meer
woensdag 7 maart 2007, 1:07 uur
Zeker niet afschaffen. Controle (middels Eerste Kamer) van de Tweede Kamer is hard nodig.
woensdag 7 maart 2007, 1:17 uur
De Provinciale Statenverkiezingen afschaffen?
Dat lijkt me stevig dom.
Want de samenstelling van de provinciale besturen kan dan in handen worden gelegd bij mistig doende landsbestuurders. De direkte invloed van burger valt dan geheel weg.
Overigens:
- Provinciaal bestuur afschaffen is zo mogelijk nog
dommer. Want in Den Haag zijn er onvoldoende
slimmerikken te vinden die voldoende bereid zijn om naar
de belangen van de provincies kijken.
Genoemde slimmerikken zij meer gefixeerd op een zetel in
het Europarlement;
- De huidige bevoegdheden van de Staten bij de Gemeenten
onderbrengen zou niet meer teweeg brengen dan een oneindig
gekakel in de kippenhokken van de gemeenteraden omdat daar
de kennis van buitengemeentelijke infrastructuren
ontbreekt.
woensdag 7 maart 2007, 2:30 uur
Het lijkt me nogal duidelijk: zowel de PS als de EK trekken een veel te grote broek aan en handelen alsof ze bevoegd zijn voor zaken die hen helemaal niet aangaan. En ondanks al die pretenties is bijna geen kiezer in hen geïnteresseerd. Regenteske lieden die menen over ruime bestuurlijke en levenservaring te beschikken, des te meer. Hoedt u voor hen, Ons Soort Volk!
Waar in sommige provincies het ‘gewest’gevoel nog sterk bestaat (Limburg, Brabant, Zeeland, Friesland, Groningen, Drente) en in andere nauwelijks, dient men hoogstens 5 gewesten te vormen met beperkte ,maar belangrijke bevoegdheden (bv. ruimtelijke ordening, ecologische hoofdstructuur).
Als de EK enige zin heeft anders dan een zitje te bieden aan pretentieuze oudgedienden, dan is het de controle op de uitvoerbaarheid en verenigbaarheid van nieuwe wetgeving. Enige binding met provincie of gewest is een fictie, dus aparte verkiezing van de EK. Maar de taak van de EK kan heel goed overgenomen worden door de RvS. Maar ja, wie kiest de RvS?
woensdag 7 maart 2007, 9:55 uur
Ik erger me aan de journalistiek, telkens weer worden er vergelijkingen gemaakt metg de kamerverkiezingen. Houdt men ons nu voor zo stom ? Ik stem bij de provincie heel bewust anders dan bij de kamer en bij de gemeenteraad weer anders. Dus die vergelijking is volkomen belachelijk.Ook vindt ik het heel vreemd dat ik verleden week in mijn woonplaats een kopstuk van Groen Links op de markt zag staan om campagne te voeren. Ze woont niet in mijn provincie dus wat weet dat mens van onze provinciale politiek af ?
woensdag 7 maart 2007, 10:05 uur
De schrijver van het artikel gaat er van uit dat iets moet veranderen.
Meer profileren, meer aanzien, afschaffen zijn gedachten die dan bij hem/haar opkomen.
Maar is het niet zo dat Goed Werk in stilte gedaan kan worden.
De grootste schreeuwers zijn niet automatisch de beste vaklui/werkers.
Mijn inziens kan het blijven zoals het is en hoeven de Staten niet mee te doen aan de mode van profileren.
het lijkt me wel verstandig om mensen duidelijk te maken wat de Provincies doen. En dat zou in het onderwijs kunnen.
Maatschappijleer bijvoorbeeld
woensdag 7 maart 2007, 10:56 uur
De Eerste Kamer zorgt ervoor dat wetsvoorstellen onvervuild en zorgvuldig uitgewerkt in de wetboeken worden opgenomen. De verkiezingen voor de Eerste Kamer zouden m.i. wel direct moeten zijn, maar afschaffen, nee! De burger denkt alles gedaan te hebben door voor de Tweede Kamer te hebben gestemd, maar het echte democratische traject begint dan pas. De gemiddelde burger snapt deze procedure niet en het is een verkapte manier om het volk dom te houden. Dit kiesstelsel is aan vernieuwing toe! Thorbecke heeft het in 1848 al geprobeerd maar hij vond TOEN geen gehoor.
Erik Ramaekers
woensdag 7 maart 2007, 11:34 uur
Zo snel mogelijk afschaffen. Geldverslindende onzinnige bestuurslaag. Voortdurend op zoek naar eigen zingeving. Hebben geld te vergeven door privatisering electriciteitsbedrijven en proberen daarmee hun bekendheid te vergroten. Ik zie het als een plek waar nieuwe bestuurders het vak willen leren en afgedankte bestuurders hun gekrenkte ego’s kunnen srrelen.
Het ambtelijk apparaat ontbreekt het aan goede richtlijnen. Ze trachten tussen Rijk en Gemeente hun koers te varen maar weten eigenlijk vaak ook niet waar het schip heen gaat. Laten stranden dus, wettelijke taken herverdelen tussen Rijk en Gemeente. Bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden daar waar nodig. Bescherming van het landschap behoeft specifieke aandacht en toezicht (was bij de provincie niet altijd in goede handen).
woensdag 7 maart 2007, 14:11 uur
Schaf de Provincale Staten af. Helaas komt de regenten politiek juist in de Provinciale Staten naar voor. Zeeland is kenmerkend. De Zeeuwse bevolking wil geen ontpoldering, centralisatie van ziekenhuizen of waterschappen en geen nieuwe natuurgebieden. Het provinciale beleid is ongewenst. Te weinig zet het Provinciale Bestuur zich in voor de bevolking. Opheffen dus.
Laat wel de Eerste Kamer bestaan, om de checks and balances van de partijpolitiek met de tweede kamer te laten bestaan. Laat de Eerste Kamer kiezen door de gemeenteraden.
woensdag 7 maart 2007, 15:25 uur
Dan hebben we alweer problemen met het elektronisch stemmen! Het probleem speelt zich allang af en nog loopt het niet goed. Kijk op http://www.belegger.nl/actueel.php?page=video&cat=Binnenland
En dan titel ‘Veel problemen met elektronisch stemmen’
is videonieuws wat er allemaal aan de hand is.
woensdag 7 maart 2007, 17:18 uur
De negatieve reacties die je bij de Statenverkiezingen altijd hoort komen voort uit onwetendheid en zich focussen op incidenten. Bedenk goed wat een provincie voor jou kan betekenen! Er werken professionals die weten waar ze mee bezig zijn. Het Rijk zit te ver van de regio af en kleine gemeenten hebben een provincie hard nodig. Als je dan toch kritiek wilt hebben: het merendeel van de Statenleden oefent nauwelijks invloed uit op de beleidsvorming. Daar zouden de politieke partijen eens wat aan moeten doen!
woensdag 7 maart 2007, 17:33 uur
Bij het stemmen tellen, de ongeldige stemmen niet meer mee tellen. Dus alleen de uitgebrachte stemmen leiden tot zetelvulling. Een aantal zetels zal dan open blijven. Dat is wat de niet-stemmer wil. Dat is democratisch. Hij wil niet door iemand vertegenwoordigd worden in dat orgaan.
Lekker goedkoop en debatten gaan veel sneller. En het is heel duidelijk.
woensdag 7 maart 2007, 17:56 uur
Deze verkiezingen hebben niets met democratie te maken. Bij de Tweede Kamer is het al zo dat we de controleurs kiezen en niet degenen die ons regeren. Het controlerend college (de 2e Kamer) bepaald onderling wie er regeert, niet de kiezer (zoals in de meeste andere democratieen). Bij de Eerste Kamer is het nog erger. Een college, gekozen door een groep mensen (weliswaar gekozen), die niemand kent en waarvan de prestaties en meningen nooit in de publiciteit komen. Afschaffen, zowel de provinciale staten als gekozen college als de Eerste Kamer. Provinciale staten omvormen tot een bestuurcollege vallend onder de regering, of onder een gekozen Gouverneur (die heeft dan wel een gezicht). De Eerste Kamer is natuurlijk helemaal tijdverspilling en een rem op elke fundamentele verandering.
Maar in dit systeem is ingebakken dat het nooit zal veranderen, aangezien men onderling een groot aantal baantjes kan verdelen. We blijven er dus mee zitten, in dit zogenaamd ‘Democratische’ Nederland. Helaas!
woensdag 7 maart 2007, 18:24 uur
Laten de mensen alleen alles rechtstreeks kiezen. Niet getrapt. Want dat heeft niets met democratie uitstaande. Maar wel kiezen van politieke vrummeltjes uit politieke hobbyclubs, die alles voor het zeggen hebben en de burgerij volkomen vergeten. Het wordt tijd om de gekozene rechtstreeks bij zijn haren te vatten en verantwoordelijk te laten zijn voor wat hij/zij in vergadering of buiten brabbelt. Zo een gekozene heeft een mandaat van de kiezer, en dient afgemaakt te worden, als hij/zij in overtreding is. Op die manier waren we dan al lang af van Afghanistan, Amerikanen. En was er helemaal geen discussie over AOW, VUT, zorgstelsel, weigering om bepaalde mensen te trouwen etc. De boel was bijtijds teruggefloten door de echte democratie : het volk.
woensdag 7 maart 2007, 18:40 uur
Er zijn wel belangrijker zaken voor een grondwetswijziging dan de opheffing van Provinciale besturen en de 1e Kamer.
woensdag 7 maart 2007, 19:07 uur
Afschaffen? Ik ben voor meer aristocratie, minder democratie, meer elite, minder plebs, meer verstand, minder publieke opinie, meer moreel leiderschap, minder vulgarisering, meer bedachtzaamheid, minder radicalisering, meer denken, minder ‘ik zeg wat ik denk’, meer reflexie, minder ‘ik doe wat ik zeg’, meer wellevendheid, minder lafheid die voor heroïsme doorgaat, meer Nederland, minder Holland
woensdag 7 maart 2007, 19:53 uur
Provinciale staten afschaffen? Ik zeg zo snel als mogelijk. Ik denk dat het zo wie zo tijd wordt voor een nieuw staatkundig bestel. Provincie’s hebben in deze tijd van internet communicatie, europa en wegvallende grenzen hun tijd echt gehad. Het was een nuttige bestuurslaag vanaf de tijd van de postkoets tot het einde van de vorige eeuw. Nu niet meer dus. Met de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening is het helemaal een overboidig orgaan geworden en voor de andere ruimtelijke component; water, de uitdaging voor Nederland van de vorige eeuwen en voor de komende zijn ze niet goed georganiseerd. Provincie’s zijn nog steeds begrenst op oude ‘oorlogs’grenzen, die niets zeggen over de verbinding van mensen en waar ook het water zich niets van aan trekt. Nee, versterk de Rijksoverheid en de Gemeenten (maak die nog maar een slagje groter) en laten we met deze zeer kostbare hobby ophouden.
De eerste kamer; een nuttige zaak en ook dat die indirect wordt gekozen. Via gemeenten? of door… ik weet het niet, maar ik ben dan ook geen Thorbecke.
Overigens, is het niet raar dat bijna alle gemeenten zijn gefuseerd tot grotere modernere eenheden en dat alle waterschappen zijn georganiseerd op stroomgebiedsgrenzen (die meestal niets met administratieve grenzen te maken hebben). Waar blijven de provincies?
woensdag 7 maart 2007, 20:18 uur
provinciale verkiezingen en waterschappen zo snel als mogelijk
afschaffen. Gemeentes meer bevoegdheden geven en meer vrijheid
van handelen geven.
woensdag 7 maart 2007, 20:44 uur
Het niveau van de politicus moet omhoog, dus hun salaris, 200 tot 500%, dus dan kan ook de eis om ‘polititicus te mogen worden’ mag omhoog). Ik geef dit al aan sinds vele jaren aan. Er is nu nog immer veel te veel ‘ik ben belangrijk’ figuren, ‘want ik ben ?staats man/vrouw?’, mensen met geen tot weinig klasse/opleiding. Ik ben op leeftijd, geld zat en adviseer zowel rechts alsook links, dus ik mag het nu eens een keer melden.
Succes met de discussie,
HG,
R
woensdag 7 maart 2007, 21:36 uur
Eigenlijk is de bestaande situatie ideaal. Zowel de Provinciale Staten als de Eerste Kamer spelen een belangrijke rol. Dus deze instituties moeten we zeker niet afschaffen. Natuurlijk is het jammer dat niet alle stemgerechtigden enthousiast gebruik maken van hun stemrecht. Maar anderzijds is het ook mooi en welverdiend dat de het meest gemotiveerde en geïnformeerde deel van het kiezersvolk wat meer invloed heeft op de samenstelling van onze volksvertegenwoordiging. Als het luie onwetende stemvee dit niet eerlijk vindt dan moeten ze niet zeuren dat dit elitair en ondemocratisch is. Als dit “onrecht” hun echt hoog zit moeten ze gewoon gebruik maken van hun democratische rechten en gaan stemmen.
Meer invloed van de “elite” kan heel democratisch zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.
woensdag 7 maart 2007, 23:55 uur
De huidige politieke constructie van Nederland is ten dele wezenlijk van 1848 toen de schrik van revolutie er danig inzat. Indirecte verkiezing van de leden van de 1ste kamer om de revolutionairen in toom te houden. Hoeveel langer zal Nederland deze lachwekkende vertoning tolereren? Als ik de dichter Heinrich Heine mag geloven: op zijn minst nog vijftig jaar!
Overigens was er een periode in de Nederlandse geschiedenis waarin de Staten van Holland oneidig machtiger waren dan de Staten Generaal in Den Haag. Deze relatie is helaas door de machtzuchtige Oranjes vernield(Stadhouder Willem II probeerde het maar faalde. Willem III slaagde).
donderdag 8 maart 2007, 8:24 uur
In de discussie over de “reden van bestaan” van de eerste kamer redeneert men vaak vanuit twee verschillende visies.
De eerste gaat uit van de functie van de kamer als een orgaan dat een tweede politieke weging van besluiten verricht. Dat is een functie die mij onnodig lijkt en tot vertraging en onnodige compromissen kan lijden.
De tweede visie gaat uit van de kwaliteitsgedachte. De 1e kamer controleert wetgeving op consistentie en uitvoerbaarheid. Dat is een functie die weliswaar belangrijk is maar niet noodzakelijk door gekozen leden gedaan hoeft te worden. Dat kan ook een orgaan van rechtsgeleerden zijn die zich niet door partijprogramma’s gebonden weten.
Vanuit beide visies geredeneerd kan men dus concluderen: de eerste kamer kan ophouden te bestaan.
donderdag 8 maart 2007, 12:58 uur
minder overheid=beter voor de mensen
schaf niet de verkiezingen af, maar de provincies.
streven van de overheid dient te zijn zichzelf te minimaliseren.
overheid is in bepaalde gevallen noodzakelijk;
provincies (waterschappen, etc) is bestuurstechnisch achterhaald.
overheid vernieuw uzelf en pas u aan!
donderdag 8 maart 2007, 14:19 uur
Het huidige bestel heeft zijn tijd gehad…da’s duidelijk. Het is een molog geworden. Het kost teveel geld,is bijna onwerkbaar en heeft teveel ambtenaartjes in dienst die (teveel!) verdienen.
Vandaar dat wetgevig IG lang duurt…en onnodig veel geld kost en de burocratie alleen maar herhoogd in Nederland.
Ik zeg…de EK NIET afschaffen…wel direct laten kiezen door de mensen. (bijvoorkeur GELIJKTIJDIG met TK verkiezingen).
Het aantal provincies wel kleiner maken en/of samenvoegen,. Vb. Een Nieuwe provincie (gewest…?) Randstad (NH,ZH en Utrecht) en vb. een provincie Noord (Frl,Gron en Drenthe) zou goed moeten kunnen.
Verder kan ik me voorstellen dat Gelderland,Flevoland en Overijssel ook samen zouden kunnen en dan provincie/gewest Midden of Oost zouden kunnen gaan heten.Spaart een hoop geld uit aan wedde van CdK en tal van andere geldvretertjes. Verder efficientie verhogen van ambtenaren apparaat. Durf ook eens een ambtenaar te ontslaan….en niet afschuiven met een gouden handdruk als deze niet preseert!!!!!
O ja…..en zsm de GEKOZEN BURGEMEESTER en CvdK invoeren!!!!! Nederland is echt oer-ouderwets met zulk een systeem!!
In dit licht is het ook te verwelkomen dat gemeenten met MINDER dan 20.000 inwoners worden opgeheven…!! Dat spaart ook weer geld uit aan burgemeesters,wethouders en aan raadsleden die toch niks doen en alleen maar koffie drinken en wedde opstrijken.
O ja…en ook hier weer….MEER Efficiency en MINDER ambtenaren. Laat dat volk maar eens harder (meer marktgericht!!) werken..!!
vrijdag 9 maart 2007, 14:06 uur
Een kleine opkomst is juist prima, de rol van de Eerste kamer als tegenwicht tegen al te veel branie van het volk komt dan goed naar voren. Provinciale Staten verkiezingen zijn er voor mensen die geen TV nodig hebben om eraan herinnerd te worden dat er verkiezingen zijn. En juist deze mensen kunnen een weloverwogen oordeel maken, een kleine vorm van aristocratie binnen het geschreeuw van de democratie. Dus houden zo!
zaterdag 10 maart 2007, 0:01 uur
Niet de verkiezingen, maar de Provinciale Staten moeten worden afgeschaft. Een totaal zinloze -maar wel geld kostende- bestuurslaag. Provinciale ruimtelijke ordening? Vroeger was er een Groen Hart. De Staten hebben niet kunnen of willen voorkomen dat dit werd/wordt volgebouwd. Overal zijn half lege bedrijventerreinen en de gemeentes in moordende concurrentie om die alsnog vol te krijgen.
zaterdag 10 maart 2007, 19:34 uur
Natuurlijk lijkt de provincie overbodig en de Staten zeker. Alleen daar vind je nog mensen die durven te denken over het algemeen belang en niet of hun gezichtje wel goed in de krant of op de buis komt. Provinciale Staten werken niet voor de waan van de dag, maar voor de toekomst op langere termijn. In geen enkele bestuurslaag wordt zo goed samengewerkt, dwars door partijen heen. Haantjesgedrag is overbodig, de media besteden toch geen aandacht aan de provincie. Die bauwen elkaar liever na, dat de provincie onbekend en dus onbemind is. Voorbeeld? Op de verkiezingsdatum werden de voorzitters van de Tweedekamerfracties geïnterviewd, alsof ze iets met de Statenverkiezingen te maken hadden, maar tatenleden ontbraken. Er werd per gemeente gezegd, hoe er gestemd was, alsof het gemeenteraadsverkiezingen betrof, maar per provincie werd nauwelijks iets gezegd. Zelfs de NOS schijnt niet te hebben geweten dat het Statenverkiezingen betrof.
zaterdag 10 maart 2007, 22:07 uur
Die provinciale staten afschaffen is een heel goed idee.
Er is dan alleen een probleempje.
Wat doen we met al die duizenden ambtenaren,die niet zo houden van werken maar wel op straat komen te staan?
Als we dan toch bezig zijn.
Kan dat zogenaamde koninghuis van ons ook niet op de schop?
Kost ook vele 100derden miljoenen belastinggeld per jaar en voor wat?
Ze zien zichzelf als een goedlopend familie bedrijf,althans dat heeft willem-alexander nog niet zolang geleden weten te vertellen.
zondag 11 maart 2007, 0:39 uur
De provincies zijn uit de tijd. De huidige communicatiemogelijkheden zorgen ervoor, dat het bestuur altijd in minder dan een dag wandelen of trekschuit bereikbaar is. Mijn eigen ervaring is, dat de provincie bij misstanden een gemeente niet corrigeert. Hef dan maar op, voegt niets meer toe.
Schaf daarentegen nooit de waterschappen af en laat ze zeker hun eigen broek ophouden. Holland verzinkt en alleen de waterschappen hebben er oog voor.
donderdag 22 maart 2007, 10:31 uur
oke, ik ben er dus helemaal mee eens dat het niet afgeschaft moet worden, alhoewel het mogelijk toch wel afgeschaft zou moeten worden. Dit ondanks alle vergaande protesten van de vorige posters. want als je de + en de – puntjes tegen elkaar wegstreept, kom je tot de conclusie dat er geen conclusie is.
Kusjes ullie
dinsdag 27 maart 2007, 23:29 uur
Waren de leden van de Provinciale Staten “alweer” zo lui en in slaap gevallen dat zij pas wakker geschrokken zijn toen de partij met de grootste winst dit luidkeels vierden? Is het anno 2007 Demokratisch en (vermoedelijk een complot) om solidair immoreel gedrag te vertonen naar de winnaars??
Opruimen die boel, weg ermee en nooit meer terug.