Flaneren op de ringweg

ringweg_012_vanaf_j_v_galenstr_14nov2007

We rijden nog maar op de invoegstrook of we staan al in de file. Logisch, het is halfzes op een doordeweekse dag op de A10. Deze ringweg rond Amsterdam is de drukst bereden snelweg van Nederland, dat ook al de hoogste autodichtheid van Europa heeft. In de ruim dertig jaar dat de aanleg ervan heeft geduurd is de stad steeds meer naar de weg toegekropen. Volgens de Stichting Langzame Stad is de tijd gekomen om te erkennen dat de A10 inmiddels geen snelweg meer is, maar een stadsboulevard. Een opruiende en verfrissende gedachte.

Laten we ‘m dan ook zo inrichten, zegt de stichting, met bankjes en straatlantaarns, en stoepen in plaats van vluchtstroken, en gebouwen die niet alleen met hun rug naar de weg staan. Dat kan allemaal als het verkeer langzamer rijdt, want dan heeft de omgeving minder last van herrie en fijnstof. En je zult zien: verkeer dat langzamer rijdt, rijdt wel veel beter door.

De Stichting Langzame Stad is een eigen initiatief van drie bureau’s op het gebied van architectuur en stedenbouw: Inbo, VHP en Must. Vandaag hebben ze een excursie georganiseerd voor een aantal mensen van organisaties als ANWB, Kamer van Koophandel, de gemeentelijke Dienst Ruimtelijke Ordening en Dura Vermeer. De tijd is rijp, vinden de initiatiefnemers: de zandlichamen voor de tweede Coentunnel liggen klaar en vorig jaar is de aanleg van de nieuwe Westrandweg begonnen. Daar gaan straks de vrachtwagens en de gevaarlijke stoffen naar toe. Bovendien gaan auto’s de komende decennia schoner en stiller worden. Een fluwelen revolutie, noemen ze het.

Amsterdam moet dit willen, zegt Wouter Veldhuis van Must. De druk op deze succesvolle ‘metropoolregio’ is groot. Om de groei op te vangen zijn er 70.000 woningen nodig – en de plannen van de Langzame Stad maken veel ruimte vrij rondom deze stadsboulevard. Maar de Zuidas dan, waar de gemeente juist zo zwaar heeft ingezet op het ‘dok’ over de snelweg heen? Achterhaald, is het genadeloze oordeel. Veldhuis: ,,Het is de vraag of die er ooit zal komen zoals ie was bedacht. Wij zijn sceptisch over grote investering in een mobiliteitssysteem van de vorige eeuw.”

We stappen uit bij een enorm nieuw gebouw aan de rand van Slotervaart, met daarin het Fashion Hotel. Nooit van gehoord, nooit gedacht dat er in dit niemandsland naast de ringweg een hip hotel zou of kon staan. Vanaf de Skyy Bar op de veertiende verdieping kijken we uit over de enorme plakken asfalt waarmee de stedenbouwers van na de oorlog zich met vooruitziende blik op de automobiele toekomst voorbereidden. Henk Tromp van verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng wijst erop dat er zelfs midden in de spits heel veel asfalt ongebruikt blijft. Te veel asfalt, te veel verkeerslichten, vindt hij. Als je de weg versmalt, en ook zo vormgeeft dat de automobilist vanzelf rustiger gaat rijden in plaats van raggen, zal er juist minder file zijn, zegt hij. Het brengt Zef Hemel van de Dienst Ruimtelijke Ordening op een idee: een asfaltcompensatiebank. Als er ergens asfalt bij komt, moet er elders asfalt af. Een zero sum game op de ringweg.


Dit bericht heeft 2 reacties op “Flaneren op de ringweg”

  1. Vincent Kompier zegt:

    Een bijzonder initiatief, het overdenken waard. Vooral omdat in Nederland ruimte niet het grootste probleem is, maar haast.

  2. e.starink zegt:

    Toen ik deze beschouwing las moest ik ineens denken aan de Boulevard Peripherique rond Parijs. Als je op die Boulevard rijdt (doe dat wel alleen in de periode juli-augustus of zaterdag- en zondagmorgen vroeg want voor de rest van de tijd is hij verstopt)kun je zien dat asfalt, tunnels etc ook mooi kunnen zijn. En met name aan de westzijde ervan zijn er fantastische taluds, overhangende tuinen enz.

Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk.